AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:16 #1 Skrevet fredag kl. 20:16 Heisann Noen som har gått på slankesprøyter (hhv. Wegovy eller Ozempic) med bmi lett overvektig? Hvordan har det gått? Hva skjedde når dere sluttet? Har selv gått opp 15kg siste året pga medisiner og leser att det er lettere å slutte på sprøytene uten å skyte opp i vekt igjen når det er en «ekstern» faktor som gjør att man har økt i vekt over kort tid. Noen som har erfaring? Anonymkode: 819c2...fb3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:29 #2 Skrevet fredag kl. 22:29 Altså med et par måneder så mente jeg 6. Det ble litt feil. Anonymkode: 20cae...10c
AnonymBruker Skrevet i går, 01:05 #3 Skrevet i går, 01:05 Den viktigste faktoren for å ikke skyte opp i vekt igjen når en slutter på slankemedisin er å trene styrketrening og spise godt med proteiner mens en står på medisinen. Da unngår en at store deler av vekttapet er muskelmasse. Muskler er viktige for å forbrenne energi, flytte blodsukker inn i muskler heller enn at det blir lagret som fett. De som mister mye muskler under slankingen vil dessverre ofte legge på seg fett lettere etter slankekur, og fort ende opp med en dårlige kroppssammensetning der mer av totale kroppsvekten er fett. Bl.a en dansk undersøkelse jeg nylig leste om dette for - de som holdt vekten etter slankesptøyter var de som hadde trent styrke og fokusert på protein underveis. Anonymkode: f0c8e...660 2
veronica<3 Skrevet i går, 01:31 #4 Skrevet i går, 01:31 Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet i går, 04:39 #5 Skrevet i går, 04:39 Mann her: gikk på sprøyter i 4-5 mnd. Hadde lett overvekt og Jeg gjorde det for å gå ned 5-6 kg den lette veien. Angrer ikke, men to år etterpå så er jeg bare noen tusen kroner fattigere da kiloene er tilbake. Hadde null problem med å slutte på sprøytene. Sluttet med de for jeg følte at hrv økte og at kroppen levde i stress. Kjøpte sprøytene igjennom euroclinix, dyrt som fy. Anonymkode: 76618...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den viktigste faktoren for å ikke skyte opp i vekt igjen når en slutter på slankemedisin er å trene styrketrening og spise godt med proteiner mens en står på medisinen. Da unngår en at store deler av vekttapet er muskelmasse. Muskler er viktige for å forbrenne energi, flytte blodsukker inn i muskler heller enn at det blir lagret som fett. De som mister mye muskler under slankingen vil dessverre ofte legge på seg fett lettere etter slankekur, og fort ende opp med en dårlige kroppssammensetning der mer av totale kroppsvekten er fett. Bl.a en dansk undersøkelse jeg nylig leste om dette for - de som holdt vekten etter slankesptøyter var de som hadde trent styrke og fokusert på protein underveis. Anonymkode: f0c8e...660 Går mye i fjellet. Får håpe det holder Anonymkode: 819c2...fb3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mann her: gikk på sprøyter i 4-5 mnd. Hadde lett overvekt og Jeg gjorde det for å gå ned 5-6 kg den lette veien. Angrer ikke, men to år etterpå så er jeg bare noen tusen kroner fattigere da kiloene er tilbake. Hadde null problem med å slutte på sprøytene. Sluttet med de for jeg følte at hrv økte og at kroppen levde i stress. Kjøpte sprøytene igjennom euroclinix, dyrt som fy. Anonymkode: 76618...f7d Hadde du vært lett overvektig over lang tid? Eller gått opp de 5-6kiloene på kort tid? Anonymkode: 819c2...fb3
skeiv-ostepop Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden BMI på 27 er ikke mild overvektig, det er overvektig.
aksase Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Heisann Noen som har gått på slankesprøyter (hhv. Wegovy eller Ozempic) med bmi lett overvektig? Hvordan har det gått? Hva skjedde når dere sluttet? Har selv gått opp 15kg siste året pga medisiner og leser att det er lettere å slutte på sprøytene uten å skyte opp i vekt igjen når det er en «ekstern» faktor som gjør att man har økt i vekt over kort tid. Noen som har erfaring? Anonymkode: 819c2...fb3 Ozempic er ingen slankesprøyte, det er diabetesmedisin og gis dermed bare til diabetikere. Ellers kreves det normalt en BMI over 30 for å få resept på slankemedisin, uansett type. Om det lykkes å slutte igjen, det kommer nok an på mange faktorer. Hvis du får til å legge om livsstilen mens du bruker medisinen og klarer å holde på den livsstilen etter at du slutter, kan det gå fint. Jeg går selv på Wegovy og har gjort det i 2 år. Har gått ned snart 50 kg, og nettopp bikket under BMI 30. Må jobbe mer nå for å gå videre ned, kjenner jeg, men trenger å ta av 10 kg til. Jeg regner med at jeg må fortsette med slankemedisin på ubestemt tid, kanskje livet ut, men mulig jeg kan redusere dosen noe når jeg kommer ned på målvekten og bare skal holde den. Legen nevnte på det i hvert fall. 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Skrevet 22 timer siden skeiv-ostepop skrev (1 time siden): BMI på 27 er ikke mild overvektig, det er overvektig. Jada fatshamer. I konteksten GLP-1 henviser dette til krav for å få det. Og det får man ikke uten soesifiserte tilleggsplager. Man må ha minimum BMI 30 generelt. Les HI når du kommenterer. Anonymkode: e16cf...907 6
skeiv-ostepop Skrevet 22 timer siden #11 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jada fatshamer. I konteksten GLP-1 henviser dette til krav for å få det. Og det får man ikke uten soesifiserte tilleggsplager. Man må ha minimum BMI 30 generelt. Les HI når du kommenterer. Anonymkode: e16cf...907 Jeg leste HI - og overskriften. Og jeg fatshamer ikke. En veldig stor og vanlig utfordring med vektnedgang er å dekke over realiteten. Har man en BMI på 25 eller over er man overvektig i henhold til BMI skalaen. Ikke mild overvektig. Ikke lett overvektig. Men overvektig. Adjektivene mild og lett brukes for å gjøre det mindre farlig. Men en lurer bare seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden Jeg var overvektig og hadde en BMI på 27,2. Fikk resept på Wegovy av legen. Anonymkode: eaef2...435
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden skeiv-ostepop skrev (34 minutter siden): Jeg leste HI - og overskriften. Og jeg fatshamer ikke. En veldig stor og vanlig utfordring med vektnedgang er å dekke over realiteten. Har man en BMI på 25 eller over er man overvektig i henhold til BMI skalaen. Ikke mild overvektig. Ikke lett overvektig. Men overvektig. Adjektivene mild og lett brukes for å gjøre det mindre farlig. Men en lurer bare seg selv. Altså - forskjell på å gå ned 20-30 kg fra en bmi på 29 feks og til normalvektig enn å gå ned 10-15 kg for å komme ned på normalvektig - og å faktisk holde seg der nede (som er det jeg lurer på). Man er også på nedre del av overvektskalaen så tenker mild/lett helt fint kan brukes for å beskrive en bmi på 27. På hvilken måte er det utfordrende for meg å gå ned i vekt og holde den der ved å definere det jeg var som lett overvektig? Anonymkode: 819c2...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Skrevet 21 timer siden skeiv-ostepop skrev (2 timer siden): BMI på 27 er ikke mild overvektig, det er overvektig. Joda skeiv-ostepop skrev (45 minutter siden): Jeg leste HI - og overskriften. Og jeg fatshamer ikke. En veldig stor og vanlig utfordring med vektnedgang er å dekke over realiteten. Har man en BMI på 25 eller over er man overvektig i henhold til BMI skalaen. Ikke mild overvektig. Ikke lett overvektig. Men overvektig. Adjektivene mild og lett brukes for å gjøre det mindre farlig. Men en lurer bare seg selv. Bla, bla, flisespikkeri, bla, bla Man lurer ingen, aller minst seg selv - altså, folk kan se og føle selv, herregud! 🤣 Anonymkode: 62f30...96e 1
Kv47 Skrevet 21 timer siden #15 Skrevet 21 timer siden Jeg har akkurat begynt på Wegovy. BMI 27,2. Vil gjerne ha kontakt med noen andre i samme situasjon 1
Lizard Skrevet 21 timer siden #16 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Går mye i fjellet. Får håpe det holder Anonymkode: 819c2...fb3 Det gjør det neppe. Du trenger å trene tung styrketrening. 2
Mei88 Skrevet 20 timer siden #17 Skrevet 20 timer siden Lizard skrev (4 minutter siden): Det gjør det neppe. Du trenger å trene tung styrketrening. Hvorfor sier du at vedkommende neppe gjør en ting uten å vite noe mer om mennesket.. 🤮
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde du vært lett overvektig over lang tid? Eller gått opp de 5-6kiloene på kort tid? Anonymkode: 819c2...fb3 Dvs. alltid hatt noen kilo ekstra. Lett overvektig er 95kg på 184cm. De fleste vil vel ikke si at jeg er overvektig, men at jeg er velbygd. Anonymkode: 76618...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Heisann Noen som har gått på slankesprøyter (hhv. Wegovy eller Ozempic) med bmi lett overvektig? Hvordan har det gått? Hva skjedde når dere sluttet? Har selv gått opp 15kg siste året pga medisiner og leser att det er lettere å slutte på sprøytene uten å skyte opp i vekt igjen når det er en «ekstern» faktor som gjør att man har økt i vekt over kort tid. Noen som har erfaring? Anonymkode: 819c2...fb3 Du må ha BMI 30+ for å få det innvilget, evt rett i underkant, men da med diabetes 2 el påvist risiko for hjerte/karlidelser, så du vil ikke få det innvilget. I USA derimot kan hvem som helst få det. Anonymkode: 66efc...2f9
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Skrevet 20 timer siden skeiv-ostepop skrev (3 timer siden): BMI på 27 er ikke mild overvektig, det er overvektig. Pr. definisjon ja, men er ikke enig, BMI er ikke en riktig parameter på fedme. Jeg trener mye og hvis du kun ser på BMI så skulle jeg vært bælfeit! Anonymkode: 76618...f7d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå