Mrs. B Skrevet 25. november 2002 #1 Skrevet 25. november 2002 Jeg vet at man ikke skal bade med kontaktlinser i øynene, men hvorfor ikke egentlig? Kan det være farlig på noen måte? Ser liksom ikke for meg at de driver ut av øynene heller pga. vannet... ? De sitter jo ganske godt... Noen som har prøvd det?
xeyes Skrevet 25. november 2002 #2 Skrevet 25. november 2002 Jeg bader ALLTID med linsene mine. Hadde vært et mareritt å dratt i svømmehallen og på stranda uten å se noen ting. Jeg har dykket og svømt under vann og har aldri mistet linsene. Kan kanskje være litt lurt å ikke lukke opp øynene under vann for da kan de jo kanskje poppe ut -x
magnhild Skrevet 25. november 2002 #3 Skrevet 25. november 2002 Jeg har prøvd å bade med linser og det går helt greit. (så lenge du ikke gnikker da selvsagt... :blunke:) Men jeg har alltid tatt de av meg i dusjen etterpå fordi øynene mine ikke liker så godt klorvann. Men det må du nesten finne ut av selv. Uansett; det er bedre å bade med linser enn å ikke ha noe på øynene i det hele tatt. Det er bare slitsomt... Gjør det som passer for deg!
Lisle Skrevet 25. november 2002 #4 Skrevet 25. november 2002 jeg bader, svømmer alltid med linsene i men skal jeg under vann bruker jeg svømmebriller fordi jeg ikke vil miste linsene! de er dyre nok som de er....
Mrs. B Skrevet 25. november 2002 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2002 Er det bare tullete da at man ikke kan bade med linser? Det er ikke noe fare for noe skade av noe slag? Heldigvis bruker jeg dagslinser, så er ingen krise om jeg skulle miste linsene. Kanskje jeg skal prøve det neste gang jeg skal "på svømmetur" (les: bade og leke i basseng ). Har bare brukt linser et halvt års tid, men synes det har vært ganske slitsomt å gå uten linser i svømmehallen/på stranden. Godt jeg ikke er veldig nærsynt. Hører gjerne fra flere. Særlig om noen har negative erfaringer med dette...
*nora* Skrevet 25. november 2002 #6 Skrevet 25. november 2002 Jeg begynte å bruke kontaktlinser for ca 10 år siden. Øyenlegen sa da til meg at jeg måtte gjerne bade med dem! Og det har jeg gjort. Svømmer også under vann, med øynene ÅPNE, og stort sett går det bra. Tror jeg har mistet en eller to linser på den tida fordi jeg har svømt under vann, så det er ikke det helt store tapet Jeg har brukt dem både i klor-, fersk-, og saltvann, men etter et klorbad skyller jeg dem gjerne fordi øynene blir litt irriterte. Lykke til :D
Gjest chimp Skrevet 25. november 2002 #7 Skrevet 25. november 2002 Bader alltid m linser, men er forsiktig med å få vann i øynene; syns det blir så tåkete og uklart kommer det vann innenfor linsene, som da klistrer seg fast til øyet, de 'flyter' ikke oppå øyet på den vanlige, 'glatte' måten, hvis du forstår. Dykkermaske går imidlertid helt fint....
Arnie Skrevet 25. november 2002 #8 Skrevet 25. november 2002 Har brukt harde linser i 17 år, bader alltid med linser. Har mistet èn linse i svømmehallen en gang jeg "glapp" svømmebrillen innpå øyet. De gangene jeg bader uten svømmebriler forsøker jeg å passe på å ikke ha øynene åpne under vann, men har glemt meg noen gange og det har gått bra. Og dette er altså harde linser, som er små (ca 10 mm i diameter) - og dermed kanskje sitter enda dårligere fast på øyet enn store myke linser.
Mrs. B Skrevet 25. november 2002 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2002 Linsene mine er 13.9 og myke.
Gjest Virvel Skrevet 25. november 2002 #10 Skrevet 25. november 2002 Jeg har heller aldri fått beskjed om at jeg ikke må bade med linsene på. Hvor har du det fra, Mrs. B? Syntes bare det hørtes litt rart ut...
Mrs. B Skrevet 25. november 2002 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2002 Hmm.. husker ikke konkret hvor jeg har det fra, men lurer på om ikke hun jeg fikk opplæring fra på Z-optikk nevnte at det ikke var lurt.. men er ikke helt sikker.. Ikke så viktig heller, da. Gleder meg til å teste linsene neste gang jeg skal bade. Takk for svar alle sammen.
Litago Skrevet 25. november 2002 #12 Skrevet 25. november 2002 Jeg svømmer, dykker, stuper og surfer med mine linser på. Har aldri hatt problemer unntatt de gangene jeg har gnidd meg i øynene. Da plopper linsene ut! Men det gjør de jo også når jeg gnir meg i øynene på land også... :D Sjekke med øyelegen/optikeren din om det er noen spesiell grunn til at akkurat du ikke kan bade med linser. Det er jo veldig kjekt å kunne se litt under vann da!
Morgan Skrevet 25. november 2002 #13 Skrevet 25. november 2002 Hm,etter det jeg har fått høre ang. linser og bading,så er problemet at bakterier kan sette seg under linsen,og infisere.Og optikeren har fortalt meg at folk har fått skader av dette,men da er du vel ganske uheldig.Derfor fraråder de å bade med linser ja.Ok?
Gjest Starya Skrevet 26. november 2002 #14 Skrevet 26. november 2002 Jeg brukte dagslinser for et par år siden, og brukte den alltid i bassenget. Eneste "problemet" var at jeg etter å ha svømmet under vann med åpne øyne måtte "dra" dem ned til rett plass igjen... Etter badestunden gikk de rett i søpla, nettopp fordi jeg ikke anså dem for rene lenger.
Megan Skrevet 26. november 2002 #15 Skrevet 26. november 2002 Må slutte meg til resten å si at det er ingen problem å bade med linser. Men- er nok greit å rense dem skikkelig etterpå! Kanskje du er blitt frarådet å bade med dem på pga sensitive øyne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå