Gå til innhold

Julegaver til barn i barneskolealder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på, hvor mange julegaver får barna deres av dere til jul? 
Jeg mistenker at jeg har overdrevet litt.. men juleplaner med storfamilien (mine/dine/våre-familie) ble avlyst, og jeg føler for å kompensere for å forlenge gaveåpningen. Jeg bare ELSKER å sitte i lang tid og åpne gaver, mens vi koser oss med kake, brettspill osv… men at vi sitter lenge, gjerne til 23-00-tiden. Og vi åpner en og en pakke slik at alle ser hva giver har lagt tid og kjærlighet i til mottaker. Synes det er mest respektfullt … men det var en avsporing.. 

Uansett, siden vi nå er en liten gjeng i stedet for en stor flokk, er jeg redd jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å handle inn for mange gaver til barnet vårt. Selve «min» del av familien er liten, så det er ikke så mange som gir til vårt barn, så føler jeg må kompensere for det også (og så elsker jeg som sagt gaver).

Anonymkode: f6131...6c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han får èn gave på selve kvelden. Har også liten familie, så blir ikke mange gavene. Skal feire med søskenbarna hans og de kommer til å drukne i gaver. Men sånn er livet, det er ikke antall gaver som betyr noe.

Anonymkode: 9be86...a4b

Skrevet

Våre får totalt mellom 8 og 10 gaver. To fra besteforeldre, to fra tante/onkel, en eller to fra oss, to-tre fra søsken og en fra oldemor.

Anonymkode: 71250...a78

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han får èn gave på selve kvelden. Har også liten familie, så blir ikke mange gavene. Skal feire med søskenbarna hans og de kommer til å drukne i gaver. Men sånn er livet, det er ikke antall gaver som betyr noe.

Anonymkode: 9be86...a4b

Det er det som betyr noe for de fleste barn, selv om det ikke er det for foreldrene, man ønske rå lære vekk verdier osv.. men for barn så er det viktig uansett hva men velger å tro. Hvorfor gir dere ikke flere gaver, slik at barnet deres ikke føler seg så annerledes og utenfor julemagien?

Skrevet

Mine barn pleier få fra besteforeldre, oss foreldre, sine 2 søsken + de vi feirer med. 

Så i år blir det nok 6-7 gaver.Så får de i tillegg i alle fall én familiegave på deling, pluss evt fra venner. Noen år har jeg ordnet morgengave. 

Anonymkode: d1001...cde

Skrevet

Jeg har bare 1 barn og jeg har kjøpt 6 gaver til ham + 5-6 gaver fra familie/venner.

Anonymkode: d4610...2ba

Skrevet

ca 15. Bestemor og tante overdriver. Alt blir ikke brukt.

Anonymkode: ad8e0...0ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er det som betyr noe for de fleste barn, selv om det ikke er det for foreldrene, man ønske rå lære vekk verdier osv.. men for barn så er det viktig uansett hva men velger å tro. Hvorfor gir dere ikke flere gaver, slik at barnet deres ikke føler seg så annerledes og utenfor julemagien?

Gaver er viktig for de fleste barn, men det er ikke viktig for barn å få mange gaver. Dette er noe som er tillært og som voksne skaper forventninger om. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gaver er viktig for de fleste barn, men det er ikke viktig for barn å få mange gaver. Dette er noe som er tillært og som voksne skaper forventninger om. 

Hvis de er sammen med andre barn som får massevis med gaver, men de selv bare får én, så er ikke det noen god følelse. Da er det klart at viktig med «mange» gaver.  Jeg synes det er ganske slemt av foreldre å utsette barna sine for, faktisk. Tenk så lite verdt det barnet må føle seg stakkars. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En fra hver forelder som oftest, vi er skilt. Av og til kjøper vi noe sammen om de ønsker seg noe spesielt dyrt. 

De har veldig stor familie, da, og får nok 16-17 presanger hver, i tillegg til en og annen vennegave.

Anonymkode: 91419...b56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis de er sammen med andre barn som får massevis med gaver, men de selv bare får én, så er ikke det noen god følelse. Da er det klart at viktig med «mange» gaver.  Jeg synes det er ganske slemt av foreldre å utsette barna sine for, faktisk. Tenk så lite verdt det barnet må føle seg stakkars. 

Du har ikke tenkt litt lenger enn det nei, det har du ikke. For hva hvis de andre barna får mindre gaver enn barnet du gir til da? Da vil de føle på den samme triste følelsen som du beskriver. Men det hadde du ikke tenkt, for det bryr du deg ikke om. Det viser egentlig hvor korttenkt og egoistisk din plan om å gi gaver er. 

Verden er ikke sort eller hvit, den har nyanser.

Anonymkode: 232ae...d84

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både min mann og jeg har stor familie. Vi oppfordrer til spleising på gave fra tanter og onkler, men hvis det ikke skjer, blir det fort 15-20 gaver hver til våre tre barn. Utpakkingen tar en evighet, så vi åpner ofte litt på morgenen også. Barna mister helt fotfestet utover utpakkingen og det er vanskelig å holde ut for den minste.

Anonymkode: e6e14...65b

AnonymBruker
Skrevet

En gave fra foreldre, en fra søsken + fra familie. Til sammen cirka 10 gaver til hvert barn på julaften. 

Anonymkode: 46805...88c

AnonymBruker
Skrevet

8-10 gaver, men det er kun ordentlige gaver da. Søskenbarna deres som vi skal feire med, har så veldig stor familie og de får masse ræl fra de, så de blir aldri ferdig med å pakke opp. 

Anonymkode: 7126e...9b2

AnonymBruker
Skrevet

Våre får fra 11 personer/familier. Det blir ca 11-16 gaver. Vi (og andre) gir for en viss sum. Noen ganger er det tre små gaver, andre ganger er det en stor en. Det er alt etter hva de ønsker seg.

Anonymkode: 894ed...fe3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har ikke tenkt litt lenger enn det nei, det har du ikke. For hva hvis de andre barna får mindre gaver enn barnet du gir til da? Da vil de føle på den samme triste følelsen som du beskriver. Men det hadde du ikke tenkt, for det bryr du deg ikke om. Det viser egentlig hvor korttenkt og egoistisk din plan om å gi gaver er. 

Verden er ikke sort eller hvit, den har nyanser.

Anonymkode: 232ae...d84

Jeg gidder ikke gi folk som formulerer seg på en så nedlatende måte til andre, et seriøst svar. 
Henvend deg til andre på en mer respektfull måte, så får du kanskje seriøse svar og synspunkter… om det er noe du er interessert i dag? (Det var et svar til hun som sa at barnet får én gave, og er sammen med barn som kommer til å drukne i gaver). 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...