AnonymBruker Skrevet i går, 09:56 #41 Skrevet i går, 09:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, "gode betingelser" og "konkurransedyktig lønn". Særlig det siste er ille. Hvem konkurrerer jeg mot? Hva er konkurransevilkårene? Hvem sitter i juryen og bedømmer hvilken arbeidstaker som har vunnet konkurransen? Anonymkode: 7d71e...f86 Sikkert greit å ta utgangspunkt i fagforenings statistikken. Anonymkode: db6c4...4d7
AnonymBruker Skrevet i går, 10:13 #42 Skrevet i går, 10:13 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): I tillegg har man referanse-pisset som dessverre fortsatt er inne i bildet, og hvis det er slik at man må mase på sine referanser for ingenting, så blir dem lei de også til slutt. En bruker opp "kruttet", for å si det slik. Anonymkode: 8ca46...629 Du trenger ikke spørre referansene dine før arbeidsgiver eller rekrutterer sier at de skal ringe dem. Da skal det mye til at du ikke får jobben, for de har som regel allerede bestemt seg for deg. Har du referanser som gir deg dårlige referanser? Eller hvorfor driver du og ringer dem hele tiden? Anonymkode: a13dc...954 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:40 #43 Skrevet i går, 10:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi spør alltid kandidaten om hva de tjener i dag på første intervju, og når vi går via rekrutterer, allerede før første intervju. Dersom de ligger for høyt er vi ærlige på det, og forteller hva vår maksramme er. Det er i begge parters interesse å ikke kaste bort tid. Anonymkode: a13dc...954 Sist gang jeg byttet jobb svarte jeg ikke på hva min nåværende lønn var. Rett og slett fordi det tidligere har holdt meg tilbake lønnsmessig desverre siden jeg har godtatt for dårlig lønn tidligere, og fordi jeg var på en arbeidsplass i 10 år og ble da hengende LANGT etter lønnsmessig. Anonymkode: db6c4...4d7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:46 #44 Skrevet i går, 10:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig. Jeg tror det er særnorsk å skjule lønnen, og tenker automatisk at de har luselønn siden de ikke vil annonsere det. Det føles helt bortkastet for meg å skrive en god, tilpasset jobbsøknad, stille på en eller to intervjurunder, ta personlighetstest, løse en case, for så å få vite at lønna de tilbyr, er 50 000 under den jeg har i dag. Jeg kunne ha brukt all den tiden på noe mer fornuftig, for å si det sånn. Anonymkode: 7d71e...f86 Jepp. «Konkurransedyktig lønn» er også det samme som «luselønn». Anonymkode: 8b57e...390
AnonymBruker Skrevet i går, 10:48 #45 Skrevet i går, 10:48 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du trenger ikke spørre referansene dine før arbeidsgiver eller rekrutterer sier at de skal ringe dem. Da skal det mye til at du ikke får jobben, for de har som regel allerede bestemt seg for deg. Har du referanser som gir deg dårlige referanser? Eller hvorfor driver du og ringer dem hele tiden? Anonymkode: a13dc...954 Dette stemmer ikke alltid. I det offentlige vil de ringe til referansene til alle aktuelle søkere, ikke bare toppkandidaten. Anonymkode: 8b57e...390
AnonymBruker Skrevet i går, 11:14 #46 Skrevet i går, 11:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi spør alltid kandidaten om hva de tjener i dag på første intervju, og når vi går via rekrutterer, allerede før første intervju. Dersom de ligger for høyt er vi ærlige på det, og forteller hva vår maksramme er. Det er i begge parters interesse å ikke kaste bort tid. Anonymkode: a13dc...954 Dette blir ulovlig 1/7 neste år. Da ska arbeidsgiver spille kortet først - lønnsrammen for stillingen. Anonymkode: 6a796...2da 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #47 Skrevet i går, 11:16 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Sist gang jeg byttet jobb svarte jeg ikke på hva min nåværende lønn var. Rett og slett fordi det tidligere har holdt meg tilbake lønnsmessig desverre siden jeg har godtatt for dårlig lønn tidligere, og fordi jeg var på en arbeidsplass i 10 år og ble da hengende LANGT etter lønnsmessig. Anonymkode: db6c4...4d7 Du lyver selvfølgelig om dagens lønn. Anonymkode: 79f96...a4c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:37 #48 Skrevet i går, 11:37 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så ingen av dere har fått med dere at dette er en del av EUs Psy Transparency Directive, som trer i kraft til sommeren? Fra da av MÅ lønnsspenn oppgis i stillingsutlysninger. Anonymkode: 806fb...c52 Endelig én vettig ting fra EU. Anonymkode: bcd22...8c2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:40 #49 Skrevet i går, 11:40 Hæ, er ikke "moderne og trivelige lokaler" og "engasjerte og hyggelige kollegaer" nok for dere? Anonymkode: a61d5...923 3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #50 Skrevet i går, 11:47 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel, dere kan fortsatt oppgi minstelønn. De fleste annonsene i dag har NULL informasjon om lønn, så det kan i teorien være hva som helst. Anonymkode: 7d71e...f86 Da må en google seg til lønn i den bransjen man søker på. Anonymkode: 3fa12...dbe
AnonymBruker Skrevet i går, 12:11 #51 Skrevet i går, 12:11 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hæ, er ikke "moderne og trivelige lokaler" og "engasjerte og hyggelige kollegaer" nok for dere? Anonymkode: a61d5...923 Ikke sant? "Moderne lokaler" betyr ofte åpent landskap med free seating, siden det er dette som er "moderne". Hva som er hyggelig, er svært subjektivt. Anonymkode: 7d71e...f86 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:16 #52 Skrevet i går, 12:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sist gang jeg byttet jobb svarte jeg ikke på hva min nåværende lønn var. Rett og slett fordi det tidligere har holdt meg tilbake lønnsmessig desverre siden jeg har godtatt for dårlig lønn tidligere, og fordi jeg var på en arbeidsplass i 10 år og ble da hengende LANGT etter lønnsmessig. Anonymkode: db6c4...4d7 Vi er fullt innforstått med at kandidatene ikke nødvendigvis oppgir sin nåværende lønn, men hva de skulle ønske de hadde i lønn. Likevel er det svært nyttig for begge parter, for da kan vi informere kandidater som ønsker eller håper på en lønn utenfor det vi er villige til å gi at de ligger for høyt for oss. Ofte går de med på litt reduserte betingelser. Det er krevende tider i vår bransje (finans). Anonymkode: a13dc...954
AnonymBruker Skrevet i går, 12:17 #53 Skrevet i går, 12:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer ikke alltid. I det offentlige vil de ringe til referansene til alle aktuelle søkere, ikke bare toppkandidaten. Anonymkode: 8b57e...390 Jeg har bare jobbet i det private. Dette høres ekstremt tidkrevende og bortkastet ut. Bekrefter egentlig bare fordommene mine mot det offentlige. Anonymkode: a13dc...954
AnonymBruker Skrevet i går, 12:18 #54 Skrevet i går, 12:18 aksase skrev (3 timer siden): I det offentlige blir man gjerne lønnet etter strenge regler og lønnstrinnssystemer slik at samme stilling gir samme lønn, for det meste, men i det private blir man lønnet etter kompetanse og erfaring. Hadde det enda vært så vel. Jeg jobber i det offentlige, og det er ofte de med lavest kompetanse som tjener mest. Det kan være flere hundre tusen forskjell i samme stilling. Anonymkode: 11e7f...fb4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:17 #55 Skrevet i går, 13:17 Vi spør alltid i første intervju hvilken lønn de ser for seg at de må ha for å takke ja, er mellomlederstillinger det er snakk om. Vi har et spenn mellom 650 - 750 tusen, greit å vite om de har totalt urealistiske lønnsforventninger. Sist runde hadde vi en god kandidat, som måtte ha minst 1 mill for å takke ja. Da ble det uaktuelt for oss Anonymkode: 4448b...18f
AnonymBruker Skrevet i går, 13:28 #56 Skrevet i går, 13:28 Grønnsaksvaffel skrev (4 timer siden): Hvilke offentlige stillinger/etater har ikke oppgitt lønn i annonsene? Jeg trodde ihvertfall staten måtte oppgi lønnsspenn i annonsene. Tydelig at du ikke er aktiv jobbsøker. Anonymkode: eff23...af4
Grønnsaksvaffel Skrevet i går, 13:30 #57 Skrevet i går, 13:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tydelig at du ikke er aktiv jobbsøker. Anonymkode: eff23...af4 Nei, men jeg har lest haugevis av annonser før publisering som tillitsvalgt i staten og alle de inneholdt lønn. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:39 #58 Skrevet i går, 13:39 Grønnsaksvaffel skrev (8 minutter siden): Nei, men jeg har lest haugevis av annonser før publisering som tillitsvalgt i staten og alle de inneholdt lønn. Ta en titt på Finn, tipper av 100 stillinger i staten så er det 10 som oppgir lønn. Anonymkode: eff23...af4
Grønnsaksvaffel Skrevet i går, 13:42 #59 Skrevet i går, 13:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta en titt på Finn, tipper av 100 stillinger i staten så er det 10 som oppgir lønn. Anonymkode: eff23...af4 Det stemmer sikkert, jeg er bare litt overrasket over det siden lønn alltid var med i de annonsene jeg fikk til gjennomlesning før publisering.
Kålrota Skrevet i går, 13:46 #60 Skrevet i går, 13:46 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta en titt på Finn, tipper av 100 stillinger i staten så er det 10 som oppgir lønn. Anonymkode: eff23...af4 Jeg leter aktivt etter jobber i staten og har stort sett bare sett stillinger med lønnsspenn i annonsen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå