Gå til innhold

Hva og hvordan spiser du for å få i deg nok grønnsaker hver dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan lager du grønnsaker for å få i deg nok i løpet av dagen? Hva og når og hvordan lages det? Trenger tips til å få inn mer grønnsaker for familien 

Anonymkode: 7e4f8...536

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser ofte en frukt til frokost sammen med ei skive grovt brød.

Har en boks med agurk, paprika, tomater, gulrot etc med til lunsj/snacks på jobb. Varierer hva, men minst tre typer.Spiser noe til, f.eks skyr, grovt brød, omelett...

Grønnsaker til middag,  minst 200 g. 

Anonymkode: 7e6d8...f2e

• Nyttig 1
Skrevet

Grønnsaker er ikke sunt, så det spiser jeg ikke. Veldig enkelt og greit. 

Anonymkode: 84af1...0f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grønnsaker er ikke sunt, så det spiser jeg ikke. Veldig enkelt og greit. 

Anonymkode: 84af1...0f8

Utbroder gjerne.

Anonymkode: db00b...c22

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er dårlig til å spise frukt, men jeg pleier å kjøpe grønnsaksblandinger/wokblandinger, og har det i middagen.

Anonymkode: 63245...944

• Liker 1
Skrevet

Dette sliter jeg og min familie med også! Det jeg har prøvd da: 

1 glass med fersk appelsin juice til frokosten (kjøpt ferdig da, men det står på den at 1 glass kan telle som 1 frukt.😂). Prøver å ha agurk og tomat og paprika på brødskiva. Husker noen ganger å spise frukt til lunsj. Prøver å ha grønnsaker på skiva. Til middag prøver jeg veldig hardt å ha hvert fall 1 grønnsak, gjerne sånne frosne poser som du bare gir et raskt oppkok. 

problemet mitt er ikke alle anledningene til å spise frukt og grønt, vi spiser nok antall måltider. Det store problemet er å få nok gram! Fordi jeg klarer jo ikke spise 100 gram med agurk på brødskiva osv. Så til sammen blir det altfor liten mengde, selv om det blir noen biter til hvert måltid. 

Anonymkode: 63916...1a6

• Liker 1
Skrevet

Vi spiser ofte salat til lunsj, med spinat/babyleaf, tomat, agurk, brokkoli og eple som base og hva vi nå vil ha av proteiner med. Liker å lage gulrotsuppe, gjerne med linser - eller blomkålsuppe med bønner. Er ikke så glad i smaken av rødbete, men har fått skikkelig sansen for Berit Nordstrands rødbetesmoothie (og det hender jeg gjemmer det i sjokoladekake…) Spiser Lørdagsrådets loaded veggie nachos😍 Og putter ofte linser i pannekakene i stedet for egg! ☃️

Skrevet

Jeg har det mest til middag, kjøper av og til salat på meny 

Går lite i frukt 

Anonymkode: fe86d...e52

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan lager du grønnsaker for å få i deg nok i løpet av dagen? Hva og når og hvordan lages det? Trenger tips til å få inn mer grønnsaker for familien 

Spiser grønnsaker? Lager middag med grønnsaker? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begyndt å skjære opp en stor kålrot i staver som jeg legger i en bolle med vann i kjøleskapet og har nå som en regel å spise to staver (= ca 100 g) til hvert måltid. Ellers er det halve middagstallerken med grønt og supplerer med det jeg kan utover dagen. Jeg syns det er dritkjedelig å skulle stappe i seg så mye ila en dag, men er klar over helsefordelen så gjør så godt jeg kan. Skal ned i vekt så det er egentlig viktig for meg og gjøre dette til fast rutine. Familien ellers går også å knasker. Tar meg av og til en vente-gulrot når jeg lager middag, men litt lei av gulrot for tiden. 

Anonymkode: 6f11a...56a

Skrevet

Jobber mer med å få i meg nok kjøtt. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også med dette. For meg har løsningen vært å lage flere vegetarretter. Jeg lager f.eks hjemmelaget tomatsaus med et lass ulike grønnsaker, og jeg lager ofte forskjellige grønnsakssupper. Da har vi gjerne retten til både middag og kveldsmat. Når vi har fisk eller kjøtt til middag, blir det mer grønnsaker som tilbehør. Varierer med blomkål, brokkoli, gulrot og ulike salatgrønnsaker, alltid flere typer.  

Jeg har alltid banan til frokost. Til lunsj har jeg grove skiver med pålegg og har med oppkuttet gulrot, agurk, paprika, tomat og blåbær/epler/druer. Til middag er det alltid mye grønnsaker. Har ofte middagsrester til kveldsmat og får dermed i meg en del grønnsaker da også. 

Anonymkode: c7924...f27

• Liker 1
Skrevet

Grønnsaksblandinger er billige og lav på kcal. De er gode både kokt og baket.

gulrot er jo snacks å ha til tv-titting, gjerne med en skyr eller lignende å dippe den i. Grønnsakssupper  spesielt på denne årstiden. Den lager god lukt syntes eg, å smaker nydelig. 

enkelt når det er litt surt å kaldt ute å kose deg med en suppe inne

AnonymBruker
Skrevet

Har paprika, tomat, agurk og hvitost på knekkebrødene til frokost.

Har rørte bringebær, blåbær, jordbær, nøtter og cottagecheese til lunsj.

Spiser en halv pose fryste grønnsaker med kyllig/fisk/kjøtt og søtpotet til middag. Kjøper somregel brokkoliblandingen med blomkål, gulrot og brokkoli. Spiser også en del løk. 

Anonymkode: a00ab...f85

AnonymBruker
Skrevet

Ikke fokuser på det så mye, er nok at du får i deg ca 100-200g. Hver dag, frukt må du ikke spise. 

Anonymkode: bf584...2ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker grønnsaker veldig godt, så det går av seg selv. 

Frokost eksempler; eggmuffins med grønnsaker, chiagrøt med blåbær, hummus eller guacemole eller tomater på knekkebrød - toppet med karse. Smoothie. 

Lunsj; ofte salat. Eller omelett med grønnsaker. Fritatta med restegrønnsaker. Middagsrester. Avokadotoast. Har ofte grønnssaksstaver til; minigulrøtter, kålrabi, stangselleri. 

Middag; denne uka; kålrulletter med mandelpoteter og estragon. Gresskarsuppe med chili og kokosmelk. Vinnerlasagne (vegansk lasagne), Loaded nachos (tomater, jalapenos, mais, vårløk). Andebryst med jordskokkpuré, grønnkål og søtpoteter. 

Anonymkode: 29cdb...746

AnonymBruker
Skrevet

Lett 500 gr grønnsaksblanding til hver middag på 1 person.

Anonymkode: 4732e...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har "Godt levert" og bestiller middager med mye grønnsaker. Og supplerer litt ekstra innimellom.

For oss er det bra nok. Lever ellers ganske sunt, men det er ofte kun middag som inneholder grønnsaker. Vi spiser mye "grønne" grønnsaker. 

Noe frukt til havregrøt hver morgen. 

Anonymkode: 13062...058

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lett 500 gr grønnsaksblanding til hver middag på 1 person.

Anonymkode: 4732e...7ca

Hva er poenget med det? :o 

Anonymkode: bf584...2ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det tenker jeg overhodet ikke på. Jeg spiser det jeg har lyst til. Ofte er det godt med litt grønnsaker til middag, men middag uten grønnsaker går helt fint det også. 

Det går an å ha god helse også uten grønnsaker. De som lever på lavkarbo/carnivore har ofte helt super helse selv om de bare spiser kjøtt og animalske produkter.

Anonymkode: 4464a...921

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...