AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Jeg får snart inn en halv million i arv. Hvordan bør jeg bruke disse? Spare? Eiendom? Betale ned lån? Kom gjerne med forslag. Anonymkode: 5ce19...767
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden Det spørs på tidshorisonten og risikoviljen din. Anonymkode: 068fa...45d
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Bitcoin er uaktuelt. Anonymkode: 5ce19...767 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg får snart inn en halv million i arv. Hvordan bør jeg bruke disse? Spare? Eiendom? Betale ned lån? Kom gjerne med forslag. Anonymkode: 5ce19...767 Fond, hvor langsiktig ser du for deg? Sett deg litt inn i hvilke fond som kunne passet. Ikke enkelt aksjer eller annet tøys Anonymkode: 25c36...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden Kommer an på alderen din. Jeg prioriterer nå å innfri gjeld, for å være gjeldfri som pensjonist. Anonymkode: e1e6d...af4 4
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden Er du 20 eller 50 år? Er det boliglån eller forbrukslån? Har du barn? Barnebarn? Bra nok bil eller vrak som neppe går igjennom neste eu-kontroll? Anonymkode: 684e2...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden Kommer mye an på situasjonen din. Tror jeg hadde brukt en del på å sette i fond Ville brukt en del eller alt på bolig Anonymkode: dbc8c...895
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Jeg eier hus med gunstig lån. Jeg hadde satt noe til side til huset og resten i fond. En halv million er ikke mye. Anonymkode: 57a50...2c6
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Umulig å gi råd når du ikke gir flere opplysninger enn ar du får 500 000,-. Har du gjeld? Boliggjeld, billån, forbrukslån? Hva er boligen din verdt, hva er restgjelden? Hvor gammel er du, hvor stor risiko er du villig til å ta og hvilket tidsperspektiv har du med tanke på investeringer, har du noen sparemål osv. Jeg ville satt av 100 000,- på en bufferkonto og resten i forskjellige fond, eventuelt kjøpt krypto for et mindre beløp (50 000,- bare for å se hvordan det går. Jeg er i slutten av 30-årene, gjeldfri med enebolig, uten planer om noen "økonomiske utskeielser" de neste årene (f.eks dyr ferie, kjøp av bil). Anonymkode: 4f997...5da
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden Ville ha kjøpt en "mini monster-boks" (250 stk) med sølvmynter hos en mynthandel og hatt som en buffer. Koster i dag ca. 163.000kr. Sølv har siste måneden steget 24% og 87% på et år, og det vil bare fortsette stigningen. Ikke genererer det skatt på gevinst heller. Resten kan du jo vurdere betale ned litt gjeld eller andre formål. Anonymkode: 6036c...d46
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): det vil bare fortsette stigningen. Kilde? Anonymkode: 068fa...45d
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kilde? Anonymkode: 068fa...45d Like sikker kilde som de som sier fond er det eneste rette. Stikk fingeren i jorden så får du svar. Anonymkode: 6036c...d46
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden 500 000 er ikke så mye penger. Ville bare satt dem inn i fond Anonymkode: b66c7...11c
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden Hvis du ikke har stor buffer i fra før, så sett inn en god slump på bufferkonto, og spar resten i fond. Hvis du trenger ny bil eller oppussing hjemme, så bruker du pengene til det. Du vet vel best selv hva du trenger pengene mest til? Anonymkode: 8c7ab...5c8
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 500 000 er ikke så mye penger. Ville bare satt dem inn i fond Anonymkode: b66c7...11c Skal aldri legge alt i et reir. Kan hende 500K er mer for ham en det er for deg. Anonymkode: 6036c...d46
Rødvinsfilosofen Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg får snart inn en halv million i arv. Hvordan bør jeg bruke disse? Spare? Eiendom? Betale ned lån? Kom gjerne med forslag. Anonymkode: 5ce19...767 Kondolerer! Slett dyr dustegjeld. Forbeukslån, billån, osv. hvis du har slikt. Har du planer om å pusse opp, flytte, eller annet de neste årene som gjør at du trenger tilgang til pengene? Det er fullt mulig at du vil få «mest mulig» ut av pengene hvis du pusser opp kjøkkenet, eller endrer romløsning i en leilighet du allerede eier. ( F.eks flytte kjøkken og lage ett ekstra soverom ) Ville ellers satt inn pengene i litt forskjellige globale indeksfond og andre fond.
Rødvinsfilosofen Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): 500 000 er ikke så mye penger. Ville bare satt dem inn i fond Anonymkode: b66c7...11c Kommer an på hvordan man er stilt fra før. Eier man et hus som er så godt som nedbetalt, i fast jobb med god inntekt, delvis nedbetalt studielån og «romslig økonomi» så er 500.000,- ikke all verden. Har man lite, alltid har leid bolig, har liten mulighet til å endre inntekten sin, osv. så kan 500.000 oppleves som en enorm formue.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Skrevet 4 timer siden I den usikre verden vi lever i nå, ville jeg innfridd gjeld, renter spart. Hvis du har en større oppgradering av bolig du bør gjennomføre, ville jeg vurdert det nå mens det fremdeles er god tilgang på håndverkere og det er mulig å presse prisen. Når markedet snur her vil det være mangel på arbeidskraft og prisøkning deretter. Anonymkode: fae4a...15b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå