Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ei venninne som mistet søsteren sin uventet, på bare 29 år. Jeg fikk en melding av venninna mi samme dagen det skjedde, da hun så klart måtte kansellere lunsjen vi hadde avtalt! <\3

Problemet er at nå i ettertid har jeg ikke fått svar fra personen. Jeg har sendt 6 meldinger i forskjellige media, men ingenting blir åpnet eller «sett». Hva gjør at alt jeg sender blir totalt ignorert? Jeg kan ikke forstå grunnlaget for ignoranse når meldingene ikke engang blir lest/eller sett?

Jeg har fått bekreftet at personen møter opp på hobbybaserte aktiviteter og har dialog med noen andre. Så det er merkelig at personen ikke gir meg en sjanse 🙄 jeg er totalt forvirret! Og kjedelig er det da vi skal møtes på forestilling med barna rett før jul! Og billetter er bestil m.m. Blir det noe av? Hvordan forholder jeg meg til dette? 

Det hadde vært veldig naturlig for meg å ringe, Men ignoransen blir så «høylytt» da det er snakk om 2 måneder siden dette skjedde og jeg har sendt meldinger ukentlig. Jeg er en rolig type som er veldig digital av meg! Jeg sender gjerne meldinger, men vil ikke være pushy! Syntes det å ringe/møte på døra er veldig offensivt når INGEN(!) meldinger fra meg blir «sett» av henne 😮‍💨.. ellers har vi hatt ukentlig kontakt til dette skjedde, og møttes jevnt!

Hva pokkern gjør jeg nå!?

Anonymkode: 55e7d...102

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anse vennskapet som over

Anonymkode: 805e6...6f0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan utartet den siste dialogen seg? Svaret er trolig der.

• Liker 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Du sender en siste melding, og spør om hun fortsatt skal ha billetten til forestilling. Hvis ikke du får svar, selger du den ene billetten eller får med deg noen andre. Så går du videre med livet ditt. Easy.

Anonymkode: 975ae...0fd

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Send henne et kondolanse kort ? 
En blomst på døra kanskje ? 
noe i den ‘’gata’’….

Skjønner godt at du blir frustrert…<|3

men kanskje hun er redd dere skal snakke for mye om søstra ? Noen er jo sånn som ikke vil snakke om den avdøde så tenker at kanskje hun er redd du blir å ta mye opp temaet rundt søstra sin død og at hun ikke vet hvordan hun skal si det til deg at hun ikke ønsker det/altfor opprivende …

Kanskje hun henger med andre (hobbyer etc ) fordi det er folk som ikke står henne så nær ,og ergo slipper hun å få spørsmål om sorgen 🤷‍♀️ Virker litt merkelig 

Vet heller ikke hvor nære dere er fra før ..var du i begravelsen foreksempel? Eller var det kanskje mer naturlig at du ikke var det ? Avhenger litt av deres relasjon selvfølgelig …

Anonymkode: 7feda...6c4

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Når noen dør kan man reagere veldig forskjellig min tante ble litt som din veninne. Ignorerte alle nære klarte ingen. Vi har hatt mye dødsfall i familien, nå sist da noen døde også nær henne har det vært anderledes men det var en meg"naturlig "og forventet død enn de andre. 

Siden hun var så ung var det en ulykke /selvmord etc/kreft? Når noen dør slik og de er unge i tilegg blir det et sjokk i tilegg å bearbeide. Jeg ville vært bekymret om noen isolerte seg helt etter noe slikt. Om du ikke vil ringe på sette en blomst med et kort utenfor døren etc? Vær gang noen dør er det første året verst. Men og andres endringer rundt deg er vanskelig takle. 

Jeg husker fortsatt blomsten og kortet jeg fikk av en nabogutt på døra da mitt søsken døde. 

Forstår også det er vanskelig kommunisere når hun rett og slett ikke åpner /svarer. Hvis du tenker deg om har du sagt noe galt? Når man blir i sorg kan man og bli selektiv på hva slags mennesker man orker rundt seg. Man har ikke kapasitet til de som ikke forstår. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Hadde det vært en nær venninne hadde jeg dratt hjem til henne og ringt på. Spurt om det går bra. Uttrykt at jeg var urolig fordi hun ikke lot høre fra seg. Hadde det vært et nyere eller mer perifert bekjentskap, hadde jeg ikke tatt mere kontakt, men planlagt uten vedkommende. 

Endret av Natriumclorid
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Hun har mistet søsteren sin og er i stor sorg!

Da trenger hun forståelse og empati, og har mer enn nok med å ta vare på seg selv! Hun deltar der hun føler at gir henne noe for å komme gjennom dagene.

Når jeg leser det du skriver, så føler jeg at du ikke helt skjønner hvor ille hun har det. Du virker mer opptatt av deg selv og dine problemer rundt dette.

De billettene du nevner kan hun ha glemt oppi alt hun står i, men jeg ville ha ringt og hørt ang. de + sagt at du er der for henne om det er noe.

Meldinger kan fint leses uten å åpnes, via varselet man får på mobilen, så lurer litt på om du har skrevet noe der hun kan ha reagert på.

Utover det med billettene så bør du la henne være i fred til hun kommer ovenpå igjen, og har overskudd til andre enn seg selv. 

Anonymkode: 91388...220

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet

Venninna di har det vanskelig og isolerer seg i to måneder og det du er bekymret for er om hun skal være med deg på teater før jul?

Anonymkode: ead8f...dec

• Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Venninna di har det vanskelig og isolerer seg i to måneder og det du er bekymret for er om hun skal være med deg på teater før jul?

Anonymkode: ead8f...dec

Eh, nei. Hun lurer på hvorfor venninnen totalt avviser hennes forsøk på støtte og å være der. Og hun regner egentlig med at hun ikke vil stille til det kontaktpunktet de helt konkret har i denne forestillingen. 

Anonymkode: 9fce8...da3

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

TS her.

Jeg bryr meg ingenting om billettene, men avtalene som er satt fremover vil tvinge frem noen form for dialog på én eller annen måte fra én av oss. Hvis hun ikke svarer og ikke møter opp, så er også det en form for kommunikasjon. Bare ikke  verbalt. Og det er kanskje det som uroer meg, at jeg nå får svar fra mennesker jeg har bekymret og brydd meg så mye om 💔 Dere må forstå at jeg er veldig glad i henne! Jeg har tross alt kontaktet andre personer rundt henne (som jeg aldri har pratet med før) for å høre om hun har det bra da jeg selv ikke får svar. Hun har det så klart tungt, Men er ute av døra som var det viktigste for meg å få vite. Og at hun ikke er alene/er med på aktiviteter.  (Etter jeg fikk høre dette lettet 100kg av skuldrene mine, da jeg var redd hun hadde isolert seg). 

Meldingene jeg har sendt har inneholdt alt fra støtte, kondolanse, bare et enkelt hjerte i en melding, eller sendt enkle ting som at jeg tenker på henne. Jeg har fokusert på korte men flere meldinger, da jeg ikke vil virke overveldende. Jeg har villet at det skal være enkelt å svare for henne. Det at jeg har fått null svar/ingenting blir åpnet har gjort at jeg har holdt igjen med alt annet! Besøk, blomst på døra etc, da jeg har tolket som at hun har trengt fred og ro. Har hun ikke energi til å åpne meldingene mine så synes jeg at jeg tråkker over streken ved å sende ting på døra, møte opp der etc! 

Den første og den andre meldingen var lengre på 3-4 setninger, Og det er en begrensning for hvor mye du får lest av en melding da du mottar den, spesielt hvis du har fått flere, eller flere litt lengre. Uavhengig om hun leser dem via varselet (trolig får hun ikke full oversikt ved å lese dem der), så responderer hun ikke. Det har blitt nærmest en tradisjon å sende noe hver uke 🥲…! Men nå kjenner jeg at jeg gir litt opp!

• Liker 1
  • Hjerte 9
Skrevet

Du høres ut som en nydelig venninne ❤️ Jeg synes du skal ringe henne. Da har du prøvd alt. Kom igjen! 🥰

Anonymkode: 27819...553

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Leit å ikke få svar, synes det er litt rart at du har sendt melding på melding i stedet for å ta en telefon

Anonymkode: 32b5f...e70

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Leit å ikke få svar, synes det er litt rart at du har sendt melding på melding i stedet for å ta en telefon

Anonymkode: 32b5f...e70

TS her. Grunnen til at det ikke er blitt tatt en telefon er fordi vi er født på et årstall der man ikke naturlig ringer! Alt går på sosiale medier <\3 merkelig! Men sant!

• Hjerte 2
Skrevet

Hun har mistet søsteren sin og er i sjokk/sorg og har nok med seg selv.

Kanskje hun klager å forholde seg til ukjente folk/bekjentskaper, men ikke venner.

Det er ikke deg det er synd på her, men hun som har nok med å takle den nye hverdagen uten sortering

Ring henne istedenfor å sende sms eller skriv et fint kort og send, der du skriver at du kondolerer, har vondt av henne, tenker på henne og at du ønsker å komme på besøk eller du inviterer henne hjem til deg.

Anonymkode: 544f2...61d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Grunnen til at det ikke er blitt tatt en telefon er fordi vi er født på et årstall der man ikke naturlig ringer! Alt går på sosiale medier <\3 merkelig! Men sant!

Dette er unntakstilstand og da ringer man! Dårlig unnskyldning.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har mistet søsteren sin og er i sjokk/sorg og har nok med seg selv.

Kanskje hun klager å forholde seg til ukjente folk/bekjentskaper, men ikke venner.

Det er ikke deg det er synd på her, men hun som har nok med å takle den nye hverdagen uten sortering

Ring henne istedenfor å sende sms eller skriv et fint kort og send, der du skriver at du kondolerer, har vondt av henne, tenker på henne og at du ønsker å komme på besøk eller du inviterer henne hjem til deg.

Uten søsteren, ikke uten sortering

Skrevet

Men jeg tror du fortsatt bør svare på denne her:

Snickersogtwist skrev (11 timer siden):

Hvordan utartet den siste dialogen seg? Svaret er trolig der.

Anonymkode: 18350...f56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var du i begravelsen da? 

Anonymkode: 15c6b...191

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Meldinger er ofte noe av det første som ryker fra prioriteringslisten når jeg har det vanskelig og det skjer mye, særlig hvis de bare er av "tenker på deg"-varianten. Var du i begravelsen? Har du sendt blomster? Tilbudt konkret hjelp, spurt om hun trenger å snakke eller vil ha selskap?

Det er en litt pussig blanding av tafatthet, unnvikelse og invadering at du ikke prøver å ta kontakt på andre måter enn meldinger og samtidig kontaktet folk rundt henne - som du ikke engang kjenner - for å spørre om henne. Det siste er ganske spesielt...

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...