Gå til innhold

Sardinus eller Sardinius? Hva klinger best?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sardiner i tomatsaus syntes jeg dere skal gå for .. 🙄

Anonymkode: e36d9...793

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det minner meg om kanalen Scamming Scammers på Youtube, der scambaiteren "Betty" ringer til kjærlighetssvindlere og spinner de rareste historier som involverer Betty's søstre, Bardeen, Mardine og Sardine.

Anonymkode: 0efe1...4d9

• Liker 3
Skrevet

Hva skal barnet hete?

Sardinius Gunerius!

Anonymkode: fe700...8cd

Skrevet

Lmao, begge høres ut som en sild med doktorgrad 🥀

• Liker 3
Skrevet

Sprattus Sprattus klinger bedre

• Hjerte 1
Skrevet

Sardin blir kallenavnet. Kall han gjerne Torstein Sardinius, så blir han kalt «Toskesardin». Tøft…. Gode, trygge voksne gjør slikt… (ironi).

Anonymkode: 930d7...f07

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke ut til at det er navn som er registrert, så det vil nok ikke bli godkjent siden det lett oppfattes som uheldig for barnet. Hvor har dere hørt navnet?

Anonymkode: ca656...57c

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke heller bare fortelle ham ansikt til ansikt at han var uønsket, fremfor i tillegg å kringkaste det til hele verden? 

Anonymkode: 54b7e...594

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser ikke ut til at det er navn som er registrert, så det vil nok ikke bli godkjent siden det lett oppfattes som uheldig for barnet. Hvor har dere hørt navnet?

Det er latin og betyr edelsten. 

Anonymkode: d309b...0b1

Skrevet

Det er en forferdelig idé, stakkars barn.

For guds skyld velg noe annet🙏

Anonymkode: 082c6...6ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tenkte bruke et av de som andre fornavn. Førstenavn blir Leo :) 

Anonymkode: c98ab...1bf

hmm ingen, hva betyr navnet å hvordan velger du å utale det

Anonymkode: 37f57...9e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nja, mulig det blir godkjent. Navn som er til ulempe for barn er lov i Norge siden 2002. Navneloven sier dette:

Sitat

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Mens før sa den dette:

Sitat

Til førenamn må ikkje veljast:

1. namn som det er fare for kan verta til ulempe for den som har det

Altså, bevisst endret fra ulempe til vesentlig ulempe. Det er vel stort sett sykdommer og slikt. Navn på dyr er jo vanlige (Ulv, bjørn, hest (jo) f.eks.).

Anonymkode: 49b97...a86

Skrevet

Barnet vil kanskje ende opp med kallenavnet fisken for alltid...😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det er snakk om en katt her...

Anonymkode: 8a77c...957

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er latin og betyr edelsten. 

Anonymkode: d309b...0b1

Det hjelper ikke. Ord kan bety noe helt annet på andre språk. I og med at sardin (eller en variant av det ordet) er en fisk på utallige språk, er det jo det alle tenker på. Latin er ikke relevant for folk i dagligtale. Det er er en grunn til at Honda måtte finne nytt navn til bilmodellen «Fitta» da den skulle lanseres i Europa. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av de klinger best..., ikke på noen måte...  altså.. HALLO??? 😮

Anonymkode: 120a1...749

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg ble navnene, Sardinus og Sardinius, veldig fremmede. Jeg vet ikke hvilken bakgrunn dere foreldre har, men kanskje er dette navnet mer vanlig om dere kommer fra andre land. Her i Norge er jeg imidlertid redd for at disse navnene kan bli belastende for barnet, slik mange her i tråden er inne på. Navnene i seg selv er ikke stygge, men de gir uheldige assosiasjoner til fisk.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å velge et av disse navnene, selv om det er tenkt som mellomnavn. Noen ganger er det det enkle som fungerer best. Det vanlige, og kanskje litt kjedelige, men trygge og solide. Noen ønsker å være veldig kreative med navn, men det kan bli FOR kreativt. 

Anonymkode: e8a92...48d

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Navn på dyr er jo vanlige (Ulv, bjørn, hest (jo) f.eks.).

Men det er alltid dyr som er forbundet med styrke og/eller et grasiøst utseende. Ingen heter nakenrotte, vortesvin, grevling, abbor eller bladlus, altså den gjengen Sardinia tilhører.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det klinger ikke i det hele tatt de navna,det skurrer.

Anonymkode: 21a44...eff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja, mulig det blir godkjent. Navn som er til ulempe for barn er lov i Norge siden 2002. Navneloven sier dette:

Mens før sa den dette:

Altså, bevisst endret fra ulempe til vesentlig ulempe. Det er vel stort sett sykdommer og slikt. Navn på dyr er jo vanlige (Ulv, bjørn, hest (jo) f.eks.).

At de har endret fra ulempe til vesentlig ulempe kan tyde på at det finnes endel mennesker som har navn som kan oppleves som ulempe avhengig av hvem man spør. Det vil jo være subjektivt i flere tilfeller. Er Hest et vanlig navn? Det finnes utrolig mange varianter guttenavn som ender på ius der ute nå, det ene mer unike enn det andre. Så jeg synes ikke Sardinius var så mye mer oppsiktsvekkende  enn en del andre som allerede er i bruk. 

Anonymkode: d4488...450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...