Gå til innhold

Dere som fyrer med ved....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye ved bruker dere i løpet av en sesong?

Hva slags ved fyrer dere med?

Er dere på jobb, eller er noen hjemme hele dagene?

Hvor stort areal skal dere varme opp?

Har dere annen oppvarming?

I venneflokken min varierer det veldig, men det er alt fra 1 - 7 favn ved pr vinter.

Så jeg ble bare nysgjerrig :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I venneflokken min varierer det veldig, men det er alt fra 1 - 7 favn ved pr vinter.

Så jeg ble bare nysgjerrig  :sjenert:

hvor mye? tja, vanskelig å si. Fyrer ikke på dagtid,men har da en ovn stående på.

2 favner fra høst til vår?

Skrevet

Vi kjøpte to favner, og det var passe til et hus med hovedsaklig vedfyring.

Gjest Rognebær
Skrevet

Vi fyrer mest for kosens skyld, og når det virkelig er sprengkaldt, så vi bruker ikke mer enn max fire-fem sekker i sesongen. Men det er bare en leilighet, da, og vi får mye varme fra dem under. Har hovedsakelig elektrisk oppvarming.

Skrevet (endret)

- Ca 2 favner.

- Blandingsved, alt bra bjørk til furu og gran. Hogd på hytta. ;)

- Her er alle ute av huset på dagtid, altså ingen fyring.

- Hovedetasjen er ca 75 kvm + 25 kvm halvannen etasje.

- En oljefyr på barnerommet.

:)

Endret av Cr@sh
Gjest vimse
Skrevet

Hittil i år har det gått seks lakter, regner med en til halvannen til...

Vi fyrer med hovedsakelig bjørk og eik.

Jeg er hjemme store deler av dagen.

Vedovnen vi har brukes til å varme opp to stuer, to kjøkken og to ganger. Ca 90 kvadrat til sammen.

Vi fyrer kun med ved, har en liten ovn på badet, og en liten i pumpehuset, så ikke pumpa skal fryse og gå i stykker.

Skrevet

Stort gammelt hus, høyt under taket. Fyrer ikke i ovnen når vi kun er hjemme på ettermiddagen, men åpner gjerne alle dører og rundfyrer i helgene. Har både peis og vedovn.

Bruker en drøy favn per vinter.

Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Aner ikke hva vi bruker? Men det går mye, siden vi fyrer opp tre etasjer med to ovner (stue og kjøkken i første etasje). Vi har seff varmekabler på badet, ellers kun ved. Er det griskaldt om vinteren hender det at vi setter på varmeovner i 2. og 3. etasje.

Vi har som regel anledning til å fyre på dagtid.

Vi fyrer helst med bjørk. De siste årene har vi fått levert hele, kvistede stammer og har lagt opp veden selv.

Endret av LoisLane
Skrevet

Vi bruker 1-2 favner per vinter. Ca. 100 kvm. Har noen osvner stående på lav grad også (under stuevinduet+på badet).

Det er alfa omega å få kjøpt bra ved, har vi erfart (hard ved). Det varmer best, og varer lenger.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har brukt ca tjue 80-literssekker hittil. Huset er ca 180 kvadratmeter, men vi varmer ikke opp hele. Har fire vedovner hvorav to av dem er i bruk nokså ofte. Har elektrisk oljeovn på mitt hjemmekontor og oppholdsrommet vårt i tillegg, varmekabler på badet og en ovn på svak varme på kjøkkenet for at ikke rør skal fryse når vi ikke gidder å vedfyre døgnet rundt. Gammelt, prakisk talt uisolert hus. Vi har blitt hardføre av å bo her:-)

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har brukt ca tjue 80-literssekker hittil. Huset er ca 180 kvadratmeter, men vi varmer ikke opp hele. Har fire vedovner hvorav to av dem er i bruk nokså ofte. Har elektrisk oljeovn på mitt hjemmekontor og oppholdsrommet vårt i tillegg, varmekabler på badet og en ovn på svak varme på kjøkkenet for at ikke rør skal fryse når vi ikke gidder å vedfyre døgnet rundt. Gammelt, prakisk talt uisolert hus. Vi har blitt hardføre av å bo her:-)

--- og vi fyrer bare med bjørk, Kjøpte blandingsved første året vi bodde her, men da ble det jo aldri varmt. Bjørkeveden er drøy og effektiv. Litt dyrere, men mye mer for pengene.

Skrevet

Vi har brukt 2 favn blandingsved hittil denne vinteren. Huset er på 270kvm, så vi har også termostatstyrte ovner som slår inn dersom temperaturen faller altfor lavt når ingen er hjemme og fyrer, for ellers ville det ta for lang tid å varme opp alt igjen. Varmekablene står også alltid på nede.

Skrevet

Vi kjem sikkert til å bruke rundt 2 mål ved dette året. Fyrer frå morra til kveld, og har ein høg rom temp.

Huset er på 250 kvm, men vi varma berre opp ca halvparten. Utnom har vi varmekabla på bad og vaskerom, og ein liten ovn på termostat i gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...