Gå til innhold

Få toåringen til å sove i egen seng

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi har en jente på to, snart tre år, som er vant til å sove med oss. Det hender vi legger henne i sin egen seng, men rundt midnatt kommer hun tuslende inn til oss og legger seg der. Legging har alltid vært vanskelig uavhengig om hun legger seg sammen med oss eller på eget rom. Tar som regel 1,5-2 timer før hun sovner, og da må vi være tett inntil henne. Er som regel litt sutring eller tull og tøys som gjør at det tar tid. Framover skal jeg følge henne tilbake til egen seng når hun våkner på natta, er jo en dum uvane å la henne legge seg med oss når hun våkner.
Har dere noen gode råd for å gjøre leggingen enklere, og helst få henne til å sove på eget rom natten gjennom?

Anonymkode: c980b...4e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi la en madrass på gulvet ved siden av vår seng. Avviste dermed ikke barnet når barnet kom på natten  og alle sov godt. Etter en stund gikk det naturlig over og barnet sov på eget rom. Fin løsning synes vi. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja her må det gå langsomt. Dere har ventet for lenge med å være konsekvente. Så ikke tving det frem - bare la det gå sakte. 

Anonymkode: 83ca2...d25

• Liker 1
Skrevet

Å sove hos dere er da helt normalt og ok. Hvorfor skal dere følge et så lite barn tilbake til egen seng når hun søker nærhet og trygghet?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (3 timer siden):

Å sove hos dere er da helt normalt og ok. Hvorfor skal dere følge et så lite barn tilbake til egen seng når hun søker nærhet og trygghet?

Dette dette jeg også på.

Har selv en på 4 som fortsatt sover med meg, tvinger ikke et lite barn som er redd og ønsker nærhet til å sove helt alene. 

Anonymkode: baf02...881

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (4 timer siden):

Fordi jeg er gravid og skal samsove med baby når den kommer. Hun er ikke redd når hun våkner om natten, har bare fått det som en vane å gå inn til oss. Så det er ikke snakk om å avbryte samsovingen med henne brått, men gradvis venne henne mer til egen seng. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi jeg er gravid og skal samsove med baby når den kommer. Hun er ikke redd når hun våkner om natten, har bare fått det som en vane å gå inn til oss. Så det er ikke snakk om å avbryte samsovingen med henne brått, men gradvis venne henne mer til egen seng. 

Kan far sove med toåringen?

Anonymkode: fe649...758

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men da kan jo far samsove  med 2-åring når baby kommer 

Anonymkode: 2974b...2e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi løste det med å bygge familieseng. Begge barna våre (på snart 3 og 5 år) blir lagt på eget rom, men kommer som regel til oss ila natten. Nå har vi 270 cm fordelt på oss fire. Alle får plass, alle får sove og ungene får tryggheten de søker.

Før vi bygde familieseng hadde vi en sprinkelseng hvor vi hadde tatt av en langside stroppet fast til sengen. Da var det plass til å samsove med lillesøster, og storebror kunne komme inn som han var vant til. Etter hvert som lillesøster ble så stor at hun begynte å romstere i sengen bygde vi familiesengen. Den går mellom to vegger, så ingen kan falle ut. 

Anonymkode: b8528...298

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke bare sove hos dere hvis hun føler seg tryggere der? Hvorfor avvise henne?

Anonymkode: 86a5f...1f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi løste det ved å ha madrass på rommet til ungen. Når hun kommer inn til oss følger stort sett jeg henne tilbake og legger meg der. Alle får sove gjennom natta og vi slipper at hun vekker opp lillebror som sover inne hos oss 

Anonymkode: 947ff...3b3

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn sov i egne senger på egne rom da vikom fra klinikken.

Anonymkode: 874c4...229

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine barn sov i egne senger på egne rom da vikom fra klinikken.

Anonymkode: 874c4...229

Dette er frarådet fordi det øker risiko for krybbedød. Babyer skal sove på rom med foreldrene i minst seks måneder. 

Anonymkode: 46c21...106

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har sovet med baby og storesøsken på hver sin side av meg, helt uproblematisk. Ingen av ungene mine har hatt lyst til å sove i senga mi som tenåringer :) På kvelden pleier den som legger å ha med egen bok på kindle eller med lite leselys, så får vi litt avslapping vi også.

AnonymBruker
Skrevet

Samsover fremdeles med 3-åringen her så ikke så gode råd 😄 Men her sover jeg på hennes rom for orker ikke bli vekket hver natt og måtte gå inn på et annet rom, jeg synes det er så slitsomt å bli vekket og måtte opp av senga, vanskelig å sovne igjen iblant. Vi har gradvis avansert fra å sove sammen i senga til at jeg sover i en gjesteseng ved siden av hennes seng. 

Legging her tok kjempelang tid fra hun fylte 2 til vi sluttet med dagdupp et par måneder før 3-årsdagen. Med en gang vi sluttet med dupp gikk det så lett å legge så du kan jo se frem til det:D Men vårt barn trengte duppen også så ville ikke slutte for tidlig bare så legging skulle være lettere for oss. Så i den perioden hørte jeg mye lydbok mens jeg lå i senga med henne. Fast rutine med stell, lese bok i senga, så synge nattasanger. Så forsøke å ligge rolig og ikke lov å prate. Var heller ikke vits å være i senga til 19 når hun ofte ikke sovnet før 2030 tidligst så vi hadde leggetid rundt 1930 og så flyttet vi tidligere når vi sluttet med dupp. 

Anonymkode: 98e40...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi løste det ved at jeg samover med 3 åringen og den nye babyen. En på hver side.

Anonymkode: baf02...881

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tar som regel 1,5-2 timer før hun sovner, og da må vi være tett inntil henne. Er som regel litt sutring eller tull og tøys som gjør at det tar tid.

Hva i alle...?

Vi har fått begge våre til sove på eget rom rundt 8,5-9 mnd alder. Første slet med å finne roen selv, men da barnet knakk koden, ble det søvn raskt. Andre har sovnet på under ti min fra første gangen alene på rommet sitt. Da var vi nok langt mindre "stresset" på ting, men andre er også smokkbruker i motsetning til første, som gir muligheten til å roe seg selv på en annen måte. 

Anonymkode: 7a5f7...36a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...