Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Psykiateren gav meg "lov" til å sørge for at jeg hadde det minst like bra som alle andre. Det var begynnelsen for meg.

Anonymkode: 6c387...cde

Dette. Før tenkte jeg at jeg alltid må sette de andre først, hvis jeg ikke sier ja så er jeg ikke et bra menneske. Dette er et tankemønster som kan endres. ALLE fortjener å bli sett og ha det bra

Anonymkode: 1a853...ab6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt en personlig reise med akkurat dette det siste året. Mistet blant annet kontaktet med en nær person pga det, men hun kom tilbake og nå har vi en mer balansert og ekte relasjon.  

Før har jeg alltid tenkt at fasiten er hva andre tenker, føler og mener. Hvis noen har prøvd å gi meg dårlig samvittighet, så har jeg alltid tatt den imot. Men pga diverse hendelser særlig det siste året, så har jeg innsett at min verdi bare har blitt tråkket på og utnyttet av å være en people-pleaser. Et nytt blikk på selvsrespekt har motivert meg til å passe på meg selv også. 

Hvis jeg mister noen overfladiske og slitsomme vennskap pga det, så får det bare være. Med familie synes jeg det er vanskeligere å endre min rolle, siden den er så innarbeidet.

Generelt har jeg noe som fungerer bra for meg: Hvis det kommer et issue i min retning, så tar jeg meg litt tid til å vurdere og føle på en respons som er riktig for meg. Det er overraskende vanskelig å legge fra seg den automatiske please-responsen som jeg alltid har hatt!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte aldri. Har bestandig vært sta og egenrådig. 

Anonymkode: b7263...7a2

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke det kan være så vanskelig!? Ikke nok tid, ikke mulig = NEI. 

Anonymkode: da728...97c

AnonymBruker
Skrevet

Innså jeg måtte ta noen grep, selv om det var kjempeskummelt. Øvde meg på å si nei til ting, uten å komme med noe forklaring for hvorfor jeg sa nei. Så på relasjonene i livet mitt, hvem tålte at man satte grenser og hvem tok det negativt. Lurt å få hjelp hos en psykolog med dette, man brenner lyset i begge ender med å please andre. For meg var det nok at jeg var litt engestelig som barn, var forventet mye av meg som jeg egentlig ikke ville, men nyttet ikke å si nei. Ble overkjørt både hjemme og på skolen. Til slutt var det enklere å bare være flink pike, så man slapp dårlig stemning. Har tatt meg mange år å komme til et punkt der jeg ikke orker å bruke energien på det, jeg har nok med meg selv og de nærmeste… tipper at når du får synspunkt fra en psykolog om hvorfor du har dette mønsteret, så blir det enklere å gjøre endringer ❤️

Anonymkode: 98bdd...cd3

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bare gadd ikke mer. Det kan ryke noen vennskap på veien, men hvis de ikke tåler et enkelt "nei", eller "det liker jeg ikke", så er det ikke liv laga uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får super hjelp fra Chatgpt, har begynt å lære meg å sette grenser, det føles fantastisk å endelig forstå hva/hvor jeg glipper.

Anonymkode: 3b66d...7a3

AnonymBruker
Skrevet

* vi har lov til å sette oss selv først.

*folk som blir sur grunnet de får nei er ikke folk man vi være venn med.

*si ja til ting som gir deg energi og si pent nei til ting som ikke gjør det. 

*når et nei til en person er det et ja til deg selv er det riktig. Når ja til en person er ja for deg så perfekt. 

*vi er alle like mye verdt, men vi ser ikke ting på samme måte. Så det som er viktig for deg er ikke viktig for meg, men vi er forsatt mennesker og like mye verdt. Så det er ingen ting som gjør oss spesielle og det er alt som gjør oss unik.

Anonymkode: 90a8a...cc1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare én ting jeg misliker mer enn veike mennesker, og det er martyrer. Det er people pleasere som i tillegg syter og klager over alt de gjør for andre uten å få en dritt igjen. Nei vel, men så slutt med det da? (Jeg er ikke en av dem som utnytter, men min tid blir utnyttet til å høre på sytingen.)

Anonymkode: 93de7...0a4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare én ting jeg misliker mer enn veike mennesker, og det er martyrer. Det er people pleasere som i tillegg syter og klager over alt de gjør for andre uten å få en dritt igjen. Nei vel, men så slutt med det da? (Jeg er ikke en av dem som utnytter, men min tid blir utnyttet til å høre på sytingen.)

Da vet jeg at du ikke er en jeg søker råd fra. 

Anonymkode: bde9f...5f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Haha😂 godt du får klaget litt også da.

Anonymkode: 90a8a...cc1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er ikke bra, en av tegnene på å bli frisk fra people pleasing er at man har hjulpet slik at en ikke føler det sånn, dvs med grenser. "Kan jeg hjelpe Lars med å flytte hele eller halve flyttelasset. Halve". Men flytter man heller hele da, så kommer ofte den martyrgreia du snakker om, for da har man sprengt egne grenser også. 

Anonymkode: d067a...6c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da vet jeg at du ikke er en jeg søker råd fra. 

Anonymkode: bde9f...5f2

Veldig bra svar @TS!  

Anonymkode: 1a81a...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er ikke bra, en av tegnene på å bli frisk fra people pleasing er at man har hjulpet slik at en ikke føler det sånn, dvs med grenser. "Kan jeg hjelpe Lars med å flytte hele eller halve flyttelasset. Halve". Men flytter man heller hele da, så kommer ofte den martyrgreia du snakker om, for da har man sprengt egne grenser også. 

Anonymkode: d067a...6c8

Om man vet man er slik så er det bedre å si nei. 

Anonymkode: 3995d...739

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at mange mennesker har prøvd å flytte mine grenser. Da låser jeg meg. Har hatt det for mye. Slike mennesker gjør meg redd. Jeg sier heller nei enn gang for mye, en ja enn gang for mye.

Om andre mennesker ikke liker meg av den grunn så er det deres problem. Ikke mitt. 

Anonymkode: 3995d...739

Skrevet

Jeg har gitt opp og innsett at det rett og slett bare er sånn jeg er. Det jeg derimot har blitt veldig bevisst på er at jeg trives jo best med andre people pleasere for da har vi det alle bra. Så jeg sier konsekvent bare ja til langvarige saker som ferier og helger med andre som er som meg eller minst en i paret er det. I tillegg prioriterer jeg bevisst alltid dem over de som bare skal ha. Så dermed har jeg mange vennskap med mennesker som sikker bare bruker meg, men de får nei hvis jeg har lovet en av mine andre pleaser venner noe og det har hjulpet fodir jeg så at det vare lettere å utsette dem og det har jeg klart å slutte med. Dermed har naturlig mer og mer krets blitt andre people pleasere og mer tid tilbrakt med andre pleasere og da har jeg det langt bedre :)

Anonymkode: 32387...d92

• Nyttig 1
Skrevet

Etter en kollaps, hvor jeg var helt utbrent i flere uke etterpå. Da sa legen at du har ingen plikt til å måtte tilfredsstille alle og enhver. Det er lov å sette seg først for at man skal ha det bra. Etter det har jeg blitt flinkere til å sette grenser og ikke brydd meg om folk blir sure eller irriterte

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...