Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har sett noen klipp der en mann avverger små konflikter ved å kysse partneren når hun blir lett trigget – for eksempel når en tom cornflakespakke står i skapet og hun begynner å klage. I stedet for å diskutere, kysser han henne, og hun roer seg faktisk.

Hvis dette ikke er fake, kan det nesten se litt «kjøpt» ut. Mange ville oppleve det som manipulerende hvis partneren hoppet over saken og gikk rett på fysisk nærhet. Men her kan kjærlighetsspråk bety mye. Hvis hennes språk er fysisk berøring, vil et kyss ikke føles som et triks, men som trygghet. Det treffer følelsene hennes direkte.

Det samme gjelder andre kjærlighetsspråk: en liten gave kan føles ekte og lindrende for en som har «gaver» som språk – men falskt for den som ikke har det.

Altså: det som for noen virker manipulerende, kan for andre være akkurat den typen omsorg som faktisk hjelper. Kjenner du deg igjen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han hadde spist opp cornflakes, så er vel hans kjærlighetsspråk også å være egoistisk? 

Hvis man stadig skaper konflikter nytter det ikke hvor god reparasjonen er 

Anonymkode: 184d8...5fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis han hadde spist opp cornflakes, så er vel hans kjærlighetsspråk også å være egoistisk? 

Hvis man stadig skaper konflikter nytter det ikke hvor god reparasjonen er 

Anonymkode: 184d8...5fe

Om man lager en konflikt ut av at han har spist opp cornflakes så har man et problem...

Det er min mening. Det er en bagatell i den store sammenhengen.

Er det et mønster så er det noe annet. Da hadde jeg ikke kjøpt cornflakes 😂 

Hvorfor skal man gjøre det mer avansert enn det det trenger å være?

Et kyss er vel fint uansett? Jeg får aldri nok av kyss...

Endret av Strigiformes
Skrevet

Jeg tror dere misforstår spørsmålet litt: Dette handler ikke om den konkrete casen med cornfleks. Det handler generelt om hvorvidt det fungerer å konflikthåndtere ved å tilby motpartens kjærlighetsspråk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
bleiebaron skrev (5 minutter siden):

Jeg tror dere misforstår spørsmålet litt: Dette handler ikke om den konkrete casen med cornfleks. Det handler generelt om hvorvidt det fungerer å konflikthåndtere ved å tilby motpartens kjærlighetsspråk. 

Jeg er helt enig med deg i at det er en fin måte å deeskalere en kommende konlflikt på. Selv vet jeg jo med meg selv at hvis jeg begynner å bli irritert og sur for noe så vil jeg bare at partneren min skal se det, og agere deretter. Gjerne med noe som demper stressnivået som bygger seg opp. 

Anonymkode: b1108...928

AnonymBruker
Skrevet

Problemet var jo ikke at cornflakes var tom, men at han satte en tom eske inn i kjøkkenskapet istedenfor å kaste pakken. 

Kjærlighetsspråk er et kjempefint verktøy. Min partner trenger fine ord, jeg trenger tjenester. Det har hjulpet oss masse slik at vi begge føler oss elsket. 

Anonymkode: 7c760...d1c

Skrevet
bleiebaron skrev (5 minutter siden):

Det kommer an på motparten, og hvor stor konflikten er tror jeg. 

Synes ikke man skal bruke det som en bevisst strategi. Et kyss kan roe ned, men det løser ingenting..

For en som har berøring som kjærlighetsspråk kanskje.

Er jeg sint så får ingen lov til å ta på meg... Heldigvis så er det langt dit..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet var jo ikke at cornflakes var tom, men at han satte en tom eske inn i kjøkkenskapet istedenfor å kaste pakken. 

Kjærlighetsspråk er et kjempefint verktøy. Min partner trenger fine ord, jeg trenger tjenester. Det har hjulpet oss masse slik at vi begge føler oss elsket. 

Anonymkode: 7c760...d1c

Vil det da hjelpe om du er skikkelig trigga, at han bare gjør en tjeneste. Noe du virkelig trenger? Selv om konflikten ikke nødvendigvis handler om den tjenesten spesifikt?

Skrevet
20 minutter siden, Strigiformes said:

Om man lager en konflikt ut av at han har spist opp cornflakes så har man et problem...

Det er min mening. Det er en bagatell i den store sammenhengen.

Er det et mønster så er det noe annet. Da hadde jeg ikke kjøpt cornflakes 😂 

Hvorfor skal man gjøre det mer avansert enn det det trenger å være?

Et kyss er vel fint uansett? Jeg får aldri nok av kyss...

Om du aldri får nok av kyss. Vil et kyss oppleves fint, selv om du er mildt til medium sint?

AnonymBruker
Skrevet

For meg fungerer det ganske bra. Hvis jeg er opprørt og han klemmer meg og stryker på meg roer jeg meg som regel fort ned. Det er nok en kombinasjon av at fysisk kontakt er mitt kjærlighetsspråk og at jeg på grunn av tidligere erfaringer er litt redd for at han skal bli sint på meg hvis jeg tar opp noe som plager meg. Så snakker vi heller om det som gjorde meg opprørt når jeg har roet meg litt ned, det er mye bedre for begge to.

Anonymkode: 0c344...304

Skrevet (endret)
bleiebaron skrev (15 minutter siden):

Om du aldri får nok av kyss. Vil et kyss oppleves fint, selv om du er mildt til medium sint?

Ja det tror jeg. Et skikkelig lidenskapelig kyss. Hadde jeg fått et lite tørt ett, så hadde jeg bare sett dumt på han...

Er bare tørrvarer som er tørt i min verden 😂

Endret av Strigiformes
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, Strigiformes said:

Ja det tror jeg. Et skikkelig lidenskapelig kyss. Hadde jeg fått et lite tørt ett, så hadde jeg bare sett dumt på han...

Spennende. Er dette jeg spurte etter. Men min teori her er at om du ikke hadde hatt fysisk kontakt, men f.eks. gaver som kjærlighetsspråk ville et kyss opplevdes som bestikkelse, men en stor gave hjulpet veldig. 

Skrevet
bleiebaron skrev (Akkurat nå):

Spennende. Er dette jeg spurte etter. Men min teori her er at om du ikke hadde hatt fysisk kontakt, men f.eks. gaver som kjærlighetsspråk ville et kyss opplevdes som bestikkelse, men en stor gave hjulpet veldig. 

Det kan være. Jeg kan ikke uttale meg om det, siden jeg ikke har gaver som kjærlighetsspråk...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har berøring og nærhet som kjærlighetsspråk.

Det er en smal linje mellom at det du spør om i hovedinnlegget kan bli positivt, eller at det oppleves som nedlatende hersketeknikk.

F.eks. hvis mannen hadde hatt det ekstremt travelt morgenen før, og knapt rakk å kaste i seg litt mat før han måtte springe for å nå et viktig møte, og han i den situasjonen, fordi han var så stresset hadde satt den tomme esken tilbake og glemt å kjøpe ny/skrive på listen at ny måtte kjøpes - OG at dette var et unntak hos mannen, ikke regelen... da kunne han ha kommet seg unna dette med et kyss. Men ikke bare et kyss, han måtte også tatt det på en humoristisk måte og/eller vist en eller annen form for beklagelse, eller hatt en plan om å kjøpe inn mer.

Bare et kyss, det vil bare virke som nedlatende hersketeknikk hvis en mann bruker det for å slippe å diskutere, ikke ta ansvar for egne handlinger (eller mangel på handlinger).

Jeg har opplevd den første varianten noen ganger i sammenlignbare situasjoner, men har heldigvis aldri opplevd det i den andre varianten. Eller, jo, det har jeg faktisk, én gang, men det var av en som hadde begynt å vise sider som han ikke hadde hatt de første par årene av forholdet, så da var det tydelig hersketeknikk. Da jeg sa fra at jeg forventet at han kunne stå i diskusjonen til vi var ferdig, da ble han fornærmet og kastet seg inn i offermentaliteten, at jeg ikke var glad i ham osv. Unødvendig å si så tok forholdet slutt før det var gått et år. (Ikke pga. den ene episoden, for han var oppegående nok til å ikke forsøke seg på den metoden igjen, men pga. helheten i alle endringene hos ham.)

Jeg vet ikke om du spør fordi du selv ønsker å finne en "løsning" på utfordringer du føler du har med partner. Men jeg tror det er en veldig dårlig taktikk i de aller fleste tilfeller. For om det blir godt mottatt vil være avhengig av så mange andre faktorer både resten av det du gjør, hva annet du sier og gjør, om det er noe du ofte gjør, om du virker oppriktig, om du ikke bruker det for å få partner til å "tie". Og i tillegg spiller hennes følelser inn, av samme grunner, om det som diskuteres er en utfordring som stadig skjer i forholdet som ikke endres, om du har brukt dette som taktikk før uten endring osv.

For å si det enkelt - det finnes ikke et enkelt ja eller nei på spørsmålet ditt, ingen universiell fasit. Snakk heller med partner om det, hva hun foretrekker og ikke.

Det er mye bedre å stå i en diskusjon på en rolig måte, vise at du er trygg, ønsker å finne løsninger, beklager oppriktig hvis det er på sin plass, og faktisk rydder opp og endrer deg der det er nødvendig for husfreden. Kan man diskutere med respekt, lytter og viser omtanke for den andre på en oppriktig måte, så er det nok mer til nytte å først løse utfordringene og deretter bruke kjærtegn.

Anonymkode: 55bfe...db1

AnonymBruker
Skrevet
bleiebaron skrev (4 timer siden):

Jeg har sett noen klipp der en mann avverger små konflikter ved å kysse partneren når hun blir lett trigget – for eksempel når en tom cornflakespakke står i skapet og hun begynner å klage. I stedet for å diskutere, kysser han henne, og hun roer seg faktisk.

Hvis dette ikke er fake, kan det nesten se litt «kjøpt» ut. Mange ville oppleve det som manipulerende hvis partneren hoppet over saken og gikk rett på fysisk nærhet. Men her kan kjærlighetsspråk bety mye. Hvis hennes språk er fysisk berøring, vil et kyss ikke føles som et triks, men som trygghet. Det treffer følelsene hennes direkte.

Det samme gjelder andre kjærlighetsspråk: en liten gave kan føles ekte og lindrende for en som har «gaver» som språk – men falskt for den som ikke har det.

Altså: det som for noen virker manipulerende, kan for andre være akkurat den typen omsorg som faktisk hjelper. Kjenner du deg igjen?

Garantert laget av en mann, for menn - for så dum går det ikke an å være. Han er jo nedlatende og manipulerende - og direkte ondskapsfull om han setter søppel  i skapet framfor å gjøre det voksne å sette det på handlelista. Gir dette virkelig mening for menn? Er de så til de grader dumme? 

Anonymkode: 58fdd...ff6

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis hadde opplevd det som falskt. Men la oss si at kjæresten min hadde gjort noe som gjorde meg utrolig lei meg. Hvis han da hadde kommet med en gave (som ikke er mitt kjærlighetsspråk), kunne jeg nok blitt provosert over at han trodde at et dyrt duftlys kunne fikse det. Det er ikke fordi jeg hater å få gaver, men når alt kommer til alt, betyr det fint lite for meg.  Hadde han derimot kanskje vist at han prioriterte å bruke ekstra tid med meg, eller gjort noen tjenester (mine kjærlighetsspråk) i tiden etterpå, kunne jeg nok i alle fall tatt det som en påminnelse om at han jo faktisk er glad i meg.

Skrevet

For meg hjelper det veldig. Å bli møtt med kyss, eller også når partneren bare smiler og sier at han forstår meg. I istedenfor som forventet at han forsvarer seg som mange andre sikkert hadde gjort når man føler seg klandret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...