Gå til innhold

Dere som kvitter dere med dyrebart hjenmestrikk (barn) fått i gave

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hvis dere får sykt mye strikk fra en person. Men når for eksempel bestemor har strikket EN ting, ett plagg til nyfødt. Hvorfor kan ikke barnet selv få bestemme om den vil ha det eller ikke, når det er gammelt nok? Tar det virkelig så mye plass å spare på et plagg som noen har brukt uendelig med tid og krefter for å gi til ditt barn? Hvorfor må det gis bort, selges eller kastes av dere egoistforeldre som holder på sånn?

Plagget er ikke til deg. Det er til ditt barn. 

Hvorfor??

Anonymkode: 169a9...821

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis plagget er veldig stygt går det i søpla. Produsent betyr lite. 

Anonymkode: 4765d...29b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg er kanskje litt preget av å komme fra en familie av strikkere, men strikkeplagg har aldri hatt så spesiell status. Vokste vi fra dem ble de gitt videre sammen med annet arvetøy, ble det utslitt eller ødelagt ble det kastet. Jeg har 30 år gamle gensere mamma har strikket  som jeg fortsatt bruker og derfor har glede av, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skulle ha gamle babyklær liggende bare for nostalgiens skyld. Strikk heller et teppe eller en bamse hvis du vil gi noe som blir beholdt og verdsatt over tid. 

Endret av Daria
  • Liker 8
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du med det å gjøre? Hvorfor bryr du deg om hva andre gjør? 
Jeg har et plagg mamma har tatt vare på, og vet da pokker hva jeg skal gjøre med det..? Hun har tatt vare på det så lenge, så jeg har ikke samvittighet til å kvitte meg med det… så nå ligger det sammen med dukke-klær. 

Jeg kvitter meg med alt vi ikke lenger har bruk for. Klær, leker, pynt osv… orker ikke å ha ting liggende. Har bor på 2kvm, og der skal alt av støvsuger, julepynt osv..  så jeg selger på finn. 

Anonymkode: 3e500...77d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mange fine gensre og sokker til mine barn fra svigermor. Jeg var alltid takknemlig for disse. Hun spurte meg jo også av og til om mønstre jeg likte, men hun hadde ellers så god smak, at jeg kan faktisk ikke huske at jeg har fått noe jeg ikke har likt 😊 

Anonymkode: a8476...520

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er av den mening at dersom vi har klær vi ikke kan bruke så skal andre ha glede av dem. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mamma strikker og syr masse til mine barn. Vi er veldig takknemlige og glade hver gang det kommer noe nytt. Jeg har tatt vare på hentesettet som begge har brukt, og et annet sett som yngste brukte mye. Alt annet gir jeg videre, hovedsakelig til min søster, men også andre. Jeg har selv strikket plagg til mange av mine venners barn, og det ene har faktisk vært innom tre ulike familier før jeg fikk det tilbake. Ikke at jeg hadde noe ønske eller behov for å få det tilbake, men de gav det til meg heller enn å gi noen jeg ikke kjente. Men jeg har strikka masse plagg som jeg ikke aner hvor har blitt av. Hva de gjør med gavene sine, det har ikke jeg noe med å gjøre. 

Anonymkode: 5790a...df5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En kan ikke ta vare på alt. Klær tar også plass. Og hvor lenge skal en oppbevare alt det som er strikket?  Er vel bedre at noen andre får glede av det enn at det ligger der og tar plass.

Anonymkode: 4c001...b98

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal vi fylle loft og bod med strikketøy som aldri igjen kommer til å bli brukt? :klo: 

Dersom disse klærne betyr så mye for deg så kan du jo be om at det returneres til deg når det blir for smått, slik at du kan spare på det selv? 

Min mor sparte på en del strikketøy fra da jeg var barn. Det gikk dessverre rett i Fretex-dunken, da garnkvaliteten ikke var noe man ville ha brukt til babyer/små barn i dag. 

Anonymkode: ae764...717

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å holde rent og vaskes. Det er unyttige plagg.

Anonymkode: a512c...c0e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal vi fylle loft og bod med strikketøy som aldri igjen kommer til å bli brukt? :klo: 

Dersom disse klærne betyr så mye for deg så kan du jo be om at det returneres til deg når det blir for smått, slik at du kan spare på det selv? 

Min mor sparte på en del strikketøy fra da jeg var barn. Det gikk dessverre rett i Fretex-dunken, da garnkvaliteten ikke var noe man ville ha brukt til babyer/små barn i dag. 

Anonymkode: ae764...717

Ja, klær som gjør at man klør seg til blods. Husker jeg ikke taklet klær mamma strikka til meg når jeg var liten, barn i dag trenger ikke å ha på seg disse tortur klærne for å holde seg varme heldigvis.

Endret av Margit777
AnonymBruker
Skrevet

Du bør gjøre som min svigermor, hun tar tilbake plagg hun har strikket og lagrer det selv.

Så blir det neste generasjons som får gleden/problemet med disse plaggene.

Topp løsning, for med 3 år i mellom barna har vi MYE klær vi må lagrer uansett 

Anonymkode: 06ee3...94d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønner hvis dere får sykt mye strikk fra en person. Men når for eksempel bestemor har strikket EN ting, ett plagg til nyfødt. Hvorfor kan ikke barnet selv få bestemme om den vil ha det eller ikke, når det er gammelt nok? Tar det virkelig så mye plass å spare på et plagg som noen har brukt uendelig med tid og krefter for å gi til ditt barn? Hvorfor må det gis bort, selges eller kastes av dere egoistforeldre som holder på sånn?

Plagget er ikke til deg. Det er til ditt barn. 

Hvorfor??

Anonymkode: 169a9...821

Med så mye forventninger knyttet til strikkeplagget er detikke lenger en gave, men en kombinasjon av test og straff for å sjekke om mottager er «bra nok».

Moter forandrer seg, også for babyklær. Mye bedre at et strikket plagg blir brukt og elsket av mange nå enn at det oppbevares over år. Det blir en slags atvesynd, der mottager for alltid skal være takknemlig for å få oppbevare plagget, og når ungen er blitt voksen gis «straffen» videre, selv om plagget nå er i farger mottager ikke liker, med stikkete garn og kanskje noen gulpeflekker som popper under lagringen.

Anonymkode: 2c606...181

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Tekstiler skal brukes, ikke støve ned i skuffer og skap. Her jeg bor er majorstuebiller et problem så jeg tar ikke sjangsen på å ha masse ubrukt strikk liggende, det vil jo bli angrepet. Da skal det heller brukes selv om det betyr at det doneres og brukes av noen andre enn min familie.

Gaver som gies med forbehold er ikke gaver men forpliktelser.

Anonymkode: 6cd55...687

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er et rent helvete å gå gjennom alle barneklær som har blitt spart på i løpet av de siste 30+ årene nå 🤭 da er det bedre å kaste etter hvert så pårørende slipper å rydde opp i det senere

Anonymkode: eeeb1...649

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ull umulig å vaske? Jøsses.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar selvsagt vare på det, hadde aldri kastet det

Anonymkode: 8bfc3...4da

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tull

Anonymkode: 8bfc3...4da

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Med så mye forventninger knyttet til strikkeplagget er detikke lenger en gave, men en kombinasjon av test og straff for å sjekke om mottager er «bra nok».

Moter forandrer seg, også for babyklær. Mye bedre at et strikket plagg blir brukt og elsket av mange nå enn at det oppbevares over år. Det blir en slags atvesynd, der mottager for alltid skal være takknemlig for å få oppbevare plagget, og når ungen er blitt voksen gis «straffen» videre, selv om plagget nå er i farger mottager ikke liker, med stikkete garn og kanskje noen gulpeflekker som popper under lagringen.

Anonymkode: 2c606...181

Så utrolig godt sagt!

Anonymkode: 3e3ae...e68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ull trenger i utgangspunktet kun å luftes, og ikke vaskes. Men jeg har aldri hatt problemer med å vaske ull på ullprogram. Både ullgensere og ullundertøy. De blir rene, har til og med fått av blod.

Anonymkode: 4ca81...dbe

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...