Gå til innhold

Dere som kvitter dere med dyrebart hjenmestrikk (barn) fått i gave

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror det ligger 40+ år gamle plagg på loftet "hjemme". ikke bare plagg. Men duker, med mer.

Blir vel vår jobb å kjøre bort etterhvert.

Kommer ikke til å utsette mine barn for det samme. 

Kvalitet endrer seg, mote endrer seg... Så lenge det finnes fabrikkull i tynt, pustende materiale, med gode løsninger i form av løsninger og åpninger, så er strikkeplagg litt neh.. 

Anonymkode: 7ac02...16c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tatt vare på det lille av hjemme strikket våres barn fikk,  pluss barnebunadene de har fått.

Ene strikke genseren i marius vi har brukte og mannen som barn, samme med ene bunaden.. så har 4 kasser med lok merket med ungdommen sitt navn. Som de da kan bestemme selv når dagen kommer om de vil ha til evnt sine barn

AnonymBruker
Skrevet

Mine barnehagebarn bruker ullklær strikket av min mormor til min bror for over 30 år siden. De bruker også ullklær strikket av både min farmor og mormor til mine eldre barn for 15-22 år siden. De er godt brukt, men vil bli tatt vare på til mine barn får barn og så får de selv avgjøre hva de vil gjøre med dem. Jeg setter stor pris på de fine gavene laget med omtanke av mine bestemødre for lenge siden. 

Anonymkode: ebce4...4a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor ville nærmest ikke strikke til småbarn, for de vokser så fort fra det, og om det bare er ett barn som skal bruke klærne, så var det ikke verd det. 
Vi fikk etter hvert en strikket ulldress. Den ble først brukt på begge mine barn, deretter på begge min brors barn, og så ligger den nå lagret og venter på neste arving. 

Min opplevelse var at de som strikket aller mest ønsket at plaggene skulle bli brukt, så de ikke la ned mye arbeid for et plagg som ble liggende og støve ned. Vi har derfor arvet videre så mye som mulig av strikkede klær. 

Anonymkode: c018a...567

Skrevet (endret)

har tatt vare på noe som vi har brukt mye, men eg er strikker selv og setter veldig pris på sånne gaver - noe går videre til andre barn vi kjenner og noe går til fretex men da er det fordi vi er sikker på at ingen i kommer til å bruke det, - ødelagte plagg blir jo kastet

mine små har brukte plagg jeg og min søster hadde som barn og jeg sparer på ting min egen bestemor og mamma har laget til barna for det ligger mye kjærlighet i de plaggene. 💕

eg plukker og opp hjemmestrikka plagg på brukt butikker/loppis som vi kan ta i bruk

Se an mottaker med litt "skepsis" mange forstår ikke graden av arbeid som ligger i hjemmestrikk og dermed ikke verdien - ikke aller er "verdige" mottakere av det... 😅

Endret av bardonken
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er umulig å holde rent og vaskes. Det er unyttige plagg.

Anonymkode: a512c...c0e

Ull trenger bare å luftes.

Anonymkode: ca50d...b98

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke hvis det er flekkete, noe det ofte blir med små barn.

Anonymkode: 81d92...a2f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har barna mine brukt mine ullplagg, like fine som da jeg var barn. Jeg tar også vare på de få ullplaggene som min mormor strikket til meg. 
Og ull er enkelt å holde rent og slitesterkt. 

Anonymkode: 2b15a...a91

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så heldig å få masse strikkede plagg til mitt barn opp igjennom, men hvor og hvorfor skal alt dette lagres? Det som har vært helt og fint har blitt gitt videre. Samme som med andre klær barnet mitt har vokst ut av. Det er ikke fordi jeg er egoistisk og utakknemlig, men hvilken nytte gjør alle disse strikkede plaggene på loftet??

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært så heldig å få masse strikkede plagg til mitt barn opp igjennom, men hvor og hvorfor skal alt dette lagres? Det som har vært helt og fint har blitt gitt videre. Samme som med andre klær barnet mitt har vokst ut av. Det er ikke fordi jeg er egoistisk og utakknemlig, men hvilken nytte gjør alle disse strikkede plaggene på loftet??

For at neste generasjon skal bruke det? Jeg skulle ønske mine foreldre tok vare på mye mer fra meg enn det jeg gjorde. 

Her har barna en eske hver med dyrebare plagg.  Hjemmestrikk, nydelige kjoler og dresser. I vår familie går bunader, dresser og hjemmestrikk i generasjoner og det er jo ikke mer koselig enn å bruke noe tipp oldermor strikket engang .

Anonymkode: 2b15a...a91

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt vare på alt av strikketøy. Jeg kan ikke å strikke selv. Så alt fra ullsokker til gensere som min mor har strikket har jeg tatt vare på. Men begge mine barn sier dem ikke vil ha barn selv. Så jeg får se hvor lenge jeg tar vare på det. 

Anonymkode: bfd38...777

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner hvis dere får sykt mye strikk fra en person. Men når for eksempel bestemor har strikket EN ting, ett plagg til nyfødt. Hvorfor kan ikke barnet selv få bestemme om den vil ha det eller ikke, når det er gammelt nok? Tar det virkelig så mye plass å spare på et plagg som noen har brukt uendelig med tid og krefter for å gi til ditt barn? Hvorfor må det gis bort, selges eller kastes av dere egoistforeldre som holder på sånn?

Plagget er ikke til deg. Det er til ditt barn. 

Hvorfor??

Anonymkode: 169a9...821

Har inntrykket at noen tar vare på mye «den første»
Den første bamsen, suttekluten, bodyen, dåpskjolen, osv. 
Mange tar helt sikkert også vare på det første strikkede tøyet. 

Men totalen blir nok litt mye for mange. 
Er man så heldig at man har flere rundt seg som strikker gaver så blir det kanskje litt mange ting å ta vare på?

Noen har sikkert ikke kapasitet til å skulle ta vare på babyutstyr i 25-30 år heller. 

Tenker at hvis fint strikket tøy kan glede/varmen noen andre så er det kanskje bedre, enn at det blir liggende i boden eller på loftet i to-tre tiår…

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Som en av disse som strikker. Jeg vil heller at det deles videre til andre enn at det skal ligge nedstøvet på et loft. Selv strikkede plagg er bare klær. Skal man spare på første olabukse også? 

Alle jeg gir til får beskjed om å gi videre om det ikke slites ut. 

• Liker 7
Skrevet

Ikke alle har masse lagringsplass. Ikke alle knytter følelser til ting. Så når det ikke brukes må det bort.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Uenig! Alle klær må vaskes innimellom. Og ull på aktive barn eller gulpebabyer må vaskes etter bruk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner hvis dere får sykt mye strikk fra en person. Men når for eksempel bestemor har strikket EN ting, ett plagg til nyfødt. Hvorfor kan ikke barnet selv få bestemme om den vil ha det eller ikke, når det er gammelt nok? Tar det virkelig så mye plass å spare på et plagg som noen har brukt uendelig med tid og krefter for å gi til ditt barn? Hvorfor må det gis bort, selges eller kastes av dere egoistforeldre som holder på sånn?

Plagget er ikke til deg. Det er til ditt barn. 

Hvorfor??

Anonymkode: 169a9...821

Huff, nå fikk jeg litt dårlig samvittighet. Men jeg har gitt det videre til søsken og kusiner da..

Skrevet

Er du en sint besteforelder som har strikka noe til barnet nå?

Jeg solgte/gav bort litt strikk laget selv og av andre, fordi det ikke bare er EN babyting å samle på. 

Det er jo alt

Hvorfor tror du din ene strikk er viktigst av alle gaver?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når klær blir for små blir de gitt vekk uavhengig av om det er strikkeplagg. En kan ikke ta vare på alt. Her blir nok likevel mye tatt vare på også vakre broderte duker.

Anonymkode: 41d1e...4c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal vi fylle loft og bod med strikketøy som aldri igjen kommer til å bli brukt? :klo: 

Dersom disse klærne betyr så mye for deg så kan du jo be om at det returneres til deg når det blir for smått, slik at du kan spare på det selv? 

Min mor sparte på en del strikketøy fra da jeg var barn. Det gikk dessverre rett i Fretex-dunken, da garnkvaliteten ikke var noe man ville ha brukt til babyer/små barn i dag. 

Anonymkode: ae764...717

Min ene «mor» (samma hvilken side) kom med en hel full stor koffert av ting hun hadde samlet på siden ene forelder var baby.

ALT var helt enormt upraktisk, og luktet jo kjeller. Tilogmed tøybleiene hadde hun spart på. 

Sendte masse meldinger med krav om bilder - så tilslutt kledde den forelderen babyen opp i noen av plaggene og sendte.

Fikk også et nydelig sett med kofte og nikkers med lue fra strikkeglad tante som jeg tror ble gitt videre, babyen vår passet det jo bare en sesong og settet var ALT for fint til å støve ned og få hull av møll. 

Anonymkode: d2d33...5fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det ligger 40+ år gamle plagg på loftet "hjemme". ikke bare plagg. Men duker, med mer.

Blir vel vår jobb å kjøre bort etterhvert.

Kommer ikke til å utsette mine barn for det samme. 

Kvalitet endrer seg, mote endrer seg... Så lenge det finnes fabrikkull i tynt, pustende materiale, med gode løsninger i form av løsninger og åpninger, så er strikkeplagg litt neh.. 

Anonymkode: 7ac02...16c

Samme her. Moren er nå blitt dement, og voksent enebarn står nå med ansvar for å tømme et helt hus med «man må jo spare på». 

Kjenner noen med samme problem på familiegården - bare strikketøyet og duker er utstyr og maskiner 🙈

Anonymkode: d2d33...5fc

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...