Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er dette virkelig normalt? 

8 mnd baby våkner ca hver andre time. Har fått kuttet ut en del flasker, men det blir 2-3 flasker hver natt i tillegg til den hun får ved leggetid. Spiser greit på dagtid, men er generelt grinete og misfornøyd.

Hun pleier å våkne i 23-tiden hver kveld også er hun våken til rundt 01.00. Deretter er det en oppvåkning eller to frem til 04.00 hvor hun er våken 1-1,5 time, sovner litt, også er hun klar for dagen kl 6.

Sover max 2 timer på dagen.

Hun er som sagt mye urolig på dagtid også. Kan være verdens blideste baby, men skriker mye også. 

Syns liksom ikke hun har vondt. Hun kan f.eks skrike om jeg legger henne på matta og går litt unna, også blir hun fornøyd igjen når jeg kommer bort. Er ikke sånn at jeg går bort fra henne hele tiden. Men det går f.eks ikke an å sette henne i stolen og lage meg noe frokost. Da skriker hun, til jeg tar henne på fanget. Men da får jeg ikke spist siden hun er skikkelig sprellemann.. Så mange ganger må jeg bare la henne skrike for jeg må jo få gått på do, kledd på meg osv. Og noen ganger er jeg bare så sliten og lei at jeg må ha en pause, så da får hun bare ligge og skrike litt.

Jeg sover kanskje 4 timer hver natt. Synes det nesten er verre nå enn da hun var nyfødt og hadde kolikk. Da sovnet hun hvertfall med en gang etter flaske.... nå er hun jo våken i timesvis halve natta. Skriker gjør hun og, og vekker alle andre. Stakkars mannen som skal på jobb...

Er dette virkelig normalt??? 

Anonymkode: 2bca3...575

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

8 mnd baby våkner ca hver andre time. Har fått kuttet ut en del flasker, men det blir 2-3 flasker hver natt i tillegg til den hun får ved leggetid. Spiser greit på dagtid, men er generelt grinete og misfornøyd.

Hun pleier å våkne i 23-tiden hver kveld også er hun våken til rundt 01.00. Deretter er det en oppvåkning eller to frem til 04.00 hvor hun er våken 1-1,5 time, sovner litt, også er hun klar for dagen kl 6.

Hun er som sagt mye urolig på dagtid også. Kan være verdens blideste baby, men skriker mye også. 

Syns liksom ikke hun har vondt. Hun kan f.eks skrike om jeg legger henne på matta og går litt unna, også blir hun fornøyd igjen når jeg kommer bort. Er ikke sånn at jeg går bort fra henne hele tiden. Men det går f.eks ikke an å sette henne i stolen og lage meg noe frokost. Da skriker hun, til jeg tar henne på fanget. Men da får jeg ikke spist siden hun er skikkelig sprellemann.. Så mange ganger må jeg bare la henne skrike for jeg må jo få gått på do, kledd på meg osv. Og noen ganger er jeg bare så sliten og lei at jeg må ha en pause, så da får hun bare ligge og skrike litt.

Jeg sover kanskje 4 timer hver natt. Synes det nesten er verre nå enn da hun var nyfødt og hadde kolikk. Da sovnet hun hvertfall med en gang etter flaske.... nå er hun jo våken i timesvis halve natta. Skriker gjør hun og, og vekker alle andre. Stakkars mannen som skal på jobb...

Prøv hvelling 

Endret av itiswhatitis
AnonymBruker
Skrevet

Er hun sulten og derfor hun våkner ofte? Typisk i denne alderen at de har separasjonsangst og derfor har økt behov for nærhet, pluss de lærer mye nytt og det påvirker søvnen.  Sover hun på eget rom? Er samsoving et alternativ?

Anonymkode: 58af0...331

• Nyttig 2
Skrevet

Det er spot on sånn min våkner om natta, med 1,5 t våketid på siste. Sovner hun tidlig? Min har lengste strekk fra 18-23 ca, da legger jeg meg og

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er hun sulten og derfor hun våkner ofte? Typisk i denne alderen at de har separasjonsangst og derfor har økt behov for nærhet, pluss de lærer mye nytt og det påvirker søvnen.  Sover hun på eget rom? Er samsoving et alternativ?

Anonymkode: 58af0...331

Hun får flaske på natt, og det drikker hun opp. Men så er hun våken etter det. Har prøvd samsoving, men det hjelper absolutt ingenting. Bare drar meg i håret, kryper rundt i senga, leker med bamsen sin osv. Hun sovner til slutt av seg selv i egen seng. Men noen ganger legger jeg henne ved siden av meg bare fordi jeg er så lei av å reise meg opp hele tida. Men det tar like lang tid å få henne til å sovne. Vi sover på samme rom. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
anonymLala skrev (7 minutter siden):

Det er spot on sånn min våkner om natta, med 1,5 t våketid på siste. Sovner hun tidlig? Min har lengste strekk fra 18-23 ca, da legger jeg meg og

Hun legger seg kl 18. Skal teste å legge henne litt senere. Men vi kan ikke drøye det til 23 da jeg må opp om morgenen og levere storesøster i barnehagen. Mannen begynner tidlig på jobb og må dra før barnehagen våkner. 

Får håpe det hjelper å legge litt senere. Hun har bare vært så fryktelig grinete, sliten og trøtt på kveldstid etter at hun gikk over til to lurer, så vi har måtte ha leggetid 17.30 -18.00. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Må dra før barnehagen åpner* hahaha

AnonymBruker
Skrevet
itiswhatitis skrev (9 timer siden):

Prøv hvelling 

Dette gjorde vi med storesøster, men begynte med det rundt ett års alder da hun begynte med våkenetter først da. Kan jo teste litt tidligere denne gangen.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig tøft ut! 

Min første hadde dårlig søvn helt til 1,5 år. Andremann har hatt veldig dårlig søvn fra ca 6mnd til ca 9 mnd. Og vært mye misfornøyd i denne fasen. Men tenner, åling/krabbing, sitting, fast føde, separasjonsangst bidrar til mye tror jeg. Men litt bedre i det siste. Vi ser at andremann er mye våken seint på kvelden om vi legger for natta rundt 18. Vi tar heller senere legging og sein siste lur om vi må. Prøv deg litt fram! 

Jeg ville bedt om hjelp på helsestasjon og lagt meg så tidlig du kan for å få nok timer. Og selv om mannen må på jobb kan ikke du gå dukken heller, han bør i allefall ta noen av nettene. Om så bare i helga så du kan holde ut til da, for med flaske kan han ta alt og du sove i flere timer. Det gjør underverker! Lykke til og håper dere får litt hjelp 💚

Anonymkode: 2ccf2...79f

AnonymBruker
Skrevet

Meg over; vi tar altså heller 3 lurer en dag enn tidlig legging, da sover vår bedre de første timene i allefall! 

Anonymkode: 2ccf2...79f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det hørtes ganske ekstremt ut. Hvis dere skal flytte leggetiden, ikke endre mer enn 15-20 minutter per dag for å ikke krølle med den cicardiske rytmen. 

Anonymkode: 1bb7f...d8a

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om hun sover veldig lite. Det kan være grunnen til at hun er mye gretten og misfornøyd. Når legges hun for kvelden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min våknet og minst like ofte rundt den alderen. Husker det ble ganske mye verre rundt 8 mnd (hadde vært ille fra 3) og det varte i noen måneder før det gradvis ble bedre. Våknet ofte hver time. Jeg ammet hver gang hun våknet jeg da, for da sovnet hun som regel kjapt igjen og vi slapp være våken i timesvis på natta.. Noen ganger hadde hun en våkentime midt på natta men ikke hver natt heldigvis.

Anonymkode: 6e8d8...786

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det fremstår som dere bare mater en åtte måneder gammel baby med MME. Stemmer dette? Hun er stor nok til å ha grøt som kveldsmat. Det metter godt for natten. 

Anonymkode: 884ed...507

AnonymBruker
Skrevet

Tenner på vei?

Mener å huske at min var veldig urolig om natten rundt den perioden, jeg følte det handlet mye om nærhet og at han var mer «avhengig» av meg. Vi samsov, jeg la meg tidligere en periode for at han skulle få ha meg i nærheten og slik begge fikk sove.

Anonymkode: 0fcb0...668

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det fremstår som dere bare mater en åtte måneder gammel baby med MME. Stemmer dette? Hun er stor nok til å ha grøt som kveldsmat. Det metter godt for natten. 

Grøt til kvelds hjalp ingenting for å bedre søvnen hos oss. Vi har ikke hatt det like ille som dere, men hun har, siden ca 3mnd alder, våknet og gjerne vært klin våken i opptil 3 timer på natten, i tillegg mye oppvåkninger fra hun la seg og frem til første flaske.
Eneste som hjalp oss for bedre netter var å lære henne til å sovne selv. Nå våkner hun maks en gang. Er 9 mnd nå. 

Anonymkode: 8bdd7...57c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hun får flere måltider med fast føde og grøt til kveldsmat. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det der er kjempetungt. Min eldste var slik, måtte gi flaske flere ganger per natt for å få noe søvn ibdet hele tatt. Prøvde alle råd som helsestasjonen gav uten at det hjalp. Sov rundt første gang 18 mnd gammel og etter det var det aldri noe mere krøll på nettene (ikke før hun ble 16 iallefall). Dette hjelper jo ikke deg ts men vit at du ikke er alene og at mange opplever dette uten at det er noe galt med babyen. Min er voksen og har klart seg veldig bra hele veien.

Anonymkode: 433ce...785

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes det høres ut som om hun sover veldig lite. Det kan være grunnen til at hun er mye gretten og misfornøyd. Når legges hun for kvelden?

Hun legger seg kl 18 vanligvis. Testet senere legging i kveld, men fikk bare drøyet til 18.30 da det bare ble grining. Hun fikk en flaske kl 21 og har nå sovet til 01.00. Akkurat lagt henne i senga si etter flaske og byssing og kl er 01.25. Skal sitte oppe litt og følge med på om hun virkelig sovner.... 

Rart at hun er så mye våken på natt om hun ikke får nok søvn. Men er vel ikke så lett for disse babyene... 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...