AnonymBruker Skrevet i går, 13:59 #61 Skrevet i går, 13:59 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tja. Hos oss avhenger lønn av CVen din, erfaring, alder, etc. For de rette folka er vi villige til å strekke oss lenger, men vi vet ikke hvem de rette folka er før vi prater med dem. Ja, vi kunne jo oppgitt et spenn på lønn fra 600-1,1M, men det er veldig få som kommer seg opp på de høyeste tallene.. Anonymkode: 92927...477 Ja? Ser da mange stillinger i det offentlige der det oppgis nettopp et (ganske stort) spenn på lønn. Og det er forsåvidt nyttig, det. Hvis for eksempel minimumslønnen er lavere enn det man har nå, så kan man rimeligvis anta at tilbudet man vil få ikke er noe å rope hurra over uansett. Tror også de fleste er innforstått med at maksimumslønnen er en slags "lokkelønn" som svært få kandidater vil få tilbud om. Informasjon om lønnsspenn er altså mye bedre enn ingen informasjon i det hele tatt. Anonymkode: 226a3...017
AnonymBruker Skrevet i går, 14:05 #62 Skrevet i går, 14:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er fullt innforstått med at kandidatene ikke nødvendigvis oppgir sin nåværende lønn, men hva de skulle ønske de hadde i lønn. Likevel er det svært nyttig for begge parter, for da kan vi informere kandidater som ønsker eller håper på en lønn utenfor det vi er villige til å gi at de ligger for høyt for oss. Ofte går de med på litt reduserte betingelser. Det er krevende tider i vår bransje (finans). Anonymkode: a13dc...954 Skriv det i annonsen, som tråden handler om, så slipper begge parter å kaste bort tiden sin. Anonymkode: 79f96...a4c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:07 #63 Skrevet i går, 14:07 Lønnen som står der i annonser fra staten er jo innenfor en lønnsramme. Altså f.eks er en stilling som seniorrådgiver i innenfor det spennet som blir oppført, det kommer bare ann på hvilken ansiennitet personen som blir ansatt har. Har du full ansiennitet så får du den høyeste summen. Anonymkode: 1ab54...0ae
AnonymBruker Skrevet i går, 14:07 #64 Skrevet i går, 14:07 TS her, takk for mange gode innspill! Jeg tenker uansett stillingsannone skal det oppgis en indikasjon på lønn, som for eks 600-800 000Kr avhengig av kvalifikasjoner. Men alle lyver jo med konkurransedyktig lønn bla bla. Noen får til og med servert en lav tarifflønn med den teksten! 😅 I mitt yrke er lønnen ca. 800 000kr. Er i jobb, søkte ny nå der de skulle tilby meg 650! Så smører man på ting som ikke har noen verdi utenom lønnen. Er såpass gammel at jeg vet alt handler om pengene. Anonymkode: 658a2...374 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:48 #65 Skrevet i går, 14:48 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Skriv det i annonsen, som tråden handler om, så slipper begge parter å kaste bort tiden sin. Anonymkode: 79f96...a4c Men spennet kan være fra 600 000 kr til 1,5 mill. Det betyr ikke at vi vil vurdere å gi 1,5 til en kandidat med to års erfaring. Så det hjelper ikke noe særlig å oppgi spenn. Anonymkode: a13dc...954 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:50 #66 Skrevet i går, 14:50 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er såpass gammel at jeg vet alt handler om pengene. Anonymkode: 658a2...374 Ikke glem pensjon! Pensjon er utsatt lønn. Jeg gikk opp 60 000 kr i pensjon i året sist jeg byttet jobb, det er verdifullt. Anonymkode: a13dc...954 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:54 #67 Skrevet i går, 14:54 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke glem pensjon! Pensjon er utsatt lønn. Jeg gikk opp 60 000 kr i pensjon i året sist jeg byttet jobb, det er verdifullt. Anonymkode: a13dc...954 Pensjon er en del av pengene ja. Anonymkode: 658a2...374
AnonymBruker Skrevet i går, 15:30 #68 Skrevet i går, 15:30 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har kun søkt jobber i det offentlige de siste årene, og over halvparten av annonsene har ikke oppgitt lønn. Anonymkode: 7d71e...f86 Jeg tviler sterkt på at over halvparten av jobbene utlyst i offentlig sektor ikke henviser til at lønn er i henhold til tariff. Man kan fint opplyse om lønn uten at noe tallfestes i en utlysning. Anonymkode: 3e21c...f67
AnonymBruker Skrevet i går, 15:33 #69 Skrevet i går, 15:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her, takk for mange gode innspill! Jeg tenker uansett stillingsannone skal det oppgis en indikasjon på lønn, som for eks 600-800 000Kr avhengig av kvalifikasjoner. Anonymkode: 658a2...374 Hvorfor det? Det holder mer en nok å skrive «lønn i henhold til tariff» i alle de jobber som har tariffestet lønn. Klarer man ikke å finne sin egen lønnsplassering i henhold til en tariffavtale i løpet av ca 2 minutter, så er man neppe kvalifisert for jobben uansett. Anonymkode: 3e21c...f67
AnonymBruker Skrevet i går, 15:41 #70 Skrevet i går, 15:41 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Men spennet kan være fra 600 000 kr til 1,5 mill. Det betyr ikke at vi vil vurdere å gi 1,5 til en kandidat med to års erfaring. Så det hjelper ikke noe særlig å oppgi spenn. Anonymkode: a13dc...954 Klart det hjelper, for mange er det uaktuelt å søke om lønna er for lav. Og en med svært kort ansiennitet vet jo at han selv ikke havner i det øvre sjiktet av det spennet. Anonymkode: 79f96...a4c
AnonymBruker Skrevet i går, 15:43 #71 Skrevet i går, 15:43 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor det? Det holder mer en nok å skrive «lønn i henhold til tariff» i alle de jobber som har tariffestet lønn. Klarer man ikke å finne sin egen lønnsplassering i henhold til en tariffavtale i løpet av ca 2 minutter, så er man neppe kvalifisert for jobben uansett. Anonymkode: 3e21c...f67 Mange private bedrifter lønner ikke ut fra tariff overhode. En butikksjef kan tjene alt fra 400000 til halvannen-to mill. Da hjelper det mye om lønnen oppgis til å ligge et sted mellom 600000-800000, for det er selvfølgelig uaktuelt for de som ligger over å gå ned. Anonymkode: 79f96...a4c
AnonymBruker Skrevet i går, 15:43 #72 Skrevet i går, 15:43 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Absolutt enig!! Finnes ikke ett godt argument imot. Anonymkode: 63ff4...949 Jo, folk som har penger som motivasjon kan overskygge de som er faglig engasjert. Anonymkode: 7795d...bb5
AnonymBruker Skrevet i går, 15:51 #73 Skrevet i går, 15:51 I vår bransje så opplyser dem om lønn. Så jeg er vant med at det står. Ikke at jeg leter etter jobb. Men de dukker opp innimellom til meg ser jeg. Men alltid hva dem gir i lønn og at den kan diskuterer hvis man har irrelevante erfaringer. Anonymkode: 85b4f...9c1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #74 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, det har jeg ikke fått med meg. Gode nyheter! (Dersom du ønsker mer respons på innleggene dine, så prøv å ikke skrive i så nedlatende tone neste gang). Ja, men man må nesten oppgi et spenn da. Arbeidsgiver lønner etter erfaring og kompetanse til en kanditat, men opererer jo innenfor en ramme. Det er jo vanligvis ikke helt bingo hva en stilling skal ligge på i lønn. Haha ja, konkurransedyktig lønn. Det er jo også bare en tom frase de alltid skriver og som ikke nødvendigvis stemmer. Anonymkode: 89530...b4e Ikke glem godt arbeidsmiljø… Min tidligere arbeidsgiver skrøt av det, full gjennomtrekk og et sykefravær på 20%. Anonymkode: c839e...d2f
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #75 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke glem godt arbeidsmiljø… Min tidligere arbeidsgiver skrøt av det, full gjennomtrekk og et sykefravær på 20%. Anonymkode: c839e...d2f Typisk å skrive i en annonse ja. Jeg tenker at en arbeidsgiver ikke skal fortelle noe om miljøet, fordi det skal du vurdere selv. Har man behov for å påpeke godt miljø bør man tenke seg godt om.... Anonymkode: 658a2...374
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #76 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.12.2025 den 9.32): Ja, "gode betingelser" og "konkurransedyktig lønn". Særlig det siste er ille. Hvem konkurrerer jeg mot? Hva er konkurransevilkårene? Hvem sitter i juryen og bedømmer hvilken arbeidstaker som har vunnet konkurransen? Anonymkode: 7d71e...f86 Ja dette er det dummeste jeg leser... For en attraktiv siv. øk eller ingeniør vil det jo si høy lønn og et hav av frynsegoder. For en lastebilsjåfør vil "gode betingelser" si at man kanskje får mulighet til å ta ut lovpålagt ferie og til og med kanskje får lønn for nesten alle timene han jobber, så lenge han ikke begynner å mase om overtidsbetaling og denslags uhørte krav... Anonymkode: 29837...2f2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå