Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De forventer at jeg skal hente selv, noe jeg ikke har muligheten til. Jeg eier ikke bil og jeg kan ikke bære tungt. 

jeg sliter med alt det hver eneste dag 😔sterke hodepiner, konsentrasjonsproblemer , utmattelse osv. 

Takk ❤️ Håper ting vil bli bedre 

Anonymkode: 5c1e3...64d

Har du naboer, bekjente, kjente du kan spør om skyss? Jeg hadde kjørt deg i går hvis jeg kunne hjelpe deg. Du er i en sårbar situasjon, jeg håper at du kan spørre om hjelp selv om jeg forstår at det er vanskelig. 

Det høres akkurat ut som han jeg skrev om, tok mange bilder av hodet, undersøkelse osv, men de fant ingenting og det var jo veldig vanskelig, men med nok tid gikk det seg til. 

Anonymkode: 06792...dbe

• Liker 5
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du naboer, bekjente, kjente du kan spør om skyss? Jeg hadde kjørt deg i går hvis jeg kunne hjelpe deg. Du er i en sårbar situasjon, jeg håper at du kan spørre om hjelp selv om jeg forstår at det er vanskelig. 

Det høres akkurat ut som han jeg skrev om, tok mange bilder av hodet, undersøkelse osv, men de fant ingenting og det var jo veldig vanskelig, men med nok tid gikk det seg til. 

Nei, jeg er ikke en person som pleier å spørre noen om hjelp. Jeg er den som hjelper andre. Jeg liker ikke å føle meg som en byrde for noen. Det er akkurat som når jeg spør om hjelp her, alle vil grave i hva jeg har osv. akkurat som at jeg ikke kjenner til min egen situasjon. 

Jeg har også tatt masse undersøkelser, men det kommer ikke frem noe. Men jeg sliter hver eneste dag. 

Nei, det er ikke lett. Jeg sliter med helsen. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at julestemning handler om noe helt annet enn shopping og forbruk. Ro helt ned. Tenn lys, spill musikk, les høyt. Gå på gratis konserter i kirken. Dekorer med kvister og kongler og annet fra naturen. Sjekk gratis arrangementer på det lokale biblioteket.
Hvis du ikke orker ting som å bake pepperkaker, så spør venner og kjente om de kan ta med datteren din på sine aktiviteter. De fleste er veldig glade for å hjelpe.

Anonymkode: f99bf...df8

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg er kanskje en av få, men jeg har tonet ned julen veldig. Jeg bruker ikke mer penger i november/desember enn resten av året. 

Jeg pynter til jul med det jeg har hvert år. Og kjøper kun gave til en person.

Man behøver ikke la seg rive med julepresset. 

Kanskje ikke noen trøst, men jeg ville bare skrive det.

Anonymkode: 60d2a...cbd

Jeg prøver ikke å gjøre noe dyrt ut av julen, jeg prøver vel å ha en fin jul som alle andre. Jeg kjøper kun gaver til en person. 

Helt ok, alle har sine meninger 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg er ikke en person som pleier å spørre noen om hjelp. Jeg er den som hjelper andre. Jeg liker ikke å føle meg som en byrde for noen. Det er akkurat som når jeg spør om hjelp her, alle vil grave i hva jeg har osv. akkurat som at jeg ikke kjenner til min egen situasjon. 

Jeg har også tatt masse undersøkelser, men det kommer ikke frem noe. Men jeg sliter hver eneste dag. 

Nei, det er ikke lett. Jeg sliter med helsen. 

Kjenner meg igjen i beskrivelsen, jeg var slik før også, men dessverre er det sånn at noen ganger havner man der at man må ta imot hjelp fra andre, å hjelpe andre er en glede og du er ikke en byrde. Spør om hjelp, om ikke for deg, for barnet ditt. Feks frivillighetssentralen, ta en telefon din og spør om noen kan kjøre og hente mat for deg på matsentralen, si at du har fått beskjed om at du kan få men må hente selv, og det går ikke. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du alene med barnet? Er evt din mann i jobb? Eier bolig, eller leier? Hvor gammelt er barnet?

Hvis du ikke har penger til mat uten å gå i minus, så har du kanskje rett til sosialhjelp. Sjekk det. Men da kommer de selvfølgelig til å sjekke at du ikke bruker penger på noe unødvendig.

Hvis slaget mot hodet i arbeidstiden har gjort varige fysiske skader, så bør du vel ha krav på erstatning. Er du ferdig utredet?

Lykke til ❤️

Anonymkode: a34f7...856

Aleine, 16år

jeg har fått beskjed fra sosial at det finnes ordninger der ute man skal støtte seg til. At de hjelper kun de som er innenfor sosial stønaden.  Men i disse organisasjonene søker veldig mange. 

De er full klar over hva jeg bruker penger på, altså sosial. 

Erstatning tar lang tid, forsikring gjør alt for å ikke utbetale. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (2 timer siden):

Jeg ser at flere skriver om krav på erstatning.
De de som skriver dette må være klar over er at det kan ta år før man får erstatning etter arbeidsuhell.

Forsikringsselskapene stritter i mot hele veien.

Hva med å se på finn?

Og som andre sier.
Kontakt NAV.
Det kan hende du har krav på støtte fra kommunen.
Skader ikke å høre.

De sier jeg skal støtte meg til organisasjoner der ute. De gir støtte til de som er i sosialtjenesten. 

altfor mange søker på finn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kjøper bare til mitt barn, men det betyr ikke at det hun ønsker seg er vel billig. Vi spiser ikke svinekjøtt i hus. Vi spiser vanlig mat i romjulen. Barn er forskjellig, ikke alle liker det samme. Jeg prøver på ingen måte å gjøre noe som er dyrt heller. 

Jeg kjenner litt på det samme med alle forventninger. Men har funnet ut at mine barn ikke kan få så dyre gaver. 13-åringen har ikke mobil som fungerer for øyeblikket, men han må vente til jul. Og da blir det en brukt i-phone fra finn. Altså et par tusen kroner. Eldste får genser eller penger og yngste får rettetang. Det er ikke dyre ting fra en forelder, men jeg kjenner at det er sånn de må lære. Syns det er skikkelig usmakelig med så utrolig dyre gaver til både voksne og barn. Tingene kveler oss snart. Vi har godt av å drømme og ting vi aldri får. Og som de over skriver trenger ikke maten være så dyr. Jeg har begynt å lage alt fra bunn. Finner billig kjøtt og bruner før jeg koker i timesvis og lager god saus + poteter og hjemmelaget surkål, epler, svisker, rosenkål eller annet tilbehør. Alt dette er mye billigere nå enn resten av året. Kjøper kjøtt med hinner og som er seigt om det stekes, men som smelter i munnen når det får trekke/småkoke i timesvis. Prøv det! Perfekt til rester og. For datteren din sin del er nok det viktigste at du ikke viser med hele deg at du er lei deg og full av angst og dårlig samvittighet. For barna er det mye viktigere at foreldre har det bra ig tåler situasjonen de står i, enn om de får de dyre gavene og tingene «alle» andre har. masse lykke til! Det er ikke godt å være syk og å ha lite penger.

Anonymkode: c7445...949

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjenner meg igjen i beskrivelsen, jeg var slik før også, men dessverre er det sånn at noen ganger havner man der at man må ta imot hjelp fra andre, å hjelpe andre er en glede og du er ikke en byrde. Spør om hjelp, om ikke for deg, for barnet ditt. Feks frivillighetssentralen, ta en telefon din og spør om noen kan kjøre og hente mat for deg på matsentralen, si at du har fått beskjed om at du kan få men må hente selv, og det går ikke. 

Jeg skal høre 🙂

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var i full jobb for et år siden, da jeg fikk kraftig slag mot hodet på jobb. I dag mottar jeg minstesatsen på AAP

Hvorfor får du minstesats når du har vært i full jobb?

Anonymkode: 9d948...e1e

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Husk at julestemning handler om noe helt annet enn shopping og forbruk. Ro helt ned. Tenn lys, spill musikk, les høyt. Gå på gratis konserter i kirken. Dekorer med kvister og kongler og annet fra naturen. Sjekk gratis arrangementer på det lokale biblioteket.
Hvis du ikke orker ting som å bake pepperkaker, så spør venner og kjente om de kan ta med datteren din på sine aktiviteter. De fleste er veldig glade for å hjelpe.

Anonymkode: f99bf...df8

Ikke er det noe store shopping her og heller ikke noe stor forbruk.  Hvis du har mange som hjelper så er du heldig, for det har ikke jeg. Jeg har alltid regnet med meg selv, for jeg har aldri sviktet meg selv. Jeg kan ikke si det om andre dessverre. 

All tiden min liker jeg å bruke på mitt barn, så det kommer ikke på tale at jeg skal sende hun med noen andre.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor får du minstesats når du har vært i full jobb?

Anonymkode: 9d948...e1e

De har regnet årene før 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kontakte Kirkens bymisjon, Frelsesarmeen eller Norkirken. De pleier å ha julehjelp, de kan ofte levere også, hvis du forklarer situasjonen (ikke detaljer om helse, men mangel på bil). 

Du kan også søke nav om ekstra julestøtte. 

Anonymkode: aa03c...126

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kan en trygt si.

Selv gikk det 5 år før jeg fikk utbetalt, det var på ulykkesforsikring og erstatning fra han som kjørte på meg

Mannen arbeidsulykke i 2018. Fikk mened erstatning fra nav pga arbeids ulykke.  Ca 990kr mnd ikke mye å rope hurra for. Men fra forsikring ingenting, de skylder på blandt annet dysleksi for skaddwne, ikke spør meg ,advokat eller leger de rister på hodet- at 4 kraniebrudd, knust over kjeve, brudd arm, brudd rygg, skadde på hukommelse,  konsentrasjon er pga dysleksi. Å nå prøvde forsikring å si det er for eldste. 

Anonymkode: 0be0d...59a

Det er trist å høre 😔 ja, det er en slitsom prosess. Det går bare verre utover helsen og styre på med all stresset når det kommer til forsikring. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper nok ikke nå for jula, men få 16-åringen din ut i en liten jobb ved siden av skole. Det klarer alle friske 16-åringer 🙂. Da tjener hun penger til å kjøpe ting hun trenger/ønsker seg. Får vel stipend også, pga din økonomi. 

På den måten får du litt mer penger til mat. Hun er så stor at hun forstår den økonomiske situasjonen din. Alle må trø til når det oppstår sykdom og problemer. På lørdagsjobb, jobb en kveld i uka og sommerjobb så kan hun tjene masse penger hvert år, noe som gjør at hun helt fint kan kjøpe selv det en tenåring ønsker seg 🙂

Anonymkode: a34f7...856

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvor sånn ca bor du da?

Anonymkode: e5cb9...954

Nesttun 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kjenner litt på det samme med alle forventninger. Men har funnet ut at mine barn ikke kan få så dyre gaver. 13-åringen har ikke mobil som fungerer for øyeblikket, men han må vente til jul. Og da blir det en brukt i-phone fra finn. Altså et par tusen kroner. Eldste får genser eller penger og yngste får rettetang. Det er ikke dyre ting fra en forelder, men jeg kjenner at det er sånn de må lære. Syns det er skikkelig usmakelig med så utrolig dyre gaver til både voksne og barn. Tingene kveler oss snart. Vi har godt av å drømme og ting vi aldri får. Og som de over skriver trenger ikke maten være så dyr. Jeg har begynt å lage alt fra bunn. Finner billig kjøtt og bruner før jeg koker i timesvis og lager god saus + poteter og hjemmelaget surkål, epler, svisker, rosenkål eller annet tilbehør. Alt dette er mye billigere nå enn resten av året. Kjøper kjøtt med hinner og som er seigt om det stekes, men som smelter i munnen når det får trekke/småkoke i timesvis. Prøv det! Perfekt til rester og. For datteren din sin del er nok det viktigste at du ikke viser med hele deg at du er lei deg og full av angst og dårlig samvittighet. For barna er det mye viktigere at foreldre har det bra ig tåler situasjonen de står i, enn om de får de dyre gavene og tingene «alle» andre har. masse lykke til! Det er ikke godt å være syk og å ha lite penger.

Anonymkode: c7445...949

Jeg skjønner veldig godt hvor du vil frem. Gavene er ikke det viktigste og det trenger ikke å være så dyrt. Men tilsammen blir det en del. jeg kan fortelle deg at jeg har en mobiltelefon jeg har hatt i 7år, den er dårlig. Men jeg har ikke råd til å kjøpe ny fordi det er så dyrt. Hvis jeg skal det må jeg sikkert ta et lån. jeg prøver å ikke komme meg i gjeld. 

Alle barn vil ha noe de ønsker seg og hvorfor skal akkurat mitt barn ikke få det hun ønsker seg. 
vi spiser pinnekjøtt en gang i året. 

alt handler ikke om at det skal være dyrt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det nærmer seg jul og jeg gruer meg veldig. All julestresset, økonomien som ikke strekker til. All presset 😔 Det gir meg en følelse at jeg har lyst å droppe julen helt, men det kan jeg ikke for jeg må tenke på mitt barn som gleder seg veldig til jul. For henne prøver jeg. Men det er så vanskelig, jeg sliter, alle søker hjelp og det gjør ting helt umulig. 

Jeg var i full jobb for et år siden, da jeg fikk kraftig slag mot hodet på jobb. I dag mottar jeg minstesatsen på AAP og jeg sliter med å jobbe etter hendelsen. Jeg prøver å komme meg i form, men jeg sliter veldig. Jeg går til behandling og får beskjed at jeg må akseptere situasjonen min, legen min sier det samme og jeg sitter i denne tunge situasjonen. Jeg vil så gjerne jobb, men når kroppen ikke fungerer eller sliter så går det ikke. 

jeg har søkt hjelp alle steder, men det virker fult alle steder. 

Hvor kan jeg søke julehjelp? 

Veldig trist å måtte oppleve slikt i det såkalte "verdens beste land" men dessverre hører om fler og flere som opplever mye det samme.

men-erstattning kan du søke hvis du har fått en diagnose

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, 16 åring kan hjelpe å bære poser og man kan ta en prat med hen om at økonomien er som den er og den dyre ting som hen ønsker blir ikke i år. 

Anonymkode: ad794...522

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan kontakte Kirkens bymisjon, Frelsesarmeen eller Norkirken. De pleier å ha julehjelp, de kan ofte levere også, hvis du forklarer situasjonen (ikke detaljer om helse, men mangel på bil). 

Du kan også søke nav om ekstra julestøtte. 

Anonymkode: aa03c...126

Jeg har kontaktet, de sier at du får beskjed, for mange har søkt og er i nød. 

NAV støtter de som er i sosialtjenesten og mener jeg må gå til andre organisasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...