Gå til innhold

Ja eller nei til at venninne/søster/svigerinne ammer barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva syns dere om å la en ku amme barnet deres da? Istedenfor at kalven hennes får melka, og at kalven blir satt i en kalvebinge sammen med andre kalver, avlet opp på melkeerstatning til slakt eller til ammeku? 

Om man først skal se på hva som er sykt her altså.

Anonymkode: 40c86...2a8

• Liker 10
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes melkebanker, er dette like ekkelt?

Anonymkode: 44c2f...2b8

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal dere bytte på å ha ubeskyttet samleie med hverandres menn også da?

I dagens samfunn har vi veldig mange medisinske risikofaktorer som setter de små barna i en veldig sårbar posisjon.

Flere sykdommer smitter via brystmelk, blant de mest farlige er HIV, HTLV-1 og HTLV-2, Heptitt B, Cytomegalovirus, Syfilis m.fl.

Dette er jeg veldig enig i, det er grunnen til at jeg aldri hadde gjort det.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Veldig rart å bare gjøre ut av det blå og uten å avklare med foreldrene. 

Helt uproblematisk og ikke noe rart å gjøre etter samsnakk. 

Anonymkode: 517b6...e18

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg legger meg ikke borti om andre synes det er OK. Men hadde vært uaktuelt for meg med mindre det stod om liv/helse på noe vis. At man var syk eller hadde veldig lite melk, og ikke vil bruke MM-erstatning.

For meg er det båndet for tett, mellom baby og ammer, ville vært ukomfortabelt å se barnet mitt ammes av noen andre. Jeg kunne vært mer åpen for å amme andres barn, hvis det var et ønske fra de. Siden jeg i perioder hadde mer enn nok å by på.

Anonymkode: 53803...094

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei.

Det hadde blitt pumping eller mme på flaske.

Om barnet ikke tok flaske, heller ikke koppmating (det gjelder veldig få babyer over tid) og jeg måtte på sykehus type akutt helsehendelse så greit.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Trolltunge skrev (21 minutter siden):

Hadde ikke gjort meg noe. Det er å mate en baby. Ser ikke problemet. 

Samme her! 

Anonymkode: daae8...f25

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I dagens samfunn har vi veldig mange medisinske risikofaktorer som setter de små barna i en veldig sårbar posisjon.

Flere sykdommer smitter via brystmelk, blant de mest farlige er HIV, HTLV-1 og HTLV-2, Heptitt B, Cytomegalovirus, Syfilis m.fl.

Barnet får også i seg alt som er i melken. Legemidler, smertestillende, antidepressiva, ADHD-medisiner, rusmidler, alkohol, nikotin, THC m.fl.

Barnet kan også reagere på mat moren spiser, melk-/matallergier, medisiner, kryssreaksjoner.

Brystmelk inneholder også bakterier, probiotika og antistoffer - barnet får den som ammer sin immunprofil. Hvis den som ammer har dårlig helse, kroniske sykdommer, autoimmune sykdommer, har tatt mye antibiotika, eller på andre måter har dårlig flora, så kan dette påvirke barnets immun- og tarmutvikling.

I dagens samfunn er «wet-nursing» risikosport med barnet som den store taperen i det lange løp. Nei, jeg ville aldri utsatt barna mine for dette.

Anonymkode: e0adb...167

Nå blir jo det er en helt syk sammenlikning. Og all driten vi får i oss nå får vi alle i oss. 

Jeg forsvarer amming av andres barn fordi det rent BIOLOGISK gir mening - det gir barnet et bredere immunforsvar og sjanse for overlevelse. IKKE det motsatte. 

Anonymkode: c8eaf...edc

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare fordi en person ammet ditt barn én gang så hadde ikke det ødelagt noe som helst av tillnytning… 

Rent evolusjonsmessig gjør du barnet ditt en bjørnetjeneste ved å være så… begrenset.  

Rent evolusjonsmessig har vi heldigvis lagt av oss sånne typer gamledags måter å gjøre noe på. Vi vet bedre i dag enn de gjorde i gamledager da langt flere mødre døde i barsel og andre måtte ta over. Kunnskap er makt vettu😉 Kunnskap har vi i dag og det er bare spesielt interesserte som driver på med dette i dag, på samme måte som det bare er spesielt interessert som ammer til barna er 8-9-10-11 år gammel.

Men du må gjerne ønske å gå tilbake i tid med sykdommer, og barselsdød og dele på amming du. Men respekter at ikke alle vil leve som på 1800 tallet er du vennlig.

Vi lever i et sivilisert samfunn hvor dette er fullstendig unødvendig å tenke på engang.  Og virus og bakterier overføres også, så evolusjonsmessig så er det jaggu godt vi har kuttet ut sånt. 

Anonymkode: 41df6...625

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Macro skrev (30 minutter siden):

Totalt uaktuelt med mindre det står om livet.

Helt enig. Helt ok i U-land og om det står om livet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå blir jo det er en helt syk sammenlikning. Og all driten vi får i oss nå får vi alle i oss. 

Jeg forsvarer amming av andres barn fordi det rent BIOLOGISK gir mening - det gir barnet et bredere immunforsvar og sjanse for overlevelse. IKKE det motsatte. 

Nei de får ikke noe bedre immunforsvar av å få andres virus og bakterier i tillegg til ens egne. Det å ha ubeskyttet sex er en helt adekvat sammenligning.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnet får også i seg alt som er i melken. Legemidler, smertestillende, antidepressiva, ADHD-medisiner, rusmidler, alkohol, nikotin, THC m.fl.

Barnet kan også reagere på mat moren spiser, melk-/matallergier, medisiner, kryssreaksjoner.

Brystmelk inneholder også bakterier, probiotika og antistoffer - barnet får den som ammer sin immunprofil. Hvis den som ammer har dårlig helse, kroniske sykdommer, autoimmune sykdommer, har tatt mye antibiotika, eller på andre måter har dårlig flora, så kan dette påvirke barnets immun- og tarmutvikling.

I dagens samfunn er «wet-nursing» risikosport med barnet som den store taperen i det lange løp. Nei, jeg ville aldri utsatt barna mine for dette.

Anonymkode: e0adb...167

Det er så ekkelt at du seksualiserer amming og føler sjalusi med tanken på at en annen kvinne skulle ammet barnet ditt, og setter likhetstegn mellom det og å ha sec med mannen sin, at jeg blir bekymret for hva annet du utsetter barnet ditt for 😱

Det høres jo ut som du har en ganske ekkel omgangskrets også med mye rus, smittsomme sykdommer og dårlig hygiene. De fleste av oss har ikke det problemet, og siden vi hverken ser på amming som en seksuell handling eller har skitne narkomane som våre nærmeste venner/søsken, er det helt uproblematisk å kryssamme.

Anonymkode: cfcf9...16c

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rent evolusjonsmessig har vi heldigvis lagt av oss sånne typer gamledags måter å gjøre noe på. Vi vet bedre i dag enn de gjorde i gamledager da langt flere mødre døde i barsel og andre måtte ta over. Kunnskap er makt vettu😉 Kunnskap har vi i dag og det er bare spesielt interesserte som driver på med dette i dag, på samme måte som det bare er spesielt interessert som ammer til barna er 8-9-10-11 år gammel.

Men du må gjerne ønske å gå tilbake i tid med sykdommer, og barselsdød og dele på amming du. Men respekter at ikke alle vil leve som på 1800 tallet er du vennlig.

Vi lever i et sivilisert samfunn hvor dette er fullstendig unødvendig å tenke på engang.  Og virus og bakterier overføres også, så evolusjonsmessig så er det jaggu godt vi har kuttet ut sånt. 

Det var ikke slik at det bare var barn uten mødre som ble ammet av andre i gamledager altså. 

Og det er ikke slik at alt i dag er bedre. 

Anonymkode: 1cf21...e9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Passer fint å dele denne:

https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Entertainment/story%3fid=6854285&page=1

Hvis det er bra nok for Salma Hayek er det bra nok for meg.

Neida, så enkelt er det ikke. Men jeg har respekt for kvinner som andres barn og det var ikke lenge siden dette var vanlig. Hvis det er greit for mor er det bare fint.

Anonymkode: 58ca6...3f0

For ikke så lenge siden var det også helt vanlig at kvinner ikke hadde stemmerett, at barn i 15 årsalderen var ansett som voksne, at kvinner var husmor, at de aller fleste røykte inne og i bilen, på bussen og på ferger osv osv osv.

Hva de gjorde "for ikke så lenge siden" og hva som var vanlig da er fullstendig irrelevant for hvordan vi gjør ting i dag.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så ekkelt at du seksualiserer amming og føler sjalusi med tanken på at en annen kvinne skulle ammet barnet ditt, og setter likhetstegn mellom det og å ha sec med mannen sin, at jeg blir bekymret for hva annet du utsetter barnet ditt for 😱

Det høres jo ut som du har en ganske ekkel omgangskrets også med mye rus, smittsomme sykdommer og dårlig hygiene. De fleste av oss har ikke det problemet, og siden vi hverken ser på amming som en seksuell handling eller har skitne narkomane som våre nærmeste venner/søsken, er det helt uproblematisk å kryssamme.

Anonymkode: cfcf9...16c

Du fremstår som mer ekstrem enn den du siterer faktisk.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er jo nå vi lever unaterlig, med femti ukjente barn på avdelingen i barnehagen dere ikke deler annet enn postnummer!

Historisk og biologisk er vi laget for å leve i flokker, ikke slik vi gjør nå. På den tiden var det mindre sykdom, for det var mindre veksling blant folk. Man dro ikke til besteforeldre på andre siden av landet, til Spania, til Sør-Afrika, Thailand og India - til New York osv. Du hang med de samme sytti folka som bodde i samme fjordtarm som deg! 

Det var bakterier da og, men ingen pandemier eller epidemier slik som nå. Det var mine bevegelse blant folk. Derfor hadde den samme klanen ganske lik bakteriekultur. 

Du er jo beint frem historieløs! Fordeling av ansvar for barna ga BEDRE sjanse til å overleve, ikke MINDRE. 

At du sammenlikner amming som sex med andre er… det er helt sykt. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var ikke slik at det bare var barn uten mødre som ble ammet av andre i gamledager altså. 

Og det er ikke slik at alt i dag er bedre. 

Anonymkode: 1cf21...e9a

Se dette svaret:

For ikke så lenge siden var det også helt vanlig at kvinner ikke hadde stemmerett, at barn i 15 årsalderen var ansett som voksne, at kvinner var husmor, at de aller fleste røykte inne og i bilen, på bussen og på ferger osv osv osv.

Hva de gjorde "for ikke så lenge siden" og hva som var vanlig da er fullstendig irrelevant for hvordan vi gjør ting i dag.

Hva de gjorde før i gamle dager er fullstendig irrelevant for hva vi gjør i dag. 

Du får la andre amme dine barn så mye du bare vil så fremst andre også vil dette og du får selv amme alle ungene i nabolaget så lenge mødrene deres selv vil dette. Her ble det spurt hva hver og en av oss mener om dette, du må tåle å se at ikke alle mener det samme som deg. Jeg synes det er ekkelt, det er jo bare å akseptere det, og at vi har forskjellig syn på det. Du kommer aldri til å overbevise meg om at dette er ok så jeg skjønner ikke hvorfor du prøver engang.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg drikker kumelk, så kjør på dersom vi har avtalt at det er ok.

Det er ikke alle jeg ville latt amme barnet mitt da, måtte sett an.

Endret av Blåttvann
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen problem med kryssamming. Å låne et barn som suger kan gi en mor som ikke produserer så godt mer melk også :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...