AnonymBruker Skrevet 6. desember #41 Skrevet 6. desember Julaften er en dag forbundet med mange tradisjoner. Enten er man med hele, ellers feier man hjemme. Vi har et barn med spesielle behov. Vi fant ut når han var liten at det å feire med mange andre, var oppskrift på katastrofe. Vi valgte å feire den dagen hjemme og tilbringer heller andre dager i jula med familie og venner. Anonymkode: 4ba51...c5e 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember #42 Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her var det mange voksne som syns gaver er det viktigste på julaften. I min familie får ikke voksne julegaver. Da åpner barna gavene sine hjemme før vi drar i middag. Vi holder ikke ungene oppe til langt på natt, bare fordi voksne folk skal sitte å se på at trøtte små barn skal prøve å glede seg over gaver, 2 timer etter vanlig leggetid. Anonymkode: 4455e...0fa Vi synes jo ikke gavene er det viktigste, bare fordi vi hadde synes det var rart om vi ba noen til oss på julaften, som tok meg seg gavene og dro hjem etter middagen... Anonymkode: b9339...e04 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember #43 Skrevet 6. desember Vi gjorde det slik en gang, da var minstemann 3 mnd på julaften. Med barn på 5 og 8 år hadde jeg nok ikke gjort det slik. Men bevares, det finnes ingen fasit. Snakk med vertskapet på forhånd og forklar situasjonen. Anonymkode: 1a0f9...230
AnonymBruker Skrevet 7. desember #44 Skrevet 7. desember Mine unger hadde syns det var trist å dra hjem før julekvelden var ferdig. Spesielt når de var så store som din eldste.. Anonymkode: 8cd7f...beb 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember #45 Skrevet 7. desember Vi hadde gjester her i fjor som dro ganske raskt etter maten. De hadde med en toddler og nyfødt. Jeg hadde null problemer med det. Ungene var slitne, men vi fikk en veldig hyggelig middag, og de nybakte foreldrene fikk en rolig julaften. Jeg som vert legger meg ikke opp i når gjestene drar. Vi fortsetter bare etter de har reist😊 Anonymkode: f10b7...b33 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember #46 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (På 6.12.2025 den 9.42): Invitert i julemiddag der vi blir nokså mange, minst 15 tror eg. Det er jo forventet at vi spiser middag og dessert, åpner pakker sammen og sikkert at vi blir noen timer etter det. Vi har relativt små barn (5 og 8), så de forstår nok at vi går hjem til 21. Men har egentlig mest lyst å enten bare ta med gavene hjem å ta en rolig pakkeåpning oss fire i kjernefamilien, etter middagen. Eller åpne pakker før vi går i middagen kl 17? Hadde dere blitt fornærmet om gjestene hadde sagt at de ville gjøre det på den måten? Anonymkode: 8f5cd...c29 Dere er kjipe, veeeeldig kjipe faktisk. Hvorfor i det hele tatt takke ja til invitasjonen? Dere kan feire i deres eget hjem og ikke takke ja for maten sin skyld som det virker som med deres tankegang. Jeg hadde blitt så fornærmet at dere hadde aldri blitt bedt til noen høytid hos meg igjen. Aldri noensinne. Jeg skal selv ha huset fullt av barn fra bare noen mnd gamle og opp til 7 år. Gleder meg veldig til å se de åpne gaver. Anonymkode: 8d309...d3b 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember #47 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi hadde gjester her i fjor som dro ganske raskt etter maten. De hadde med en toddler og nyfødt. Jeg hadde null problemer med det. Ungene var slitne, men vi fikk en veldig hyggelig middag, og de nybakte foreldrene fikk en rolig julaften. Jeg som vert legger meg ikke opp i når gjestene drar. Vi fortsetter bare etter de har reist😊 Anonymkode: f10b7...b33 Forsåvidt enig, men akkurat det å feire jul sammen inkluderer jo pakker. Er det avklart på forhånd er det jo noe annet, men jeg hadde blitt veldig paff om min søster m/mann tok med sine to småbarn + pakker og dro hjem etter middagen i fjor, vi ba dem jo for å feire jul sammen.. Anonymkode: b9339...e04 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember #48 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Forsåvidt enig, men akkurat det å feire jul sammen inkluderer jo pakker. Er det avklart på forhånd er det jo noe annet, men jeg hadde blitt veldig paff om min søster m/mann tok med sine to småbarn + pakker og dro hjem etter middagen i fjor, vi ba dem jo for å feire jul sammen.. Anonymkode: b9339...e04 Som sagt, alle gjør det som passer sin familie best. Deres toddler var tydelig klar for å legge seg, og de hadde nylig fått nummer to. Som mamma selv vet jeg hvor kjipe dager man kan få ved å pushe legge tider for mye. Vi koste oss resten av kvelden. Og vi fikk en veldig hyggelig middag sammen. At de dro på grunn av legge tid og barselstid betyr veldig lite for oss Anonymkode: f10b7...b33
AnonymBruker Skrevet 8. desember #49 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som sagt, alle gjør det som passer sin familie best. Deres toddler var tydelig klar for å legge seg, og de hadde nylig fått nummer to. Som mamma selv vet jeg hvor kjipe dager man kan få ved å pushe legge tider for mye. Vi koste oss resten av kvelden. Og vi fikk en veldig hyggelig middag sammen. At de dro på grunn av legge tid og barselstid betyr veldig lite for oss Anonymkode: f10b7...b33 Toddler faktisk. Skriv norsk, det utelater kids, kiddo, kidsen og toddler. Anonymkode: fe127...730 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember #50 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Toddler faktisk. Skriv norsk, det utelater kids, kiddo, kidsen og toddler. Anonymkode: fe127...730 Småbarn da.. fornøyd? Anonymkode: f10b7...b33 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember #51 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (På 6.12.2025 den 9.42): Invitert i julemiddag der vi blir nokså mange, minst 15 tror eg. Det er jo forventet at vi spiser middag og dessert, åpner pakker sammen og sikkert at vi blir noen timer etter det. Vi har relativt små barn (5 og 8), så de forstår nok at vi går hjem til 21. Men har egentlig mest lyst å enten bare ta med gavene hjem å ta en rolig pakkeåpning oss fire i kjernefamilien, etter middagen. Eller åpne pakker før vi går i middagen kl 17? Hadde dere blitt fornærmet om gjestene hadde sagt at de ville gjøre det på den måten? Anonymkode: 8f5cd...c29 Små barn? 5 og 8 åring kan fint vike fra faste rutiner på julaften uten å ta skade av det. Ta noen pakker før middag, så drar dere hjem når ungene begynner å bli veldig sliten… Nok stress i julen, ikke la rutiner komme på toppen av det hele! Anonymkode: d3f6d...b78 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember #52 Skrevet 8. desember Vi inviterte min søster med familie (tenåringsbarn) en jul, og de ønsket bare å spise middag for så å dra hjem for å pakke opp gavene. De ble i to timer, og jeg satt igjen med følelsen av at de kun kom for å slippe å lage middag selv. De blir ikke invitert igjen for å si det sånn. Anonymkode: a8a5e...658 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember #53 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som sagt, alle gjør det som passer sin familie best. Deres toddler var tydelig klar for å legge seg, og de hadde nylig fått nummer to. Som mamma selv vet jeg hvor kjipe dager man kan få ved å pushe legge tider for mye. Vi koste oss resten av kvelden. Og vi fikk en veldig hyggelig middag sammen. At de dro på grunn av legge tid og barselstid betyr veldig lite for oss Anonymkode: f10b7...b33 Men visste du om det på forhånd? Anonymkode: b9339...e04
AnonymBruker Skrevet 8. desember #54 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Men visste du om det på forhånd? Anonymkode: b9339...e04 Nei, men hadde i tankene at det kunne skje. Med en nyfødt og smårolling tar man hensyn til de. Vi har hatt voksne med tenåringer som har gjort det samme. De ville åpne sine gaver hjemme. For min del er det bare hyggelig at de ønsker å tilbringe noe tid med oss på julaften. Anonymkode: f10b7...b33
AnonymBruker Skrevet 8. desember #55 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men hadde i tankene at det kunne skje. Med en nyfødt og smårolling tar man hensyn til de. Vi har hatt voksne med tenåringer som har gjort det samme. De ville åpne sine gaver hjemme. For min del er det bare hyggelig at de ønsker å tilbringe noe tid med oss på julaften. Anonymkode: f10b7...b33 Må si du er raus. Jeg er raus selv, men hadde blitt paff om noen tok med pakkene og dro etter middagen på julaften.. Man har jo sett for seg at man skal feire jul sammen og gledet seg til det. Anonymkode: b9339...e04 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember #56 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Må si du er raus. Jeg er raus selv, men hadde blitt paff om noen tok med pakkene og dro etter middagen på julaften.. Man har jo sett for seg at man skal feire jul sammen og gledet seg til det. Anonymkode: b9339...e04 Jeg ønsker ikke tvinge noen til å være her hvis de ikke ønsker selv. Familier som nettop har fått ett barn er helt naturlig at tar tidlig kvelden, når de i tillegg har en overtrøtt smårolling. Hvis ikke folk vil være her, skal jeg ikke tvinge de. Anonymkode: f10b7...b33
AnonymBruker Skrevet 8. desember #57 Skrevet 8. desember Ulven skrev (På 6.12.2025 den 10.39): Jeg hadde ikke blitt fornærmet, men hadde foretrukket at dere da ble hjemme. Når dere forandrer såpass mye på tradisjoner er det, etter min mening, best for begge parter at dere har deres egen julaften hvor dere kan ta ting i deres eget tempo. Forstår jeg deg rett nå, du vil heller at folk ikke kommer i det hele tatt, enn at de kommer og bare er der 3 timer? Anonymkode: f7b9b...0df
Ulven Skrevet 9. desember #58 Skrevet 9. desember AnonymBruker skrev (15 timer siden): Forstår jeg deg rett nå, du vil heller at folk ikke kommer i det hele tatt, enn at de kommer og bare er der 3 timer? Anonymkode: f7b9b...0df Ja du forstår meg rett. Selskapet vil bli påvirket av at folk drar tidlig, og da er det bedre for alle parter at ts lager sin egen julaften hvor hun og familien kan ta de valgene de selv vil. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember #59 Skrevet 9. desember Bedre å bli hjemme, enn å dra lenge før juleselskapet er over. Anonymkode: e1efc...c46 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember #60 Skrevet 9. desember Litt generelle refleksjoner fra sidelinjen: Så utrolig mye problematikk det er blitt rundt barn og den vanlige, tradisjonelle jula. Barn som absolutt må legge spise tidlig, barn som ikke "fungerer" etter et visst klokkeslett, barn som må åpne pakkene på et annet tidspunkt enn alle andre, barn som absolutt ikke kan avvike fra sine daglige rutiner osv osv. Dette leser jeg i tråd nr. sjuhundreogsøttien om barn og jul her på KG. Er det blitt slik at absolutt alt skal rigges rundt barn i disse dager? Er alle barn blitt så lite robuste at det alltid må være et eget, spesialtilpasset opplegg for barna så ting ikke går til helvete? Julaften er for både voksne og barn. Faktisk er nettopp dét et av elementene som gjorde julaften magisk for meg da jeg var liten. Både den nesten uutholdelig, men søte forventningen før man endelig fikk åpne pakker. Spenningen med å få være oppe langt over leggetid sammen med de voksne og få ta del i den litt "voksne høytideligheten". Jeg er usikker på om julen får den samme magien når julaften blir et Leo Lekeland hvor kun barna er i fokus og de skal få hele dagen skreddersydd egne ønsker og etter foreldres generelle bekvemmelighet. Tror det vil gå på bekostning av følelsen av høytid og tradisjoner. Barn elsker faktisk tradisjoner de også. Anonymkode: 6dcf8...d0b 3 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå