Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette er en uting, kaste bort tid på jobbintervju 2-3 runder før man får server en dårlig lønn. Som er så lav at du ikke ville søkt på jobben i heletatt.

Fin måte å sile bort søkere på også, slipper å få søknader fra folk som ikke godtar lønna.

Anonymkode: 658a2...374

• Liker 16
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

100% enig. 

Anonymkode: 79f96...a4c

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt enig!! Finnes ikke ett godt argument imot. 

Anonymkode: 63ff4...949

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes dette er en uting, kaste bort tid på jobbintervju 2-3 runder før man får server en dårlig lønn. Som er så lav at du ikke ville søkt på jobben i heletatt.

Fin måte å sile bort søkere på også, slipper å få søknader fra folk som ikke godtar lønna.

Anonymkode: 658a2...374

Helt enig. Jeg tror det er særnorsk å skjule lønnen, og tenker automatisk at de har luselønn siden de ikke vil annonsere det. Det føles helt bortkastet for meg å skrive en god, tilpasset jobbsøknad, stille på en eller to intervjurunder, ta personlighetstest, løse en case, for så å få vite at lønna de tilbyr, er 50 000 under den jeg har i dag. Jeg kunne ha brukt all den tiden på noe mer fornuftig, for å si det sånn. 

Anonymkode: 7d71e...f86

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Absolutt hundre prosent enig. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at lønn burde stå. Men i yrker som er tariff, så holder det selvfølgelig å henvise til dette. Da er det litt meningsløst å tallfeste i en stillingsannonse

Anonymkode: 3e21c...f67

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Absolutt enig!! Finnes ikke ett godt argument imot. 

Anonymkode: 63ff4...949

Tja. Hos oss avhenger lønn av CVen din, erfaring, alder, etc. For de rette folka er vi villige til å strekke oss lenger, men vi vet ikke hvem de rette folka er før vi prater med dem. Ja, vi kunne jo oppgitt et spenn på lønn fra 600-1,1M, men det er veldig få som kommer seg opp på de høyeste tallene..

Anonymkode: 92927...477

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så ingen av dere har fått med dere at dette er en del av EUs Psy Transparency Directive, som trer i kraft til sommeren? 
Fra da av MÅ lønnsspenn oppgis i stillingsutlysninger.

Anonymkode: 806fb...c52

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig.

Jeg lekte litt med tanken å bo og jobbe i London en stund, og leste annonser der. Der sto ofte lønn oppgitt. Det er jo bare sinnsykt mye mer praktisk for søker.

Her står det alltid bare "gode betingelser", og det står det jo uansett om de ikke er det. 

Skjønner det er fint for arbeidsgiver da - de har vel mer en ramme å forholde seg til enn et fast beløp, og kan legge seg så lavt som de behøver eller er villige til for den rette kandidaten. Så forskjellige kandidater kan få forskjellig lønn for nøyaktig samme jobb, avhengig av erfaringsnivå selvsagt - men gjerne også mer hva man oppgir å ha fått i forrige jobb/som sin minimumsgrense.

Anonymkode: 89530...b4e

• Nyttig 3
Skrevet

Enig i det, men ikke så lett i praksis.

I det offentlige blir man gjerne lønnet etter strenge regler og lønnstrinnssystemer slik at samme stilling gir samme lønn, for det meste, men i det private blir man lønnet etter kompetanse og erfaring. Problemet er at når man lyser ut en stilling, vet man ikke alltid hvilken kompetanse og erfaring de kandidatene som dukker opp har. Hvis man da oppgir i annonsen den lønn en toppkvalifisert kandidat ville fått, men ikke får noen slike kandidater slik at man må ansette en mindre erfaren kandidat med lavere kvalifikasjoner, blir det feil å gi denne den topplønna som en "superkandidat" ville fått. I slike tilfeller blir det vanskelig dersom lønnsnivået allerede er kommunisert i annonsen. I verste fall kan man ikke ansette noen i det hele tatt, fordi man ikke har noen kandidat som har det som kreves for å kunne tilby den lønna som er annonsert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja. Hos oss avhenger lønn av CVen din, erfaring, alder, etc. For de rette folka er vi villige til å strekke oss lenger, men vi vet ikke hvem de rette folka er før vi prater med dem. Ja, vi kunne jo oppgitt et spenn på lønn fra 600-1,1M, men det er veldig få som kommer seg opp på de høyeste tallene..

Anonymkode: 92927...477

Vel, dere kan fortsatt oppgi minstelønn. De fleste annonsene i dag har NULL informasjon om lønn, så det kan i teorien være hva som helst.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig.

Jeg lekte litt med tanken å bo og jobbe i London en stund, og leste annonser der. Der sto ofte lønn oppgitt. Det er jo bare sinnsykt mye mer praktisk for søker.

Her står det alltid bare "gode betingelser", og det står det jo uansett om de ikke er det. 

Skjønner det er fint for arbeidsgiver da - de har vel mer en ramme å forholde seg til enn et fast beløp, og kan legge seg så lavt som de behøver eller er villige til for den rette kandidaten. Så forskjellige kandidater kan få forskjellig lønn for nøyaktig samme jobb, avhengig av erfaringsnivå selvsagt - men gjerne også mer hva man oppgir å ha fått i forrige jobb/som sin minimumsgrense.

Ja, "gode betingelser" og "konkurransedyktig lønn". Særlig det siste er ille. Hvem konkurrerer jeg mot? Hva er konkurransevilkårene? Hvem sitter i juryen og bedømmer hvilken arbeidstaker som har vunnet konkurransen?

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

I det offentlige blir man gjerne lønnet etter strenge regler og lønnstrinnssystemer slik at samme stilling gir samme lønn, for det meste, men i det private blir man lønnet etter kompetanse og erfaring. Problemet er at når man lyser ut en stilling, vet man ikke alltid hvilken kompetanse og erfaring de kandidatene som dukker opp har. Hvis man da oppgir i annonsen den lønn en toppkvalifisert kandidat ville fått, men ikke får noen slike kandidater slik at man må ansette en mindre erfaren kandidat med lavere kvalifikasjoner, blir det feil å gi denne den topplønna som en "superkandidat" ville fått. I slike tilfeller blir det vanskelig dersom lønnsnivået allerede er kommunisert i annonsen. I verste fall kan man ikke ansette noen i det hele tatt, fordi man ikke har noen kandidat som har det som kreves for å kunne tilby den lønna som er annonsert.

Jeg har kun søkt jobber i det offentlige de siste årene, og over halvparten av annonsene har ikke oppgitt lønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Igjen; Dette blir tatt inn i norsk lovverk i 2026. Dere sparker inn åpne dører her. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har kun søkt jobber i det offentlige de siste årene, og over halvparten av annonsene har ikke oppgitt lønn. 

Stillingskode er vel oppgitt? Da kan du finne det på nettet.

Anonymkode: 45bc5...31a

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd annet enn at lønn er veldig forhandlbart, samt nivå på sign-on-fee. Da blir det jo meningsløst å oppgi noe. 

Anonymkode: 1b227...9da

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Sikkert blitt vanligere å lønne etter kvalifikasjoner i det offentlige også. Når det er så lav arbeidsledighet som det er nå, trenger jo arbeidsgiverne litt slingringsmonn for å lokke til seg kandidater også. Det er ikke uvanlig at du som kandidat kan si på intervjuet hva du forventer i lønn. Hvis de da virkelig vil ha deg, tilbyr de ofte den lønna du krever selv om det kanskje er høyere enn de først hadde tenkt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så ingen av dere har fått med dere at dette er en del av EUs Psy Transparency Directive, som trer i kraft til sommeren? 
Fra da av MÅ lønnsspenn oppgis i stillingsutlysninger.

Nei, det har jeg ikke fått med meg. Gode nyheter!

(Dersom du ønsker mer respons på innleggene dine, så prøv å ikke skrive i så nedlatende tone neste gang).

aksase skrev (11 minutter siden):

Ja, men man må nesten oppgi et spenn da. Arbeidsgiver lønner etter erfaring og kompetanse til en kanditat, men opererer jo innenfor en ramme. Det er jo vanligvis ikke helt bingo hva en stilling skal ligge på i lønn.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, "gode betingelser" og "konkurransedyktig lønn". Særlig det siste er ille. Hvem konkurrerer jeg mot? Hva er konkurransevilkårene? Hvem sitter i juryen og bedømmer hvilken arbeidstaker som har vunnet konkurransen?

Haha ja, konkurransedyktig lønn. Det er jo også bare en tom frase de alltid skriver og som ikke nødvendigvis stemmer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt enig. Jeg tror det er særnorsk å skjule lønnen, og tenker automatisk at de har luselønn siden de ikke vil annonsere det. Det føles helt bortkastet for meg å skrive en god, tilpasset jobbsøknad, stille på en eller to intervjurunder, ta personlighetstest, løse en case, for så å få vite at lønna de tilbyr, er 50 000 under den jeg har i dag. Jeg kunne ha brukt all den tiden på noe mer fornuftig, for å si det sånn. 

Nettopp og det kunne bedriften som skal ansatte og, de kaster bort tid på folk som ikke er aktuelle.

Anonymkode: 79f96...a4c

AnonymBruker
Skrevet

bortsett fra at det er i så fall lønnsområdet som bør stå der, siden utdanningsnivå og erfaring man har påvirker den lønnen man forhandler seg frem til. Det er ikke slik at de lyser ut en ingeniørstilling og den skal gi 750 000 i året punktum. Området kan varier fra 600 til 800 for eksempel.. 

Anonymkode: 3a91a...43f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...