MissStiles Skrevet 21 timer siden #21 Skrevet 21 timer siden Lenge siden ungen har sovet i senga ved sykdom men det har hendt tidligere. Jeg har også som vane å sjekke om feberen går opp på natta. Både for min del og hennes. Men jeg vekker ikke hvis det ikke er nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #22 Skrevet 21 timer siden Er det noen grunn til at dere sjekket så Ofte på natten? Så sant de ikke har noen underliggende sykdommer, så trenger man ikke sjekke tempen på natten. Det er ikke farlig å ha feber, og man trenger ikke gi febernedsettende før de event våkner av ubehag om natten (med utgangspunkt i at de er normalt friske unger). Sånn bort sett fra det så sov 15.åringen her med meg forrige uke (mannen tok hennes rom). Hun er veldig dårlig med kyssesyken, og siden vi har soverom i forskjellige etasjer så ville jeg at hun skulle slippe å krabbe ned trappen om natten om hun trengte hjelp. Anonymkode: 019c8...fbd 3
Eleonoora Skrevet 21 timer siden #23 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Vi har en 9 og 11 åring. De har alltid sovet med oss når de er syke, som regel med feber. Da vi er redde at de får feber på natta og den stiger og vi ikke er tilstede og gir medisin. For når den stiger, så stiger den ganske fort. Det vi gjør da er å sette på alarm f eks at mannen våkner kl01 på natta og jeg 03 ca, og sjekker. Han skal opp kl06 uansett for å dra på jobb og sjekker da også, og jeg er oppe 07 uansett. Men. Nå mener jeg 11 åringen er for stor for å sove hos oss, selv om hun er syk og har feber. Hun er stor nok til å føle på dette selv og må lære dette. Mannen mener at hun må få sove med oss da som sagt feber stiger raskt og om hun er i dypt søvn så våkner hun ikke og kan ikke si ifra. Hvordan gjør dere det hjemme ved Alt 1: hun er syk og KAN få feber ila natten, men det vet vi ikke. Alt 2: hun er syk og har feber så vi vet at ddn er der. Bare blir hemmet i nien timer der hun har fått medisin. Anonymkode: cee0b...302 Hvis hun vil sove med deg, hadde jeg latt henne gjøre det, og kanskje spurt om mannen kunne sove i hennes seng så det ikke blir så varmt/trangt. Hva mener du med for stor? Barn tar ikke skade av å sove i samme seng som foreldrene ved behov, selv om de er store. 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #24 Skrevet 21 timer siden Ts her. Glemte å nevne at 1: hun vil det selv 2: pappaen sover i hennes seng om hun kommer over hit 3: feber går jo bare opp opp opp, og ikke ned av seg selv med mindre man får medisin. Hun er frisk og ikke noe sykdom. Men om en feber ikke kan gå ned av seg selv, noe den da aldri gjøre, så trenger man jo hjelp. Har selv aldri hatt feber som ga seg av seg selv. Mannen mener for høy feber i lang tid (timevis) skader hjernen osv. Derfor sjekker vi 2ggr ila natte. Hun sover jo 9-9.30 og vi sjekker 01 tiden og 04 tiden. Altså ikke hver andre time. 2gge ila hennes sovetid på 9timer er ikke mye. Jeg er forsåvidt enig med mannen at barn med feber eller får feber ila natten bør sove med voksen for å passe på hvis de sover dypt og ikke kan våke og si ifra selv. Men altså hvor langt skal det gå? Når skal barnet lære selv å våkne når de er dårlig? Anonymkode: cee0b...302
Mezzosoprena Skrevet 20 timer siden #25 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts her. Glemte å nevne at 1: hun vil det selv 2: pappaen sover i hennes seng om hun kommer over hit 3: feber går jo bare opp opp opp, og ikke ned av seg selv med mindre man får medisin. Hun er frisk og ikke noe sykdom. Men om en feber ikke kan gå ned av seg selv, noe den da aldri gjøre, så trenger man jo hjelp. Har selv aldri hatt feber som ga seg av seg selv. Mannen mener for høy feber i lang tid (timevis) skader hjernen osv. Derfor sjekker vi 2ggr ila natte. Hun sover jo 9-9.30 og vi sjekker 01 tiden og 04 tiden. Altså ikke hver andre time. 2gge ila hennes sovetid på 9timer er ikke mye. Jeg er forsåvidt enig med mannen at barn med feber eller får feber ila natten bør sove med voksen for å passe på hvis de sover dypt og ikke kan våke og si ifra selv. Men altså hvor langt skal det gå? Når skal barnet lære selv å våkne når de er dårlig? Anonymkode: cee0b...302 Og hvor høy blir denne feberen da? 6 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #26 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her. Glemte å nevne at 1: hun vil det selv 2: pappaen sover i hennes seng om hun kommer over hit 3: feber går jo bare opp opp opp, og ikke ned av seg selv med mindre man får medisin. Hun er frisk og ikke noe sykdom. Men om en feber ikke kan gå ned av seg selv, noe den da aldri gjøre, så trenger man jo hjelp. Har selv aldri hatt feber som ga seg av seg selv. Mannen mener for høy feber i lang tid (timevis) skader hjernen osv. Derfor sjekker vi 2ggr ila natte. Hun sover jo 9-9.30 og vi sjekker 01 tiden og 04 tiden. Altså ikke hver andre time. 2gge ila hennes sovetid på 9timer er ikke mye. Jeg er forsåvidt enig med mannen at barn med feber eller får feber ila natten bør sove med voksen for å passe på hvis de sover dypt og ikke kan våke og si ifra selv. Men altså hvor langt skal det gå? Når skal barnet lære selv å våkne når de er dårlig? Anonymkode: cee0b...302 Men dette er jo bare tull? Tenker du at de som fikk feber som små før Paracet ble oppfunnet bare hadde stigende temperatur resten av livet da 😂 feber har en funksjon og når den er ferdig går den ned igjen. Dere burde snakke med helsestasjonen om tankene deres. De er ikke sunne. De fleste gir ikke febernedsettende uten at barnet er plaget av feberen.. det var jo nettopp en artikkel ute om at folk må la feberen gå sin gang.. ikke løpe rett til febernedsettende.. Anonymkode: 34614...e90 15 1 8
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #27 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. Glemte å nevne at 1: hun vil det selv 2: pappaen sover i hennes seng om hun kommer over hit 3: feber går jo bare opp opp opp, og ikke ned av seg selv med mindre man får medisin. Hun er frisk og ikke noe sykdom. Men om en feber ikke kan gå ned av seg selv, noe den da aldri gjøre, så trenger man jo hjelp. Har selv aldri hatt feber som ga seg av seg selv. Mannen mener for høy feber i lang tid (timevis) skader hjernen osv. Derfor sjekker vi 2ggr ila natte. Hun sover jo 9-9.30 og vi sjekker 01 tiden og 04 tiden. Altså ikke hver andre time. 2gge ila hennes sovetid på 9timer er ikke mye. Jeg er forsåvidt enig med mannen at barn med feber eller får feber ila natten bør sove med voksen for å passe på hvis de sover dypt og ikke kan våke og si ifra selv. Men altså hvor langt skal det gå? Når skal barnet lære selv å våkne når de er dårlig? Anonymkode: cee0b...302 Dette må være en trolletråd 😂 Anonymkode: 34614...e90 4 3
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #28 Skrevet 20 timer siden Hvor høy feber er det snakk om? Normalt sett så er det ikke farlig å ha feber. Feber er viktig for at kroppen skal bekjempe infeksjonen. Å hele tiden gi febernedsettende kan gjøre at sykdommen sitter lengre i kroppen. Søvn er også viktig ved sykdom, så så lenge barnet sover godt med en paracet før leggetid er det ingen grunn til å sjekke flere ganger om natten ved normal sykdom. Har dere snakket med profesjonelle? Anonymkode: 62d8f...01d 4
minister-mio Skrevet 20 timer siden #29 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): 3: feber går jo bare opp opp opp, og ikke ned av seg selv med mindre man får medisin. Hun er frisk og ikke noe sykdom. Men om en feber ikke kan gå ned av seg selv, noe den da aldri gjøre, så trenger man jo hjelp. Har selv aldri hatt feber som ga seg av seg selv. Mannen mener for høy feber i lang tid (timevis) skader hjernen osv. Derfor sjekker vi 2ggr ila natte. Hun sover jo 9-9.30 og vi sjekker 01 tiden og 04 tiden. Altså ikke hver andre time. 2gge ila hennes sovetid på 9timer er ikke mye. Jeg er forsåvidt enig med mannen at barn med feber eller får feber ila natten bør sove med voksen for å passe på hvis de sover dypt og ikke kan våke og si ifra selv. Men altså hvor langt skal det gå? Når skal barnet lære selv å våkne når de er dårlig? Anonymkode: cee0b...302 Her er du helt på bærtur. Selvfølgelig går feberen ikke bare oppover uten å stoppe. 9 7
minister-mio Skrevet 20 timer siden #30 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): De sover i sine egne senger. Så store barn klarer å si fra. Noe de burde kunne syns jeg. Jeg gir altid paracet før leggetid og sier at de kan ta en paracet 3 timer etter leggetid hvis de våkner. Legger en ved senga med et glassvann. De er 8 og 12. De vekker meg hvis det er krise, men det er 3 år siden sist. Anonymkode: ba8bf...f7e Det er jo helt spinnvill bruk av paracet. Med mindre det er en historie med feberkramper eller noe er det jo ikke sånn at man MÅ ha paracet når man legger seg 6 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #31 Skrevet 20 timer siden Tidligere har jeg ikke skjønt alle advarslene om at paracetbruken er så høy i befolkningen. Men nå skjønner jeg det jo når folk deler ut Paracet som godteri. Hvis barnet sover rolig og fint så er det jo ikke plaget av sin feber og trenger ikke vekkes for sjekking av temp eller å få medisiner.. feber er jo der av en grunn’! Etter TS siste innlegg er jeg nå overbevist om at dette er en trolletråd. Fordi så merkelig syn på feber har jeg aldri vært borti før. Anonymkode: 34614...e90 11
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #32 Skrevet 20 timer siden Ja, ville layt en elleveåring sove i senga ved sykdom omnen trengte det. Men et så stort barn våkner selvsagt selv om natta om det føler seg dårlig? Har aldri tatt med noen av barna inn i senga for å vekke dem mange mange i løpet av natta for å sjekke feberen. De våkner jo om de føler seg dårlige med høy feber. Hvis ikke har de bare godt av å sove. Paracet bør ikke gis så ofte som hver 3. time. Anbefalingene er inntil 4 ganger i døgnet, det vil si hver 4.-6. time: https://www.felleskatalogen.no/medisin/paracet-karo-pharma-562628 Min erfaring er at en tablett ved leggetid holder i massevis. Paracet er skadelig for leveren og man får høyere toleranse ved overdreven bruk. Anonymkode: 4d37c...874 3 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #33 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Vi har en 9 og 11 åring. De har alltid sovet med oss når de er syke, som regel med feber. Da vi er redde at de får feber på natta og den stiger og vi ikke er tilstede og gir medisin. For når den stiger, så stiger den ganske fort. Det vi gjør da er å sette på alarm f eks at mannen våkner kl01 på natta og jeg 03 ca, og sjekker. Han skal opp kl06 uansett for å dra på jobb og sjekker da også, og jeg er oppe 07 uansett. Men. Nå mener jeg 11 åringen er for stor for å sove hos oss, selv om hun er syk og har feber. Hun er stor nok til å føle på dette selv og må lære dette. Mannen mener at hun må få sove med oss da som sagt feber stiger raskt og om hun er i dypt søvn så våkner hun ikke og kan ikke si ifra. Hvordan gjør dere det hjemme ved Alt 1: hun er syk og KAN få feber ila natten, men det vet vi ikke. Alt 2: hun er syk og har feber så vi vet at ddn er der. Bare blir hemmet i nien timer der hun har fått medisin. Anonymkode: cee0b...302 Ville ikke hatt en 11 åring i sengen … fra rundt 7-8 så ligger man i egen seng. Men alle familier gjør som de vil ! Anonymkode: 8e22a...afc 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #34 Skrevet 19 timer siden Sorry, men her kvalifiserer dere for betegnelsen hysteriske foreldre! Hadde det vært babyer eller småbarn hadde jeg også ligget på samme rom som dem og sjekket til dem på natta for så små barn med så små kropper kan feberen øke fort og det kan også bli feberkramper. Men dere har store barn på 9 og 11, og for så store barn er det veldig sjelden feber er noe farlig, så å ha dem i samme seng som dere og sette på alarm i løpet av natta for å sjekke tempen er bare tull! Anonymkode: d88b7...f13 9 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #35 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men. Nå mener jeg 11 åringen er for stor for å sove hos oss, selv om hun er syk og har feber. Hun er stor nok til å føle på dette selv og må lære dette. Mannen mener at hun må få sove med oss da som sagt feber stiger raskt og om hun er i dypt søvn så våkner hun ikke og kan ikke si ifra. Dette høres bare sykelig ut. Har dere helseangst eller noe?? Anonymkode: 5e4b2...fc2 10
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #36 Skrevet 19 timer siden Hjelpe meg TS, her må du og mannen din ta en runde med dere selv og hverandre (og snakke med noen profesjonelle), for tankegangen deres rundt feber er ikke sunn for verken dere eller barna deres. Tror dere at mennesker opp gjennom historien og alle barn rundt om i verden uten fri tilgang på Paracet, får hjerneskader og dør pga. vanlig feber? Jeg har vokst opp med legeforeldre og flere søsken, og vi fikk så å si aldri Paracet mot feber. Feberen har en hensikt i kroppen og bør gå sin gang, med mindre det er fare for liv. Den øker heller ikke i det uendelige. Vanlig feber er ikke farlig, men en del av det funksjonelle immunforsvaret til et friskt barn. Overraskende nok overlevde vi alle uten varige men. Anonymkode: b6ac2...9fd 6 3
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #37 Skrevet 19 timer siden Hvorfor i alle dager sjekker dere temperatur om natten? Med mindre de har underliggende sykdom og lege sier at dere skal, så høres det helt sprøtt ut. Og jeg betegner meg selv egentlig som hønemor, men dette overgår alt så lenge barna er over 1 år.. Man må ikke gi febernedsettende hele tiden, og om barnet sover og har det greit så la nå barnet få sove. Her ligger barna inne hos meg hvis de ønsker når de er syke. Hun på 15 vil stort sett sove i sin egen seng, men har av og til overnattet på mitt rom fordi jeg har blant annet kaldere rom, og av og til trenger man mamma (spesielt ved spysyke og hyppig skifte av håndklær osv.) 17 åringen min lå inne hos meg i fjor da hun hadde skikkelig influensa, før det kan jeg ikke huske sist hun kom på mitt rom. Anonymkode: 116a9...ff0 4
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #38 Skrevet 19 timer siden Fullstendig hysterisk, både alarm og at hun skal sove med dere. Hun er 11 år, ikke 2. Regner med dette er tull. Anonymkode: 8f61e...4b1 8
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #39 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Glemte å nevne at 1: hun vil det selv 2: pappaen sover i hennes seng om hun kommer over hit 3: feber går jo bare opp opp opp, og ikke ned av seg selv med mindre man får medisin. Hun er frisk og ikke noe sykdom. Men om en feber ikke kan gå ned av seg selv, noe den da aldri gjøre, så trenger man jo hjelp. Har selv aldri hatt feber som ga seg av seg selv. Mannen mener for høy feber i lang tid (timevis) skader hjernen osv. Derfor sjekker vi 2ggr ila natte. Hun sover jo 9-9.30 og vi sjekker 01 tiden og 04 tiden. Altså ikke hver andre time. 2gge ila hennes sovetid på 9timer er ikke mye. Jeg er forsåvidt enig med mannen at barn med feber eller får feber ila natten bør sove med voksen for å passe på hvis de sover dypt og ikke kan våke og si ifra selv. Men altså hvor langt skal det gå? Når skal barnet lære selv å våkne når de er dårlig? Anonymkode: cee0b...302 Oi.... dere to må ta en prat med profesjonelle før dere overfører denne helseangsten og hysteriet til barna deres. Feber går ned av seg selv. Det hadde dere funnet ut om dere droppet paracet hver 4.time. Barn skal ikke lære seg å våkne selv når de er dårlige. Hjernen tar ikke skade av feber i noen timer. Dere trenger hjelp, begge to. Anonymkode: 116a9...ff0 9
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #40 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Oi.... dere to må ta en prat med profesjonelle før dere overfører denne helseangsten og hysteriet til barna deres. Feber går ned av seg selv. Det hadde dere funnet ut om dere droppet paracet hver 4.time. Barn skal ikke lære seg å våkne selv når de er dårlige. Hjernen tar ikke skade av feber i noen timer. Dere trenger hjelp, begge to. Anonymkode: 116a9...ff0 100% enig. Dette var virkelig noe av det rareste jeg har hørt. Jeg ante ikke engang at det var folk, ikke minst foreldre, som gikk rundt med så sterke vrangforestillinger. TS dere må snakke med lege eller helsestasjonen om tankene deres. Det er sykelig og noe dere bør få hjelp med så snart som mulig slik at barna ikke blir preget av dette resten av sine liv. Anonymkode: 34614...e90 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå