Gå til innhold

Dere som kvitter dere med dyrebart hjenmestrikk (barn) fått i gave

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det er gammelt nok, vil barnet mest sannsynligvis ikke huske plagget - eller ikke ha noe forbindelser til det.

Jeg og min mor kastet nylig flere søppelsekker med strikkede plagg som jeg og mine søsken fikk da vi var liten. Mor husker ikke en gang hvem som hadde strikket det, og jeg husket ikke at jeg hadde brukt dem. De hadde ingen verdi.

Anonymkode: 4ca81...dbe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bitter svigermor eller..? 

Skjønner at det er sårt at de kvitter seg med plaggene du har strikket. Men du må nok bare svelge kamelen. Lite du får gjort med det. 

Anonymkode: 74841...fe9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner hvis dere får sykt mye strikk fra en person. Men når for eksempel bestemor har strikket EN ting, ett plagg til nyfødt. Hvorfor kan ikke barnet selv få bestemme om den vil ha det eller ikke, når det er gammelt nok? Tar det virkelig så mye plass å spare på et plagg som noen har brukt uendelig med tid og krefter for å gi til ditt barn? Hvorfor må det gis bort, selges eller kastes av dere egoistforeldre som holder på sånn?

Plagget er ikke til deg. Det er til ditt barn. 

Hvorfor??

Anonymkode: 169a9...821

Hvorfor holder vi på denne absurde fiksjonen? :klo: 

Folk som velger å strikke, male, hekle, spikke, snekre , sy, veve (etc) gjør det fordi det er hobbyen deres. De får noe positivt utav å gjøre noe eller skape noe med hendene, eller de opplever ro i å ha noe enkelt å foreta seg som krever tilnærmet ingen hjernevirksomhet og som lar tankene hvile.

Hobbyer er noe vi utøver av egen fri vilje. Vi liker å drive på med det. 

Noen hobbyer etterlater seg produkter. Ting. Som gensre, sokker, malerier, stoler eller gulvtepper. Det er resultatet ikke av timevis med «strev» men av timevis med villet, oppsøkt moro. 

En gave skapt av en hobby er en ting det har tatt tid å produsere, ja. Men den er også et biprodukt av poenget - hobbyen.

La oss ikke late som om dette er 1720-tallet og bestemor sitter med talglysene sine etter 14 timer i aktivt arbeid og spinner ull for å produsere klær så familien slipper å gå naken. Dette er 2025. Bestemor har kjøpt inn tråd og mønster og satt seg i godstolen og nytt sin hobby. Og utav den kommer det så mange restprodukt at de må gies bort, enten noen ønsker seg dem. Eller ei.

Og la oss ikke late som om folk fleste er spesielt flinke til hobbyen sin. Det er nemlig hele poenget med en hobby - det er noe du liker å gjøre som du ikke trenger være flink til. De fleste som har håndarbeid som hobby har null fokus på sluttproduktets kvalitet. Og all fokus på hobbyen sin.

Anonymkode: 571ee...0a0

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt vare på noen strikkede plagg etter begge barna, men det aller meste er gitt bort, solgt eller kastet i klescontainer når det har blitt for smått.

Begge bestemødrene strikker og jeg strikke selv, så vi har rett og slett ikke kapasitet til å ta vare på alt. For øyeblikket har tenåringen 4 eller 5 ullgensere som passer, den yngste har 2 eller 3. Mannen 5 eller 6. Og jeg tror jeg endte på 10 etter at jeg kvittet meg med flere som ikke ble brukt. Slik tilgang har vi hatt på strikketøy siden barna var små, jeg har rett og slett vært nødt til å si neitakk til mer, fordi de ikke rekker og bruke alt.

De siste årene har ullsokkene stortsett gått i søpla, fordi de er brukt opp. Hvis jeg hadde talt opp i skuffene våre, tipper jeg at vi til sammen har mellom 45 og 55 par hjemstrikkede ullsokker. 

Anonymkode: fa1cc...b19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Strikk er langt unna pent og dyrebart for min del. Alle som kjenner meg vet jeg hater strikk. Mye kjøpeklær som er langt finere en strikk, og spesielt fine klær tar jeg jo vare på.

Anonymkode: 4eeb2...fe8

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir varm om hjertet om plagg jeg har strikket blir gitt bort, og brukt av flere barn. Tenk! Det er hyggelig, at noe jeg har brukt tid på blir «brukt opp». Det gjør meg glad!

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her tar jeg vare på alle ullklær som ikke er ødelagt. Om noe har blitt ødelagt har jeg først forhørt meg med den som har strikket om det lar seg reparere. 
Jeg selv strikker ikke så tenker det vil være fint for mine barn å kunne bruke igjen hos sine egne barn (om de vil ha barn selvsagt).

Anonymkode: b4c73...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strikker mye til tantebarna, og jeg blir veldig glad når ting jeg har strikket blir gitt videre eller solgt, og ikke lagret på et loft i mange år før det kanskje blir kastet.

Gitt bort er gitt bort, og mottaker avgjør hva som skjer når plagget har blitt for lite.

Anonymkode: acd7c...903

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en mor som tar vare på ALT( og da mener jeg alt)  strikkegensere fra 80 tallet er ikke det samme lenger. Kommer til å ta vare på strikkepledd til baby og hentesett. Alt annet går til fretex.

Anonymkode: 0edfe...020

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når det er gammelt nok, vil barnet mest sannsynligvis ikke huske plagget - eller ikke ha noe forbindelser til det.

Jeg og min mor kastet nylig flere søppelsekker med strikkede plagg som jeg og mine søsken fikk da vi var liten. Mor husker ikke en gang hvem som hadde strikket det, og jeg husket ikke at jeg hadde brukt dem. De hadde ingen verdi.

Anonymkode: 4ca81...dbe

Kastet???

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (8 minutter siden):

Kastet???

hva skal man gjøre hvis man ikke kjenner noen som vil arve? Er ikke alt det er ok å prakke på veldedige organisasjoner heller…

Anonymkode: 822ad...efb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi innprentet tidlig for vår familie at vi tålte ikke ull på oss. Så da slapp vi å få strikkeplagg i gave. Man får kjøpt så mye fint til barna. Om vi skulle få, ender det i en pose som etterhvert blir kastet i klesconteinere. Og blir det etterlyst, sier jeg at det er mistet i barnehagen eller forlagt ett sted.

Anonymkode: 22dc8...052

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tar jeg vare på alle ullklær som ikke er ødelagt. Om noe har blitt ødelagt har jeg først forhørt meg med den som har strikket om det lar seg reparere. 
Jeg selv strikker ikke så tenker det vil være fint for mine barn å kunne bruke igjen hos sine egne barn (om de vil ha barn selvsagt).

Anonymkode: b4c73...eb1

Da har du kanskje ikke så mye? Jeg strikker selv, svigerinne strikker, min mor, svigermor, flere grandtanter, min bestemor, min stemor, og alle strikker gensere og jakker og dresser og bukser og luer og sokker og votter. Det hadde krevdes et helt rom som lager om jeg skulle spare på alt som blir strikket til ungene gjennom hele barndommen….

Anonymkode: 822ad...efb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så koselig å få strikketøy til barnet. Har tatt vare på alt barnet har fått.  Jeg skjønner heller ikke hvordan noen har hjerte til å kaste noe som er brukt tid å omtanke å lage 💕 

Anonymkode: 6142c...493

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her strikker to oldeforeldre, tre besteforeldre (skilte) og en tante. 

Noen strikker det de selv ønsker og syns er fint. Feks kjoler, skjørt, jakker. Noen strikker praktiske plagg som "enkle" og gode strikkegenser. Noen plagg blir strikket i str som passer nå, og blir derfor brukt få ganger. En ullkjole brukes ikke daglig. Innimellom er strikk i samme type plagg og str fra to stykker. Igjen blir det derfor ikke brukt hele tiden. Hverdagslig strikk brukes gjerne i barnehage og ligger i kurven for skiftetøy/varmere klær utendørs. 

Pene plagg vi har ønsket selv tar jeg vare på, inkludert hentesett. Ellers tatt vare på noe fra hver (for å være "rettferdig") til bruk ved neste barn. (Selv om de sikkert strikker like mye da). Hverdags strikk som jeg tar vare på er det som er mest praktisk og kjekt å ha til nestemann, og da nøytrale farger. Alt dette går i en plastboks, akkurat som enkelte andre plagg jeg ønsker ta vare på. 

Jeg er selv ingen strikker. Ønsker mitt barn kan ta valget hvis hun selv får barn. Kan være kjekt å mimre med henne og se gjennom også. Hvis ikke hun har noen som kan strikke til sine fremtidige barn, syns hun gjerne det er kjekt å gi videre sitt. Og hvis hun ikke vil, tar jeg heller vare på det hvis jeg ønsker da. Vil aldri presse på "oppbevaring" på henne. Noen mødre er ekstreme.

Anonymkode: 73c49...72d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke være overrasket at nordmenn kaster alt

Anonymkode: 88476...63d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg synes det er så koselig å få strikketøy til barnet. Har tatt vare på alt barnet har fått.  Jeg skjønner heller ikke hvordan noen har hjerte til å kaste noe som er brukt tid å omtanke å lage 💕 

Anonymkode: 6142c...493

Hvis vi skulle tatt vare på alt måtte vi leid eget lager. Regner med dere som tar vare på alt ikke ha så stor mengder?

Anonymkode: fa1cc...b19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis plagget er veldig stygt går det i søpla. Produsent betyr lite. 

Anonymkode: 4765d...29b

«Sympatisk» type, du. Men levér det i det minste på Fretex, da, så noen andre kan få glede av klærne, i stedet for å kaste det i restavfallet!!

Anonymkode: b91f9...74b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg har tatt vare på noen få spesielle plagg med affeksjonsverdi, mens vanlige strikkegensere har blitt arvet videre til barnas tanter/onkler, Mine kusiner etc. Jeg tror oldemor setter pris på at det har blitt arvet videre og brukt opp. Både innad i familien og krets. 

Hadde en haug med strikketepper etter barna, for alle 4 har fått 2-3hver av strikkeglad familie, og der var alle enige om at en del av det kunne gå videre til noen som trenger det mer. 

Anonymkode: a4e44...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gir gave. Selv strikket/heklet arts&crafts gave. Så gir jeg det uten forpliktelser og opp til andre å forvalte det. Synes det er stygt å påføre andre dårlig samvittighet over sånt, man skal ikke gi gaver med betingelser. 

Anonymkode: 0ae48...ba9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...