AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:06 #1 Skrevet torsdag kl. 16:06 Broren min eier et hus rett i nærheten her med en leilighet som han tenkte å få leid ut, og han spurte meg om jeg kunne ta noen bilder og legge det ut, da han skulle bort en periode. Så jeg gjorde det, og kom i kontakt med en som ville leie. Sa ifra om at det er broren min som leier ut, og at jeg bare hjelper til, og ble til at han som ville leie skulle få en kontrakt. Jeg glemte det litt bort, men leietaker meldte etter to uker at han ikke ville leie allikevel. Googlet litt og fant ut at det kan kreves tapt leieinntekt for oppsigelsestiden frem til ny leietaker er på plass da vi hadde en muntlig avtale, etter litt tid svarte han, forsovet veldig høffelig, at han avviste det kravet og hadde rådført seg med en advokat. Han mener at siden det er meg han har snakket med, er det ikke inngått en avtale med utleier den tid det ikke er en formell fullmakt på plass, at den tid det er avtalt å få en kontrakt er det den som vil være bindende i tilegg at den må komme i rimelig tid, og at kommunikasjonen vår til nå ikke er dekkende nok for en husleieavtale -ikke avtalt innflyttningstidspunkt (selv om jeg sa tilgjengelig omgående), ikke avtalt leieperiode (vi tenkte løpende), ikke avtalt oppsigelsestid (her er det vel standard 3 mnd uansett). Jeg tenkte jaja, broren min mener det er tull og at han har forpliktet seg. Så lurer på om det er noen som har peiling på dette fagområdet og vet om hva som gjelder her, eventuelt hvordan vi går fram? Anonymkode: 4d006...d6b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:14 #2 Skrevet torsdag kl. 16:14 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg glemte det litt bort, men leietaker meldte etter to uker at han ikke ville leie allikevel. Anonymkode: 4d006...d6b Foreslå for din bror at du betaler han litt inntil videre ettersom du rotet det til. Anonymkode: 06c48...29e 9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:14 #3 Skrevet torsdag kl. 16:14 Dette må du ta på din kappe, du «glemte det litt bort» jo! Anonymkode: 9fd19...0e8 9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:17 #4 Skrevet torsdag kl. 16:17 Du glemte det og tok først kontakt etter 14 dager. Sorry mac, men dette er din feil. Anonymkode: d985b...abd 8 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:23 #5 Skrevet torsdag kl. 16:23 Dette her er det du som har vaset vekk, du fulgte ikke opp og selfølgelig forsvant leietakeren. Anonymkode: 79f6b...dd6 3 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:24 #6 Skrevet torsdag kl. 16:24 Deres tap, dere rotet det til. Hadde selv som "leieboer", blitt pinlig berørt på deres vegne om dere ikke selv forsto dette. Bor ett lite sted, og slike krav fra en utleier ville blitt snakket om (og ledd av). Anonymkode: b248a...0ca 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:24 #7 Skrevet torsdag kl. 16:24 Så lenge han verken har signert kontrakt eller har bodd i leiligheten, har leietaker alt på det rene og kan trekke seg. Du gav ham nok inntrykket av å være useriøs da du ikke sendte kontrakt på 2 uker, og du virker mye mer useriøs når du prøver å kreve noe som helst av ham nå. Ta det til lærdom og gjør det ryddig neste gang! Anonymkode: cf3ef...476 8 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:29 #8 Skrevet torsdag kl. 16:29 Hva er avtaler? sånn egentlig? at han skal leie en eller annen gang? Dere kommer ingen vei med dette. Bruk tiden på å finne ny leietaker istedet. Anonymkode: e4032...202 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:30 #9 Skrevet torsdag kl. 16:30 Ja, nei, jeg burde jo vært mer på og raskere, men føler jo også leietaker kunne ha purret. Lært noe har jeg ihvertfall. -TS Anonymkode: 4d006...d6b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:33 #10 Skrevet torsdag kl. 16:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, nei, jeg burde jo vært mer på og raskere, men føler jo også leietaker kunne ha purret. Lært noe har jeg ihvertfall. -TS Anonymkode: 4d006...d6b Joda, men det er utleier som har ansvar for å sende kontrakt. Og selv om dere halvveis har snakket om noe muntlig, så er ikke det bindende heller så lenge dere som leietaker påpeker hverken har avtalt innflyttingstidspunkt, leieperiode, oppsigelsestid eller andre formalia. Og ja, du bør ha skriftlig fullmakt fra din bror slik at du kan inngå avtale på hans vegne. Det må også en formell overtakelse på plass, der dere går gjennom boligen, tar bilder og sjekker status og skader før leietaker flytter inn. Anonymkode: 4ec37...b6d 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 17.06): Broren min eier et hus rett i nærheten her med en leilighet som han tenkte å få leid ut, og han spurte meg om jeg kunne ta noen bilder og legge det ut, da han skulle bort en periode. Så jeg gjorde det, og kom i kontakt med en som ville leie. Sa ifra om at det er broren min som leier ut, og at jeg bare hjelper til, og ble til at han som ville leie skulle få en kontrakt. Jeg glemte det litt bort, men leietaker meldte etter to uker at han ikke ville leie allikevel. Googlet litt og fant ut at det kan kreves tapt leieinntekt for oppsigelsestiden frem til ny leietaker er på plass da vi hadde en muntlig avtale, etter litt tid svarte han, forsovet veldig høffelig, at han avviste det kravet og hadde rådført seg med en advokat. Han mener at siden det er meg han har snakket med, er det ikke inngått en avtale med utleier den tid det ikke er en formell fullmakt på plass, at den tid det er avtalt å få en kontrakt er det den som vil være bindende i tilegg at den må komme i rimelig tid, og at kommunikasjonen vår til nå ikke er dekkende nok for en husleieavtale -ikke avtalt innflyttningstidspunkt (selv om jeg sa tilgjengelig omgående), ikke avtalt leieperiode (vi tenkte løpende), ikke avtalt oppsigelsestid (her er det vel standard 3 mnd uansett). Jeg tenkte jaja, broren min mener det er tull og at han har forpliktet seg. Så lurer på om det er noen som har peiling på dette fagområdet og vet om hva som gjelder her, eventuelt hvordan vi går fram? Anonymkode: 4d006...d6b siden dere begge ville skrive en leiekontrakt er den først gyldig når den er signert da mab må diskutere og få alt riktig av levering av nøkkler, depositum, etc. Alt ska vare diskutert og gådd igjenom. Det er aldri muntlig bare fordi noen sier hei jeg vil leie, ok den er din. Man må faktisk gå igjennon mange vesentlige ting sammen og skrive under eller begge to "vi avtaler muntlig" Anonymkode: e3057...2fa
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 17.30): Ja, nei, jeg burde jo vært mer på og raskere, men føler jo også leietaker kunne ha purret. Lært noe har jeg ihvertfall. -TS Anonymkode: 4d006...d6b Bra, det er slik man lærer. Ikke verste blemma å lære av heldigvis 😊 Anonymkode: e8a88...6e6
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden Om en utleier hadde "glemt bort" og vært treg ville jeg også kansellert. For neste gang er det noe som må fikses, depositumskontoen, eller noe annet. Rotete utleiere unngår man. Anonymkode: 28c8c...a4f 3 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Hallo er du helt sprengt? Denne mannen fikk beskjed om at han skulle få leie og at dere skulle ordne kontrakt, og så "glemmer du det" i to uker før fyren selv må ta kontakt med deg?? Selvfølgelig ombestemmer han seg da, alle med vettet i forstand hadde ombestemt seg da. Når man trenger tak over hodet har man ikke tid til å sitte å vente på at ting skal skje og at det blir glemt bort. Og det er overhode ikke hans oppgave å hverken purre eller holde prosessen i gang når dere har kommet så langt at det er snakk om kontrakt. Og du ønsker nå å kreve tapt leie fordi DU dreit deg ut?? 🤦♀️ Anonymkode: 32ff2...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Beklager, TS, men her er det nok du selv som er problemet altså. Som utleier må man være proff, man må kunne og følge opp det juridiske rundt avtaler, kontrakter og ikke minst leieforholdet. Hva tror du retten og loven sier til at du mener du har inngått en avtale om å leie ut en annen manns hus? Og da han sa ja sluttet du å svare? Hvem skal få leiepengene? Hva er oppsigelsestiden? Når skulle han ha flyttet inn? For det første har du selvfølgelig ikke noe formell rett til å leie ut andres eiendom, og det finnes ingen verdens kontrakter eller noen ting? Nei, denne saken kommer du nok ikke unna. Kanskje det er lurt av din bror å bruke utleiemegler eller andre proffe siden han og du tydeligvis er helt på jordet hva angår utleie. Vær hellere glad for at du ikke blir anmeldt for scam på Finn. Anonymkode: 7e393...be1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 17.30): Ja, nei, jeg burde jo vært mer på og raskere, men føler jo også leietaker kunne ha purret. Lært noe har jeg ihvertfall. -TS Anonymkode: 4d006...d6b Vel, leietaker purret jo etter to uker, så det er kun deg selv du og din bror har å takke for at leieforholdet ikke ble noe av! Anonymkode: 9fd19...0e8
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden Hvorfor er dette en gang en diskusjon. Virker jo temmelig desperat TS hvis eneste måten å få leid ut på er å gå til angrep. Anonymkode: 74fe7...970
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå