Gå til innhold

Sykepleiere på sykehus - hvordan er det med skifing av uniform?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å gå sykepleieutdanningen og begynte å lure: når man jobber på sykehus så skifter man jo til- og fra uniform på jobb. Dette virker sikkert som et lite problem for de aller fleste men jeg har slitt men anoreksi og selv om jeg er «friskmeldt» kommer jeg nok alltid til å synes det er ubehagelig å gå i bikini på stranda etc. 

Så derfor lurer jeg på hvordan det er på sykehuset (evt. også sykehjem/hjemmesykepleie, man må vel gjennom praksis der også), er det noe bås-opplegg eller skifter alle i en felles garderobe greys anatomy-style?🤭 jeg klarer nok å komme meg gjennom sistnevnte også men livet hadde vært litt enklere om jeg slapp å vise meg i trusa til. Mine kolleger hver dag😅 hvordan funker dette på arbeidsplassen din?

Anonymkode: f85b7...639

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser det er en skriveleif i tittelen, mente selvfølgelig skifting men usikker på om moderator kan endre det?😅 ts

Anonymkode: f85b7...639

Skrevet

Alle tre sykehusene jeg har jobbet på har hatt fellesgarderobe. 

• Liker 1
Skrevet

Felles garderober men flere skifter inne på toalettene. Noen kommer å litt tidligere da er de mer alene i garderobene 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Felles garderobe, men du kan skifte på toalett også :) søk du!

Anonymkode: ab43b...0c9

• Liker 1
Skrevet

Fellesgarderober, men båser for dusj og toalett man kan skifte i

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fellesgarderobe ja, men man kan jo skifte på do.
Jeg har alltid tynn, langermet genser under uniformen fordi det er så kaldt i den (kortermet), også bruker jeg typ hipster fordi uniformsbuksene er sånn delvis gjennomsiktige, så det er ikke noe stress å skifte der. (Jeg hater slikt selv.) 

Anonymkode: 95a8f...c5e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har alltid tynn, langermet genser under uniformen fordi det er så kaldt i den (kortermet), også bruker jeg typ hipster fordi uniformsbuksene er sånn delvis gjennomsiktige, så det er ikke noe stress å skifte der. (Jeg hater slikt selv.) 

Samme her. Jeg bruker hipster eller boxer for damer. Har enten hvit T-skjorte under eller tynn langermet genser. Null stress å skifte, flyr ikke rundt med G-streng på jobb. 

Anonymkode: d1a45...fd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i hjemmetjenesten og der er det fellesgarderobe, men noen skifter på do. Noen få kommer i arbeidsklær og drar igjen i arbeidsklær. Dette er ikke innafor, men ingen får stoppa det heller. 

Anonymkode: b031b...905

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan vel ikke gå med langermet genser på jobb? Det er jo imot hygienereglementet. Du skal kunne vaske deg opp til albuen. Til og med muslimer må gå med kortermet her, selv om de ofte motsetter seg dette.

Anonymkode: f536e...eba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan vel ikke gå med langermet genser på jobb? Det er jo imot hygienereglementet. Du skal kunne vaske deg opp til albuen. Til og med muslimer må gå med kortermet her, selv om de ofte motsetter seg dette.

I hjemmetjenesten sier de ingenting på dette. Alle går i langermet under uniformen. Tror sjefene også driter i dette 😂

AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (11 timer siden):

Alle tre sykehusene jeg har jobbet på har hatt fellesgarderobe. 

Felles som i mann og dame felles eller damer?

Anonymkode: 20ac5...847

AnonymBruker
Skrevet

Det er fellesgarderober på både sykehjem og sykehus. De skiller på menn og damer. Det er alltid en do på disse garderobene da, du kan bare skifte der.

Anonymkode: c15d4...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke praksis overalt i verden. Har jobbet på sykehjem og sykehus hvor det har gått helt fint. 

Anonymkode: c15d4...58e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I hjemmetjenesten sier de ingenting på dette. Alle går i langermet under uniformen. Tror sjefene også driter i dette 😂

Hahaha kjempemorsomt! Bryte noen regler, haha, ikke så farlig🙄 en slik langermet trøye kan bidra til mye krysskontaminering og smitte til pasienter.

Anonymkode: a69a0...5da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Felles som i mann og dame felles eller damer?

Anonymkode: 20ac5...847

Kjønnsdelt. Vet ikke om det er lov med felles for begge kjønn? Det kan jeg i alle fall ikke huske å ha sett noensinne

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener helt ærlig at dersom man ikke kan skifte i uniform i en fellesgarderobe så bør man ikke forvente at pasienter skal kle av seg forran deg heller. Husk at på sykepleieutdanningen skal dere øve på hverandre, så du må tåle å både bli tatt på og sett på. Skulle bare mange at du kjenner på det når du skal gjøre det mot andre senere. 

Anonymkode: a5722...afd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil som den over gjøre deg oppmerksom på at dere vil ha simuleringer under utdanningen, og da vil du bli tatt på av medstudenter. Du må være komfortabel med dette. 

Anonymkode: e50f8...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Å skifte i en sånn setting er nok noe av det sunneste man kan gjøre hvis man sliter med kroppsbildet. Altfor mange sitter og ser på retusjerte kropper på en skjerm, til synet blir helt forvridd. 

I min garderobe skifter jeg ikke foran mine egne kollegaer, det er helt tilfeldige folk fra hvor som helst på huset. Sånn har det vært på alle 3 sykehus jeg har jobbet på. 

Anonymkode: d6a6a...577

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener helt ærlig at dersom man ikke kan skifte i uniform i en fellesgarderobe så bør man ikke forvente at pasienter skal kle av seg forran deg heller. Husk at på sykepleieutdanningen skal dere øve på hverandre, så du må tåle å både bli tatt på og sett på. Skulle bare mange at du kjenner på det når du skal gjøre det mot andre senere. 

Anonymkode: a5722...afd

Det er fullstendig frivillig å oppsøke helsehjelp og kle av seg, i noen tilfeller er det en forutsetning for at man skal kunne motta helsehjelp, men ikke noe noen tvinges til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...