Gå til innhold

Hva sier hardcore husmødre på KG om plast på kjøkkenet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker da på kjøkkenredskaper. Som er i teflon og plast. Pluss kjeler og panner i teflon. Har dere kvittet dere med all plast?

Anonymkode: 32797...c3c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope, men kaster plastredskaper etterhvert som de smelter eller blir porøs og teflonpanner når det blir ripe/merke i dem.

Anonymkode: 90985...82d

• Liker 6
Skrevet

Kastet all svart plast og teflon, ja. Trenger ikke den dritten i maten vår…

Anonymkode: 98c7d...09c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kaster ingenting, kan brukes til andre ting som ikke er mat. Kaster alle så ender det jo der det ikke skal,i søpla. Garantert at mange bare slenger det i rest! 

Anonymkode: db6de...dfd

Skrevet

Vær snill, vær spesielt oppmerksomme for angstdrevet-markedsføring. Det har blomstret helt opp nå.

Når det er sant, joda, helt greit å bli kvitt gamle, kjasne og porøse plastredskaper, og gamle oppskrapte telfoltekepaner. Samtidig, vær oppmerksomme på at det selges mer jobb til dere!! Teflonstekepane og skjærebrett i plast kan vaskes i oppvaskmaskin, jernpanne må vaskes for hånd, treredskaper og brett tåler ikke vask og må rengjøres svært nøye, da bakterier setter seg i trefiber. Bakterier lever ikke på plast. 

Så nei, jeg blir ihvertfall ikke kvitt noe. Jeg ser også ned på de som gjør det, men ikke på en måte "dumme", men heller "stakkars flinke pike, du må være svært angsfull og usikker". 

Anonymkode: e077f...7b8

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kastet all svart plast og teflon, ja. Trenger ikke den dritten i maten vår…

Anonymkode: 98c7d...09c

Så smart du er. Og hvor tror du det ender?🙄

Anonymkode: 4e430...c8f

• Liker 1
Skrevet

Haha, nei, absolutt ikke. Bruker det vi har. Kjøper nytt når vi trenger. 

Hva hjelper det miljøet å kaste brukbare ting? 

Bruker selvfølgelig plasten (og alle andre ting jeg omgir meg med) rett - vet hva som ikke skal i mikro, eller overopphetes på annen måte. 

Anonymkode: 0c77e...364

• Liker 4
Skrevet

Så hysterisk håper jeg aldri å bli.

Jeg har teflon kjeler og panner og plast redskaper. Å kaste det er bare idiotisk så lenge de fungerer.

Jeg hadde tresleiver for mange år siden og aldri mer. Å vaske de for hånd var kjedelig og jeg stoler heller ikke på at det ikke vokser bakterier i porene på treverket etter vask.

Anonymkode: 3e2fd...34e

Skrevet

Har ikke kvittet meg med noe, og har mange panner og kjeler med non-slip belegg. Riktignok er stekespadene i tre, men de kjører jeg glatt i oppvaskmaskinen uten problemer. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid brukt mye tre- og stålredskaper på kjøkkenet. 

Teflonbelagte kjeler har jeg aldri hatt. 
Jeg har en historikk med å ødelegge teflonbelagte stekepanner veldig raskt, og har kommet frem til at jern og stål passer best for meg. 

Jeg har et par stekespader i plast, og de kommer jeg til å bruke inntil de er ødelagte.

Anonymkode: 93653...6ac

• Liker 2
Skrevet

Nei. Bruker opp det vi har. Nekter å være med på kjøp og kast-karusellen fordi de finner ut at noe er farlig så vi kaster og kjøper mer av noe de i neste gang finner ut er farlig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så smart du er. Og hvor tror du det ender?🙄

Kanskje du kunne fortelle oss hvor du mener det havner? Det er mye mer konstruktivt enn spydige kommentarer. :) 

Anonymkode: b440e...bc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, vi bruker opp det vi har, og erstatter med tre, stål osv etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kaster det ikke, men leverer det til gjenbruk. Det er for det meste IKEA. Hvis det hadde vært kjøkkenredskaper av gode kvalitetsmerker ville jeg beholdt det, og brukt det som reserve.

Anonymkode: 5546c...737

Skrevet

Jeg kaster plast- og teflongreier etterhvert som det blir slitt, men ikke før. Sånn sett blir det utfaset over tid. Jeg har alltid hatt en hel del tre-redskaper, pluss jernpanne, jerngryte og vanlige stål-kjeler, så det har ikke vært 100% plast og teflon uansett hos oss. 

Den plasten jeg kommer til å ha vanskeligst for å kvitte meg med, er skjærefjøler og oppbevaringsbokser til mat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du kunne fortelle oss hvor du mener det havner? Det er mye mer konstruktivt enn spydige kommentarer. :) 

Anonymkode: b440e...bc4

Hvor er kommentaren min spydig? Spurte bare om vedkommende vet hvor det havner. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, kvitter meg ikke med noe som er brukbart. Men nå har vi investert i stålpanne, og så har vi selvsagt vår trofaste jernpanne 🤩

Når kjøkkenredskap blir brukt opp så kjøper vi nytt, men så lite plast som mulig. 

Anonymkode: 8f12c...bc1

• Liker 1
Skrevet

Har nettopp hevet alle kjeler og stekepanner med belegg og kjøpt inn kun stål og keramikk. Har fortsatt litt plastredskaper, de får bli til de har riper eller skader, men kommer ikke til å bruke de i mye varme. Eks slikkepottene mine er ett ikke problem, plasten slipper for det meste de skadelige tingene når det blir varmt. Og jeg vil ikke kalle det hysterisk når du faktisk leser om hvor utrolig giftig mikroplast er, og hvordan teflon har ødelaget hele verden, de finner mikroplast i isbjørner nå.. våre barn blir født med mikroplast i kroppen. Dette går utover fertilitet og hormoner..  det er kvalmt at noen amerikanere kunne ødelegge så mye for alle andre kun for å tjene penger. Jeg bruker heller litt ekstra tid på å vaske kjelene mine enn å ødelegge helsen

Anonymkode: 3655d...e65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2025 den 10.13):

Kaster ingenting, kan brukes til andre ting som ikke er mat. Kaster alle så ender det jo der det ikke skal,i søpla. Garantert at mange bare slenger det i rest! 

Anonymkode: db6de...dfd

Det skal i rest. 

Plastemballasje skal i plastavfall. Ingenting annet.

Anonymkode: 87205...d72

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har byttet ut alt ja. Det er ikke hysterisk å gjøre en så liten ting for helsen. 

Anonymkode: f0180...bb2

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...