Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er høygravid og venter et barn i desember. Jeg har fått det for meg at desemberbarna nå hadde fått rett til barnehageplass fra august før de fyller 1 år, men jeg så nå i dag at bare var et forslag som var vedtatt og at endringene ikke har tredd i kraft ennå… 

Vi har søkt 100% foreldrepenger i perioden, og vil sitte med et kjempeproblem da vi ikke vil ha råd til ulønnet permisjon i 8 måneder 🙈

Så, hva gjør man?
Noen som har erfaringer/gode forslag? 

Dette stresser meg, og er ikke det jeg ønsker å bruke tankekraften min på de siste dagene før fødsel 😢

Anonymkode: c3b7f...4c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøve å strekke permisjonen ved å f.eks. ta 1 uke ulønnet per måned (om arbeidsgiver tillater), bruke ferie for alt det er verdt, trygle besteforeldre eller andre personer om hjelp til barnevakt innimellom, søke kontantstøtte etterhvert og se på muligheter for dagmamma/barnevakter. Er du heldig er det plass i barnehagen dere ønsker uansett, så får dere plass rundt om året. Eventuelt starte i en annen barnehage som har plass, og bytte barnehage etterhvert.

Er i samme situasjon selv. Min fyller året nå om to uker, men har ikke rett på plass før neste august, og ingen ledige plasser i nærheten. Vi blir å ende opp med , 3 måneder uten inntekt på meg, pluss ingen ferie samtidig til neste år.

Anonymkode: 6225e...cd3

• Hjerte 4
Skrevet

Sikker på at de ikke har rett til barnehage fra den måneden de blir ett?  Altså desember, ikke august. 

Anonymkode: 6bddc...2e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sikker på at de ikke har rett til barnehage fra den måneden de blir ett?  Altså desember, ikke august. 

Anonymkode: 6bddc...2e5

Ja. Det er kun t.o.m novemberbarn. 

Anonymkode: 2ceaf...e47

Skrevet

Selv om du ikke har rett på plass, er det likevel mange som kan tilby plass. Det kommer litt an på hvor i landet du bor, og om det er privat bhg eller ikke. Noen tilbyr også ordninger der du for eksempel kan betale for plass fra august og så først benytte plassen i oktober-november når barnet er litt eldre. Så det lønner seg å sjekke ut litt områdene rundt og hvordan barnehagedekningen er der du bor.

Anonymkode: 841db...1a0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da må du se om det kan være plass i andre barnehager innen rimelig avstand. Det var stappfullt i barnehagene i vår bydel da vårt desemberbarn ble ett, men flere av dem i barselgruppa fant ledige plasser i andre bydeler. 

Dagmamma, er det et alternativ? Enten 100% eller kombinert med deltidsjobb 

En kombinasjon - en dag pass i uka fra et familiemedlem, en dag pass fra dagmamma, og deltidsstilling? 

Anonymkode: be0e1...51b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er fortsatt mulig å få plass, så lenge det ikke er ventelister og de har ledige plasser. Her er vi heldige (bygda), så det var plass til begge når vi hadde behov for det, da var de 1 år. Barna er født i desember og januar. 
ellers blir det kontantstøtte som går til dagmamma, spørre familie om pass, ta litt ulønnet (ikke 100%, men noe, og supplere med annen pass). 

Anonymkode: f3904...514

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dagmamma ❤️

Om du leter godt, kan du finne noen bra (Facebook grupper f.eks.). 

Datteren min er nå 10 og tidligere dagmamma er fremdeles barnevakt når det trengs. 

Anonymkode: 7a180...c54

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan du bytte til 80%? Vi tok 80%. Fikk plass fra nå i desember selv om vi ikke har rett på plass da, men starter ikke i bhg før mars. 11-12 mnd litt for tidlig å starte i bhg uansett synes jeg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dagmamma ❤️

Om du leter godt, kan du finne noen bra (Facebook grupper f.eks.). 

Datteren min er nå 10 og tidligere dagmamma er fremdeles barnevakt når det trengs. 

Anonymkode: 7a180...c54

Det finnes så og si ikke dagmamma. 

Anonymkode: 34742...995

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis du bor i Oslo finnes det barnehager med rullerende opptak og oftest ledig plass ❤️ Andre større byer har sikkert lignende. Sjekk kommunen :) 

• Liker 2
Skrevet

Det blir jo enten ulønnet permisjon eller dagmamma? Altså, nå er det jo til og med november. Når jeg fikk mitt novemberbarn for flere år siden var det til og med september man hadde krav på plass, dere må jo bare finne en løsning :) 

Anonymkode: d362a...758

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er høygravid og venter et barn i desember. Jeg har fått det for meg at desemberbarna nå hadde fått rett til barnehageplass fra august før de fyller 1 år, men jeg så nå i dag at bare var et forslag som var vedtatt og at endringene ikke har tredd i kraft ennå… 

Vi har søkt 100% foreldrepenger i perioden, og vil sitte med et kjempeproblem da vi ikke vil ha råd til ulønnet permisjon i 8 måneder 🙈

Så, hva gjør man?
Noen som har erfaringer/gode forslag? 

Dette stresser meg, og er ikke det jeg ønsker å bruke tankekraften min på de siste dagene før fødsel 😢

Ring til kommunen du bor i og hør hvordan det fungerer hos dere. 
Vet om flere som har havnet på venteliste, men som har fått plass i god tid før barnehageoppstart. 

Anonymkode: 43723...ec2

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar ❤️

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk plass i januar sånn at han begynte da han var 13 mnd. Er det ledig kapasitet så kan det gå helt fint ☺️

Anonymkode: fda4f...891

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan du bytte til 80%? Vi tok 80%. Fikk plass fra nå i desember selv om vi ikke har rett på plass da, men starter ikke i bhg før mars. 11-12 mnd litt for tidlig å starte i bhg uansett synes jeg. 

Det finnes så og si ikke dagmamma. 

Så vidt jeg vet kan man ikke bytte fra 100 til 80 eller omvendt. 

Det man kan gjøre derimot er å bytte mellom lønnet og ulønnet permisjon. Altså ta 4 dager med lønnet for å så ta en dag ulønnet (arbeidsgiver må være med på det!)

Alternativt går det vel også an å jobbe litt redusert og blande det med permisjon (f.eks at mor har tre dager perm og så to dager på jobb, mens faren jobber 60% og har fri de to dagene moren er på jobb) - kommer jo alltid veldig an på hvor fleksibel arbeidsgivere er. 

Det samme gjelder å jobbe inn pluss timer eller gå i minus på timekonto, jobbe lørdag for å ta fri mandag (hvis den andre forelder er med barnet lørdag), osv

ts, du kan vel også sette av 20% av lønnen for å så bruke disse pengene når du tar ulønnet perm - blir ikke helt det samme men veldig likt (er jo selvfølgelig enklere hvis nav gjør det for deg, men siden man ikke kan bytte kan det være en løsning?)

Lykke til! 

Anonymkode: 3b69e...d6e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere får kontantstøtte og kan bruke disse pengene til å ansette en dagmamma. Suppler med litt fri og avspasering, besteforeldre som passer og ferie. Så ringer dere rundt til barnehager og spør om noen har en ledig plass. 

Anonymkode: 39a09...afe

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dere får kontantstøtte og kan bruke disse pengene til å ansette en dagmamma. Suppler med litt fri og avspasering, besteforeldre som passer og ferie. Så ringer dere rundt til barnehager og spør om noen har en ledig plass. 

Anonymkode: 39a09...afe

Haha jeg hadde dagmamma og den kontantstøtta rekker ikke så langt. Nå med så billige barnehageplasser betalte vi vel ca dobbelt så masse i måneden for å ha to dager dagmamma, i forhold til bhg-plass. Det var dyrt! 

Måten vi løste det på var at mannen min hadde gradert pappaperm sin permisjonsperiode. Så jeg hadde noe perm da han hadde "hovedperm". Hadde vel da 60-40. Siste halvår fra januar til august hadde mannen da en dag i uka igjen av pappaperm. Jeg tok 50% ulønna perm, og jobbet 50%. Hadde da annenhver uke 3 dager-2 dager på jobb, og noe hjemmekontor. Ellers hadde vi en-to dager i uka med dagmamma, litt avhengig av min jobbuke.

Anonymkode: 841db...1a0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi får også en datter i desember og har søkt om 100% permisjon. Storebror går i familiebarnehage her og det løser seg mest sannsynlig med at hun får søskenprioritet. Vi søker vanlig opptak og betaler for plassen fra august til januar uten å bruke den. Barnehagen sier i hvert fall at de vil gjøre alt for å få henne inn. Veldig uplanlagt, men høyt ønsket barn, så vi har ikke hatt tid til å spare opp så en av oss kan gå ulønnet. Det må bare løse seg 😂

Anonymkode: 7965b...4bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så vidt jeg vet kan man ikke bytte fra 100 til 80 eller omvendt. 

Det man kan gjøre derimot er å bytte mellom lønnet og ulønnet permisjon. Altså ta 4 dager med lønnet for å så ta en dag ulønnet (arbeidsgiver må være med på det!)

Alternativt går det vel også an å jobbe litt redusert og blande det med permisjon (f.eks at mor har tre dager perm og så to dager på jobb, mens faren jobber 60% og har fri de to dagene moren er på jobb) - kommer jo alltid veldig an på hvor fleksibel arbeidsgivere er. 

Det samme gjelder å jobbe inn pluss timer eller gå i minus på timekonto, jobbe lørdag for å ta fri mandag (hvis den andre forelder er med barnet lørdag), osv

ts, du kan vel også sette av 20% av lønnen for å så bruke disse pengene når du tar ulønnet perm - blir ikke helt det samme men veldig likt (er jo selvfølgelig enklere hvis nav gjør det for deg, men siden man ikke kan bytte kan det være en løsning?)

Lykke til! 

Anonymkode: 3b69e...d6e

Men TS har vel ikke begynt sin perm enda og kanskje kan endre søknad.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt ut 4 mnd ulønnet og nesten tre mnd ferie, så tar far sin perm pluss 3 ekstra uker ferie/avspasering. En fordel er jo at barnet er litt eldre når det starter i bhg 🥰 vi sparte det meste under perm, levde som at jeg hadde 80% utbetaling og far sparte like mye. 

Anonymkode: 5a1eb...d55

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...