AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:31 #61 Skrevet fredag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 1.44): Vi bor i en gammel frognerleilighet med stort kjøkken med kjøkkenøy, balkong, peis og stort spisebord. Fra kjøkkenet er det en stor tofløyet dør inn til stuen, når de er åpne, blir det nesten som to rom, helt perfekt! Anonymkode: e06fe...610 Vi har stor skyvedør inn til stuen fra kjøkkenet, slik at når den står åpen, gir det samme følelsen. Men - er veldig glad for den døren Anonymkode: e8aff...2e7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:34 #62 Skrevet fredag kl. 08:34 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 6.32): Har man barn under 12 så er åpen løsning der beste..og liker å være sosial med gjester samtidig med å lage mat.. fordeler med lukket kjøkken ; om du liker å være alene der? Har hatt begge deler; går nok aldri tilbake til eget kjøkken Anonymkode: 13a3b...271 Og jeg kjenner stresset med bråk av vifter, kjøkkenmaskin, folk på besøk og noen som vil se på TV og skrur opp lyden for å kunne høre hva man sier... Jeg liker å ha folk på kjøkkenet, men det er slik at når jeg lager en del mat og bruker en del kjøkkenmaskin, så er det grådig irriterende for mannen som skal se på tv. Klarer fint å stå litt alene på kjøkkenet, for når jeg lager mat, så hører jeg på podcast eller radio. Anonymkode: e8aff...2e7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:37 #63 Skrevet fredag kl. 08:37 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 7.15): Det er personlige preferanser. Jeg elsker åpen løsning, selv med stort hus. Det er luftig og lyst. Det er sosialt da familie og besøk samles rundt kjøkkenøya, og jeg lager mat mot dem, ikke inn mot en vegg. Samme når vi har gjester - det er bygd slik at spisestua er neste rom - så når vi står ved kjøkkenøya er jeg fortsatt en del av selskapet. Man tegner det jo ikke slik at det blir et stort, åpent rom. Her er det åpent fra stort kjøkken - spisestue - finstue - TV stue - gang. Men det er tydelige soner, og noen halvvegger. Jeg liker å jobbe rent og ha det rent. Jeg har oppbevaring til diverse småelektrisk, så overflatene er ryddige. Vi har en veldig god og effektiv takmontert vifte, så lukt er ikke noe problem. TV-stuen er tre rom bort, så selv om det er åpent også mot denne kan man fint både ha på musikk på kjøkken, og se TV. Anonymkode: 464e8...286 Vi har også kjøkkenøy, og det er stas å stå der og lage mat når man har besøk, men i det daglige, når jeg bråker med kjøkkenmaskin, vifte som durer og går, og noen skal se på TV i stuen, eller mannen har besøk av kompiser, også bråker jeg slik at de ikke hører hva de sier til hverandre omtrent, så er det greit å kunne lukke døra. Jeg er heller ikke alltid interessert i å sitte oppå mannen når han har venner på besøk for å se f.eks. fotballkamp. Når jeg har klubb, er jeg heller ikke interessert i at mann og barn skal stå oppi oss og lage mat/kvelds osv. Vi har 4 barn som da går inn og ut av kjøkkenet i tillegg til mannen. Veldig greit å kunne lukke en dør da. Og veldig mange har det helt åpent. De fleste har det jo ikke slik du beskriver. Anonymkode: e8aff...2e7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:38 #64 Skrevet fredag kl. 08:38 AnonymBruker skrev (22 timer siden): 😅 Hennes hus er stort. Anonymkode: 20906...ad3 Og hun har ikke et sted å henge TV? Da har man ikke mye fantasi... Anonymkode: 464e8...286 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:40 #65 Skrevet fredag kl. 08:40 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har også kjøkkenøy, og det er stas å stå der og lage mat når man har besøk, men i det daglige, når jeg bråker med kjøkkenmaskin, vifte som durer og går, og noen skal se på TV i stuen, eller mannen har besøk av kompiser, også bråker jeg slik at de ikke hører hva de sier til hverandre omtrent, så er det greit å kunne lukke døra. Jeg er heller ikke alltid interessert i å sitte oppå mannen når han har venner på besøk for å se f.eks. fotballkamp. Når jeg har klubb, er jeg heller ikke interessert i at mann og barn skal stå oppi oss og lage mat/kvelds osv. Vi har 4 barn som da går inn og ut av kjøkkenet i tillegg til mannen. Veldig greit å kunne lukke en dør da. Og veldig mange har det helt åpent. De fleste har det jo ikke slik du beskriver. Anonymkode: e8aff...2e7 Igjen, bor man på få kvadrat, særlig om man er mange, er det jo helt andre vurderinger. Ved besøk kan vi velge en annen etasje. Samme om man vil se TV. Men selv TV-stua som er nærmest kjøkkenet er adskilt gjennom U-form løsning på rom, og noen halv-vegger. Så kjøkkenmaskin + vanlig bruk av TV er en helt vanlig kombinasjon. Anonymkode: 464e8...286 1
Hulderen Skrevet fredag kl. 08:50 #66 Skrevet fredag kl. 08:50 (endret) Jeg ville valgt separat kjøkken, og jeg ville hatt skilleveggen mellom kjøkkenet og spisestuen. For jeg vil jo ikke plassere gjestene på kjøkkenet når det er fint selskap! Jeg ville ikke hatt skyvedøren slik at hele veggen ble borte når døren er åpen. Jeg ville hatt en halv fastvegg, som skyvedøren kunne skyves helt inn i. Man trenger vegger for å kunne møblere godt. Med en delvis fast vegg, så kan dere ha kjøkkenskap på innsiden av den veggen. På stuesiden av veggen får dere bedre plass til malerier, hyller eller et skap. Endret fredag kl. 08:51 av Hulderen 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:26 #67 Skrevet fredag kl. 09:26 Jeg liker åpen løsning, det er luftig og lyst og så kan man være litt sosial mens man gjør de siste forberedelsene. Jeg synes det er veldig kult også i store hus, der har det jo enda større impact fordi man kan ha et gigantisk rom. Hadde jeg designet et hus for meg selv hadde jeg lett valgt åpent kjøkken, men gjerne med en liten innvendig bod/pantry eventuelt hvor man kan stue bort litt. Ideelt sett ville jeg kanskje hatt sånn halvveis avstengt - en halvvegg, potensielt mulighet til å åpne og lukke. Jeg har til dels det nå, en del av kjøkkenet er åpent mot stue og der er det også noe barstoler og litt mer sånn sosial sone på en måte, mens delen hvor eventuell oppvask kan bli litt stående etter en fest ligger mer gjemt fra synsfeltet fra stuen. Du må jo uansett velge det du liker da Anonymkode: bd583...371 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:20 #68 Skrevet fredag kl. 10:20 AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 9.39): Jeg er innmari glad for at jeg spurte! Her var det mange gode svar. Jeg har et til spørsmål i forbindelse med dette. Hvor tenker dere at skilleveggen med dobbelt skyvedør skal være? Mellom 1. Kjøkkenet og spisebordet/stue eller 2. Kjøkkenet/spisebord og stue? Har forsøkt å illustrere begge løsningene på bildet Anonymkode: 07049...ac3 Ville aldri hatt skille med et kjøkken i L. Da er jeg enig med arkitekten. Anonymkode: d54b6...abd 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:15 #69 Skrevet fredag kl. 20:15 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og hun har ikke et sted å henge TV? Da har man ikke mye fantasi... Anonymkode: 464e8...286 Så rart å si. Hu jobber med interiør og er faktisk utrolig kreativ.. men den store stuen hadde en slik planløsning at det ikke var et naturlig sted å sette TV-en, bl.a pga trapp og åpen løsning til andre rom. Som de da løste med å sette opp en vegg. Anonymkode: 20906...ad3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:20 #70 Skrevet fredag kl. 20:20 Jeg synes jo det er et naturlig adskilt kjøkken, når man har kjøkken i foten av en L. Med «åpen løsning» tenker jeg man har kjøkken i en rektangel/kvadrat-stue eller i den lange delen av L-en. Anonymkode: 20906...ad3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå