AnonymBruker Skrevet i går, 07:17 #21 Skrevet i går, 07:17 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Utbroder gjerne. Anonymkode: db00b...c22 Det er ikke sunt å mate troll. Anonymkode: 7b370...f3e 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:30 #22 Skrevet i går, 07:30 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er poenget med det? Anonymkode: bf584...2ef Det er godt. Det er sunt. Det er middag. Anonymkode: a00ab...f85 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:33 #23 Skrevet i går, 07:33 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette sliter jeg og min familie med også! Det jeg har prøvd da: 1 glass med fersk appelsin juice til frokosten (kjøpt ferdig da, men det står på den at 1 glass kan telle som 1 frukt.😂). Prøver å ha agurk og tomat og paprika på brødskiva. Husker noen ganger å spise frukt til lunsj. Prøver å ha grønnsaker på skiva. Til middag prøver jeg veldig hardt å ha hvert fall 1 grønnsak, gjerne sånne frosne poser som du bare gir et raskt oppkok. problemet mitt er ikke alle anledningene til å spise frukt og grønt, vi spiser nok antall måltider. Det store problemet er å få nok gram! Fordi jeg klarer jo ikke spise 100 gram med agurk på brødskiva osv. Så til sammen blir det altfor liten mengde, selv om det blir noen biter til hvert måltid. Anonymkode: 63916...1a6 Her var det mye feil. Kutt ut glasset ditt med juice, det er bare flytende sukker. Noe du kan drikke av og til som "godteri" Frukt kan du også se på som godteri. Frukt er ikke noe viktig å spise næringsmessig, sats heller på ca 200g grønnsaker hver dag. Som brokkoli, løk, paprika blomkål gulrøtter etc. Det er nok, ikke overdriv. Er andre matvarer som er mye viktigere, godt fett og animalske proteiner. Anonymkode: bf584...2ef
AnonymBruker Skrevet i går, 07:33 #24 Skrevet i går, 07:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er godt. Det er sunt. Det er middag. Anonymkode: a00ab...f85 Sunt vil jeg ikke kalle det, men mat: Ja. Husk på alle sprøytemiddler som grønnsaker sprøytes med, spesielt utenfor norden. Anonymkode: bf584...2ef
blåtimen Skrevet i går, 07:46 #25 Skrevet i går, 07:46 Elsker alle som skal argumentere for at grønnsaker ikke er sunt 😂 Her i gården spiser vi masse grønnsaker. Til frokost er det gjerne en gulrot før måltidet(blodsukkeret elsker å få noe fiber før resten av maten), kutter opp tomat, agurk og paprika. Spiser noe av det på skivene og noe utenom. En kiwi eller klementin til. Lunsj er gjerne en smoothie som jeg sniker inn litt frossen blomkål og spinat i. Eventuelt havregrøt med lune skogsbær oppå. Til middag prøver jeg å tenke at 50% av tallerkenen skal være grønnsaker. Spiser gjerne en gulrot først her også. Eksempler: tomatsaus til pasta med gulrot, løk, selleri i. Wok eller pad thai med masse grønnsaker. Sommerruller med masse fristende grønnsaker til. Taco er naturlig masse grønnsaker i. Supper av alle slag. Spiser vi pizza eller noe som naturlig har mindre grønnsaker starter vi gjerne med oppkuttede grønnsaker(gulrot, agurk, paprika) først for fiberet og så topper pizzaen med ruccula. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:47 #26 Skrevet i går, 07:47 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan lager du grønnsaker for å få i deg nok i løpet av dagen? Hva og når og hvordan lages det? Trenger tips til å få inn mer grønnsaker for familien Anonymkode: 7e4f8...536 Spiser ofte chiapudding til frokost toppet med bær eller frukt. Til lunsj har jeg som regel en salat , chiapudding toppet med frukt,eller et lite rundstykke og feks et eple. Middag har jeg kjøtt/ fisk og masse grønnsaker til. Enten kokt,ovnstekt eller stekt litt på panne. er veldig glad i havets skattekiste med torsk blant annet. Ta masse grønnsaker man liker i sølvfolie. Topper med torsk. Har over litt soyasaus og tar det i ovnen. På kvelden deler jeg gjerne opp litt grønnsaker å knasker på , litt frukt eller bær og drikker en smoothie Anonymkode: 15499...e93 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:52 #27 Skrevet i går, 07:52 Må forresten legge til; Jeg har mye større fokus på hva jeg spiser, enn mengden. Spiser mest mulig etter sesong, og lokalt. Mange grønnsaker taper mye næring under lagring og transport. Og mye plukkes også lenge før det er naturlig modent. Vi har fortsatt store lagre av rotgrønnsaker kjøpt rett fra gård i sesong. Frysere med bær - særlig selvplukket blåbær og tyttebær er superfrukt. Som allerede påpekt er ting som banan, eple, pærer ting vi ikke ser på som noe som gir noe bidrag til eller fra. Uten at det betyr at man må unngå det - liker man det, så spis. Men ikke tell det med i de fem Anonymkode: 29cdb...746
AnonymBruker Skrevet i går, 12:48 #28 Skrevet i går, 12:48 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er poenget med det? Anonymkode: bf584...2ef Poenget er å spise grønnsaker. Rimelig logisk, vil jeg si. Anonymkode: 4732e...7ca 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #29 Skrevet i går, 13:01 Får garantert ikke nok i meg av grønnsaker, men prøver å få inn mer der jeg tenker det kan være lurt. Til frokost prøver jeg å ha noe grønt i eller ved siden av; frukt, bær, agurk, tomat, paprika, purreløk. Når det gjelder middag; i alle gratenger putter jeg revet gulrot, brokkoli, løk, potet og/eller blomkål. Alt med kylling bruker jeg å ha paprika og brokkoli som er krydret og stekt ved siden av. På kveldstid kan jeg lage grønnsaksstenger og dip. Foretrekker da gulrot, agurk og blomkål, men det meste går vel an å prøve. Bare prøv å legg til noe frukt eller grønt ved det du vanligvis bruker. 🙂 Anonymkode: 36089...473
AnonymBruker Skrevet i går, 13:11 #30 Skrevet i går, 13:11 Jeg er vegetarianer, men synes det er vanskelig å følge anbefalingene om 5 om dagen fordi det er så mange forbehold og regler. Ikke telles belgvekster, sopp, poteter, spirer, nøtter eller mais, og man må minimum spise 300 gram per dag av andre grønnsaker enn dette. Man kan kun telle to frukt/bær per døgn. Man kan ikke telle den samme frukten/grønnsaken to ganger. En porsjon må minimum være 100 gram. Og du kan ikke spise det samme hver dag. Anonymkode: 48327...99c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:11 #31 Skrevet i går, 14:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget er å spise grønnsaker. Rimelig logisk, vil jeg si. Anonymkode: 4732e...7ca Ja, men den mengden er ikke nødvendig. Det var min tanken bak mitt svar. Anonymkode: bf584...2ef
AnonymBruker Skrevet i går, 14:16 #32 Skrevet i går, 14:16 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er poenget med det? Anonymkode: bf584...2ef Poenget er vel å spise grønnsaker? Er det ikke spising av grønnsaker som er temaet her? Anonymkode: 8f1d9...d4a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:57 #33 Skrevet i går, 14:57 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvordan lager du grønnsaker for å få i deg nok i løpet av dagen? Hva og når og hvordan lages det? Trenger tips til å få inn mer grønnsaker for familien Anonymkode: 7e4f8...536 Er det grønnsaker du ønsker tips om? Eller er det også frukt og bær? Veldig mange av kommentarene nevner frukt og bær, men det er ikke til noe hjelp om det er grønnsaker du vil ha tips om. Anonymkode: 8ed02...40e 2
mamanodrama Skrevet i går, 15:03 #34 Skrevet i går, 15:03 Grønnsaker på brødskiva, alltid grønnsaker som tilbehør til middag. Lager jeg supper, gryter, pastaretter o.l så tilsetter jeg alltid alle mulige grønnsaker som passer oppi. Det er ikke vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #35 Skrevet 21 timer siden Det er enkelt, fruktsmoothies og grønnsakgryter. Anonymkode: dc10c...903
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #36 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er vegetarianer, men synes det er vanskelig å følge anbefalingene om 5 om dagen fordi det er så mange forbehold og regler. Ikke telles belgvekster, sopp, poteter, spirer, nøtter eller mais, og man må minimum spise 300 gram per dag av andre grønnsaker enn dette. Man kan kun telle to frukt/bær per døgn. Man kan ikke telle den samme frukten/grønnsaken to ganger. En porsjon må minimum være 100 gram. Og du kan ikke spise det samme hver dag. Anonymkode: 48327...99c Sopp og spirer regnes som grønnsaker, de tar feil. Jeg vet at de "teknisk sett" ikke er grønnsaker, men resultatet blir det samme, siden hverken sopp eller spirer er en proteinrik fettbombe, men har mange gode egenskaper og mye vann i seg. Grønnsaker er faktisk den eneste kategorien de kan regnes i. Anonymkode: dc10c...903
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #37 Skrevet 21 timer siden Legger til bær og grønnsaker til alle måltider, evnt frukt her og der. Frukt til "dessert". Grønnsaker til snacks. Ikke så vanskelig hos oss, ungene elsker alt slikt. Anonymkode: 55010...df9
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #38 Skrevet 21 timer siden Vi har salat eller grønnsaker til stort sett alle middager. Spiser f.eks pasta bolognese med salat: ruccola, tomat, agurk, løk, med fetaost og balsamico eller grønnsaksform i ovnen: paprika, løk, brokkoli til fiskegrateng, laks, kylling, kjøttkaker osv. Har det like mye for smaken som for å være sunn. Synes det gir et mer fullverdig måltid. Anonymkode: c9b22...f3f
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #39 Skrevet 21 timer siden Helt umulig for meg å spise nok i løpet av en dag. Spiser to ganger om dagen. Alltid er halvt eple til lunsj. Middag består av en del grønnsaker, men spiser middag maks 2-3 ganger i uka. Prøver å få inn litt mer frukt, men jeg er ikke den som har behov for mellommåltid eller å småspise utenom måltidene. Anonymkode: 22db2...9ac
AnonymBruker Skrevet 14 minutter siden #40 Skrevet 14 minutter siden AnonymBruker skrev (På 5.12.2025 den 14.11): Jeg er vegetarianer, men synes det er vanskelig å følge anbefalingene om 5 om dagen fordi det er så mange forbehold og regler. Ikke telles belgvekster, sopp, poteter, spirer, nøtter eller mais, og man må minimum spise 300 gram per dag av andre grønnsaker enn dette. Man kan kun telle to frukt/bær per døgn. Man kan ikke telle den samme frukten/grønnsaken to ganger. En porsjon må minimum være 100 gram. Og du kan ikke spise det samme hver dag. Anonymkode: 48327...99c Jeg er veganer og får lett til 8 om dagen. Til frokost varierer jeg på å ha gulrot,squash,gresskar,eple eller pære i havregrøten og så topper jeg den med frukt og bær(og ja jeg varierer fra dag til dag) Jeg har også i en eller annen form for tørket frukt /bær som jeg har tørket selv. Lunsj: Enten salat eller noen brødskiver. I salaten jeg har i både grønnsaker og en form av frukt(eple /pære/mango/fersken/).Pluss tørkede tranebær eller granateplekjerner.Salat dressingen er det alltid avocado, brokkoli eller blomkål. På brødskiva har jeg en hjemmelaget postei(som inneholder minst to type grønnsaker) toppet med rødbeter og agurk eller avokado og brokkolimos med rødløk toppet med tomatskiver. Jeg har også med meg en frukt og noen knaskegrønnsaker(gulrøtter/rødbeter/sukkererter/ kålrabi ol.) Middager er gryteretter/Currys/supper/ovnsretter/woks bestående av minst fire forskjellige grønnsaker(og ja jeg er bevisst på hva jeg har spist tidligere på dagen) Kveldsmat er smoothie (med både frukt og bær )som toppes med både fersk og tørket frukt/bær. Og denne måltidsplanen er ikke satt opp ut i fra en bevissthet om at jeg må få inn riktig mengde av frukt og grønt. D ring et er matvarer/matretter som faller seg naturlig for meg å spise. Anonymkode: 8ed02...40e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå