Spell Skrevet fredag kl. 21:49 #1 Skrevet fredag kl. 21:49 Mange snakker om at personlig økonomi må undervises i skolen, men hva menes med dette? Jeg husker selv at vi hadde et eget tema på ungdomsskolen med dette. Vi lærte om feriepenger, frikort, renter på lån osv, og ble veldig godt fortalt og vist hvilken kostnad det er å ta forbrukslån sammenlignet med å spare opp. Det er ikke noe læreren kunne velge å ikke undervise om, det stod i læreplanen. Vi hadde da også et samarbeidsprosjekt hvor vi måtte sette opp budsjett. Husker ikke helt nøyaktig hva casen var, men det var snakk om at vi hadde fått vår første jobb etter studiene. Lærte da at man ikke fikk feriepenger første året om man ikke hadde jobbet, og at det lønte seg å ta opp studielån uansett om man trengte det eller ikke. Det jeg gjerne skulle lært litt mer om var fond og aksjer, og synes det er dumt at jeg ble så skremt av dette gjennom spesielt min mor. Siden jeg er født på 90-tallet, så var mange av de voksne på den tiden redd etter bankkrisen + at finanskrisen i 2008 oppstod også på samme tid. Hva er deres erfaring? 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:24 #2 Skrevet fredag kl. 23:24 Jeg lærte pluss, minus, gange og dele på barneskolen. Tror vi var innom prosentregning der også. Vil dere vite noe? Det lot seg fint overføre til personlig økonomi. Halve poenget med skole er å lære hvordan man bruker og overfører kunnskapen man lærer til andre områder. Anonymkode: eb26f...208 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:36 #3 Skrevet fredag kl. 23:36 Det eneste jeg husker vi lærte var å fylle inn en sjekk og en giroblankett, men jeg er noe eldre enn deg. Lærte et visst måtehold hjemme, vurdere om jeg trengte noe og om jeg hadde råd til det og at det ikke var et godt alternativ å kjøpe noe på kreditt. Jeg fikk se regnskapet til mine besteforeldre som giftet seg i 39 og hvordan de sparte og bygget seg hus. Jeg lærte aldri noe annet enn at ikke noe er så sikkert som penger i banken. Selv har jeg investert i sølv, fond og krypto - som foreløpig har gitt grei gevinst. Jeg har selv oppsøkt informasjon som gjør at jeg føler meg nogenlunde trygg på investeringene mine, men velger også å fordele de litt for å "sikre" meg. Anonymkode: dbf48...800
Bombasi Skrevet fredag kl. 23:38 #4 Skrevet fredag kl. 23:38 Spell skrev (1 time siden): Mange snakker om at personlig økonomi må undervises i skolen, men hva menes med dette? Jeg tenker dette gjelder å føre et husholdningsbudsjett. Det gjelder å sette penger i perspektiv. Renter, lån, kredittkort, leie, avgifter, prisvariasjoner, samfunnsutvikling, inflasjon, lønn, lønnsforhandling, skatt, skatteligning, sparing, fond, aksjer, salg av eiendeler, innkjøp, søknader, CV, ENK/AS - og varianter av dette. Ja, for mange er dette noe som inngår i vanlig logikk, men for mange unge er det ikke alltid det. Må være bedre å lære dette enn håndarbeid, sløyd, nynorsk, irrelevante 3.språk osv. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:42 #5 Skrevet fredag kl. 23:42 I samfunnsfag gikk nå vi gjennom serie og annuitetslån på ungdomsskolen. Sikkert mer og, men dette var da på det glade 80-tallet. Anonymkode: 0effe...36d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 02:26 #6 Skrevet lørdag kl. 02:26 Vokste opp på 90-tallet. Startet på ungdomsskolen i 2003. På barneskolen måtte vi lage papirsedler og kronestykker. Vi hadde mye om å handle på butikken. Hvis man har 100 kr og har handlet for 67 kr. Hvor mye har man igjen? Osv. På ungdomsskolen hadde vi egne prosjekter om å lage budsjett, lage fiktive kjøpsavtaler av bil og bolig. Vi lærte om ulike lån, renter, osv. Vi lærte både om forsikringer, buffer, sparing til BSU, osv. Men på samme tid dukket SMS-lån opp, og man kunne få lån til alt mulig. På VGS kunne man få lån så fort man fylte 18. Folk tok jo da opp lån til lappen, ferieturer, datamaskiner, osv. På et tidspunkt ble det vanlig at folk tok opp forbrukslån for å dekke egenkapitalkravet på bolig. I 2008-2009 hang mye igjen teknologisk. Flyttet man fra et sted til et annet så kunne regninger havne på gammel adresse. Uten at man nødvendigvis fikk det digitalt. Slikt baker mange fortsatt med. Anonymkode: b5929...fd9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 02:29 #7 Skrevet lørdag kl. 02:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vokste opp på 90-tallet. Startet på ungdomsskolen i 2003. På barneskolen måtte vi lage papirsedler og kronestykker. Vi hadde mye om å handle på butikken. Hvis man har 100 kr og har handlet for 67 kr. Hvor mye har man igjen? Osv. På ungdomsskolen hadde vi egne prosjekter om å lage budsjett, lage fiktive kjøpsavtaler av bil og bolig. Vi lærte om ulike lån, renter, osv. Vi lærte både om forsikringer, buffer, sparing til BSU, osv. Men på samme tid dukket SMS-lån opp, og man kunne få lån til alt mulig. På VGS kunne man få lån så fort man fylte 18. Folk tok jo da opp lån til lappen, ferieturer, datamaskiner, osv. På et tidspunkt ble det vanlig at folk tok opp forbrukslån for å dekke egenkapitalkravet på bolig. I 2008-2009 hang mye igjen teknologisk. Flyttet man fra et sted til et annet så kunne regninger havne på gammel adresse. Uten at man nødvendigvis fikk det digitalt. Slikt baker mange fortsatt med. Anonymkode: b5929...fd9 Vi lærte om aksjer, fond, globale onde, oppturer og nedturer, risiko og renters rente. Men holdningen var først og fremst at fondssparing var et overskuddsfenomen. Noe man kunne gjøre hvis alle andre kostnader var betalte Anonymkode: b5929...fd9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 03:21 #8 Skrevet lørdag kl. 03:21 Spell skrev (5 timer siden): Mange snakker om at personlig økonomi må undervises i skolen, men hva menes med dette? Jeg husker selv at vi hadde et eget tema på ungdomsskolen med dette. Vi lærte om feriepenger, frikort, renter på lån osv, og ble veldig godt fortalt og vist hvilken kostnad det er å ta forbrukslån sammenlignet med å spare opp. Det er ikke noe læreren kunne velge å ikke undervise om, det stod i læreplanen. Vi hadde da også et samarbeidsprosjekt hvor vi måtte sette opp budsjett. Husker ikke helt nøyaktig hva casen var, men det var snakk om at vi hadde fått vår første jobb etter studiene. Lærte da at man ikke fikk feriepenger første året om man ikke hadde jobbet, og at det lønte seg å ta opp studielån uansett om man trengte det eller ikke. Det jeg gjerne skulle lært litt mer om var fond og aksjer, og synes det er dumt at jeg ble så skremt av dette gjennom spesielt min mor. Siden jeg er født på 90-tallet, så var mange av de voksne på den tiden redd etter bankkrisen + at finanskrisen i 2008 oppstod også på samme tid. Hva er deres erfaring? Ta et fag i det. Mye du kan betale for hvis du ønsker å lære mer, uten å måtte søke med snittet du har fra tidligere studier. Anonymkode: beffa...05a
Jdz Skrevet lørdag kl. 03:21 #9 Skrevet lørdag kl. 03:21 (endret) Bombasi skrev (3 timer siden): Må være bedre å lære dette enn håndarbeid, sløyd, nynorsk, irrelevante 3.språk osv. Jeg tenker det må være plass til begge deler. Personlig økonomi er viktig og har definitivt en plass i skolen, men det behøver ikke nødvendigvis å gå på bekostning av andre viktige fag. Er det noe jeg har lært i livet er det at språk aldri er irrelevant, skulle ønske jeg hadde vært mer våken på skolen når vi lærte språk 😊 Endret lørdag kl. 03:21 av Jdz 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:28 #10 Skrevet lørdag kl. 05:28 Bombasi skrev (5 timer siden): Jeg tenker dette gjelder å føre et husholdningsbudsjett. Det gjelder å sette penger i perspektiv. Renter, lån, kredittkort, leie, avgifter, prisvariasjoner, samfunnsutvikling, inflasjon, lønn, lønnsforhandling, skatt, skatteligning, sparing, fond, aksjer, salg av eiendeler, innkjøp, søknader, CV, ENK/AS - og varianter av dette. Ja, for mange er dette noe som inngår i vanlig logikk, men for mange unge er det ikke alltid det. Må være bedre å lære dette enn håndarbeid, sløyd, nynorsk, irrelevante 3.språk osv. Men dette lærer man jo om på skolen allerede. Ikke som et eget fag, men rundt om i flere fag gjennom skoletiden. Hadde dette vært et eget fag ville 99% av elevene hatet det og ikke fulgt med uansett. Anonymkode: 0db24...e0d
Knirke Skrevet lørdag kl. 05:29 #11 Skrevet lørdag kl. 05:29 Skulle gjerne hatt mer om økonomi på skolen. Jeg er 40 og skjønner ikke bæret av f.eks pensjon (har vært på kurs, og skjønner fortsatt ingenting). Det burde også vært fokus på å lære bort hvordan lønnsforhandlinger foregår, og forskjellen på å jobbe offentlig og privat. Jeg ser jo at det er mye hull i kunnskapen blant folk. Her på kG er det omtrent ikke en eneste tråd om lønn uten noen som mener at «yrkesgruppe X og Y burde hatt mye høyere lønn fordi jobben deres er så viktig!» Det er jo ikke sånn det fungerer i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:38 #12 Skrevet lørdag kl. 05:38 Knirke skrev (2 minutter siden): Skulle gjerne hatt mer om økonomi på skolen. Jeg er 40 og skjønner ikke bæret av f.eks pensjon (har vært på kurs, og skjønner fortsatt ingenting). Det burde også vært fokus på å lære bort hvordan lønnsforhandlinger foregår, og forskjellen på å jobbe offentlig og privat. Jeg ser jo at det er mye hull i kunnskapen blant folk. Her på kG er det omtrent ikke en eneste tråd om lønn uten noen som mener at «yrkesgruppe X og Y burde hatt mye høyere lønn fordi jobben deres er så viktig!» Det er jo ikke sånn det fungerer i det hele tatt. Hva får deg til å tro at du hadde forstått pensjon bedre om noen hadde undervist mer om det på skolen enn du gjorde på et kurs som voksen? Og hvorfor tror du at du i det hele tatt hadde brydd deg om mer undervisning om temaet pensjon da du var barn/ungdom? Mange skriker om at vi må få mer "økonomi" inn i skolen. Men i realiteten er jo de som ønsker det de samme som overhode ikke fulgte med og var interessert da de faktisk hadde om slike tema da de gikk på skolen. Anonymkode: 0db24...e0d 4 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:55 #13 Skrevet lørdag kl. 05:55 Personlig økonomi er inne i samfunnskunnskap, som er et fellesfag på både yrkesfag og studiespesialisering. I matematikken lærer man også om personlig økonomi og skal få grunnleggende kompetanse (pluss, minus, gange, dele, prosent) som er overførbart til personlig økonomi. Jeg har vært lærer i VGS i 10 år (i disse fagene, i tillegg til økonomifagene) og er over snittet opptatt av og interessert i personlig økonomi. Dette er noe jeg brenner for og gleder meg til å lære elevene om, fordi jeg mener det er så viktig, og fordi jeg skulle ønske jeg selv lærte mer om det i ung alder. Men jeg blir dessverre skuffa hvert år. For elevene er ikke modne nok til å lære om det. De bryr seg ikke. Skjønner ikke vitsen med å spare 200 kroner i et fond hver måned for å ha 30 000 om tre år («Det er jo ikke mye. Da kjøper jeg heller kebab og monster»). Effekter som renters rente, betydningen av en buffer eller enkle sparegrep over lang tid, er helt uinteressant for dem. Gutta med midtskill og boblevest vil lære om aksjer og investeringer, for det driver Westerlin og Spetalen med. De skal jo bli rike (helst uten å gjøre noe). Så da prøver jeg å lære dem helt grunnleggende aksje- og fondssparing. De faller av nesten med en gang og blir ikke engasjert da heller. Det er akkurat som om de bare venter på at et eller annet (ikke vet jeg hva) skal ramle ned i fanget deres. Disse irriterer meg kanskje mest. De er fulle av selvtillit og lovord om seg selv og egen fremtid, og snakker høyt om kryptoen sin og hva pappa tjener, men de gjør null og niks på skolen og karrer seg til en karakter 3 i den enkleste matematikken, samtidig som de planlegger å studere finans på BI. Er så dumt at jeg får helt fnatt. Personlig økonomi må enten inn som et eget livsmestringsfag som trekkes over lang tid i enten grunnskoleløpet eller VGS, eller så må foreldrene ta ansvaret for å lære barna sine dette selv. Foreldrene modellerer både direkte og indirekte økonomistyring hjemme, og har på den måten mye større påvirkningskraft på ungdommene enn det noen uker med økonomiundervisning har på skolen. Anonymkode: 0de4a...0ec 8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:10 #14 Skrevet lørdag kl. 06:10 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Personlig økonomi er inne i samfunnskunnskap, som er et fellesfag på både yrkesfag og studiespesialisering. I matematikken lærer man også om personlig økonomi og skal få grunnleggende kompetanse (pluss, minus, gange, dele, prosent) som er overførbart til personlig økonomi. Jeg har vært lærer i VGS i 10 år (i disse fagene, i tillegg til økonomifagene) og er over snittet opptatt av og interessert i personlig økonomi. Dette er noe jeg brenner for og gleder meg til å lære elevene om, fordi jeg mener det er så viktig, og fordi jeg skulle ønske jeg selv lærte mer om det i ung alder. Men jeg blir dessverre skuffa hvert år. For elevene er ikke modne nok til å lære om det. De bryr seg ikke. Skjønner ikke vitsen med å spare 200 kroner i et fond hver måned for å ha 30 000 om tre år («Det er jo ikke mye. Da kjøper jeg heller kebab og monster»). Effekter som renters rente, betydningen av en buffer eller enkle sparegrep over lang tid, er helt uinteressant for dem. Gutta med midtskill og boblevest vil lære om aksjer og investeringer, for det driver Westerlin og Spetalen med. De skal jo bli rike (helst uten å gjøre noe). Så da prøver jeg å lære dem helt grunnleggende aksje- og fondssparing. De faller av nesten med en gang og blir ikke engasjert da heller. Det er akkurat som om de bare venter på at et eller annet (ikke vet jeg hva) skal ramle ned i fanget deres. Disse irriterer meg kanskje mest. De er fulle av selvtillit og lovord om seg selv og egen fremtid, og snakker høyt om kryptoen sin og hva pappa tjener, men de gjør null og niks på skolen og karrer seg til en karakter 3 i den enkleste matematikken, samtidig som de planlegger å studere finans på BI. Er så dumt at jeg får helt fnatt. Personlig økonomi må enten inn som et eget livsmestringsfag som trekkes over lang tid i enten grunnskoleløpet eller VGS, eller så må foreldrene ta ansvaret for å lære barna sine dette selv. Foreldrene modellerer både direkte og indirekte økonomistyring hjemme, og har på den måten mye større påvirkningskraft på ungdommene enn det noen uker med økonomiundervisning har på skolen. Anonymkode: 0de4a...0ec Her. Her. Her!!! Det er noe i å lede hesten til vann, men du kan ikke tvinge den til å drikke… Anonymkode: cd189...71f 2
Helene Skrevet lørdag kl. 06:31 #15 Skrevet lørdag kl. 06:31 Min erfaringer er at på skolen lærte jeg lite om økonomi. Det handlet om matematikk. Nå er jeg pedagog. Du må finne ting som er kjennbar. Jeg gikk på lærerskolen for mange år siden. Er ufør nå. Men tror fortsatt åpenhet, se tall. Pluss og minus. Som ufør har jeg greid å gjort noe fornuftig. Jeg eier egen bolig. Kun pga min økonomiske kunnskap, og der var en annen tid.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:41 #16 Skrevet lørdag kl. 06:41 Det man lærer på skolen i mattefaget er 100%(pun intended) overførbart til det man trenger om personlig økonomi. Pluss, minus, gange, dele og prosent. Vi lærte om skatt, pensjon, frikort etc i både ungdomskolen og på vgs (jeg er født i 1991). Det vi dog ikke lærte noe om er psykologi. Og siden personlig økonomi er ekstremt mye psykologi og atferdsbasert så da går det gærent da. Alle skjønner at hvis du har 30.000 i lønn så kan du ikke shoppe for 45.000 kr i måneden. … men hvorfor shopper man for mye? Hvorfor setter man opp et budsjett- men klarer ikke HOLDE seg til det? Hvorfor er 50 kr i dag verdt mer enn 100 kr om en uke(rent PSYKOLOGISK). Der glipper undervisningen. Og det er i det glippet der man havner uttpå skråplanet økonomisk. Det er ikke pgs manglene mattekunnskaper; matten som trengs er ganske lite komplisert. Men å forstå at du skal bruke matten, forstå hvordan huet ditt fungerer, forsto at i møtet mellom det menneskelige i mennesket og matten… Ja ja. Det blir som ellers: noen får det til, andre ikke. Å dytte mer økonomi inn i skolen hjelper ikke. Vi må få mer forståelse FOR OSS SELV før vi ser resultatene. Og der syns jeg faktisk (de seneste) sesongene av Luksusfellen har vært gode lærepenger (pun intended). Luksusfellen har gått bra inn i psykologien rundt penger, hvorfor man ender opp som man gjør. Luksusfellen begynte som en "se så dum du er" til et annet perspektiv: "hvorfor er samfunnet vårt lagt opp til at så mange går i fella, og hva kan vi gjøre for å hjelpe på individ-, men også SAMFUNNSnivå." Anonymkode: cd189...71f 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:30 #17 Skrevet lørdag kl. 07:30 Var lite av det da jeg gikk på skolen, mine barn har hatt en runde hver hvor de skulle sette opp husholdningsbudsjett. Et tema jeg mener burde være obligatorisk er skattekort og skatteoppgjør. Ser nivået der ute, urovekkende mange vet ikke hvor de justerer skatten og hvordan den beregnes. Det er en del av samfunnskontrakten, i det øyeblikket du har inntekt er du selv ansvarlig for at dette er riktig. Da burde det også være en del av grunnleggende opplæring. Hva er trygdeavgift, trinnskatt og alminnelig inntekt. Hvilken skatt trekkes av hva, gjennomgang av de vanligste fradragene. Jeg møter fremdeles folk som tror det lønner seg å ha lån, de har rett og slett ikke fått med seg reformen i 1992 😅 Anonymkode: fdf7d...1ac
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:33 #18 Skrevet lørdag kl. 09:33 Jeg hadde faktisk litt om personlig økonomi på ungdomsskolen. Men det gikk mest ut på å fylle ut et slags "budsjett" med hvor mye penger vi fikk (for eksempel i lommepenger fra foreldrene våre, eller om noen av oss hadde sommerjobb) men det var ikke alle som hadde noe av dette. Dessuten var det jo flere som ikke hadde noen særlige "utgifter" heller. Vi var jo tross alt bare ungdommer på den tiden. Anonymkode: 686da...074
Knirke Skrevet lørdag kl. 10:43 #19 Skrevet lørdag kl. 10:43 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva får deg til å tro at du hadde forstått pensjon bedre om noen hadde undervist mer om det på skolen enn du gjorde på et kurs som voksen? Og hvorfor tror du at du i det hele tatt hadde brydd deg om mer undervisning om temaet pensjon da du var barn/ungdom? Mange skriker om at vi må få mer "økonomi" inn i skolen. Men i realiteten er jo de som ønsker det de samme som overhode ikke fulgte med og var interessert da de faktisk hadde om slike tema da de gikk på skolen. Anonymkode: 0db24...e0d Nei, jeg sier ikke det. Jeg gikk på skole på 90-tallet, og jeg aner ikke hva som undervises i nå for tiden. Det jeg mener er at økonomiforståelsen generelt er dårlig blant folk, det er bare å se her på KG, hvor folk tror de har tjent 1 million dersom de kjøper en bolig for 4 millioner og selger den for 5. Hvis noen sparer i fond istedenfor bolig blir de fnyst av og kalt dumme, av folk som åpenbart aldri har hørt om renters rente effekten («det er jo ikke renter på fond, vettu») Det har absolutt med modenhet å gjøre, hvorvidt man gidder å sette seg inn i disse tingene. Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er i 30-årene. Jeg var heller ikke interessert i økonomi da jeg gikk på VGS, men jeg hadde definitivt hatt mer bruk for økonomiundervisning enn ballspill og nynorsk.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:09 #20 Skrevet lørdag kl. 11:09 Knirke skrev (25 minutter siden): Nei, jeg sier ikke det. Jeg gikk på skole på 90-tallet, og jeg aner ikke hva som undervises i nå for tiden. Hvis du gikk allmennfag etter R94 har du jo hatt et økonomifag. Det var et 5-timersfag å GK. Anonymkode: 8aaf7...6cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå