AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:21 #1 Skrevet fredag kl. 17:21 Hva gjør jeg feil når biffen blir seig? Jeg gjorde følgende: 299/pr.kilo Eurospar Tempererte biffen. Stekte på 2 (plata går til 3) litt stekeskorpe, inn i en 50gr stekovn for hvile i 15 min. Biffen hadde en kjernetemp på 54, rød inni men ikke blodig. Når jeg begynte å spise ble den seigere og seigere etterhvert i måltidet. Hva gjør jeg feil? Noen som vet? Anonymkode: 9605e...d0e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:23 #2 Skrevet fredag kl. 17:23 Det er ikke ytrefilet, mest sannsynlig. Få se bilde av biffen. Anonymkode: 243e9...8f0
Abra Skrevet fredag kl. 17:28 #3 Skrevet fredag kl. 17:28 Dyret blir tømt for blod ved slakting. Er ingen blod i en biff.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:30 #4 Skrevet fredag kl. 17:30 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva gjør jeg feil når biffen blir seig? Jeg gjorde følgende: 299/pr.kilo Eurospar Tempererte biffen. Stekte på 2 (plata går til 3) litt stekeskorpe, inn i en 50gr stekovn for hvile i 15 min. Biffen hadde en kjernetemp på 54, rød inni men ikke blodig. Når jeg begynte å spise ble den seigere og seigere etterhvert i måltidet. Hva gjør jeg feil? Noen som vet? Anonymkode: 9605e...d0e Norsk kjøtt... får ikke til å steke norsk biff, det kaster av seg mye vann og det blir seigt. Jeg hiver den i varm panne for å brune den og så over i kaldere panne. Biffen bør få hvile i ti/femten minutter. Da pakker jeg den lunt medhånkle over feks. Det går ikke med biff fra vanlig butikk. Derimot biff fra sverige oppfører seg som normalt kjøtt Anonymkode: 5c180...153 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:32 #5 Skrevet fredag kl. 17:32 Abra skrev (3 minutter siden): Dyret blir tømt for blod ved slakting. Er ingen blod i en biff. Blodig biff er en folkelig betegnelse selv om det er myoglobin og vann som evt. kommer ut. Anonymkode: 9605e...d0e 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:34 #6 Skrevet fredag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke ytrefilet, mest sannsynlig. Få se bilde av biffen. Anonymkode: 243e9...8f0 Den ligger i søpla. Jeg et såpass godtroende at jeg stoler på folkene bak fersdisken på Eurospar. Anonymkode: 9605e...d0e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:38 #7 Skrevet fredag kl. 17:38 Abra skrev (9 minutter siden): Dyret blir tømt for blod ved slakting. Er ingen blod i en biff. Hæ? Anonymkode: 33743...a4c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:38 #8 Skrevet fredag kl. 17:38 Kjøp en kjøtthammer og bank kjøttet neste gang. Anonymkode: e0dbf...27c
Abra Skrevet fredag kl. 18:20 #9 Skrevet fredag kl. 18:20 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hæ? Anonymkode: 33743...a4c Hø?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:23 #10 Skrevet fredag kl. 18:23 Abra skrev (3 minutter siden): Hø? Ke? Anonymkode: 5e469...2c4
AnonymBruker Skrevet i går, 08:44 #11 Skrevet i går, 08:44 Lot du biffen hvile etter varmebehandlingen? Jeg lar alltid biffer hvile i 10-15 min på et fat med folie over etter varmebehandling. Anonymkode: 12e5e...a83 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:57 #12 Skrevet i går, 08:57 Kvaliteten på kjøttet. Det er typisk norsk å tenke at "kjøtt er kjøtt". Det er en grunn til at de kan selge en slik stykningsdel for kun 299. Gå til slakter eller spesialforhandler neste gang. Anonymkode: 61829...cb2 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:06 #13 Skrevet i går, 17:06 Derfor må vi slutte å høre på dette tullet med "Norsk kjøtt fra den norske bonde" og alt dette Gildedritet og tro at dette er et stempel for kvalitet. Det er rett og slett bare slik at Norge ikke er et særlig bra land for storfekjøtt. Eurospar får nok det meste av kjøttet sitt fra Gilde/Nortura. Norge er i hovedsak en meierinasjon, hvor det er avlet frem storferaser som egentlig er blandingsraser som skal være grei nok til både melkeproduksjon og som kjøttfe, men gir i realiteten egentlig veldig smakløse og kjedelige, seige biffer. Det er nok også derfor at det er så ekstremt mye kjøttdeig og hamburgere til salgs, fordi nordmenn ikke vet bedre. Vil du ha en god biff, ikke kjøp den norske, men kjøp heller argentinsk biff fra f.eks. Rema 1000. De har forskjellige varianter av Pampas biff som er fra andre raser som utelukkende er kjøttfe og mindre egnet til melkeproduksjon. I søramerikanske land konsumerer de mindre melk enn oss i Norge, og de har derfor en helt annen form for storfedrift. Veldig mange nordmenn er veldig stolte over norske matvarer, men jeg synes det blir helt feil å tenke at vi nordmenn er best på alt. Det er vi rett og slett ikke. Anonymkode: 816d4...e88 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #14 Skrevet i går, 17:16 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Derfor må vi slutte å høre på dette tullet med "Norsk kjøtt fra den norske bonde" og alt dette Gildedritet og tro at dette er et stempel for kvalitet. Det er rett og slett bare slik at Norge ikke er et særlig bra land for storfekjøtt. Eurospar får nok det meste av kjøttet sitt fra Gilde/Nortura. Norge er i hovedsak en meierinasjon, hvor det er avlet frem storferaser som egentlig er blandingsraser som skal være grei nok til både melkeproduksjon og som kjøttfe, men gir i realiteten egentlig veldig smakløse og kjedelige, seige biffer. Det er nok også derfor at det er så ekstremt mye kjøttdeig og hamburgere til salgs, fordi nordmenn ikke vet bedre. Vil du ha en god biff, ikke kjøp den norske, men kjøp heller argentinsk biff fra f.eks. Rema 1000. De har forskjellige varianter av Pampas biff som er fra andre raser som utelukkende er kjøttfe og mindre egnet til melkeproduksjon. I søramerikanske land konsumerer de mindre melk enn oss i Norge, og de har derfor en helt annen form for storfedrift. Veldig mange nordmenn er veldig stolte over norske matvarer, men jeg synes det blir helt feil å tenke at vi nordmenn er best på alt. Det er vi rett og slett ikke. Anonymkode: 816d4...e88 Da får man alt av antibiotika og annet ræl i kjøttet som ofte er i det utenlandske Anonymkode: 57516...889
AnonymBruker Skrevet i går, 17:17 #15 Skrevet i går, 17:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får man alt av antibiotika og annet ræl i kjøttet som ofte er i det utenlandske Anonymkode: 57516...889 Antibiotika mørner kjøttet bra. Anonymkode: 31a16...198
AnonymBruker Skrevet i går, 17:32 #17 Skrevet i går, 17:32 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Antibiotika mørner kjøttet bra. Anonymkode: 31a16...198 Du har ikke hørt om antibiotikaresistens?! Anonymkode: 6820d...8e7
AnonymBruker Skrevet i går, 17:38 #18 Skrevet i går, 17:38 Det er jo forskjell på ytrefileten om dyret har blitt avlet opp som kjøttfe eller om det er kjøttet fra en gammel melkeku. Anonymkode: 46d31...a2e 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:24 #19 Skrevet i går, 18:24 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Reko-ring! Anonymkode: 4ced6...89a Min lokale reko-ring selger ytre og entercote til rundt 850 kr kiloen. Det er litt dyrt synes jeg. Anonymkode: 9605e...d0e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:25 #20 Skrevet i går, 18:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor må vi slutte å høre på dette tullet med "Norsk kjøtt fra den norske bonde" og alt dette Gildedritet og tro at dette er et stempel for kvalitet. Det er rett og slett bare slik at Norge ikke er et særlig bra land for storfekjøtt. Eurospar får nok det meste av kjøttet sitt fra Gilde/Nortura. Norge er i hovedsak en meierinasjon, hvor det er avlet frem storferaser som egentlig er blandingsraser som skal være grei nok til både melkeproduksjon og som kjøttfe, men gir i realiteten egentlig veldig smakløse og kjedelige, seige biffer. Det er nok også derfor at det er så ekstremt mye kjøttdeig og hamburgere til salgs, fordi nordmenn ikke vet bedre. Vil du ha en god biff, ikke kjøp den norske, men kjøp heller argentinsk biff fra f.eks. Rema 1000. De har forskjellige varianter av Pampas biff som er fra andre raser som utelukkende er kjøttfe og mindre egnet til melkeproduksjon. I søramerikanske land konsumerer de mindre melk enn oss i Norge, og de har derfor en helt annen form for storfedrift. Veldig mange nordmenn er veldig stolte over norske matvarer, men jeg synes det blir helt feil å tenke at vi nordmenn er best på alt. Det er vi rett og slett ikke. Anonymkode: 816d4...e88 Godt sagt. Anonymkode: 9605e...d0e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå