AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:37 #21 Skrevet onsdag kl. 20:37 Det du sier henger ikke på greip. Det er da ikke vanlig med mer enn en porsjon dessert? Og dine barn skal få spise «ubegrenset», fordi de klarer å begrense seg? Hva er da problemet med å porsjonere ut? Selvfølgelig tar du hensyn, det er jo helt normalt. Hvor mange ganger i løpet av julen er broren din med familie på middag hos dere egentlig? Det må da være max to? Og de to dagene klarer du ikke å ta hensyn til gjestene? Det høres faktisk ut som om du er den som mangler folkeskikk her. Anonymkode: 1b916...971 2 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:39 #22 Skrevet onsdag kl. 20:39 Det er da ikke vanskelig på en prikk for deg og dine barn. En porsjon dessert, to glass brus, en skål med litt godteri, en par/tre julekaker, litt frukt. Er det for lite for dem/deg? Da har jo barna dine og du også et problem. Hber glad for at dette rammer deg/dem én dag i året, pluss et par middager. Bare litt dessert? Buhu. La dem spise så mye de vil hjemme da vel. Utrolig lite empati du har med nærmeste slekt. Anonymkode: 5e659...7e7 1 4
Anonymbruker*** Skrevet onsdag kl. 20:43 #23 Skrevet onsdag kl. 20:43 Det er jo åpenbart at barnet har psykisk, kognitive eller fysiske plager når hun kan finne på å spise mel bare fordi det er tilgjengelig. Dette er mer enn dårlig oppdragelse og godtesug. Jeg hadde så absolutt tilpasset meg om dette var min niese som var på besøk. Jeg regner med de ikke er på besøk hos dere hver dag akkurat. Prøv å sett deg litt inn i deres situasjon, for det er nok en evig kamp for den familien der. For både foreldre og datter. Jeg skjønner godt at broren din etterspør litt tilrettelegging, for å få pause fra problematikken så langt det går. 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:44 #24 Skrevet onsdag kl. 20:44 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du sier henger ikke på greip. Det er da ikke vanlig med mer enn en porsjon dessert? Og dine barn skal få spise «ubegrenset», fordi de klarer å begrense seg? Hva er da problemet med å porsjonere ut? Selvfølgelig tar du hensyn, det er jo helt normalt. Hvor mange ganger i løpet av julen er broren din med familie på middag hos dere egentlig? Det må da være max to? Og de to dagene klarer du ikke å ta hensyn til gjestene? Det høres faktisk ut som om du er den som mangler folkeskikk her. Anonymkode: 1b916...971 Det handler også om det i mine øyne lille hensynet ts og hennes barn må ta, sett i forhold til de utfordringene ts sin niese har. Fri flyt av mat, kaker og godteri er jo å sette barnet opp til å feile i denne sammenheng. Anonymkode: 41ca7...2b5 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:54 #25 Skrevet onsdag kl. 20:54 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det går ikke utover dine barn at de ikke får spise ubegrenset med kaker, desserter og godteri når de er på besøk til andre. Da lærer de normal folkeskikk. Kusinen høres syk ut, her er det nok snakk om diagnose. At det at dine barn skal få spise ubegrenset godteri skal være viktigere enn at kusinen som er syk, får en fin kveld, er for meg merkelig tankegang. Det er jo ikke urimelig engang, for det er ikke slik at de ikke får søtsaker i det hele tatt. De får bare ikke ubegrenset mengder. Da kan du heller kjøpe inn litt ekstra godteri og ha litt ekstra kaker og desserter hjemme, som barna dine kan spise ubegrenset av før de drar i selskap eller etter de kommer hjem igjen. Anonymkode: f5515...50c 👏👏👏 Anonymkode: d8c63...591
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:40 #26 Skrevet torsdag kl. 07:40 Er det viktigste å ta seg hensyn til kun seg selv og sine behov, eller er det å ta tenke på andre enn seg selv? Dine barn kan spise så mye de vil resten av jula når dere ikke ilag med dem, hvorfor skal det absolutt være krise at de ikke får mer enn én porsjon dessert og ikke fritt fram for å stappe i seg? Det er din nærmeste familie, det er niesa di som du er glad i. Hun har tydeligvis store problemer og er ikke bare uoppdragen og frekk. Det er henne det er synd i, ikke dine barn. Anonymkode: 67cb1...971 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:19 #27 Skrevet torsdag kl. 08:19 Jeg har nesten ikke metthetsfølelse før jeg her spist enorme mengder med mat, og jeg vil tippe at jenta heller ikke har dette. Det er ikke noe man kan styre selv, og om det ikke blir styrt så vil det bare fortsette. Beste er faktisk å få satt i gang medisin som regulerer sulthormonene slik at hun kan føle metthet igjen. Det er mest sannsynligvis ikke noe som kan gjøres i tida før jul, men foreldrene bør oppsøke lege for hjelp. Det du kan gjøre er å ha ferdiglagde porsjoner med dessert, ha ekstra med poteter, grønnsaker osv som hun får i tillegg til rent kjøtt. Du kan ha frukt fremme til enhver tid og når du tar frem godteri kan du passe på at ungene får en nisse hver + noe mindre (likt for alle barn!). Altså ferdige porsjoner og så kan frukt eller brødskive supplere resten. Dette er ikke noe hun velger selv og at hun spiser mer enn deg så er det rett og slett fordi det ikke er en stopper i kroppen hennes. Det er slitsomt med et kontinuerlig matkjør og hele tiden forsøke å finne noe å spise eller prøve å unngå å spise. Anonymkode: cf401...0fe
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:34 #28 Skrevet torsdag kl. 08:34 Gjør sånn som i mange andre land: Når det er kake, setter man ikke fram hele kaka på bordet, da setter man fram ett kakestykke til hver. Også de voksne. Samme med desserten, ta på et par kuler is til alle på små fat, og ikke la isboksen stå på bordet og friste. Og gjør som andre her sier, ha skåler med oppskåret frukt/appelsinbåter/gullerøtter og agurk med dip etc. rundt på bordene. Så får julesnopet/julekakene heller stå fremme når dere er alene/når ikke det barnet er tilstede. Anonymkode: aabb8...9e1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:29 #29 Skrevet torsdag kl. 13:29 Er det egentlig et stort problem at unger får i seg for lite dessert, kaker og snop? Det serveres jo snop, julekaker, pepperkaker, gløgg, grøt og alt mulig annet overalt fra november til januar. Anonymkode: ba0b6...78c 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:52 #30 Skrevet torsdag kl. 13:52 Jeg støtter de andre i dette, bare gi en porsjon dessert til hver. Vi gjør det uansett, fordi vi har mandel i riskremen og den er lagt i en av skålene i forkant Anonymkode: 2c491...b99 1
Uanonym bruker Skrevet fredag kl. 08:55 #31 Skrevet fredag kl. 08:55 Jeg ville ikke hatt noen problemer med å ta hensyn/be mine barn ta hensyn i en slik situasjon. Det høres ut som om niesen din har en form for spiseforstyrrelse. 1
Me0987 Skrevet fredag kl. 10:27 #32 Skrevet fredag kl. 10:27 (endret) Gud forby at man tar hensyn til barn med vektproblemer i sin utvidete familie... Endret fredag kl. 10:29 av Me0987 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå