AnonymBruker Skrevet i går, 12:57 #241 Skrevet i går, 12:57 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du skal jo få 66 % av inntekten året før du ble syk, på AAP. Det er på ufør at de beregner årene før. Anonymkode: a74e8...d8c Takk, jeg har klaget. håper at de ordner opp. Det er noe som ikke stemmer i systemet. Anonymkode: 5c1e3...64d
AnonymBruker Skrevet i går, 12:59 #242 Skrevet i går, 12:59 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi droppet julen ett år, da jeg var på AAP. Mest av helsemessige årsaker, jeg var for syk til å tenke på det. Det gikk fint det også!❣️ Anonymkode: a74e8...d8c Hadde jeg vært aleine hadde det vært noe helt annet, men nå er jeg ikke det. Folk er forskjellig Anonymkode: 5c1e3...64d
AnonymBruker Skrevet i går, 13:05 #243 Skrevet i går, 13:05 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ble alene med flere barn i år. I desember har jeg utbetalt 36 500. Bare til bolig går det nesten 18 000. Mat og husholdning bruker jeg vanligvis 5800,- har satt av 9000 til mat og kos i julen. Julegaver til mine 3 barn er allerede betalt, ca 2000. Ikke bestandig man kan få nøyaktig det man ønsker seg, men de får noe. Så var jeg lur og handlet i november da det var gode tilbud. Sparte meg 500,- fra opprinnelig sum. Anonymkode: f3e26...e0a Jeg skjønner, hadde jeg kunnet handlet i november så hadde jeg gjort det. Når det ikke strekker til så er det litt umulig. Hadde jeg fått 36k hadde livet vært litt annerledes. Bra du ordnet deg 😃 Anonymkode: 5c1e3...64d
Sannhetsøkende Skrevet i går, 13:08 #244 Skrevet i går, 13:08 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg svarte at du da kan finne noe å selge for 1500 kr. Da har du penger til dette. Har du i det hele tatt vurdert det? Anonymkode: a34f7...856 1500 i dag er så lite. Får ikke mye mat for det lenger. Men såklart bedre enn ingenting. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:11 #245 Skrevet i går, 13:11 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jula handler ikke om penger.. har selv kjøpt inn first price ribbe, en gave til barna hver fra oss foreldre og litt penger på konto. kjøpte smågaver pr stk som søsknene får av hverandre.. julemat inkl gaver ca 1500,- Har avtalt å ikke kjøpe gaver til andre. (Får neppe noen gaver selv og det er helt greit) Digg og deilig stressfri jul! Har masse fri med barna så det blir brettspill og turer i skogen.. Husk; Press og stress er noe du selv kan gjøre noe med! stå med rak rygg og si ærlig at økonomisk er det trangt i år: noter ned hva du bruker penger på og kutt det som ikke er bra for deg.. Anonymkode: 691d6...5d5 Julen handler ikke om penger, det handler om tid med familien, spre glede og nyte fine øyeblikkelig med familien. ikke spiser jeg ribbe, ikke har jeg muligheten å sende noe på konto som du har. ikke kjøper jeg gaver til andre. jeg kjøper bare det som er nødvendig og her er det ingenting som sløses. Jeg kjøper brukte ting og kaster ikke mat. vel, jeg prøver å ikke stresse meg selv fordi det går utover helsen min. Anonymkode: 5c1e3...64d 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:13 #246 Skrevet i går, 13:13 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 9.56): Rart at hun ikke får stipend når du har så lite utbetalt. Om hun ikke klarer lørdagsjobb i skoleåret, så klarer hun helt fint å jobbe 6 - 7 uker i sommerferien. Det utgjør fort 30 - 40 tusen, så har stor betydning for en tenåring. Anonymkode: a34f7...856 Barn er forskjellige og nei ikke alle klarer å jobbe Anonymkode: b78de...8c5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:14 #247 Skrevet i går, 13:14 Sannhetsøkende skrev (4 minutter siden): 1500 i dag er så lite. Får ikke mye mat for det lenger. Men såklart bedre enn ingenting. TS skrev at hun trengte en pinnekjøttmiddag, en gave til datter og litt til kos (godteri). Det får hun for ca 1500,-. Anonymkode: a34f7...856 4
AnonymBruker Skrevet i går, 13:14 #248 Skrevet i går, 13:14 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 5.35): Det nærmer seg jul og jeg gruer meg veldig. All julestresset, økonomien som ikke strekker til. All presset 😔 Det gir meg en følelse at jeg har lyst å droppe julen helt, men det kan jeg ikke for jeg må tenke på mitt barn som gleder seg veldig til jul. For henne prøver jeg. Men det er så vanskelig, jeg sliter, alle søker hjelp og det gjør ting helt umulig. Jeg var i full jobb for et år siden, da jeg fikk kraftig slag mot hodet på jobb. I dag mottar jeg minstesatsen på AAP og jeg sliter med å jobbe etter hendelsen. Jeg prøver å komme meg i form, men jeg sliter veldig. Jeg går til behandling og får beskjed at jeg må akseptere situasjonen min, legen min sier det samme og jeg sitter i denne tunge situasjonen. Jeg vil så gjerne jobb, men når kroppen ikke fungerer eller sliter så går det ikke. jeg har søkt hjelp alle steder, men det virker fult alle steder. Hvor kan jeg søke julehjelp? Anonymkode: 5c1e3...64d Det går an å søke NAV om juletilskudd. Havet om flere som gjør det. Anonymkode: 6bb34...1a1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:23 #249 Skrevet i går, 13:23 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 6.04): Det vet jeg, men utgiftene gjør det helt umulig. Jeg sitter i minus hver måned. Så det hjelper ikke meg. Om det bare var så enkelt. Vi har litt familie, men de feirer ikke jul. Anonymkode: 5c1e3...64d Da må du skalere ned utgiftene. For det blir ikke bedre fremover. Prisstigningen kommer til å fortsette inn i fremtiden (uavhengig av hva populistiske politikere later som om de kan gjøre med dem) Hva angår det rent praktiske: leier eller eier dere? Har dere noen dere kan sambo med, alternativt kan dere flytte over i en mer sosial boform? Det vil også bistå deg når din helse svikter at du har nære sosiale kontakter som ivaretar ditt barn. Tenk kreativt. Man kan sambo med en eldre slektning som behøver bistand, man kan sambo med slekt eller venner, eller man kan dele husvære og barnepass med en enslig forelder i samme situasjon. For «jeg vil at nå-situasjonen funker men jeg går i minus» er jo ikke et ansvarlig valg. Du må tilpasse deg situasjonen før det blir for ille og du blir tvunget inn i en enda verre situasjon. Du må akseptere at slik er det, nå. Og gjøre ditt beste for å ivareta og bygge egen helse. Men det kan du også gjøre fra en bosituasjon du faktisk har råd til. Anonymkode: 2b68d...bef 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:29 #250 Skrevet i går, 13:29 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hadde jeg vært aleine hadde det vært noe helt annet, men nå er jeg ikke det. Folk er forskjellig Anonymkode: 5c1e3...64d Jeg var heller ikke alene. Må man så må man. Evt skalere det veldig ned. Må jo ikke ha pinnekjøtt, som er så dyrt.. Det gikk helt fint med annerledes jul, i alle fall Anonymkode: a74e8...d8c
AnonymBruker Skrevet i går, 13:30 #251 Skrevet i går, 13:30 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har ikke fått svar i fra noen. Anonymkode: 5c1e3...64d Du sier at barnet ikke får stipend fordi fars inntekt regnes med? Så sier du far bor i utlandet, da har ikke lånekassen oversikt over hans inntekt. Så dette høres ikke riktig ut. Er hun 16 så går hun vel på VGS. Da har hun krav på stipend utover utstyrsstipend dersom du tjener så lite som du sier. Høres heller ikke riktig ut at du får minstesats dersom du har vært i lønnet arbeid i mange år. De regner jo ikke bare ut for siste måneder. Arbeidsavklaringspenger (AAP) beregnes ut fra din tidligere pensjonsgivende inntekt. Ytelsen utgjør 66 % av denne inntekten, som enten er fra året før arbeidsevnen ble redusert med minst 50 %, eller et gjennomsnitt av de siste tre årene, avhengig av hva som gir høyest grunnlag. NAV tar også hensyn til om du forsørger barn. Anonymkode: 391f1...e52 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:40 #252 Skrevet i går, 13:40 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 9.14): Aleine, 16år jeg har fått beskjed fra sosial at det finnes ordninger der ute man skal støtte seg til. At de hjelper kun de som er innenfor sosial stønaden. Men i disse organisasjonene søker veldig mange. De er full klar over hva jeg bruker penger på, altså sosial. Erstatning tar lang tid, forsikring gjør alt for å ikke utbetale. Anonymkode: 5c1e3...64d Ikke gi deg på sosialen, er bare å klage og klage. Anonymkode: 9ef23...676
AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #253 Skrevet i går, 13:54 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 8.51): De forventer at jeg skal hente selv, noe jeg ikke har muligheten til. Jeg eier ikke bil og jeg kan ikke bære tungt. Anonymkode: 5c1e3...64d Har du ingen venner med bil? Som kan kjøre deg og datteren din dit, og så bærer datteren din varene? Jeg skjønner ut i fra tråden at du synes dette er skamfullt, men når du er i den situasjonen du er så mener jeg at du må legge fra deg skamfølelse og redsel for stigmatisering, og gjøre alt du kan. Datteren din er 16 år og er gammel nok til å skjønne hvorfor det er som det er, og jeg vedder på at hun gjerne bærer matposer/kasser, enten i venners bil eller omså på buss, for å ordne en fin jul for dere begge. AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 10.31): Kanskje det bare var feil av meg å skrive her 😔 Nå følte jeg på litt for mye. Når helsen min ikke er på topp og jeg sliter med konsentrasjon, hodepiner og utmattelse. Jeg får søke en siste gang på sosialen, om det blir et nei. Så blir det et nei. jeg har skjønt at alle har noen meninger og det er greit. Men det blir litt mye på meg. Jeg har ikke så mye energi, jeg er tappet. Anonymkode: 5c1e3...64d Det er veldig vanskelig for fremmede på et forum å hjelpe deg, nettopp fordi vi ikke vet mer om deg og familien din enn du ønsker å oppgi. Folk har gitt masse gode råd og tips ut i fra det de vet, og da har de i grunnen gjort alt man kan gjøre via et diskusjonsforum. AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 10.39): Det stemmer, jeg liker ikke å føle meg som byrde for noen. Jeg er den som liker å hjelpe andre. Hadde det ikke vært for min barn hadde jeg nok aldri spurt. Fordi alle har en mening, noen er bedrevitere og vet best. Noen ser ned på deg. Noen har andre tanker, det er ikke en god følelse å ha. jeg har ikke havnet i denne situasjonen fordi jeg har villet det. Jeg liker å jobbe og tjene mine egen penger og ta meg av mitt. Men jeg har vært uheldig 😔 Anonymkode: 5c1e3...64d Nettopp for din datters del må du bite i deg fordommene og folks holdninger til deg, og gjøre alt du kan. Inkludert å kanskje ofre pinnekjøttet denne jula, og be om hjelp fra venner og bekjente (kjøre deg til steder du kan hente hjelp) og datteren din (bære tunge poser og omså ta bussen med disse). Vær også obs på at når man er langt nede så er det enda lettere å få det som kalles NATs, negative automatiske tanker. Det vil si at du tenker og tror at folk har fordommer mot deg og situasjonen din, eller tenker stygt om deg, uten at det er tilfelle. De aller fleste mennesker har nok med seg og sitt, og de færreste går rundt og tenker stygt om deg. Spesielt siden du faktisk er i en trist og vanskelig situasjon. For alt du vet er folk mye mer forståelsesfulle enn du tror. AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 10.48): Vel en person som liker å hjelpe hadde vel ikke skrevet en sånn kommentar… du kjenner ikke meg og vet heller ikke hvordan jeg er som person. jeg har ikke sakt at jeg ikke kommer til å få hjelpe, jeg sier at de har sakt at de har fått inn mange som søker som er i nød. noen steder må du sende inn en søknad og vente. Det har jeg gjort. Nei, jeg synes ikke synd på meg selv. Jeg er i situasjonen som jeg er i og det aksepterer jeg. Frem til jeg er i bedre form til å kunne jobbe. vær grei og ikke uttale deg om meg når du ikke kjenner meg som person. Jeg håper virkelig at du tar godt imot andre og ikke gir de samme kommentar som du gir meg. Anonymkode: 5c1e3...64d For å flisespikke så skrev du akkurat det i overskriften på tråden. Men uansett, ikke heng deg sånn opp i det du oppfatter som negative og slemme kommentarer. Bruk heller energien på de konkrete rådene og tipsene du får. AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 12.59): Jeg har full forståelse for at noen mennesker gruer seg til å søke hjelp når de blir behandlet som dette 😔 Det er så trist å se hvordan noen av dere holder på og skriver så mye ufint. jeg kan forstå at noen barn blir mobbet, når de kanskje har foreldre som dere. Bedrevitere, som trykker andre ned for å føle dere bra. Dere påstår at dere hjelper mennesker, men så skriver dere stygge kommentarer, når jeg har fortalt om min helse og min situasjon. Noen av dere er rett og slett kald. Jeg er ikke overrasket, jeg skal huske det til neste gang jeg søker hjelp. Tanken blir ikke gjør det, for du får høre det. Jeg skal tenke meg om flere ganger før jeg søker noen hjelp fra samfunnet. Anonymkode: 5c1e3...64d Dette tror jeg kommer av at du er langt nede. Du ser ut til å tolke alt i verste mening. Jeg skjønner at det er kommentarer som har blitt slettet som jeg ikke har lest, men her svarer du jo faktisk flere som ikke har vært slem med deg. Du må tåle å få litt motstand også. Spesielt når du gir en del motstand selv. Motstand, uenighet og "tough love" er heller ikke mobbing. Ikke misbruk mobbebegrepet. AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 13.22): Jeg skrevet hva jeg ønsket, hadde du fått det med deg hadde du ikke skrevet denne dumme kommentaren. Du spiser sikkert ribbe og jeg spiser pinnekjøtt. Hva er galt med det ? Anonymkode: 5c1e3...64d Helt greit at du pleier å spise pinnekjøtt til jul, men hvis du ikke har råd til det i år så må det jo utgå. Hva gjør du om du får en matpose eller matkasse fra en organisasjon og så er det ikke pinnekjøtt oppi? AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vel fordi det er sårende å høre, det sier jo seg selv. Hun har en far som tjener godt, men han er ikke i bildet hennes. Fordi han ikke ønsker å være far eller bidra. Lånekassen beregner inntekten på oss begge. Derfor får hun ingenting. Anonymkode: 5c1e3...64d AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg er skilt ja. Jeg skal søke. Jeg har hørt at han har flyttet ikke så lenge siden, så de regner med hans inntekt. Det sto i hvert fall på informasjon jeg/ vi fikk tilsendt. Nei, jeg har ikke familie. Takk håper jeg også ❤️🙏 Anonymkode: 5c1e3...64d Jeg tror du må kontakte Lånekassen igjen og forsikre deg om at de faktisk vet hvordan situasjonen deres er! Når faren verken bor sammen med dere eller betaler noe som helst barnebidrag, så skal selvsagt ikke inntekten hans regnes med! Her kan fort Lånekassen ha misforstått, så her burde du forklare dem at farens inntekt ikke på noen måte kommer datteren din til gode. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vel, jeg var på sosialen der jeg fikk livsopphold. Så begynte jeg å jobbe og tjente veldig dårlig. Så fikk jeg ny jobb og ble skadet. Hvordan i all verden skal jeg ha en buffer konto når jeg fikk 14000,-kr i mnd med husleie, livsopphold og alle andre utgifter 😔 får du 36- 50k i mnd er det noe helt annet. Anonymkode: 5c1e3...64d Jeg vet du ikke liker for mange spørsmål, men jeg lurer jo veldig på hvorfor du var på sosialen og søkte livsopphold "først"? Har du vært hjemmeværende husmor før du begynte å jobbe i voksen alder? Man skal ikke være etterpåklok, for det hjelper ikke, men bufferkonto er noe man må tenke på så snart man blir voksen og får inntekt. Håper du ikke har levd på mannen til han plutselig forlot deg og du ble stående igjen uten inntekt og alle de rettighetene som følger med å ha en jobb og inntekt. Jeg ønsker deg lykke til, og håper du får hjelp til å komme deg på beina igjen! Men jeg tror du kommer lengre om du senker kravene bittelitt istedet for å svare folk at "det bare er sånn for noen" eller at de ikke vet hvordan du egentlig har det. Datteren din vet vel at du ikke er i stand, verken fysisk eller økonomisk, til å feire normal jul i år, så jeg tror garantert at hun tåler helt fint en veldig nedtonet jul. Jeg kan ikke se for meg at hun ikke takler å være uten pinnekjøtt eller at hun får en billigere julegave og mindre julesnop i år. Du ser på det som slemt og lite forståelsesfullt når folk sier det, men skal du få hjelp til jul må du faktisk ta til takke med det du får eller har råd til. Trist men sant. Jeg er ikke nedlatende eller slem, dette er det man kaller "tough love". Sannheten svir, og man må forholde seg til hvordan ting er akkurat nå. Du kan ikke forvente en jul du ikke har ressursene til å gjennomføre. Og du: dra til legen og spør om det finnes et tilbud i kommunen som heter "Kurs i mestring av belastning". Jeg tror du hadde fått mye ut av et sånt kurs! Jeg anbefaler det virkelig. Anonymkode: 2b766...a75 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:00 #254 Skrevet i går, 14:00 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 13.02): Jeg tør ikke å spørre noen om hjelp lengre. Anonymkode: 5c1e3...64d Når noen strekker ut en hånd kan du ta den. Det er ikke og be om hjelp engang. Hvordan skal noen, private eller organisasjoner kunne hjelpe deg når du har den innstillingen ? Svaret på overskriften bli jo nei , hvis ikke du endrer innstilling. Anonymkode: 39ddb...b84
AnonymBruker Skrevet i går, 14:08 #255 Skrevet i går, 14:08 Når det gjelder barnebidrag så har du rett på bidragsforskudd fra nav. Far opparbeider seg da gjeld til han har råd til å betale. Far til mitt barn flyttet langt avsted i utlandet og har bodd der i mange år. Jeg får bidragsforskudd fra nav. Søk, så har du det ihvertfall fra nyåret. Anonymkode: e7331...913 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:10 #256 Skrevet i går, 14:10 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det går an å søke NAV om juletilskudd. Havet om flere som gjør det. Anonymkode: 6bb34...1a1 Jeg har søkt Anonymkode: 5c1e3...64d
AnonymBruker Skrevet i går, 14:13 #257 Skrevet i går, 14:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, jeg var på sosialen der jeg fikk livsopphold. Så begynte jeg å jobbe og tjente veldig dårlig. Så fikk jeg ny jobb og ble skadet. Hvordan i all verden skal jeg ha en buffer konto når jeg fikk 14000,-kr i mnd med husleie, livsopphold og alle andre utgifter 😔 får du 36- 50k i mnd er det noe helt annet. Anonymkode: 5c1e3...64d Når var dette? Jeg var et år på sosialen i 2022 og jeg fikk mye mer enn deg. Du skal ha husleie og strøm dekt ved siden av. Ellers så skal du ha rundt 14.000 kr i livsopphold for deg og et barn, og det er utenom husleie og strøm som sagt. Sosialen sine satser er ganske bra blitt. Anonymkode: e7331...913 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:20 #258 Skrevet i går, 14:20 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Da må du skalere ned utgiftene. For det blir ikke bedre fremover. Prisstigningen kommer til å fortsette inn i fremtiden (uavhengig av hva populistiske politikere later som om de kan gjøre med dem) Hva angår det rent praktiske: leier eller eier dere? Har dere noen dere kan sambo med, alternativt kan dere flytte over i en mer sosial boform? Det vil også bistå deg når din helse svikter at du har nære sosiale kontakter som ivaretar ditt barn. Tenk kreativt. Man kan sambo med en eldre slektning som behøver bistand, man kan sambo med slekt eller venner, eller man kan dele husvære og barnepass med en enslig forelder i samme situasjon. For «jeg vil at nå-situasjonen funker men jeg går i minus» er jo ikke et ansvarlig valg. Du må tilpasse deg situasjonen før det blir for ille og du blir tvunget inn i en enda verre situasjon. Du må akseptere at slik er det, nå. Og gjøre ditt beste for å ivareta og bygge egen helse. Men det kan du også gjøre fra en bosituasjon du faktisk har råd til. Anonymkode: 2b68d...bef Ut ifra måten du skriver tviler jeg på at du har vært i en vanskelig situasjon uten jobb. Når du skriver som du gjør. Der du har virkelig følt på hvordan det er å slite og ikke ha.ikke fordi du vil det, men fordi situasjonen har plutselig blitt sånn. Fordi du ikke velger det selv. jeg tror ikke noen av dere forstår dere på utgiftene i denne tiden, hvor høye leieutgiftene er. Hvor dyrt maten er. Mange av dere sitter sikkert på skyver og aldri opplevd å slite økonomisk. Så skal dere fortelle en aleine mor 100% om å spare, når hun ikke en gang får endene til å møtes i hverdagen. Det er tøft som det er 😔 Anonymkode: 5c1e3...64d 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:26 #259 Skrevet i går, 14:26 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kan nesten virke sånn ja, jeg kom med 3 helt konkrete steder hun kan ta kontakt i hennes nærmiljø der det ikke er fulle lister på hjelp, men det ser ut til å ha blitt oversett desverre.. Anonymkode: 96adc...749 Jeg har tatt kontakt med de stedene folk har tipset meg om. De skal komme tilbake til meg. Noen av dere mennesker… jeg blir oppgitt 😔 Anonymkode: 5c1e3...64d
AnonymBruker Skrevet i går, 14:31 #260 Skrevet i går, 14:31 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du sier at barnet ikke får stipend fordi fars inntekt regnes med? Så sier du far bor i utlandet, da har ikke lånekassen oversikt over hans inntekt. Så dette høres ikke riktig ut. Er hun 16 så går hun vel på VGS. Da har hun krav på stipend utover utstyrsstipend dersom du tjener så lite som du sier. Høres heller ikke riktig ut at du får minstesats dersom du har vært i lønnet arbeid i mange år. De regner jo ikke bare ut for siste måneder. Arbeidsavklaringspenger (AAP) beregnes ut fra din tidligere pensjonsgivende inntekt. Ytelsen utgjør 66 % av denne inntekten, som enten er fra året før arbeidsevnen ble redusert med minst 50 %, eller et gjennomsnitt av de siste tre årene, avhengig av hva som gir høyest grunnlag. NAV tar også hensyn til om du forsørger barn. Anonymkode: 391f1...e52 Nei, det får hun ikke. Faren har bodd i Norge og nylig flyttet til utlandet. inntekten hans regnes med ja. Det er ikke så lenge siden han flyttet. Når det gjelder AAP så har jeg klaget, det er ikke min feil at de har gjort feil. Jeg har enda ikke fått svar. jeg har ingen grunn for å lyge om noe som helst. ikke er jeg den type person heller. Men du må jo tenke hva du vil. Du vet ikke min historie eller hva jeg går gjennom. Anonymkode: 5c1e3...64d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå