AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:30 #1 Skrevet fredag kl. 23:30 Butikken jeg jobbet i ble lagt ned for et par måneder siden og jeg søkte på en 40% julehjelp stilling med mulighet for fast ansettelse i en butikk på samme senter. Fikk jobben og startet for halvannen måned siden. Ble forespeilet å fortsette i fast stilling videre om jeg ønsket da sjefen hadde godt inntrykk av meg fra forrige arbeidsgiver der han var kunde. Jeg er dessverre kronisk syk, sliter med astma og migrene. Den første uka jeg var ansatt fikk jeg et kraftig migreneanfall og var sykemeldt en dag. De siste ukene har jeg gått på jobb selv om jeg følte at jeg burde blitt hjemme (fordi jeg trenger fast ansettelse) og det har endt i at jeg har blitt nødt til å kaste inn håndkleet og dra hjem tidlig noen ganger. I dag ble jeg kalt inn til samtale med sjefen og han sa at jeg ikke lenger var kandidat til den faste stillingen siden de trenger noen de kan stole på at kommer på jobb og står vaktene ut. JEg føler meg diskriminert. Kan jo ikke noe for at jeg er syk, Har de lov til dette? Kan jeg klage? Ble jo lovet å forsette etter jul, men nå har sjefen tydeligvis ombestemt seg. Kan han det??? Er så stressa her... Anonymkode: 82698...b4d
Knocks Skrevet fredag kl. 23:34 #2 Skrevet fredag kl. 23:34 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Butikken jeg jobbet i ble lagt ned for et par måneder siden og jeg søkte på en 40% julehjelp stilling med mulighet for fast ansettelse i en butikk på samme senter. Fikk jobben og startet for halvannen måned siden. Ble forespeilet å fortsette i fast stilling videre om jeg ønsket da sjefen hadde godt inntrykk av meg fra forrige arbeidsgiver der han var kunde. Jeg er dessverre kronisk syk, sliter med astma og migrene. Den første uka jeg var ansatt fikk jeg et kraftig migreneanfall og var sykemeldt en dag. De siste ukene har jeg gått på jobb selv om jeg følte at jeg burde blitt hjemme (fordi jeg trenger fast ansettelse) og det har endt i at jeg har blitt nødt til å kaste inn håndkleet og dra hjem tidlig noen ganger. I dag ble jeg kalt inn til samtale med sjefen og han sa at jeg ikke lenger var kandidat til den faste stillingen siden de trenger noen de kan stole på at kommer på jobb og står vaktene ut. JEg føler meg diskriminert. Kan jo ikke noe for at jeg er syk, Har de lov til dette? Kan jeg klage? Ble jo lovet å forsette etter jul, men nå har sjefen tydeligvis ombestemt seg. Kan han det??? Er så stressa her... Anonymkode: 82698...b4d Uff så kjipt. Ikke rart folk blir uføretrygdet når folk ikke vil ansatte folk pga helseplager. Her ville jeg hørt med fagforeningen din. 5 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:38 #3 Skrevet fredag kl. 23:38 Dessverre så er det sånn - sjefen din kunne latt være å si noe og fortsatt sagt du ikke var en god kandidat. Sett ut i fra bedriften så egner det seg ikke å ha en som er syk. Anonymkode: ba30a...11b 11 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:39 Populært innlegg #4 Skrevet fredag kl. 23:39 Ja, du er ansatt som julehjelp, men klarer ikke jobben fordi du er syk. Da tør de ikke ansette deg i en fast stilling og det er ikke noe ulovlig i det. Jeg hadde heller ikke ansatt deg. Anonymkode: 3a1e6...f8c 50 9
Rødvinsfilosofen Skrevet fredag kl. 23:40 #5 Skrevet fredag kl. 23:40 Fikk du 40% julestillingen og ansettelse etter jul? 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:42 #6 Skrevet fredag kl. 23:42 Han velger jo hvem han vil ha i arbeid og det er sånn i arbeidlivet i dag, at du blir for dyr i drift og det blir for ustabilt med en person som har mye fravær. Stor belastning på de andre ansatte. Har du søkt om lønnstilskudd fra nav, sånn at arbeidsgiver slipper å betale deg sykepenger i arbeidsgiverperioden og for egenmeldinger. Det kan lette mulighetene dine for å få ny jobb, om ikke annet. Anonymkode: dc411...55b 12
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:44 #7 Skrevet fredag kl. 23:44 Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden): Fikk du 40% julestillingen og ansettelse etter jul? Jeg fikk julestillingen og de trenger en fast i samme stilling etter jul. sjefen sa vi kunne skrive kontrakt videre når julehjelpjobben nærmet seg slutten. Så jeg dessverre vært en del syk i julehjelp perioden, dette er uforutsigbart og ikke noe jeg kan noe for, men sjefen sa at fordi utenom høysesong jobber vi alene kan han ikke satse på meg siden jeg flere ganger har dratt hjem tidlig pga helsa. Er ikke dette diskriminering??? Anonymkode: 82698...b4d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:46 #8 Skrevet fredag kl. 23:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han velger jo hvem han vil ha i arbeid og det er sånn i arbeidlivet i dag, at du blir for dyr i drift og det blir for ustabilt med en person som har mye fravær. Stor belastning på de andre ansatte. Har du søkt om lønnstilskudd fra nav, sånn at arbeidsgiver slipper å betale deg sykepenger i arbeidsgiverperioden og for egenmeldinger. Det kan lette mulighetene dine for å få ny jobb, om ikke annet. Anonymkode: dc411...55b Visste ikke at det går an. Hvem snakker jeg med om det? Legen? Tror ikke det hjelper på når det gjelder denne jobben, for sjefen snakket ikke om penger, men at siden vi jobber alene er det viktig at vi klarer å stå vaktene våre og sånn. Er ikke penger, men at je noen ganger.må dra tidligere pga helsa som er promlemet som jeg har skjønt det. Anonymkode: 82698...b4d
Bombasi Skrevet fredag kl. 23:48 #9 Skrevet fredag kl. 23:48 Du ble ansatt som julehjelp, og det er den kontrakten du må forholde deg til. At det var mulig å få fast ansettelse betyr ikke så mye. Sjefen står helt fritt til å velge om sjefen vil fortsette med deg eller ikke. Jeg skjønner at du synes dette er trasig, men du blir ikke diskriminert i ordets forstand. Fordi arbeidsgiver kan egentlig gjøre hva sjefen vil, uten å begrunne det. Det som var uproft av sjefen var at sjefen begrunnet det med et mer privat grunnlag. Det kunne sjefen spart seg for. 9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:49 #10 Skrevet fredag kl. 23:49 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk julestillingen og de trenger en fast i samme stilling etter jul. sjefen sa vi kunne skrive kontrakt videre når julehjelpjobben nærmet seg slutten. Så jeg dessverre vært en del syk i julehjelp perioden, dette er uforutsigbart og ikke noe jeg kan noe for, men sjefen sa at fordi utenom høysesong jobber vi alene kan han ikke satse på meg siden jeg flere ganger har dratt hjem tidlig pga helsa. Er ikke dette diskriminering??? Anonymkode: 82698...b4d Hvordan tenker du at det skal løses når du må gå hjem fra vakt og er alene da? Anonymkode: 3a1e6...f8c 24 10
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:53 #11 Skrevet fredag kl. 23:53 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan tenker du at det skal løses når du må gå hjem fra vakt og er alene da? Anonymkode: 3a1e6...f8c Da må jo noen andre ta over da. JEg er jo syk. Ikke min feil Gjør en god jobb når jeg ikke er syk. Anonymkode: 82698...b4d
Rødvinsfilosofen Skrevet fredag kl. 23:57 #12 Skrevet fredag kl. 23:57 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg fikk julestillingen og de trenger en fast i samme stilling etter jul. sjefen sa vi kunne skrive kontrakt videre når julehjelpjobben nærmet seg slutten. Så jeg dessverre vært en del syk i julehjelp perioden, dette er uforutsigbart og ikke noe jeg kan noe for, men sjefen sa at fordi utenom høysesong jobber vi alene kan han ikke satse på meg siden jeg flere ganger har dratt hjem tidlig pga helsa. Er ikke dette diskriminering??? Anonymkode: 82698...b4d Du kan godt kalle det diskriminering, men i noen stillinger er det krevende å legge tilrette for sykdom. Kan det stemme at det er snakk om en liten butikk på et kjøpesenter eller i en gågate? Da er det begrenset hvor lett det er å få satt inn folk på kort varsel. Hvis du i utgangspunktet er «ekstrapersonen», men ikke fungerer i jobben så blir det for dyrt å ansette en ekstra for ekstrapersonen. 9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:58 #13 Skrevet fredag kl. 23:58 Skjønner sjefen godt. Han har en kabal som skal gå opp og vakter som skal dekkes. At du plutselig må gå hjem blir krevende. Det blir både dyrt og komplisert om du til stadighet er borte. Og når du allerede gjennom en periode med 40% julejobb har vært mye borte ser nok sjefen at dette ikke vil gå. Det er ikke diskriminerende, men et forsøk på å holde en butikk i gang på en forutsigbar måte. Skjønner ikke hvordan du tenker å løse dette fremover. Lønnstilskudd hjelper for øvrig lite når det er folk på jobb man trenger. Anonymkode: eafba...581 27 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:58 #14 Skrevet fredag kl. 23:58 Har du en muntlig avtale om videre jobb, er den bindende. Er dette en butikk som kan forkortes til SG? Har hørt om lignende historie derfra.... Anonymkode: add9e...daa
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:00 #15 Skrevet lørdag kl. 00:00 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg fikk julestillingen og de trenger en fast i samme stilling etter jul. sjefen sa vi kunne skrive kontrakt videre når julehjelpjobben nærmet seg slutten. Så jeg dessverre vært en del syk i julehjelp perioden, dette er uforutsigbart og ikke noe jeg kan noe for, men sjefen sa at fordi utenom høysesong jobber vi alene kan han ikke satse på meg siden jeg flere ganger har dratt hjem tidlig pga helsa. Er ikke dette diskriminering??? Anonymkode: 82698...b4d Nei, det er ikke diskriminering. Så lenge du skal jobbe alene, så er det ikke mulig for arbeidsgiver å tilrettelegge så du kan gå hjem tidligere grunnet kronisk sykdom. Du skulle ha jobbet 40% stilling nå. Hvor lenge har du vært ansatt, og hvor mange dager/timer har du fravær? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da må jo noen andre ta over da. JEg er jo syk. Ikke min feil Gjør en god jobb når jeg ikke er syk. Anonymkode: 82698...b4d Men du er jo alene på jobb.... Hvem skal ta over? Anonymkode: 6cf4b...acf 17 9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:01 #16 Skrevet lørdag kl. 00:01 Ville også kontaktet LDO for å høre hva de mener. Anonymkode: add9e...daa
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:01 #17 Skrevet lørdag kl. 00:01 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da må jo noen andre ta over da. JEg er jo syk. Ikke min feil Gjør en god jobb når jeg ikke er syk. Anonymkode: 82698...b4d Du tenker det 'bare er' å finne andre til å gå hjem når du blir syk? Du skjønner ikke selv at det blir strevsomt og usikkert for sjefen og dine medarbeidere? Anonymkode: c3aa0...c2c 15 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:04 #18 Skrevet lørdag kl. 00:04 Arbeidsgivere og kollegaer liker, og forventer, at ansatte er på jobb OG jobber vakten ut. Klart de ikke vil ansatte noen fast som allerede etter kort tid er mye syk og går tidligere fra jobb. Det er ustabilt og blir en belastning for de andre ansatte Anonymkode: 35b47...3e1 9 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:04 #19 Skrevet lørdag kl. 00:04 Det virker som om du aller mest ser deg selv og dine ønsker her, og ikke butikkens behov. Og kronisk syk - astma? Jeg har også det, og det har aldri slått meg å kalle meg kronisk syk. Det virker overdrevet. Anonymkode: c3f7e...317 24 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:05 #20 Skrevet lørdag kl. 00:05 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da må jo noen andre ta over da. JEg er jo syk. Ikke min feil Gjør en god jobb når jeg ikke er syk. Anonymkode: 82698...b4d Skal de ha en person i reserve hver dag, fordi du kanskje blir syk? Det virker som om du ikke skjønner at en arbeidsgiver ikke kan ha en så ustabil ansatt som deg i en butikkjobb. Du høres veldig ung og umoden ut, når du tror det bare er å gå hjem. Arbeidslivet er annerledes enn skolen. Anonymkode: 3a1e6...f8c 24 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå