Gå til innhold

Gravid alenemor og ensom

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i 7 mnd og føler meg veldig ensom nå som det går mot slutten. Fram til nå har det bare vært gledelig, men nå når formen er dårligere og fødsel nærmer seg så føler jeg plutselig på en voldsom ensomhet og sårbarhet for å være alene på sykehuset. Jeg har familie rundt meg som nok hjelper når jeg spør, men de står ikke veldig nær meg. 

jeg har valgt å bli gravid alene, så det er ingen barnefar i bildet. Når barnet kommer så vet jeg det blir utrolig kjekt og jeg gleder meg veldig til våren og sommeren. Men akkurat nå er det litt tøft å stå i alene. 

er det andre som står i samme situasjon eller som har gode tips til å føle mindre på ensomhet? 

Anonymkode: fc87c...521

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bli med i barselgruppe når barnet er født.  Du kommer til å få mange nye venner straks barnet er født. Mange nybakte foreldre ønsker nytt nettverk.

Anonymkode: 1e58e...96f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Uff! Høres vondt ut! 🫂

Kanskje du kan skrive en dagbok til den lille i magen? 
Om opp og nedturer. Drømmer og tanker? 

Kanskje du kan ta del i sosiale fellesskap på nett?

Babyverden, Kvinneguiden, Instagram, TikTok og andre steder? 

På nettet vil man ofte finne noen som av ulike grunner går igjennom noe lignende. 

Kanskje du kan ta kontakt i et par lokale Facebook grupper? 

Spør om det finnes andre som venter barn i 2026 som kunne tenke seg en Mammagruppe/Barselsgruppe? 🙂

Sikkert mange som tenker det samme, men som ikke tør å ta det første steget.

AnonymBruker
Skrevet

Aleneforeldreforeningen, Enestående familier, Røde Kors nettverkssenter for aleneforsørgere, Frelsesarmeen Sammen og Blå kors sin barnas stasjon. Bare å sjekke ut hva som finnes av tilbud der du bor.

Hvis du har brukt donor så finnes det egne grupper for de som har brukt donor. 

Anonymkode: aff7e...269

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Har de tilbud om svangerskapskurs der du bor?  Der kan du jo bli kjent med flere som er gravide i omtrent samme måned som deg?

Skrevet

Så tøff du er! Jeg kjente meg ensom den siste tiden selv om jeg hadde partner så skjønner veldig godt at at du kjenner på det som er alene. Det går an å be om ekstra samtaler med jordmor på sykehuset i tida frem mot fødsel. Jeg fikk det via helsestasjonen pga. fødselsangst. Da blir du både litt bedre kjent på sykehuset og treffer kanskje noen kjente fjes under fødsel.

Anonymkode: 8812a...168

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...