AnonymBruker Skrevet 5. desember #1 Skrevet 5. desember Vi venter tvillinger på nyåret. Har et barn fra tidligere hvor jeg sitter igjen med følelsen av en grusom barseltid pga besøk. saken er at ALL familie (besteforeldre (selvfølgelig skilte) tanter, onkler, søskenbarn osv) bor på andre kanten av landet. Dette innebærer at de kommer tilreisende og må sove hos oss. Barseltiden med første barn ser jeg tilbake på som helt jævlig, pga besøk hver bidige helg i ukesvis. Og når alle først hadde vært en runde for å hilse på, så var det påan igjen. Jeg husker bare at jeg vasket, laget mat og forberedte nytt besøk. Måtte «gi bort» baby konstant og nesten tvinge den ut av nevene på enkelte når den ble urolig «men den har jo akkurat spist, så trenger ikke mat igjen nå». Jeg er livredd for å få en lik opplevelse denne gang. For INGEN kom for å hjelpe til med oppvask, handling, matlaging osv. jeg og mannen følte oss som verter. Hadde ikke vi planlagt middag, var det ingen andre som tok initiativ til dette. Heller «vi kan ha babyen mens dere drar å handler». jeg har blitt henvist til psykolog nå i svangerskapet og vi har snakket mye om forrige barseltid. Dette er derimot noe jeg ikke ønsker å dele med familie, for jeg skammer meg. I min familie er det nemlig ikke «akseptert» å gå til psykolog, det er bare for dem som er veldig psykisk syke (de folkene som alle «skjønner» har psykiske utfordringer). Orker ikke disse fordommene. planen videre er å legge plan for barseltiden, men jeg klarer ikke skjønne hvordan vi skal løse dette på en god måte. Jeg vet ikke hvordan hverdagen vår blir med tvillinger, og tanken på to babyer er ganske overveldende. Men tanken på besøk hver helg i tillegg tar knekken på meg! Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan vi kan finne en god løsning uten dårlig stemning. Noen som har gode råd? Forslag? Tips? alt taes imot med stor takk, for nå har jeg behov for å legge en plan for meg selv. Anonymkode: 63a67...bf2 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember #2 Skrevet 5. desember Min mor mener at man aldri må finne på å gå til psykolog for da vil man aldri få lov til å jobbe mere...så, jeg skjønner det du skriver om å holde tett om psykologen du går til. Anbefaler at du setter klare grenser for hva du kan ta imot av besøk og ikke. Tilreisende kan leie seg en billig feriehytte, de kan komme på besøk i bytte mot at de lager middag, gjør rent og ting som er nyttig for deg. Bare si at denne gangen må ting bli anderledes pga du er sliten og du trenger mye mere ro og alenetid denne gangen. Du har lov til å si at sånn er det og du har lov til å bruke streng stemme (siden de kanskje har tendenser til å ikke lytte). Du er ikke vert, du har ikke ansvar for å dekke på bordet, koke kaffe, snakke med slekta etc med mindre du selv vil det og har overskudd til det. Anonymkode: 79c00...3d2 1
Lorieen Skrevet 5. desember #3 Skrevet 5. desember «Vi kommer ikke til å ta imot besøk i barseltiden denne gangen, med mindre dere kommer med formål om å tilby hjelp og avlastning med husarbeid og pass av eldre søsken.» 7 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember #4 Skrevet 5. desember Du må rett og slett bare si fra på en veldig tydelig måte at du enten ikke ønsker besøk, eller at de får ta inn på hotell. Anonymkode: 8f5ae...006 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember #5 Skrevet 5. desember «Vi tar gjerne i mot besøk, men denne gangen må besøket bo på hotell, da vi har mer enn nok med å stelle med to babyer og storesøsken. Håper for forståelse for dette». Anonymkode: 83e13...ad5 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember #6 Skrevet 5. desember AnonymBruker skrev (5 minutter siden): «Vi tar gjerne i mot besøk, men denne gangen må besøket bo på hotell, da vi har mer enn nok med å stelle med to babyer og storesøsken. Håper for forståelse for dette». Anonymkode: 83e13...ad5 Ikke si dette, da kan de jo si at de kommer for å hjelpe deg med barna, noe du ikke lot dem gjøre sist (du "tok" jo fra dem babyen når den var utrolig...). Si at dere gjerne vil ha dagsbesøk, men at dere ikke har mulighet for å ha overnattingsbesøk og at dere ikke kommer til å organisere middag og andre måltider til alle, så dere trenger hjelp til det. Samtidig så tenker jeg at noe overnattingsbesøk må man regne med når man velger å bosette seg langt unna familien. Anonymkode: f7369...0c2
Daisy-love Skrevet 5. desember #7 Skrevet 5. desember Uf jeg får vondt av deg 💔 Høres ut som en grusom barseltid sist, og jeg skjønner du gruer deg, og nå med to på vei, men søsken tillegg 💚 Jeg tror du må si klart i fra. Treffer du familie i julen så er det et fint tidspunkt å si det. Gjerne si det på slutten av familebesøket så det ikke bli mange dager med mas, om dere skal feire sammen flere dager. Jeg vet ikke om jeg hadde tatt i mot overnattingsgjester selv om de lover å bidra heller, for jeg mistenker de ikke er sånne som faktisk vil bidra, men bare jatter med. Ikke sikkert du ønsker å ha de oppi alt heller. Med to må du også enten få til tandemamming eller amme på skift og du har ikke bare én baby du ikke vet hvordan det blir med, men to, samt søsken. Hvordan har dere det med plass? Kan dere si at dere ikke har plass nå? En orker ikke full stue, eller eldste på deres rom sammen med tvillinger, samt å verte opp. Samme med baderomssitasjonen, har dere flere bad? Det er mye ekstra med tvillinger, og om noen av dem faktisk kan komme å ta med eldste på lekeplassen, hjelpe med legging av den, fylle fryseren med mat, og vaske klær (eller det dere føler dere komfortable med), så er det gull i en sånn situasjon, men da må du faktisk tro de kan gjøre det. Søskenbarn hadde vært langt nede på listen her om de ikke bidrar, mens besteforeldre tenker jeg må etter hvert få komme og hilse på. Det jeg tror er viktig nå er at du og din mann snakker sammen og er helt enige og har felles front. Han kan ikke dille rundt sin familie og si at du mener dette er best, og gjøre deg til synderen. Jeg sier ikke han vil gjøre det heller, men dere må snakke grundig sammen. Om dere har litt tid og kapasitet nå så hadde jeg alt fylt fryseren med lettvinte måltider, så dere har. Har dere noen venner å alliere dere med så er det og lurt nå. Tvillinger er stort og utrolig artig, men kan også være mye, og det hjelper godt om en venninne kan låne eldste en lørdag formiddag så dere får hvile. Landsbyen er mer enn familie, og familie er dessverre ikke alltid de som stiller opp mest, så vær tydelige om deres behov, og stå ved de. 💚
AnonymBruker Skrevet 5. desember #8 Skrevet 5. desember Du AnonymBruker skrev (12 minutter siden): «Vi tar gjerne i mot besøk, men denne gangen må besøket bo på hotell, da vi har mer enn nok med å stelle med to babyer og storesøsken. Håper for forståelse for dette». Anonymkode: 83e13...ad5 Ja og de som ikke forstår det, synd for de. Mangler virkelig noe vesentlig mellom øra! Skjønner virkelig ikke folk at det er tungt å stå på pinne og diske opp, stresset mrl er ikke bra for nyfødte.. La mor ts det rolig og bli kjent med barna og storesøsken kjent med søsken. Hotell eller bo hos noen andre! Anonymkode: 08674...00b
AnonymBruker Skrevet 5. desember #9 Skrevet 5. desember Vi har akkurat samme utfordringen. All familie og slekt må komme tilreisende for å besøke. Vi fulgte oppfordringen fra tvillingforeningen om å ta kontroll på besøkene selv da våre tvillinger kom til verden. Vi bestemte hvem, når og hvordan. Vi inviterte først besteforeldrene. De kom en helg hver nokså rett etter fødsel, og fikk beskjed om at de kunne bo hos oss, men da måtte de bidra så mye at det var mindre jobb at de var der enn at de ikke var der. Hvis ikke, fikk de ta inn på hotell. Det endte med at mine foreldre overnattet her, mens svigers, som er litt oppi åra, tok inn på hotell og stakk innom et par timer av gangen. Alle virket fornøyd med den ordningen. Onkler/tanter ble så invitert med de samme reglene. De overnattet, men stilte opp så det ble lettere for oss. Det å få tvillinger er enormt omveltende, og kan føles ganske ekstremt helt i starten. Og dere har en liten fra før. Så lag dere noen spilleregler dere tror på, og kjør på med dem. Det er lov, selv om halve kg virker som de mener mener det er helt forferdelig å ta styringen på dette selv. PS. Flott at du har snakket med psykolog. Det er gull verdt❤️ Anonymkode: d3dd9...296 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember #10 Skrevet 5. desember Jeg har selv mange barn, og er tante til tvillinger. Det er voldsomt med to på én gang. Dere må bare være direkte, lage noen kjøreregler på forhånd. Helg 1: mormor og morfar velkommen, må ta ansvar for storesøster, lage middag, handle, støvsuge. Fint om dere drar på lekeland kl.11, tar med niste til storesøster, og stikker innom butikken på vei hjem etter bleier og melk og brød og to middager etter at dere har reist. Og så fortsette du bare med planlegging, et program for alle. Og ingen søskenbarn på besøk! Smitte. Mas. Rot. Det får bli til sommeren. Anonymkode: f8573...ad1 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:15 #11 Skrevet fredag kl. 18:15 Takk for fine tilbakemeldinger fra dere! Og ikke minst forslag til formulering av meldinger og ulike løsninger. Tar dette med meg også håper jeg vi finner en plan som funker for oss og blir akseptert ts Anonymkode: 63a67...bf2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:22 #12 Skrevet fredag kl. 18:22 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette innebærer at de kommer tilreisende og må sove hos oss. Hotell. De kan ikke ikke kreve å bo privat hos dere. Anonymkode: 75650...f8d
Snickersogtwist Skrevet fredag kl. 18:31 #13 Skrevet fredag kl. 18:31 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for fine tilbakemeldinger fra dere! Og ikke minst forslag til formulering av meldinger og ulike løsninger. Tar dette med meg også håper jeg vi finner en plan som funker for oss og blir akseptert ts Anonymkode: 63a67...bf2 Kanskje ikke legg for mye vekt på «blir akseptert», slik blir det. Ellers så er de velkomne til å holde seg hjemme, åpner man for forhandling så er det forhandling man får, så no prisoners. 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:57 #14 Skrevet fredag kl. 18:57 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Takk for fine tilbakemeldinger fra dere! Og ikke minst forslag til formulering av meldinger og ulike løsninger. Tar dette med meg også håper jeg vi finner en plan som funker for oss og blir akseptert ts Anonymkode: 63a67...bf2 Lykke til! Dette klarer du! One er du snart trebarnsmor, vi som har mange barn finner oss ikke i at andre skal diktere hverdagen vår, vi har nok med vårt, så er det opp til andre om de er interesserte eller ikke, på våre premisser. Anonymkode: f8573...ad1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:02 #15 Skrevet lørdag kl. 00:02 Jeg synes det var hyggelig at folk KOM INNOM i barselperioden, men hadde aldri i livet funnet meg i at folk overnattet eller ble værende i flere dager. Det er det man har hotell til 😅 Anonymkode: 748d0...a5d
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:28 #16 Skrevet søndag kl. 12:28 Her tenker jeg du TS må være veldig spesifikk i dine ønsker, siden familien tydeligvis ikke skjønner så mye. Hva med: "Så hyggelig at dere vil komme og hilse på babyene våre. Vi orker ikke å ha noe i overnattingsbesøk denne gangen, men det er billig overnatting på (hotell/camping) i nærheten. Fordi vi har mer enn nok med å bli kjent med tvillingene og å ta oss av storesøskenet har vi ikke kapasitet til å lage ekstra mat. Vi håper dere har mulighet til å ta med noe enkelt som vi kan spise sammen." Anonymkode: ef0ee...193
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå