Gå til innhold

11 åring sove med foreldre når hun er syk/feber?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har en 9 og 11 åring. De har alltid sovet med oss når de er syke, som regel med feber. Da vi er redde at de får feber på natta og den stiger og vi ikke er tilstede og gir medisin. For når den stiger, så stiger den ganske fort. Det vi gjør da er å sette på alarm f eks at mannen våkner kl01 på natta og jeg 03 ca, og sjekker. Han skal opp kl06 uansett for å dra på jobb og sjekker da også, og jeg er oppe 07 uansett.

Men. Nå mener jeg 11 åringen er for stor for å sove hos oss, selv om hun er syk og har feber. Hun er stor nok til å føle på dette selv og må lære dette. Mannen mener at hun må få sove med oss da som sagt feber stiger raskt og om hun er i dypt søvn så våkner hun ikke og kan ikke si ifra.

Hvordan gjør dere det hjemme ved

Alt 1: hun er syk og KAN få feber ila natten, men det vet vi ikke.

Alt 2: hun er syk og har feber så vi vet at ddn er der. Bare blir hemmet i nien timer der hun har fått medisin.

Anonymkode: cee0b...302

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barna får sove hos oss når de er syke, hvis de selv vil, men vi har aldri stilt klokke og sjekket tempen deres på natt. Det høres hysterisk ut.

Anonymkode: 2b15c...1b2

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da gir dere vel paracet når hun legger seg, også kan dere evt sette på alarm en gang midt på natten og sjekke. Kan ikke huske at vi sjekket annenhver time på så store barn....

Anonymkode: 43e44...6aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sover ikke med de, men har de vært skikkelig dårlig med  høy feber sjekker jeg de på natten. 

Anonymkode: 5142b...5bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og: med mindre hun har spesielle problemer i forhold til det å ha feber, så er det jo ikke skadelig å ha høy feber hivs hun sover og ikke merket ubehag ved det... Feber har en funksjon, og selv om jeg har gitt febernedsettende selv ved høy feber på dagtid, så har det ikke vært noe mål om å gi det midt på natten dersom barnet sover.

Anonymkode: 43e44...6aa

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har barna noen underliggende sykdom som gjør feber farlig for dem, eller noe sånt? Hvis ikke syns jeg det er i overkant å stå opp midt på natten for å kontrollere temperaturen.

Selv har jeg en tiåring som noen ganger sover hos meg om hun føler seg dårlig. Det er mest for kos og trygghetsfølelsen, det syns jeg er helt ok. (Da sover mannen i hennes seng, det blir for trangt med alle tre i en seng.)

Anonymkode: b4103...60e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna får sove hos oss når de er syke, hvis de selv vil, men vi har aldri stilt klokke og sjekket tempen deres på natt. Det høres hysterisk ut.

Anonymkode: 2b15c...1b2

Det er ikke hysterisk om det feks er snakk om veldig høy feber. Da er det greit å følge litt med. 

Anonymkode: 5142b...5bd

Skrevet

Dersom barnet ikkje har spesielle utfordringar eller diagnoser,- så er det vel ikkje noko problem at barnet søv åleine som 11-åring i begge tilfella. 
Det har alle våre gjort. VI har soverom i samme etasje. Dersom det feks er to etasjer mellom, kan det stille seg annleis. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må da bli fryktelig varmt i ei seng med 3 stk. Og det er jo neppe bra for en med feber? 

Dette høres det ut som 11 åringen kan regulere selv. Det skaper bare ekstra stress for ungen om ho må ligge i seng med dere når ho ikke vil. Når en er syk er det ofte best å få vere litt i fred tenker jeg. 

Anonymkode: 037db...633

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at hun er for gammel hvis hun ønsker det selv. Min 12 åring ønsker av og til at jeg skal legge meg i hennes dobbeltseng hvis hun er syk. Hvis du kjenner på at du ikke lenger er komfortabel med dette så kan hun kanskje få sove på en madrass eller noe ved siden av sengen? Eller at dere sover på madrass ved siden av hennes seng? 

Anonymkode: 780ca...03d

• Hjerte 1
Skrevet

De fleste må jo ikke ha medisin i løpet av natten, men er det noen spesiell grunn til at dine barn må det vet vel du set bedre enn kg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har barne utfordringer eller diagnose? Siden dere er åpe hver andre time. Blir og mye varmere med 3 i senga og.

Har barn med epilepsi og ja vi sjekket men ikke hver andre time. Vi gav paracet hver 6 time altså 4 ganger i døgnet så , men fikk beskjed på sykehuset at ga vi ved 22 om kvelden skulle vi hvis barnet sov la det sove til det våknet, hvis ikke alarmen slo ut . 

Anonymkode: 854c5...189

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

11 åring er ikke for stor i min verden. 

Anonymkode: 9a70f...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 11-åring kan gjerne sove i foreldrenes seng, mener jeg, min 11-åring gjør det ofte hvis mannen min er bortreist.

Men den holdningen deres til feber tror jeg dere bør jobbe litt med (med mindre barnet har en underliggende sykdom som gjør at feber er farlig for henne).

Feber har en nyttig funksjon for kroppen, og det er i utgangspunktet unødvendig å senke feberen for kroppens del. Paracet er heller ikke bra for kroppen, og bør unngås så langt man kan.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/advarer-mot-vanlig-misforstaelse-tenker-ikke-over-det/18339742/

Anonymkode: 48ac3...3cf

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De sover i sine egne senger. Så store barn klarer å si fra. Noe de burde kunne syns jeg. 

Jeg gir altid paracet før leggetid og sier at de kan ta en paracet 3 timer etter leggetid hvis de våkner. Legger en ved senga med et glassvann. De er 8 og 12. 

De vekker meg hvis det er krise, men det er 3 år siden sist. 

Anonymkode: ba8bf...f7e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde 11 åringen i senga et par netter etter blindtarmoperasjon. Da var ikke formen helt bra de første dagene. Ellers sover han i egen seng ved sykdom/feber, selv om han pleide å få feberkramper da han var yngre. Han får Paracet før han legger seg og sover da godt hele natta. 

Anonymkode: ca7e7...9ff

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sjekker dere feber hele natta sånn? Er det noe som gjør det farlig for henne å få feber om natta? Jeg hadde latt barnet sove med oss dersom hun ville, men ikke tvunget henne. Og absolutt ikke hatt på alarmer gjennom natta slik dere holder på.. dersom det ikke er noen grunn for dette så bør dere prøve å slutte med det. Det er veldig hysterisk.. 

Anonymkode: 34614...e90

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er da ikke for stor

Anonymkode: 0965e...e75

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skjekker dere så ofte? Har hun noe diagnos eller andre sykdommer som gjør det farlig å ha høy temperatur,m

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 12,5 åringen flere netter i senga i våres, da hun hostet så mye at hun brakk seg. Hun har slltid vært engstlig for å kaste opp, og vedå sove med en sv oss, girdet trygghet og litt mindre redsdl mes det står på. Ganske sikker på at det var kikhoste, men vikar for fastlege mente alt pekte på langvarig virus, og alle hosteremedier vi fikk hadde ingen virkning. Jeg bad om testing, det var ikke nødvendg for virus og henvisning til barnelege. Da vi endelig kom tul barnelegen var det allerede gått 3.5 mnd, og hun var nesten bra. 2 rundet med pencillin, og alt forsvsnt. 

Anonymkode: 03c58...ad5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...