AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #1 Skrevet 5. desember 2025 Fikk nylig en mail fra Perx, der det sto mye om at de sliter for tiden. Hvordan skal vi som er kunder (låner ut penger) der tolke veien videre? Bør jeg ta ut de pengene som står der? Er det mulig at de pengene som er investert for tiden går tapt? Anonymkode: a1001...894
newman01 Skrevet 5. desember 2025 #2 Skrevet 5. desember 2025 https://e24.no/boers-og-finans/i/5pJPqe/avskiltet-av-finanstilsynet-har-aldri-bevisst-brutt-eller-omgaatt-lovverket Kan være lurt å vurdere å rømme skuta
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #3 Skrevet 5. desember 2025 Har du penger der må du ta dem ut så fort som mulig. Konkursen er rett rundt hjørnet. Anonymkode: 16542...4a8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #4 Skrevet 5. desember 2025 Bare å komme seg ut så fort man kan. En stor skandale hele greia. Anonymkode: da554...306
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #5 Skrevet 5. desember 2025 Det er ikke Perx som sitter på pengene, men en tredjepart. Om Perx går under så overtar et advokatfirma ansvaret for inndrivning av pengene, Så disse vil komme på samme viset Som om perx overlever. Det er snakk om ca 3 mill dem trenger i driftsmidler etter at E24 hamra løs på firmet. Må si at jeg er skuffet at dem ikke gikk etter fundingpartner også. Fundingpartner er mye værre en perx. Selv håper jeg perx overlever. Har veldig god netto avkastning hos dem. Og jeg er ikke bekymret om dem går under. Pengene vil komme tilbake uansett siden det er et advokatkontor som "eier" lånene og panten, og ikke perx som firma. Så om perx går under vil advokatkontoret overta indrivning på normalt vis og utbetaling fordeles til investorene Anonymkode: ea2ae...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #6 Skrevet 5. desember 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er ikke Perx som sitter på pengene, men en tredjepart. Om Perx går under så overtar et advokatfirma ansvaret for inndrivning av pengene, Så disse vil komme på samme viset Som om perx overlever. Det er snakk om ca 3 mill dem trenger i driftsmidler etter at E24 hamra løs på firmet. Må si at jeg er skuffet at dem ikke gikk etter fundingpartner også. Fundingpartner er mye værre en perx. Selv håper jeg perx overlever. Har veldig god netto avkastning hos dem. Og jeg er ikke bekymret om dem går under. Pengene vil komme tilbake uansett siden det er et advokatkontor som "eier" lånene og panten, og ikke perx som firma. Så om perx går under vil advokatkontoret overta indrivning på normalt vis og utbetaling fordeles til investorene Anonymkode: ea2ae...9d4 Så du tror advokaten jobber gratis? Han får lønn fra Perx nå. Hvis Perx går konkurs, lønner de ham ikke lenger. Hvor tror du lønna hans skal komme fra da? Anonymkode: 16542...4a8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #7 Skrevet 5. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så du tror advokaten jobber gratis? Han får lønn fra Perx nå. Hvis Perx går konkurs, lønner de ham ikke lenger. Hvor tror du lønna hans skal komme fra da? Anonymkode: 16542...4a8 Dette advokatkontoret har påtatt deg å være garantister om Perx går under. Så det selskapet er faktisk forpliktet til å overta jobben. Så det har ikke noe å si. Dem vil ta få pengene sine på gebyrene låntagerne betaler nå, som perx får. Og dette er også automatiserte systemer, så advokatkontoret trenger ikke jobbe aktivt. Pengene kommer inn på konto, og systemene fordeler pengene helt automatisk som nå. Ingen forandring verken for utlånere eller lånetagere. Samme kontonr og KID siden Perx ikke sitter på denne kontoen men et tredjeparsfirma som gjør det. (husker ikke navnet men er en betalingsformidler som behandler inn og utbetalinger og har pengene på bok før det fordeles) Så for deg som utlåner har det fint lite å si. De som taper penger er aksjonærene i perx. (som faktisk er ganske mange) Kanskje faktisk sette seg inn i en sak før du er så bastant? Anonymkode: ea2ae...9d4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #8 Skrevet 5. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette advokatkontoret har påtatt deg å være garantister om Perx går under. Så det selskapet er faktisk forpliktet til å overta jobben. Så det har ikke noe å si. Dem vil ta få pengene sine på gebyrene låntagerne betaler nå, som perx får. Og dette er også automatiserte systemer, så advokatkontoret trenger ikke jobbe aktivt. Pengene kommer inn på konto, og systemene fordeler pengene helt automatisk som nå. Ingen forandring verken for utlånere eller lånetagere. Samme kontonr og KID siden Perx ikke sitter på denne kontoen men et tredjeparsfirma som gjør det. (husker ikke navnet men er en betalingsformidler som behandler inn og utbetalinger og har pengene på bok før det fordeles) Så for deg som utlåner har det fint lite å si. De som taper penger er aksjonærene i perx. (som faktisk er ganske mange) Kanskje faktisk sette seg inn i en sak før du er så bastant? Anonymkode: ea2ae...9d4 Hehe, hva hindrer advokatkontoret i å gå konk også? Anonymkode: da554...306
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #9 Skrevet 5. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette advokatkontoret har påtatt deg å være garantister om Perx går under. Så det selskapet er faktisk forpliktet til å overta jobben. Så det har ikke noe å si. Dem vil ta få pengene sine på gebyrene låntagerne betaler nå, som perx får. Og dette er også automatiserte systemer, så advokatkontoret trenger ikke jobbe aktivt. Pengene kommer inn på konto, og systemene fordeler pengene helt automatisk som nå. Ingen forandring verken for utlånere eller lånetagere. Samme kontonr og KID siden Perx ikke sitter på denne kontoen men et tredjeparsfirma som gjør det. (husker ikke navnet men er en betalingsformidler som behandler inn og utbetalinger og har pengene på bok før det fordeles) Så for deg som utlåner har det fint lite å si. De som taper penger er aksjonærene i perx. (som faktisk er ganske mange) Kanskje faktisk sette seg inn i en sak før du er så bastant? Anonymkode: ea2ae...9d4 Ved en konkurs så overtar bostyrer kontrollen og det spiller da fuck-all hva Perx sine advokater måtte mene... Konkurs er konkurs og helt andre spilleregler til grunn Anonymkode: 95c51...6fe
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #10 Skrevet 6. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette advokatkontoret har påtatt deg å være garantister om Perx går under. Så det selskapet er faktisk forpliktet til å overta jobben. Jeg skal her sitere en investor i Perx-gruppen på Facebook: Advokaten til perx er også sikkerhetsagenten som sitter med alle pant. Om alt går knirkefritt eller ikke har ikke jeg forutsetninger for å uttale meg om. Men: Perx har dekket advokaten sine utgifter frem til nå. Og det er mye arbeid med purringer, oppfølging, tvangssalg og så videre. Perx dekker selvsagt ikke dette ved konkurs og jeg tviler på han jobber pro bono ved konkurs. Dermed; sannsynligvis vil han ta betaling direkte fra utestående, som gjør at mindre vil bli tilbakebetalt. Da minker det kanskje kraftig. I tillegg (og ja, spekulativt, og jeg har ingen grunn til å mistenke dette) så vil det naturligvis bli slik at jo lenger det drar ut og jo mer behandlinger fra advokaten, jo mer vil han tjene og tilbakebetalingen minke. Jeg ser ikke andre naturlige utveier enn akkurat dette. Vi har også sagt fra oss muligheten til å innkreve selv. Å innkreve selv ville uansett vært helt nyttesløst, siden det i all hovedsak er mange småsummer på mange lån. Det vil si at for hvert lån man jobber med, ville kostnadene umiddelbart passert det man evt kunne fått tilbake. Så långivere er slik jeg ser det, bundet på hender og føtter. Og må bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det ser imidlertid ut som perx fremdeles prøver å bli likvide og å få gjennopprettet tilliten hos finanstilsynet. Siden de slet med økonomien før, anser jeg det som usannsynlig at de klarer det nå etter all negativ oppmerksomhet. Om noen har oppdateringer som andre kanskje ikke har fått med seg, så post gjerne her inne i gruppen! Anonymkode: 16542...4a8
bare innom en tur Skrevet 7. desember 2025 #11 Skrevet 7. desember 2025 (endret) Jeg fraråder sterkt å låne ut penger i crowdlending. Tidligere ble Monner tatt med buksene nede. De lånte ut penger til dømte kriminelle, og tok pant i hytter som ikke eksisterte. Nå er det Perx som er avslørt. Andre kommer til å komme etter. Fundingpartner har f.eks lovet sikkerhet på 25 mill i en eiendom som viste seg å ikke være verdt mer en brøkdel, og utlånerne tapte alt. Bransjen er helt useriøs. Endret 7. desember 2025 av bare innom en tur 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #12 Skrevet 7. desember 2025 Andreas Gyrre, Perx-gründeren, har tidligere vært tiltalt for grovt bedrageri: https://www.finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2012/08/finansdirektoer-i-laaneklemme Han forlot Perx (eller fikk sparken) for et par uker siden. Minner forøvrig om at Erik Lund, som sitter i styret i Perx, også har hevdet at Perx-gruppa på FB ikke har noe med Perx å gjøre, selv om han er admin der og samtidig altså sitter i styret i selskapet. Han (og admin Trond Leksvik) har forsøkt å sensurere all negativ omtale av Perx, for å hindre sannheten i å komme ut. Samtidig har de visst manipulert anmeldelsene på Trustpilot, ved å betale(?) folk for å gi femstjerners anmeldelser. Nå påstår forøvrig Perx at det kun er E24 som har skyld i problemene Perx sliter med for tiden, enda mange hadde svært dårlige erfaringer lenge før den første artikkelen kom i E24. Det var enormt mye misligholdte lån. Mislighold på flere år har vært, og er, svært vanlig. Dessuten viste det seg altså at pant verdsatt til mange millioner, til slutt ble tvangssolgt for et par hundre tusen kr. (Perx skylder på korrupte takstmenn osv.) Det er fortsatt mange skjeletter i skapet, ser det ut til. Anonymkode: 16542...4a8 3
CAPS LOCK Skrevet 7. desember 2025 #13 Skrevet 7. desember 2025 bare innom en tur skrev (3 timer siden): Fundingpartner har f.eks lovet sikkerhet på 25 mill i en eiendom som viste seg å ikke være verdt mer en brøkdel, og utlånerne tapte alt. Bransjen er helt useriøs. Eiendom solgt 7,5 millioner kroner under verdsettelse: – Jeg føler meg lurt – E24 Solgt 2,3 mill. under verdivurdering: – Ren svindel – E24 Slo alarm i e-post: «Ingen investor vil lenger ha tillit» – E24 Tvangssalg, Prisantydning | Ga over to millioner feil i verdivurdering
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #14 Skrevet 7. desember 2025 Alt dette som skrives her er skremmende. Hvordan kan de som har investert penger (utlån) føle seg sikkre på at de får igjen noe av pengene sine de har investert? Kan denne advokaten "redde" dem, eller er det bare å håpe, på "lykke og fromme", at ting ordner seg? Er det i praksis ansett som et bankinnskudd, så burde investorer være beskyttet til en viss sum, men akkurat i dett selskapet er jeg jammen usikker. Anonymkode: a1001...894
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #15 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alt dette som skrives her er skremmende. Hvordan kan de som har investert penger (utlån) føle seg sikkre på at de får igjen noe av pengene sine de har investert? Kan denne advokaten "redde" dem, eller er det bare å håpe, på "lykke og fromme", at ting ordner seg? Er det i praksis ansett som et bankinnskudd, så burde investorer være beskyttet til en viss sum, men akkurat i dett selskapet er jeg jammen usikker. Anonymkode: a1001...894 De kan selvsagt ikke føle seg sikre på å få igjen pengene. Det er risiko forbundet med slike investeringer uansett, men at det gikk så til helvete med Perx, hadde man jo ikke regnet med. Anonymkode: da554...306
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #16 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): men at det gikk så til helvete med Perx, hadde man jo ikke regnet med Eh, jo, det regnet jeg absolutt med. Jeg sier dette som en investor/utlåner som lånte ut noen små beløp en kort periode for flere år siden. Jeg sluttet heldigvis etter kort tid, for jeg la merke til at det ble ekstremt mye mislighold veldig fort. De 2-3 siste årene har jeg egentlig bare gått og ventet på konkurs. Artiklene til E24 var slett ikke overraskende, men de burde (og kunne) kommet tidligere enn de gjorde. Synd Perx fikk holde på så lenge som de gjorde, men forhåpentligvis tar noen seg en prat med Økokrim snart. Jeg, og flere andre, mistenker at mye av det Perx har drevet med er direkte straffbart. Anonymkode: 16542...4a8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #17 Skrevet 7. desember 2025 Forøvrig mener Perx-ledelsen at E24s artikkelserie er et målrettet angrep fra E24-eieren Schibsted, siden Schibsted også eier Fundingpartner, en viktig Perx-konkurrent. Med andre ord: Perx-ledelsen mener seg utsatt for en svertekampanje og heksejakt, og de nekter å ta selvkritikk eller innrømme at de selv har gjort feil. Nå skal ikke jeg personlig mene noe om hvor bra Fundingpartner er, for jeg har aldri prøvd andre crowdlendingtjenester enn Perx. Men Perx var ihvertfall rævva, for å si det på godt norsk. Og de fortjener all kritikk de har fått, uavhengig av hvor bra eller dårlig Fundingpartner osv er. Anonymkode: 16542...4a8
bare innom en tur Skrevet 9. desember 2025 #18 Skrevet 9. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 21.21): Forøvrig mener Perx-ledelsen at E24s artikkelserie er et målrettet angrep fra E24-eieren Schibsted, siden Schibsted også eier Fundingpartner, en viktig Perx-konkurrent. Med andre ord: Perx-ledelsen mener seg utsatt for en svertekampanje og heksejakt, og de nekter å ta selvkritikk eller innrømme at de selv har gjort feil. Nå skal ikke jeg personlig mene noe om hvor bra Fundingpartner er, for jeg har aldri prøvd andre crowdlendingtjenester enn Perx. Men Perx var ihvertfall rævva, for å si det på godt norsk. Og de fortjener all kritikk de har fått, uavhengig av hvor bra eller dårlig Fundingpartner osv er. Anonymkode: 16542...4a8 Jeg har ikke prøvd Perx. Men jeg har prøvd Monner og Fundingpartner. Den eneste forskjellen på de to er at E24 tok tak i Monner, og ga dem omtalen de fortjente. Da forsvant långiverne, og Monner gikk konkurs. Fundingpartner er like ille, men er dessverre fredet av E24. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #19 Skrevet 10. desember 2025 Sitat Alle vedtakene var enstemmig men per idag er det bare tegnet aksjer for mindre enn 300.000. trenger ytterligere litt over 3 MNOK innen fredag kl 16 Fra Facebook, ang. ekstraordinær generalforsamling. Forklaring: Det går mot konkurs, veldig snart. Nå er det nesten hundre prosent sikkert. Anonymkode: 16542...4a8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #20 Skrevet 16. desember 2025 Og der var konkursen et faktum. Lykke til til de som har lånt ut penger. Perx Folkefinansiering er konkurs – E24 Anonymkode: bb84f...a44
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå