AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #1 Skrevet 4. desember 2025 Må få ny resept på en medisin fra fastlegen min, men så vurderer jeg også å ta influensavaksine. Den kan settes på apoteket, men det står at det koster en del mindre hvis man har resept fra før (fra lege). Kan jeg be fastlegen om å få resept på vaksine samtidig som jeg fornyer andre resepter? Eller er det "frekt" å spørre om det når jeg ikke har vært/ikke skal til legen nå? 🙈 Anonymkode: d8590...71a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #2 Skrevet 4. desember 2025 Selvfølgelig kan du be om det. Anonymkode: 1d8a9...b36 2 1
Mitral Skrevet 4. desember 2025 #3 Skrevet 4. desember 2025 Det kan du gjøre. Men har du forresten sjekket hva det koster å få satt vaksinen på legekontoret kontra apotek? Jeg gjorde det sånn i år, husker ikke hva jeg betalte men det var billigere. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #4 Skrevet 4. desember 2025 Trodde at resept var forbeholdt til de som er anbefalt vaksinen, altså eldre og folk i risikogruppen? Mulig at jeg tar feil. Anonymkode: 9f911...ad6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #5 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må få ny resept på en medisin fra fastlegen min, men så vurderer jeg også å ta influensavaksine. Den kan settes på apoteket, men det står at det koster en del mindre hvis man har resept fra før (fra lege). Kan jeg be fastlegen om å få resept på vaksine samtidig som jeg fornyer andre resepter? Eller er det "frekt" å spørre om det når jeg ikke har vært/ikke skal til legen nå? 🙈 Anonymkode: d8590...71a Ikke frekt i det hele tatt. Leger flest ønsker at flest mulig tar influensavaksinen - især om du faller innenfor utsatte grupper. Men har du spurt om du kan få satt den på legekontoret? Her har de hatt drop-in hver fredag. Jeg tok påfyll av flere vaksiner i år. Hentet de ut på apoteket, men bestilte time på lab’en hos legekontoret for å få satt dem. For min del pga sikkerhet å være nært helsepersonell/leger. Men med frikort betalte jeg da ingenting for å få satt sprøytene. Så det er en annen mulighet. Anonymkode: def94...c78 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #6 Skrevet 4. desember 2025 Da skal jeg ta det med i forespørselen til legen👍 Ettersom legekontoret har åpent bare 08:30-15:00 så koster det meg mye mer å ta fri fra jobb i over en time for å dra dit, enn å betale de totalt 450 kronene eller hva det var apotekene skal ha for resept, vaksine og vaksinering... Men kan jeg spare en hundrelapp når jeg uansett må sende melding til legen nå, så gjør jeg gjerne det. Ts Anonymkode: d8590...71a 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #7 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ikke frekt i det hele tatt. Leger flest ønsker at flest mulig tar influensavaksinen - især om du faller innenfor utsatte grupper. Men har du spurt om du kan få satt den på legekontoret? Her har de hatt drop-in hver fredag. Jeg tok påfyll av flere vaksiner i år. Hentet de ut på apoteket, men bestilte time på lab’en hos legekontoret for å få satt dem. For min del pga sikkerhet å være nært helsepersonell/leger. Men med frikort betalte jeg da ingenting for å få satt sprøytene. Så det er en annen mulighet. Anonymkode: def94...c78 Skjønner godt at du valgte vaksinering på legekontoret av økonomiske grunner, ja. Men ikke på grunn av sikkerhet. Det er selvsagt like trygt på apoteket. Alle som jobber med vaksinering der er selvfølgelig også helsepersonell og trent i å håndtere anafylaksi og synkope, og så videre. Anonymkode: f6145...cf3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2025 #8 Skrevet 4. desember 2025 Mitral skrev (2 timer siden): Det kan du gjøre. Men har du forresten sjekket hva det koster å få satt vaksinen på legekontoret kontra apotek? Jeg gjorde det sånn i år, husker ikke hva jeg betalte men det var billigere. Hos fastlege koster det 301 for de som er i risikogruppen eller målgruppen og 489 for alle andre. På apoteket trenger man ikke å få en resept fra lege en farmasøyt på apoteket kan ordne dette. Og på Boots koster det 349 for medlemmer og 399 for ikke medlemmer. Så med andre ord er det billigere for de i målgruppen eller risikogruppen å ta det hos fastlegen, men for andre lønner seg å gjøre på apotek. Anonymkode: 7b682...b72
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #9 Skrevet 5. desember 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hos fastlege koster det 301 for de som er i risikogruppen eller målgruppen og 489 for alle andre. På apoteket trenger man ikke å få en resept fra lege en farmasøyt på apoteket kan ordne dette. Og på Boots koster det 349 for medlemmer og 399 for ikke medlemmer. Så med andre ord er det billigere for de i målgruppen eller risikogruppen å ta det hos fastlegen, men for andre lønner seg å gjøre på apotek. Anonymkode: 7b682...b72 Takk for tips, Boots apotek vinner! Fastlegen (ny, som jeg har fått tildelt fordi kommunen aldri klarer å sikre stabil legedekning) nektet å skrive ut resept på noe som helst uten time 🙄 Ts Anonymkode: d8590...71a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #10 Skrevet 5. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for tips, Boots apotek vinner! Fastlegen (ny, som jeg har fått tildelt fordi kommunen aldri klarer å sikre stabil legedekning) nektet å skrive ut resept på noe som helst uten time 🙄 Ts Anonymkode: d8590...71a Det var så lite så! 😊 Anonymkode: 7b682...b72
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #11 Skrevet 5. desember 2025 Jeg bare spurte i resepsjonen da jeg var hos legen for noe annet. 15 minutter etter hadde jeg fått vaksinen. Var en av de ansatte som satte den. Anonymkode: 2ffc6...0a4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #12 Skrevet 5. desember 2025 Jeg setter på apoteket hvert år selv om jeg er i risikogruppe og fastlegen mener jeg kan få det der når de har sine "kampanjer" hver høst. Synes det er like greit, så kan heller eldre osv som sliter med å bevege seg ta det på legekontoret. Men fastlegen min spurte sist jeg var der, så hadde jeg ikke allerede tatt den da, så kan det godt hende at jeg hadde fått den da. Anonymkode: c74df...5e9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #13 Skrevet 6. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 22.27): Skjønner godt at du valgte vaksinering på legekontoret av økonomiske grunner, ja. Men ikke på grunn av sikkerhet. Det er selvsagt like trygt på apoteket. Alle som jobber med vaksinering der er selvfølgelig også helsepersonell og trent i å håndtere anafylaksi og synkope, og så videre. Anonymkode: f6145...cf3 Du vet ingenting om min situasjon eller helse. For meg var det under sterk tvil de ville sette den på legekontoret også, alternativet var sykehuset. Anonymkode: def94...c78
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå