Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i snart 2 år hatt et vanskelig arbeidsmiljø. Har en leder som forventer svært mye av meg både på fritid, ved sykdom og i arbeid. Hun snakker nedlatende til meg, om meg, kommer med spisse kommentarer, gir meg dårligere oppgaver kontra de andre jeg jobber med. Det hele begynte da jeg påpekte at jeg opplevde at hun presset meg i sykemelding, ved å kreve at jeg kom innom og ordnet ting eller ordnet jobbsituasjoner hjemmefra. Dette ble adressert med verneombud og hun var ganske frekk på møtet. Hun kan sende meg «koselige» meldinger om at jeg må ha en fin jul, og bruke dette som bevis på at hun har vært grei.

Jeg har 3 små barn og får ikke til å ha fokus på de slik jeg vil, ta jobben nå opptar en så stor del av livet mitt psykisk. Jeg sliter med å sove, ligger å tenker, føler meg deprimert, trist, sliten, tom for energi og veldig irritabel på fritiden. Vet ikke hva jeg skal gjøre, kan man bli sykemeldt på grunn av dette? 

Anonymkode: 07cd9...40d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må søke andre jobber. Sykemelding vil bare gjøre dette verre.

Anonymkode: 26ef2...9f9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli sykemeldt fordi man er syk og det høres ut som du er på grensen til å bli syk. Psyken påvirkes av livet, det sosiale, familiære ting og jobb. Jeg ville begynt å søke på andre jobber med en gang. Blir du skikkelig syk av dette så kan det ta flere år å snu det. Legen vil vurdere om du kan bli sykmeldt eller ikke, snakk om hvordan du påvirkes så finner dere en løsning 😉

Anonymkode: beb17...4b7

Skrevet

Kom deg vekk derfra før du blir syk av å jobbe der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og jeg snakker av egen erfaring. Fastleger har blitt ekstremt strenge på sykemeldinger fordi de blir presset fra nav, og jeg fikk beskjed rett ut om at «du kan ikke bli sykemeldt pga konflikt på arbeidsplassen». 

Det du derimot kan bli sykemeldt for er utbrenthet og depresjon. Det er viktig at du spiller sykt hardt på dette og overdriv så mye du kan hos legen, slik at det er pga psykisk helse du blir sykemeldt og ikke konflikt på arbeidsplassen. 

Anonymkode: fde5c...f76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal også sies at du bør melde deg inn i en fagforening om du ikke allerede er der. Er du det så ta kontakt med disse. Hun driver med utpressing og mobbing, prøv å få alt skriftlig så godt det lar seg gjøre. Ringer hun deg på fritiden? Legg på og be henne sende sms. Du er ikke pliktet til å forholde deg til arbeidsplassen i fritiden. Du må sette hardt mot hardt og det er ekstremt viktig. Du har også lov til å ta opptak, selvom personen du er med ikke er klar over det. 

Anonymkode: fde5c...f76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har i snart 2 år hatt et vanskelig arbeidsmiljø. Har en leder som forventer svært mye av meg både på fritid, ved sykdom og i arbeid. Hun snakker nedlatende til meg, om meg, kommer med spisse kommentarer, gir meg dårligere oppgaver kontra de andre jeg jobber med. Det hele begynte da jeg påpekte at jeg opplevde at hun presset meg i sykemelding, ved å kreve at jeg kom innom og ordnet ting eller ordnet jobbsituasjoner hjemmefra. Dette ble adressert med verneombud og hun var ganske frekk på møtet. Hun kan sende meg «koselige» meldinger om at jeg må ha en fin jul, og bruke dette som bevis på at hun har vært grei.

Jeg har 3 små barn og får ikke til å ha fokus på de slik jeg vil, ta jobben nå opptar en så stor del av livet mitt psykisk. Jeg sliter med å sove, ligger å tenker, føler meg deprimert, trist, sliten, tom for energi og veldig irritabel på fritiden. Vet ikke hva jeg skal gjøre, kan man bli sykemeldt på grunn av dette? 

Ser den. Tenker litt på akademiet, og artikler i khrono, opp mot dette - en tenker akademiet skal være sånn åpen for uenigheter, at en skal tåle ledelse-miljø, og prøver å legge skylden på at det er en del som mener det er trakassering i mellom personal og ledelse. Saken er jo at en sliter med sosial kommunikasjons ferdigheter mellom ledelse og personale - en har egnetlig ikke de nødvendige kommunikasjonsferdighetene en skulle ha hatt som mellom-leder, for å være i en slik stilling. Det en da ender opp med er sånne som vil ende opp med sånne som i Norsk tingrett, gjennom hun fra Harvard som fikk avskjed, blir stemplet som "Fungerer ikke med samme mennesker". Det er svært mange med autistiske-trekk (sliter med å kommunisere på en ikke krenkende måte, i den stillingen er betrodd), det er folk som sliter med å kommunisere uenigheter på en ikke krenkende måte (som også er autistisk-trekk opp mot sosial kommunikasjon).

Beste en kan gjøre er å akseptere en kan gjøre er å prøve å ignorere en del av propagandaen fra enkelte forskere gjennom media, som khrono og uniforum, og prøve å tenke arbeidsmiljøloven og faktiske rettigheter en har gjennom f.eks menneskerettighetsærkleringen og grunnloven (ytringsfriheten og akademisk frihet er skrevet i "bør" i grunnloven forresten, så her er det bare å kjempe for rettighetene en har 😊 )

Anonymkode: 1cefa...45d

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha stockholm syndromet. Og i Norge med alle velferdsordninger, så kan du vurdere om du ønsker å få ufør i samme slengen slik som veldig mange gjør.

Anonymkode: 8bd73...d39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, selvfølgelig ❤️

Anonymkode: 3b8c0...b92

Skrevet

Bytt jobb! Ikke gå og vent på at du skal bli syk på ordentlig. Tro meg, utbrenthet tar mange år å komme seg ut av. 

AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg har lært i mitt 50-årige liv. Kommer jeg på en arbeidsplass hvor arbeidsmiljøet er negativt for min psykiske helse så slutter jeg tvert. Tenker ikke på sykemelding, kontakte verneombud, tillitsvalgt, sjefer etc. Jeg bare slutter og finner meg ny jobb. Livet er rett og slett for kort. Har dog alltid forberedt meg slik at jeg alltid har et års forbruk på bankkonto. Uansett. De pengene rører jeg ikke før jeg skulle komme i en situasjon som ts. 

Anonymkode: 531b8...f63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, selvfølgelig ❤️

Anonymkode: 3b8c0...b92

I utgangspunktet er ikke forhold på arbeidsplassen noe man kan sykmeldes for, i betydningen sykemelding med rett på sykepenger. Da må i tilfelle forholdene på jobb være så ille at man blir reelt syk av det.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykdomsvilkar-og-funksjons-og-arbeidsevne/sykdomsvilkar-vurdere-om-folketrygdens-sykdomsvilkar-er-oppfylt

Screenshot_20251205-062326.png

Anonymkode: 70166...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Dersom legen mener at du kan sykemeldes for dette, noe jeg tviler litt på, må hn krysse av for at det har å gjøre med forhold på arbeidsplassen å gjøre (husker ikke formuleringen i farten). Det er greit å være klar over.

Det beste du kan gjøre er finne deg en ny jobb.

Anonymkode: 0e6a8...3c9

Skrevet

Så fordi sjefen stiller krav til deg. Så vil du ha sykemelding? Noen må seriøst vokse opp og innse hva arbeidslivet er. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
endo skrev (4 minutter siden):

Så fordi sjefen stiller krav til deg. Så vil du ha sykemelding? Noen må seriøst vokse opp og innse hva arbeidslivet er. 

En ting er krav, noe helt annet er å bli forventet å jobbe på fritid og/eller under sykemelding. Ja, noen har stillinger som omfatter det, men det kompenseres ofte ganske greit i form av lønn eller muligheter, og det skal være avtalt på forhånd. 

Anonymkode: 9b5d8...f4e

Skrevet

Sykemeldig vil jo ikke løse problemet. Problemet er like til stede når sykemeldingen er over. Er kun jobbytte som kan løse dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint få en sykmelding for dette, du må bare smøre tykt på overfor fastlegen om fysiske symptomer (for da har han noe konkret å sykmelde deg for). Så søker du andre jobber mens du er sykmeldt. Har gjort dette selv, var sykmeldt i 3 mnd grunnet elendig arbeidsmiljø, og fikk heldigvis en ny (og veldig mye bedre) jobb jeg startet i rett etter sykmeldingen (fikk lov til å gå før fra den arbeidsgiveren jeg var sykmeldt fra).

Anonymkode: 40577...850

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Å velge å stå i dårlig arbeidsmiljø vil gjøre deg alt det du beskriver. Men det er ikke sykdom - det er konsekvensene av å velge å jobbe der. Konsekvensene av livshendelser er ikke sykdom.

Så, ja, du kan gå til legen. Legen vil trolig både sykemelde deg og anbefale deg å stå i jobb. Dersom du har rett i at arbeidsgiver gir blanke vil de bestride sykemeldingen. Og de vil vinne saken mot deg. Og du vil stå uten inntekt. Tåler du det?

Anonymkode: c33b1...43e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror alle kan få sykmelding hvis de smører godt nok på. Er du virkelig blitt syk av arbeidsmiljøet kan jo dette gjøre at du ikke er arbeidsfør. Men da må du forklare at du har det ille og hvilke psykiske/fysiske symptomer du har, så har du større sjans for å få sykmelding. Helst skal man jo være ærlig da og ikke smøre på for mye... 

Anonymkode: 823d9...78e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting er krav, noe helt annet er å bli forventet å jobbe på fritid og/eller under sykemelding. Ja, noen har stillinger som omfatter det, men det kompenseres ofte ganske greit i form av lønn eller muligheter, og det skal være avtalt på forhånd. 

Anonymkode: 9b5d8...f4e

Det er ikke sånn at man er fritatt fra å ha kontakt med arbeidsplassen fordi man er sykemeldt. De fleste kan man forvente at kan overlevere det viktigste av oppgaver, sette fraværsmelding eller svare på en mail med en kollega på kopi når man sykemeldes slik at produksjonen går videre.

Ingen kompenseres ellers for å jobbe når de er sykemeldt. Det er trygdesvindel å få både lønn og sykepenger. Folk i særlig uavhengig stilling skal også kunne sykemeldes....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...