Gå til innhold

11 åring sove med foreldre når hun er syk/feber?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vrangforestillinger om feber altså. Jeg vet folk kan ha sterke vrangforestillinger om andre ting. Trodde bare ikke at noen var så lite oppegående når det gjaldt noe så grunnleggende som feber.

Anonymkode: 34614...e90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dere foreldre som må ta dere en tur til legen. Dette er hysteri ut av alle proposjoner. Det er noe veldig feil og unaturlig når foreldre oppfører seg sånn. Søk hjelp før det er for seint!

Anonymkode: 89c78...46a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei

Vi har en 9 og 11 åring. De har alltid sovet med oss når de er syke, som regel med feber. Da vi er redde at de får feber på natta og den stiger og vi ikke er tilstede og gir medisin. For når den stiger, så stiger den ganske fort. Det vi gjør da er å sette på alarm f eks at mannen våkner kl01 på natta og jeg 03 ca, og sjekker. Han skal opp kl06 uansett for å dra på jobb og sjekker da også, og jeg er oppe 07 uansett.

Men. Nå mener jeg 11 åringen er for stor for å sove hos oss, selv om hun er syk og har feber. Hun er stor nok til å føle på dette selv og må lære dette. Mannen mener at hun må få sove med oss da som sagt feber stiger raskt og om hun er i dypt søvn så våkner hun ikke og kan ikke si ifra.

Hvordan gjør dere det hjemme ved

Alt 1: hun er syk og KAN få feber ila natten, men det vet vi ikke.

Alt 2: hun er syk og har feber så vi vet at ddn er der. Bare blir hemmet i nien timer der hun har fått medisin.

Anonymkode: cee0b...302

Selvfølgelig er de aldri for stor til å sove hos dere om de er syke...

Anonymkode: 42cf6...5ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Glemte å nevne at

1: hun vil det selv

2: pappaen sover i hennes seng om hun kommer over hit

3: feber går jo bare opp opp opp, og ikke ned av seg selv med mindre man får medisin. 

Hun er frisk og ikke noe sykdom. Men om en feber ikke kan gå ned av seg selv, noe den da aldri gjøre, så trenger man jo hjelp. Har selv aldri hatt feber som ga seg av seg selv. Mannen mener for høy feber i lang tid (timevis) skader hjernen osv. Derfor sjekker vi 2ggr ila natte. Hun sover jo 9-9.30 og vi sjekker 01 tiden og 04 tiden. Altså ikke hver andre time. 2gge ila hennes sovetid på 9timer er ikke mye. Jeg er forsåvidt enig med mannen at barn med feber eller får feber ila natten bør sove med voksen for å passe på hvis de sover dypt og ikke kan våke og si ifra selv. Men altså hvor langt skal det gå? Når skal barnet lære selv å våkne når de er dårlig? 

Feber er en del av kroppens forsvarssystem for å bekjempe sykdom. Hvilket belegg har din mann for å påstå at høy feber skader hjernen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Feber som bare stiger og hjernen som blir skadet🤣🤣

Anonymkode: ca7e7...9ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har sovet i sin egen seng. Da får de best søvn, og vi har fått best søvn. Ikke har vi sjekket flere ganger i løpet av natta når barna har vært så store. 

Noen skade på hjernen av feber har de heller ikke fått. Ikke har jeg hørt om noen som har fått det heller.

Anonymkode: bc538...af2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De sover i sine egne senger. Så store barn klarer å si fra. Noe de burde kunne syns jeg. 

Jeg gir altid paracet før leggetid og sier at de kan ta en paracet 3 timer etter leggetid hvis de våkner. Legger en ved senga med et glassvann. De er 8 og 12. 

De vekker meg hvis det er krise, men det er 3 år siden sist. 

Anonymkode: ba8bf...f7e

Det kommer jo an på hvor syk de er, og når man våkner om natten og er helt i ørska, klarer man ikke alltid det..

Anonymkode: 27add...c0e

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har ønsket å ligge med oss når de har vært syke. Da har de fått lov til det, og mannen har stort sett gått og lagt seg på gjesterommet, slik at det ikke blir så varmt og tett. Jeg stresser mindre, når de syke barna er i nærheten av meg. Dette fungerer fint for oss. 

Anonymkode: 27add...c0e

Skrevet

Så når dere får feber..vekker dere hverandre hver 3 time og tar tempen? 

Hvor har dere fått fra at temperaturen bare går oppover og skader hjernen?

Deres barn vil jo vokse opp med alvorlige helse angst.

Hva gjør dere når barna har omgangssyke da? Ligger de i senga da å? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mannen mener at hun må få sove med oss da som sagt feber stiger raskt og om hun er i dypt søvn så våkner hun ikke og kan ikke si ifra.

Hvorfor er mannen din så bekymret for dette? Har jenta diabetes eller annen tilstand som gjør at raskt økende feber er veldig farlig?

4-åringen vår sover fint på eget rom selv om han er syk, men står fritt til å komme inn til oss. 

Anonymkode: 7669e...716

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri nekta barna mine sove sammen med meg om de var syke. Ikke fordi jeg var bekymret, men pga forståelsen for at de kanskje har behov for den ekstra lille omsorgen. Men nå er folk forskjellig, så dere må nesten kjenne etter hvor grensa deres går og hva dere ønsker og er komfortable med selv.  

Anonymkode: 9c8f5...162

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hysterisk om det feks er snakk om veldig høy feber. Da er det greit å følge litt med. 

Anonymkode: 5142b...5bd

Hvis det er veldig høy feber, må du uansett til lege. Da legger du deg ikke til å sove.

De sover i sine egne senger. Så store barn klarer å si fra. Noe de burde kunne syns jeg. 

Jeg gir altid paracet før leggetid og sier at de kan ta en paracet 3 timer etter leggetid hvis de våkner. Legger en ved senga med et glassvann. De er 8 og 12. 

De vekker meg hvis det er krise, men det er 3 år siden sist. 

Anonymkode: ba8bf...f7e

Du overlater ansvaret for å ta en pille til en 8-åring som er syk...?

Anonymkode: 7669e...716

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn sover ikke med oss, ikke engang når de er syke. Det skyldes nok heller mannen min, som kan le, snakke, og av og til ogsså skrike og gå i søvne - og skremte barna vekk med det 😅

men jeg, en kvinne på 44, husker jeg fortsatt kunne gå og sove i foreldrenes seng da jeg var senest 14, når jeg var syk. Da var ikke senga stor nok, og pappa gikk og la seg i min seng istedenfor 🙃

jeg vil tro jeg tok ingen skade av det. Som sagt, jeg er 44 nå. Jeg klarer fint å sove alene 😅

Anonymkode: 47c94...aea

Skrevet

3: feber går jo bare opp opp opp, og ikke ned av seg selv med mindre man får medisin. 

Hun er frisk og ikke noe sykdom. Men om en feber ikke kan gå ned av seg selv, noe den da aldri gjøre, så trenger man jo hjelp. Har selv aldri hatt feber som ga seg av seg selv. Mannen mener for høy feber i lang tid (timevis) skader hjernen osv.  selv å våkne når de er dårlig? 

Som flere har påpekt, så er dette bare tull. Jeg tror du og mannen bør oppsøke helsestasjonen for å få litt opplæring i hvordan dere skal håndtere feber hos barn, og hos dere selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har en 9 og 11 åring. De har alltid sovet med oss når de er syke, som regel med feber. Da vi er redde at de får feber på natta og den stiger og vi ikke er tilstede og gir medisin. For når den stiger, så stiger den ganske fort. Det vi gjør da er å sette på alarm f eks at mannen våkner kl01 på natta og jeg 03 ca, og sjekker. Han skal opp kl06 uansett for å dra på jobb og sjekker da også, og jeg er oppe 07 uansett.

Men. Nå mener jeg 11 åringen er for stor for å sove hos oss, selv om hun er syk og har feber. Hun er stor nok til å føle på dette selv og må lære dette. Mannen mener at hun må få sove med oss da som sagt feber stiger raskt og om hun er i dypt søvn så våkner hun ikke og kan ikke si ifra.

Hvordan gjør dere det hjemme ved

Alt 1: hun er syk og KAN få feber ila natten, men det vet vi ikke.

Alt 2: hun er syk og har feber så vi vet at ddn er der. Bare blir hemmet i nien timer der hun har fått medisin.

Våre bare sover med oss når de er syke hvis de vil. Så enkelt. Har aldri satt alarm for å måle feber, det virker overdramatisk. La barna sove lærte jeg, så er de normalt syke vekker jeg de jo ikke for å gi medisin når de sover... Men kanskje dere har erfaring med feberkramper eller noe siden dere virker overbekymret for at feberen skal stige fort? Da kan jeg jo skjønne det. Heldigvis aldri opplevd det her.

Men mine barn i samme alder vil jo ha trøst og nærhet når de er syke, og det skal de få så lenge de vil egentlig. 
Ikke fordi jeg er bekymret, men fordi det er jo ikke digg å være syk.

Anonymkode: 3dbb9...4e0

• Liker 1
Skrevet

Min 11-åring sover gjerne i sengen min om han kan, regner med det kommer en dag der ha ikke vil det lenger. Han sover derimot ikke hos oss når han er syk.

Han får også veldig høy feber raskt og vi pleier å sjekke en gang i løpet av natten, men da går vi jo bare inn på rommet hans og kjenner på han/eventuelt måler feber.

Anonymkode: 6fd80...9a9

Skrevet

Barnet får velge selv hvor det vil sove. Nekter ikke et barn å være med meg når det søker trøst.

Dersom det er høy feber sitter jeg oppe sent og sjekker før jeg legger meg at feberen er på vei ned. Fornuftig å sjekke høy feber en gang om natten. 

Anonymkode: 6ae76...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...