Gå til innhold

Foreldre som er natteravner, men ikke skjønner at sine egne barn drikker og fester

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hehe ;) Det ligger i ungdommens natur å lure seg unna, lyve litt, dra på fest, skjule det dagen derpå osv. Og siden tidenes morgen så har dynamikken i stor grad mellom foreldre og ungdom vært preget av denne runddansen. Jeg er født i -75, og da jeg var ungdom var det også slik.

Det som er fint er at foreldre melder seg som Natteravner. En ting er at ungdommene lurer seg unna på fest, men de som reker i gatene, stumper av full i grøfta når gradestokken viser minus 15, de som ikke finner veien hjem, slåssing, risiko for voldtekt / ran etc. Risiko er det også på hjemmefester, men å vase alene i gatene er en større risiko. Og det er forebyggende at voksne bidrar. 

Så hva er målet ditt her? Bare drite dem litt ut fordi de er ordinære foreldre med ordinære ungdommer? Eller ønsker du at de skal stå til rette for deg eller slutte med bidrag som Natteravn?

Anonymkode: fdc1b...2c9

Jeg driter de ikke ut, men jeg synes det er helt fjollete at de som er Natteravner og går rundt og ser alt tenåringer kommer borti, tror at deres egne tenåringer ikke verken smaker på alkohol eller røyker.

Og så synes jeg selvfølgelig at å lage slike rigide avtaler om at man ikke får sertifikat hvis man får en dråpe alkohol innenfor leppene eller prøver å røyke, er totalt borti natta🤣

Ts

Anonymkode: 1b2e0...b66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er den tynneste begrunnelsen jeg noensinne har hørt for å ikke gå natteravn, det er snakk om 2-3 kvelder i løpet av et år. Regner ikke med du jobber hver eneste fredag og lørdag kveld. 

Anonymkode: bed0b...431

Jeg har ikke noe behov for å være Natteravn og er ikke noe dårligere menneske for det.

Har en liten en på to år, så jeg har nok å styre med om nettene.

Er du Natteravn?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
itiswhatitis skrev (14 timer siden):

Hva var spørsmålet? Haha eller beskriver du din egen situasjon?? 

Jeg lager ikke rigide avtaler med mine tenåringer om at de ikke får sertifikat eller andre ting hvis de prøver på å røyke eller drikke, for jeg vet at de ikke holder det.

De er ikke interessert i røyking, men jeg vet at de har smakt på alkohol og de har vært brisne når jeg har hentet de fra fest, men de har ikke vært fulle enda, sier de da...

Jeg oppmuntrer de ikke til å prøve alkohol/ rusmidler og jeg gir de heller ikke alkohol, men er fullstendig klar over at de smaker på det de kommer over når de er sammen med venner.

Slik var jeg også, og det er helt normalt å ønske å prøve ut det som de andre gjør.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Våre har aldri drukket. Fikk lappen. Vennene har heller ikke drukket. De ville ikke drikke selv, så ikke vitsen med det. Ikke vennene heller. Vi foreldre og foreldrene til vennene har grenser og regler og er til stede. Mulig mange foreldre ikke er det idag(ser det ofte, mange ungdommer er overlatt til seg selv. og ja noen drikker og foreldre tror de ikke gjør det). Ikke alle ungdommer drikker! Ikke alle ungdommer syns det er kult! Og ja vi vet det er tilfelle da de henger her med venner eller sosiale via gaming osv ;)

Anonymkode: 2e112...c1f

Men fikk de lappen fordi de sa de aldri hadde drukket eller valgte de selv å ikke drikker alkohol?

Min nevø valgte å ikke drikke alkohol selv om han var på fester.

Han valgte dette selv fordi han spilte fotball og ville ikke ødelegge formen sin. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

sine egne barn😕egne barn🥰

Anonymkode: d124c...54b

AnonymBruker
Skrevet

Hva er målet ditt med å kaste drott i dens retning? Folk som går natteravn er ofte foreldre av ungdommer og nettopp derfor går de natteravn. Det får du til å bli noe helt feil. For øvrig tviler jeg på at du kjenner disse så godt og jeg trur ikke de har snakket med deg spesielt om hva de vet om hva barna gjør. Jeg tror du bare er sjalu at de gjør noe nyttig. 

Anonymkode: 491a3...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Da gir du beskjed, vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: 8d6f9...7da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke noe behov for å være Natteravn og er ikke noe dårligere menneske for det.

Har en liten en på to år, så jeg har nok å styre med om nettene.

Er du Natteravn?

Ts

Ja, jeg er natteravn. 

Det handler ikke om å være et godt eller dårlig menneske, men om å ta sin del av samfunnsansvaret for å sikre et best mulig oppvekstmiljø for våre barn. 

Anonymkode: bed0b...431

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mine søsken var eksperter på å skjule at vi hadde drukket eller røyket hasj. Vi har fortalt noe av det til foreldrene våre nå som voksne, og de visste ikke omfanget av hva vi drev med. Det er ikke så vanskelig å skjule. 

Som du sier er det ikke noe unormalt for ungdom å feste, og dine barn gjør det samme. Så ingen er verre enn noen andre her.

Disse foreldrene går hvertfall natteravn. Du kan jo bidra med noe du også. Skjønner ikke at du orker å bry deg. 

Anonymkode: f78e1...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Men fikk de lappen fordi de sa de aldri hadde drukket eller valgte de selv å ikke drikker alkohol?

Min nevø valgte å ikke drikke alkohol selv om han var på fester.

Han valgte dette selv fordi han spilte fotball og ville ikke ødelegge formen sin. 

Ts

Foreldrene våre prøvde seg på den der regelen. Men vi både røyket og drakk og fikk penger til lappen 🤣. De innså nok at vi kom til å gjøre sånt uansett og at det var vanskelig å unngå. Jeg syns ikke det var noe rart at de ombestemte seg. Det beste er nok å ha gode relasjoner med barna sine, snakke med de om alkohol og festing osv og være der hvis det skulle skje noe. 

Anonymkode: f78e1...2f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...