Gå til innhold

Skille av kjøkken eller åpen løsning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, vi skal bygge hus og er veldig usikre på dette. Vi var egentlig helt sikre på å ha muligheten til å stenge av kjøkkenet fra stuen med f.eks dobbel skyvedør for å

- redusere støy 

- skjule oppvask/skittent kjøkken for gjester

- kunne lage mat på kjøkkenet uten at hele selskapet kan sitte i stuen og følger med.

Men arkitekten vår sier det er bare mer og mer normalt med åpne løsning fordi det gir en større romfølelse. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 07049...ac3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg HATER åpent kjøkken. Og jeg nekter å tro at det lages av noen annen grunn enn å spare penger. Jeg vil kunne sette meg i sofaen å slappe av uten å måtte rydde kjøkkenet med én gang, hver gang. 

Trenger ikke nødvendigvis å ha dører, men det bør være i et hjørne eller bygd sånn at man går inn i det, det aaaller verste er leiligheter hvor kjøkkenet er én rad som går parallelt med stua. Det hadde jeg aldri orka. 

Og vi er jo enige, så jeg hadde lett bygd eget kjøkken eller plassert det i det minste så man ikke ser rett inn i det fra stua 😊

Anonymkode: cbd7f...705

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg vil ha adskilt kjøkken, og dette må ha vindu og plass til spisebord. Vi er en stor familie, og det er viktig å ha flere oppholdsrom. Jeg kan ha besøk av venner på kjøkkenet, mens mann og barn okkuperer stua. Jeg kan lukke døra og være alene. 

Anonymkode: f48dd...d37

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi bor i en gammel frognerleilighet med stort kjøkken med kjøkkenøy, balkong, peis og stort spisebord. Fra kjøkkenet er det en stor tofløyet dør inn til stuen, når de er åpne, blir det nesten som to rom, helt perfekt!

Anonymkode: e06fe...610

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei, vi skal bygge hus og er veldig usikre på dette. Vi var egentlig helt sikre på å ha muligheten til å stenge av kjøkkenet fra stuen med f.eks dobbel skyvedør for å

- redusere støy 

- skjule oppvask/skittent kjøkken for gjester

- kunne lage mat på kjøkkenet uten at hele selskapet kan sitte i stuen og følger med.

Men arkitekten vår sier det er bare mer og mer normalt med åpne løsning fordi det gir en større romfølelse. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 07049...ac3

Vi har åpen men med trekkspill vegg så om vi vil kan vi lukke av 

• Liker 1
Skrevet

Ville definitivt hatt kjøkken og stue for seg. 

De gammeldagse doble skyvedørene som kunne skyves helt inn i veggen på hver sin side var både fine og praktiske. Altså, at de gikk i et spor inni veggen, var innebygde i veggen, slik at når de var åpne så vistes de ikke i det hele tatt. Enklere også med møblering fordi man ikke trenger å ta hensyn til dører som tar plass inn i rommet når de åpnes, og heller ikke okkuperer veggplass (som mange moderne, utenpåliggende skyvedører gjør).

Anonymkode: cf316...5ed

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Stort hus - adskilt 

"normal" størrelse - åpent 

Kommer også litt an på planløsningen, hva man foretrekker etc. 

Vi bygde hus med doble glassdører mellom kjøkkenet og stua. Så flyttet vi til et hus som hadde mindre kjøkken og stue, men åpen løsning. Alle tror det nyte huset er mye større, og det virker mye større pga åpen løsning. Vi trives best med åpen løsning, helt klart. 

Anonymkode: f969b...73f

Skrevet

Vel, det er dere som skal bo der, og dere som skal trives. 

Jeg hadde ikke tegnet inn åpen løsning, så lenge det fantes rom/mulighet for å adskille dette. Jeg hadde heller aldri kjøpt en bolig med åpen løsning. 

Mulighet for å lukke av kjøkken var ett hovedkriterie da jeg kjøpte ny bolig. 

Anonymkode: 26727...6b2

• Liker 7
Skrevet

Kjøkkenet vårt er 50 m2, og adskilt fra stuen. Vi har sofa og tv på kjøkkenet også, så dette rommet blir det som blir mest brukt på dagtid. Men veldig deilig om kveldene å sette seg i stuen, uten å tenke på hvordan det ser ut 😅

Anonymkode: ddcae...e4a

Skrevet

Har man barn under 12 så er åpen løsning der beste..og liker å være sosial med gjester samtidig med å lage mat.. 

fordeler med lukket kjøkken ; om du liker å være alene der?

Har hatt begge deler; går nok aldri tilbake til eget kjøkken

Anonymkode: 13a3b...271

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville hatt skyvedør slik dere planla, så kan man velge.

Jeg forstår at det i f.eks mindre leiligheter blir mer romfølelse ved å ikke ha kjøkken og stue i separate rom, men samtidig ser det helt idiotisk ut når rommet er formet slik at sofaen må stå 30 cm fra kjøleskapet.

Anonymkode: fc2b4...d9c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

IKKE åpen kjøkkenløsning, verste ideen noen har kommet på. 

Anonymkode: 98853...607

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er personlige preferanser.

Jeg elsker åpen løsning, selv med stort hus. Det er luftig og lyst. Det er sosialt da familie og besøk samles rundt kjøkkenøya, og jeg lager mat mot dem, ikke inn mot en vegg. Samme når vi har gjester - det er bygd slik at spisestua er neste rom - så når vi står ved kjøkkenøya er jeg fortsatt en del av selskapet.

Man tegner det jo ikke slik at det blir et stort, åpent rom. Her er det åpent fra stort kjøkken - spisestue - finstue - TV stue - gang. Men det er tydelige soner, og noen halvvegger.  

Jeg liker å jobbe rent og ha det rent. Jeg har oppbevaring til diverse småelektrisk, så overflatene er ryddige. Vi har en veldig god og effektiv takmontert vifte, så lukt er ikke noe problem. TV-stuen er tre rom bort, så selv om det er åpent også mot denne kan man fint både ha på musikk på kjøkken, og se TV. 

Anonymkode: 464e8...286

• Liker 3
Skrevet

Åpen løsning er helt uaktuelt hvis jeg kan velge. Den eller de som er på stua kan verken snakke sammen eller se på tv pga alt bråket fra kjøkkenet, spesielt om vifta er på. 

I tillegg: Det er mye koseligere å ha kjøkken som et eget rom, det er mindre lukt i resten av huset. 

Jeg ser faktisk ingen fordeler ved åpen løsning. 

Anonymkode: 8f46a...e4b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Har bygd to ganger. Første gang: åpent. Andre gang lukket (men stort). 
Ikke i tvil! Lukket. 

Støy, matlukt, rot, ulike behov til ulike tider i familien. Vi hadde barneskolebarn da vi bygde og de er nå tenåringer. Hadde vært ulevelig med åpent.

Kjøkkenet er husets hjerte. Det bakes, lages middag, leses lekser, spilles spill. Vi har prioritert kjøkkenet høyrt, med store benkeflater, utgang til hagen, stort spisebord. Glassdør til to andre rom, tv-stue og et kontor. 

Det lureste vi gjorde i hele byggeprosessen var kjøkkenet!

Anonymkode: 79dd9...059

• Liker 7
Skrevet

Vi bygde hus i 2008, planløsningen var genial. Kjøkken og spisestue i ett, men stue adskilt. Da kan du ha besøk på kjøkkenet hvis det er praktisk (f eks til jul når man er flere som lager mat sammen og skravler med kokken), mens de andre var i stua og underholdt ungene. Jeg elsket den planløsningen, har flyttet førre ganger senere tid og savner selve huset. 

Anonymkode: b0536...fa5

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvordan resten av huset er.

Hvis stua er eneste oppholdsrom, er det veldig praktisk med muligheten til å stenge av kjøkkenet dersom noen av de som bor i huset har besøk som det ikke er naturlig at alle deltar på. Det kan være et møte, syforening, gutteklubb eller hva som helst. Hvis du da kan stenge av kjøkkenet og har bord og stoler der, kan de i huset som ikke deltar i "møtet", ha et sted å være og eventuelt spise og drikke uten å måtte være på soverommet.

Selv bor vi i et gammelt hus med to stuer. Den ene stua vegg i vegg med kjøkkenet har ikke dør mot kjøkkenet, bare en åpning som det kan settes dør i, men den andre stua kan stenges helt av. Dette gir fleksibilitet i forbindelse med besøk hvor besøket kan være i lukket stue slik at de øvrige i huset ikke blir "forvist" til rommene sine, men kan bruke kjøkkenet, se på TV eller annet som vanlig.

Anonymkode: 71032...64a

Skrevet

Jeg ville helt klart ha skyvedører eller skille det av på annen måte

• Liker 1
Skrevet

Størrelsen på rommene er helt avgjørende for valget.

Vi har L-formet stue og kjøkken på 55 kvm.  Hadde aldri hatt lukket med såpass lite areal, da hadde både stue og kjøkken/spisestue føltes veldig innelukket og trangt.

Anonymkode: 9d5a7...429

• Nyttig 1
Skrevet

Mine foreldre pusset opp og valgte å beholde døren til stuen. De har angret siden, for den døren brukes aldri. Konstant åpen, og en større åpning ville gitt mer lys og mer plass i stuen også/ man kunne hatt spisebord i overgangen stue/ kjøkken.

Jeg pusset selv opp for 10 år siden, og tok da ned en skyvedør og lagde halv vegg ut mot stue, sånn at det var underskap på kjøkkensiden og plass til 3 barkrakker på stuesiden. Hadde verdivurdering etterpå, og megleren hadde solgt flere like hus som vårt i tiden før. Den løsningen trakk veldig opp sa han, den løftet hele etasjen og gjorde at vi fikk mye høyere prisantydning enn de andre. Angret aldri. 

Anonymkode: 3a481...4a7

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...