Gå til innhold

Sjeldent syk - hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Av ren nyskjerrighet, er det tilfeldig at jeg sjeldent blir syk?

Er voksen, har aldri hatt influensa eller covid, meg bekjent (Tok kun 2 vaksiner for jeg er litt redd for sprøyter). Kan jo bli forkjøla, men så og si alltid uten feber. Det «setter seg» liksom aldri. Sånn har det alltid vært.
Har en sprek og sunn venn, som fortsatt er dårlig etter influensa på 3. uka. Hun fikk influensa i fjor også.

Jeg er ikke spesielt sunn. Litt overvektig, trener ikke, spiser ganske usunt av og til. Sover for lite. Ingenting som tilsier at mitt immunforsvar er super bra akkurat 😆

Så av ren nyskjerrighet lurer jeg på om jeg er heldig? Er det ren flaks?

(Min tenåringsdatter er ganske lik meg. Aldri syk! Min mann blir fryktelig dårlig hver gang han er forkjøla. Visstnok influensa hver gang 🙄)

Anonymkode: 6ca0f...829

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tenker du vi skal kunne vite det? Folk har forskjellig immunforsvar.

Anonymkode: defbc...828

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Å ikke ha barn i barneskolealder hjelper på helsa her iallefall. 

Anonymkode: 57b30...98a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har det likt, også gjennom hele tiden med barn i barnehage og småskole. Lever helt ok sunt, men ikke bedre enn folk rundt meg som er mye mer syke. Aner ikke hvorfor og det finner man vel heller ikke ut. Må bare håpe at det varer :) Er vel nøyere på håndhygiene enn mange andre, men tror ikke det er hele forklaringen.

• Nyttig 1
Skrevet

Du har et sterkt immunforsvar. Kan være ren flaks. Jeg blir mye sykere både i hyppighet og styrke nå etter pandemien, og det er nok fordi vi var hyperforsiktige i de årene for å unngå å smitte nær familie i risikogrupper. Immunforsvaret mitt gikk fra late feriedager under pandemien til noe à la 16 ukers helvete etterpå (vi ble jo ikke "trent" mot alle andre slags virus og bassilusker når vi vsr hyperforsiktige ubder pandemien).

Anonymkode: e8f93...7f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er aldri syk, aldri hatt verken omgangssyke, influensa, covid. Er uvaksinert (ikke tatt noe siden jeg var liten). Sover også for lite, men trener og spiser sunt da. Jobber på en travel sykehusavdeling. 
Mine 4 unger er som meg, aldri syke, de to yngste har aldri vært hos lege, og de største har vært for skade. Jeg har vært syk to ganger som voksen, en gang for 20 år siden og en gang for 3 år siden, dobbelsidig lungebetennelse begge gangene (ene gangen gravid), kjappt frisk begge gangene. Tror immunforsvaret mitt er av stål elns. 😆

Anonymkode: 1398a...4aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Av ren nyskjerrighet, er det tilfeldig at jeg sjeldent blir syk?

Er voksen, har aldri hatt influensa eller covid, meg bekjent (Tok kun 2 vaksiner for jeg er litt redd for sprøyter). Kan jo bli forkjøla, men så og si alltid uten feber. Det «setter seg» liksom aldri. Sånn har det alltid vært.
Har en sprek og sunn venn, som fortsatt er dårlig etter influensa på 3. uka. Hun fikk influensa i fjor også.

Jeg er ikke spesielt sunn. Litt overvektig, trener ikke, spiser ganske usunt av og til. Sover for lite. Ingenting som tilsier at mitt immunforsvar er super bra akkurat 😆

Så av ren nyskjerrighet lurer jeg på om jeg er heldig? Er det ren flaks?

(Min tenåringsdatter er ganske lik meg. Aldri syk! Min mann blir fryktelig dårlig hver gang han er forkjøla. Visstnok influensa hver gang 🙄)

Anonymkode: 6ca0f...829

Jeg er som deg og av og til lurer jeg på om det er noe feil med meg som aldri blir syk. Jobber i barnehage og lever ikke veldig sunt og er overvektig i tillegg på grensen til utbrent, så det psykiske får kjørt seg, men aldri fysisk syk. Og av og til er det irriterende, får aldri brukt en eneste sykedag! Luksusproblem, jeg vet det men av og til kunne jeg tenkt meg en fysisk sykdom i bytte mot å slite psykisk. 

Anonymkode: 615d7...3de

Skrevet

Norsklæreren her!

Hvis du er "sjelden syk", så betyr det at det forekommer sjelden at du er syk. Det vil si at du oftest er frisk.
Hvis du er "sjeldent syk", så betyr det at du er så fryktelig syk at det forekommer sjelden at noen er så syk som du er akkurat nå.

Én bokstav forandrer her helt betydningen av setningen. Jeg vil tro du egentlig mente å skrive "sjelden syk" i emnetittelen.

Anonymkode: dc590...4fb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dere som sjelden blir syke: har dere et overaktivt imunforsvar som allergi eller lignende?

Skrevet
Knutekålmor85 skrev (4 minutter siden):

Dere som sjelden blir syke: har dere et overaktivt imunforsvar som allergi eller lignende?

Ikke i mitt tilfelle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Å ikke ha barn i barneskolealder hjelper på helsa her iallefall. 

Anonymkode: 57b30...9

Dette! 

Før jeg fikk barn var jeg aldri syk. Da barna gikk i bhg/småskolen var jeg veldig ofte febersyk, typ 2-4 ganger i året. 

Nå går de yngste på ungdomsskolen og det er flere år siden noen av oss var febersyke. Må ha vært i 2020 da vi alle fikk et par runder covid. 

I tillegg til immunforsvar, så tror jeg det også handler om type jobb, eks er butikkfolk og omsorgsyrkefolk mer utsatt tenker jeg, hvor mange og hvor små barn man har, kjører kollektivt, mye på farten eller mest hjemme osv

En kollega var mye borte inntil hun fikk førerkort. Det hjalp på helsen å ikke sitte/stå på stappfull skolebuss daglig. 

Anonymkode: 3c2c6...0c1

Skrevet
Knutekålmor85 skrev (11 timer siden):

Nope. 

Anonymkode: 1398a...4aa

Skrevet

De fleste er ganske lite syke. 20% har 80% av sykefraværet (omtrentlig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...