Gå til innhold

Leggetid for 11-åringer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vår 11-åring kverulerer på legging hver eneste kveld, og jeg er så lei. 

Han må skru av pc klokka 20.30, så spiser han kveldsmat og vi spiller litt kort sammen før han legger seg ca 21.00. Noen ganger hører han på lydbok, da blir den gjerne 21.30 før han sovner.

Er dette virkelig så ille leggetid for en 11-åring? Han sier at vennene hans får spille fram til kl.21, noe jeg tror stemmer ettersom noen av de ringer ham midt i kveldsmaten og spør om han vil bli med å spille. Har også inntrykk fra det jeg har overhørt av prat at de generelt er våkne lengre enn vår gutt.

Han argumenterer med at han kan spise raskere og kutte ut kortspill og lydbok hvis han får spille til klokka 21. Jeg tenker det er uaktuelt av mange grunner, og kommer ikke til å gi meg på det.

Lurer bare på når deres 11-åringer legger seg, og hva man kan gjøre for å ikke bli gal av maset om å være oppe lenger? 😆

Anonymkode: 4af6e...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 11 åring skal være i seng til 21.30, så ca det samme som din. Tenker det er fint å roe ned uten skjerm, lydbok eller bok er greit. Mye som "alle andre" får liv til mas blir det uansett, man må bare stå i det tenker jeg 

Anonymkode: 7ac29...d07

• Liker 2
Skrevet

Det beste er jo to timer skjermdeling før leggetid, så egentlig burde han skru av enda tidligere!

Anonymkode: cb83a...925

• Nyttig 1
Skrevet

Min 11-åring gjør seg klar 20.30. Hun skrur av lyset kl 21. Det hender noen ganger at det blir litt senere, men stort sett er dette en fast rutine

Anonymkode: 1ea98...02f

• Liker 2
Skrevet

Snart 12 her, men lagt seg 21.30 siden han ble 11. Har skjermtid fram til 22, så sovner etter det en gang. Så lenge det ikke er noe problem å stå opp litt over 7 hver dag, så ser jeg ikke noe problem med at han sovner litt sent. 

Anonymkode: 498a2...4b0

Skrevet

Det er veldig dumt å spille helt opp til leggetid. Jeg er voksen og har gjort det mye, jeg vet at det er dårlig for søvn og innsovning. 

Anonymkode: 97347...072

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snart 12 her, men lagt seg 21.30 siden han ble 11. Har skjermtid fram til 22, så sovner etter det en gang. Så lenge det ikke er noe problem å stå opp litt over 7 hver dag, så ser jeg ikke noe problem med at han sovner litt sent. 

Anonymkode: 498a2...4b0

Skjermtid etter at han har lagt seg? 

Problemet er jo at det er dumt å få for lite søvn, spesielt for barn. Man kan stå opp klokka 7 når man blir vekket selv om man ikke har sovet nok.

Anonymkode: 97347...072

• Liker 4
Skrevet

Begynner legging 20.30. Dusjing, de leser bøker og så sovner vel rundt 21.30. 

Ingen mobil på senga. 

Kverulerer de så må de legge seg 30 minutter tidligere neste dag. Det der gidder jeg faktisk ikke å ha en diskusjon om i huset her.

Anonymkode: 6722f...884

• Liker 4
Skrevet

Ingen skjerm etter 19. Leggetid 20:45, men det blir ofte nærmere 21. Leser og pusler med noe i senga til 21:30 som regel. Blir 12 om et par måneder, da får han leggetid 21. Får ikke ha mobil med opp heller, så merker at det plinger på kveldstid noen ganger, så er vel en del som er lengre oppe. 

Anonymkode: 67bf8...dd9

• Liker 2
Skrevet

Leggetid kl 22, spille frem til 21

Anonymkode: 270c6...364

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

oj, så utrolig tidlig barna må legge seg!

Anonymkode: 82f0c...499

AnonymBruker
Skrevet

Her har vist jeg vært streng ser jeg. For min 11 åring må begynne å legge seg kl. 20.00. Er i seng og sover til 20:15-20:30. Hu sovner altid på 10-15 min. En dag i uken er ikke fritidsaktiviteten ferdig før kl. 19:45 og hun blir da en time senere i seng, og da er hun umulig å vekke på morgenen. Så det er tydelig hun trenger den søvnen. 

Anonymkode: 22902...fb6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min legger seg kl 22.

Anonymkode: c72d5...038

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

8-10. Lys av 20.00 her. 

Det er fordi vi har sett at de er for slitne på morgenen med sutring og drama.

I sommer hadde de leggetid 21.00 og det gikk helt fint da.

I helgene er det lys av 21.00 nå. Da sover de til ca 08-09.

Så vi har egentlig ikke noe fast opplegg annet enn å følge med på dagsform og årstid.

Anonymkode: bd3f8...a75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine på 10 og 12 legger seg kl 20, og leser til kl 21 de dagene det ikke er aktiviteter. De dagene det er aktiviteter kan det bli 21.30 før de legger seg, men da bare lesing i 15 minutter. De trenger mye søvn :)

Anonymkode: 6af76...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mine på 10 og 12 legger seg kl 20, og leser til kl 21 de dagene det ikke er aktiviteter. De dagene det er aktiviteter kan det bli 21.30 før de legger seg, men da bare lesing i 15 minutter. De trenger mye søvn :)

Anonymkode: 6af76...4f0

Helt riktig! Det er altfor mange barn som sover altfor lite. Og selvfølgelig burde barn ikke ha tilgang til skjerm 1-2 timer før leggetid, det (burde) si seg selv. 

Anonymkode: 56095...e30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Helt riktig! Det er altfor mange barn som sover altfor lite. Og selvfølgelig burde barn ikke ha tilgang til skjerm 1-2 timer før leggetid, det (burde) si seg selv. 

Anonymkode: 56095...e30

Det varierer fra barn til barn.

Ene her sovner raskt med iPad og de to andre med telefon.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slår av data/tlf kl 2030. Kveldsmat og julekalender (eller serie vi ser sammen), på badet kl 21.

Jeg er med i senga, hvor vi prater om dagen i dag og evt annet som måtte røre seg i topplokket. Sønnen har autisme, og trenger en del nærhet på kvelden enda. Så jeg ligger sammen med ham til jeg merker han er såpass rolig, avslappet og trøtt at han sovner etter jeg har gått ut. 

Sover som regel mellom 2130 og 22. 

Anonymkode: a151d...673

AnonymBruker
Skrevet

Sånn generell anbefaling er vel 20:45 for 11-åringer, og senest 22 uansett hvor gamle de er, da de må få x antall timer søvn. Her spiller det selvsagt en rolle hvor godt de sover om natten, om de er trøtt og uopplagt på dagen, og hvor mye søvn de trenger.

Anonymkode: c4aaf...d37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

8-10. Lys av 20.00 her. 

Det er fordi vi har sett at de er for slitne på morgenen med sutring og drama.

I sommer hadde de leggetid 21.00 og det gikk helt fint da.

I helgene er det lys av 21.00 nå. Da sover de til ca 08-09.

Så vi har egentlig ikke noe fast opplegg annet enn å følge med på dagsform og årstid.

Når er det de må stå opp om morgenen? Tror mine gikk i barnehagen da de la seg 20.00.

Anonymkode: dd5ee...383

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...