Gå til innhold

Jul, julegodis, julemat, begrensninger og sosiale settinger med familie.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rotete heading, men det får gå. Min bror har ei datter på 10-11 år, som er utrolig glad i mat og søtsaker. Hun er ganske rund, og blir ikke noe særlig mindre. Hun spiser mer enn meg som voksen(som på ingen måte er SMAL), og etter mat går hun bare å lusker i skapene både hjemme og hos andre. De kan ikke ha noe stående fremme, og de har lås på flere skap. Det har vært flere episoder hvor hun til og med sitter å spiser mel, bare fordi det er fremme… foreldrene prøver i aller beste grad å begrense inntaket av søtsaker i alle former, og det er dem jo på en måte nødt til, for det er virkelig ikke grenser for hva og hvor mye hun kan dytte i seg… nå som vi går mot julen og julesammenkomster syns jeg dette er vanskelig. Fordi når vi omgås føler jeg veldig ofte at jeg må sette begrensninger på mine(6 og 7 år) barn, for at det ikke skal bli urettferdig for kusina dems. Og jeg syns det er feil ovenfor mine barn som ikke har den problematikken.

eksempelvis nå som det blir mange julemiddager sammen, julekvelden sammen osv. det er dessert, det er kaker, og mine barn får «så mye de vil» fordi de klarer å begrense seg. Og dette reagerer broren min på, fordi han får problemer med sitt barn som blir illsint fordi hun for eksempel kun får 1 dessert-servering eller noe sånn. Hva er egentlig riktig? Skal ikke mine barn få kose seg så mye de vil fordi kusina dems blir sur? Sånn er det også for øvrig i alle bursdager, mine barn får smake på det de vil smake på, kusina får 1 bit og blir sur fordi hun vil ha mer..

Anonymkode: 68d1b...298

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke alle få samme begrensninger, da? Hvis dine barn ikke har den problematikken at de tar for mye, så kan vel hun få det samme som dem?

Anonymkode: fb66c...dbe

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så vanskelig å ta litt hensyn? Kjør samme opplegg som kusine når dere er i selskap, det er helt unødvendig og også lite høflig å spise ubegrenset med kake og desserter. Så kan dere ha ekstra godteri hjemme. 

Anonymkode: 7da79...cc2

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan de ikke alle få samme begrensninger, da? Hvis dine barn ikke har den problematikken at de tar for mye, så kan vel hun få det samme som dem?

Anonymkode: fb66c...dbe

Broren min syns det er for mye for sitt barn… fordi de har et problem med søtsaker hele året, alle feiringer på skolen + avslutninger + bursdager ellers osv… de er sterkt motstandere av søtsaker hele året. 

og det er greit for meg at de har sine regler, men det skal jo ikke trenge å gå utover mine barn

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det så vanskelig å ta litt hensyn? Kjør samme opplegg som kusine når dere er i selskap, det er helt unødvendig og også lite høflig å spise ubegrenset med kake og desserter. Så kan dere ha ekstra godteri hjemme. 

Anonymkode: 7da79...cc2

Det er absolutt IKKE ubegrenset. Nemnde kan begrense seg selv. De har folkeskikk, de henger ikke over kakene.. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et merkelig opplegg av din bror å sette voldsomt strenge regler for sitt barn og forvente at alle andre skal følge samme linje. Bare 1 bit eller bare 1 ting er for lite selv med vektproblemer eller ønske om reduksjon av sukker. Alt for strikse regler vil medføre fråtsing og problemer for henne fremover også. Det er ikke veien å gå for å lære balanse.

Det er normalt å få smake på alt, men ikke forsyne seg storveis av alt så han bør jo finne en litt bedre mellomvei her for alles del, ikke minst hennes.

Anonymkode: d8505...e65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er absolutt IKKE ubegrenset. Nemnde kan begrense seg selv. De har folkeskikk, de henger ikke over kakene.. 

Du tror vel virkelig ikke det handler om folkeskikk når barnet ved flere tilfellet har sittet og spist mel? Sikkert ubeleilig for dere å vise hensyn, men jeg synes du snakker nedlatende om niesen din, som åpenbart har vanskelig med å regulere når det kommer til mat.

Anonymkode: 41ca7...2b5

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en sykdom, og ikke svikt i oppdragelse. Jeg regner med jenta får oppfølging på overvektklinikken for barn på Sørlandet sykehus. Dette er ikke naturlig og definitiv noe du og dine barn bør ta hensyn til. Dere må forstå at dette er en sykdom, og ikke «manglende selvdisiplin». Jeg hadde hatt null problem med å forklare mine barn hvorfor det er begrensninger på snop disse dagene, og så ville jeg selvfølgelig gjort opp for det. Og dere er vel ikke sammen 100% av tiden? Ta med barna dine ut i akebakken, bare dere, og ta med litt ekstra snop. 

uansett; at jula handler om at barna skal få «kose seg» med så mye mat og søtsaker man vil, er en en trist holdning. Jula handler om fellesskap og tradisjoner. Det er trist at så mange av oss forbinder jula med den tiden i året man kan spise så mye usunt man bare klarer

Anonymkode: 64739...93e

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn overlever fint en porsjon dessert, så akkurat det går nok greit. Om de ellers forsyner seg normalt av det som står på bordet hadde jeg ikke lagt noen føringer på egne barn. Fakta er jo at niesen her skal leve i et samfunn med andre og ulike settinger som f.eks et selskap. Det er mye lærdom i å se at andre barn forsyner seg "normalt", fremfor at foreldrene skal inn å detaljstyre mengder. 

Det sagt, så høres ikke dette ut som typisk overspisingsproblematikk, men et barn med unormal sultfølelse. Jeg håper derfor foreldrene og barnet får rette oppfølging. 

Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser hele mitt voksne liv, startet i ungdommen, og noe av det viktigste jeg har måtte lære meg for å bli og holde en normal vekt er å lære meg hvordan spise normale mengder og ta valg slik andre normalvektige gjør. Med barn er det selvfølgelig vanskeligere, og ja man må ofte begrense, men det er et sosialt aspekt her også. "Per og Kari får bare ta en bit godteri fordi jeg får bare ta en bit" tror jeg ikke er heldig. Ville som forelder heller veiledet på normale mengder. 

Anonymkode: 6c6e4...24d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt etter for broren din sine regler de dagene dere er sammen. 

Ikke fordi jeg nødvendigvis er enig, men for å bevare «husfreden» i jula. 
Hadde ikke orket den samme krangelen dag ut og dag inn.

Hadde kanskje foreslått å lage et fruktfat eller en fruktsalat i tillegg. 
Eller satt frem skåler med klementin- og appelsin-båter. 

Min erfaring er at både voksne og barn spiser mer frukt hvis den er ferdig skrellet, renset og i skål, eller på et fat. 

Ba selv om noen råd til hvordan man kan snakke om mat, etter å ha reagert på at et barn fikk sitte å gumle i seg meierismør som snacks. 

Følte de digitale høygaflene kom frem da, og at folk ville ha brent meg på bålet, hvis de hadde kunnet… 🔥

Anonymkode: ba0b6...78c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folkeskikk faktisk , tydelig hvilket syn du du har på familien din 

Anonymkode: d8c63...591

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte som barn at man forsyner seg bare en gang av desserten. Se for dere det sjokket det var for meg som 9-åring å spise på hotell med buffet og 5-6 forskjellige desserter... (fikk heldigvis lov til å ta både sjokoladepudding og riskrem)

For å gjøre det enklere for foreldrene til barnet som overspiser ville jeg ha servert desserten i porsjonsskåler. Da er det en skål til hver, og ferdig med det. Men jeg ville ikke ha begrenset mine egne barn hvis de klarte å begrense seg selv med kaker og godteri. Jeg ville kanskje snakket med dem om problemene til kusinen (alderstilpasset, selvfølgelig) og bedt dem om å ikke "skryte" av hvor mye godteri eller kaker de har spist.

Anonymkode: 61c9e...f82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt hensyn. 

Det går vel fint om barna får en porsjon dessert hver? Om de er så flinke til å begrense seg så er vel en porsjon helt passe?

Anonymkode: 0e64f...3ee

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør heller snakke med barnets foreldre. Det er hverdagen som definerer hvor sunt kostholdet er. Å begrense barnet i unntaksvise sosiale settinger der «alle andre» ikke begrenser seg er ikke konstruktivt , det er å invitere til et meget problematisk forhold til kosthold. 

Ditt hus - dine regler. Alle barna får samme regler (eller mangel derpå) som dine barn. Ønsker foreldrene å begrense henne så må de ta den oppgaven. Mens alt står fremme. Det er deres oppdragelse. Og deres valg av hverdagskosthold som har ført barnet ut i dette uføret. Og kun deres innsats som kan føre henne ut igjen. Først bør de oppsøke profesjonell bistand, så bør de lese seg opp på psykologi, så bør de gjennomgå og endre eget kosthold, hvordan de tenker og snakker om mat og så hjelper de barnet.

Om de har en foreldrestil som har endt opp i et barn som ikke har lært å regulere seg inn? Ok. Det finnes det grep mot. Det grepet er ikke å tilrettelegge for at barnet skal slippe å regulere seg inn. Det er at barnets mor og far lærer det å regulere. Det er oppgaven deres.

Anonymkode: 5a791...bdb

• Liker 2
Skrevet

Det høres jo ut som om dette er ganske alvorlig sykdom, og på ingen måtte handler om folkeskik. Så barnet får vel oppfølging av helsevesnet her? Du TS kunne kansje blit med foreldrene til en samtale hos barnets lege, slik at du fik lit bedre forståelse for problematiken?

Jeg synes det er veldig merkelig å prioritere julegåtter over å ta hensyn til et sykt barn. Om dere serverer kaker og deserer i porsjonskåler så trenger du ikke å nekte barna dine å forsyne seg flere ganger, da får de bare det de får. Så kan dere servere frukt og nøter i stedenfor snop. Jeg forstår at det kan oppleves rart eller litt trist å endre på mat tradisjoner, men du er voksen så såpas greie du å ofre for et sykt tante barn!

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er hun normalt kognitivt utviklet? Melspising defineres som pica, som opptrer hyppigere hos barn med utviklingsforstyrrelser. 

Anonymkode: 655b2...50e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du bør heller snakke med barnets foreldre. Det er hverdagen som definerer hvor sunt kostholdet er. Å begrense barnet i unntaksvise sosiale settinger der «alle andre» ikke begrenser seg er ikke konstruktivt , det er å invitere til et meget problematisk forhold til kosthold. 

Ditt hus - dine regler. Alle barna får samme regler (eller mangel derpå) som dine barn. Ønsker foreldrene å begrense henne så må de ta den oppgaven. Mens alt står fremme. Det er deres oppdragelse. Og deres valg av hverdagskosthold som har ført barnet ut i dette uføret. Og kun deres innsats som kan føre henne ut igjen. Først bør de oppsøke profesjonell bistand, så bør de lese seg opp på psykologi, så bør de gjennomgå og endre eget kosthold, hvordan de tenker og snakker om mat og så hjelper de barnet.

Om de har en foreldrestil som har endt opp i et barn som ikke har lært å regulere seg inn? Ok. Det finnes det grep mot. Det grepet er ikke å tilrettelegge for at barnet skal slippe å regulere seg inn. Det er at barnets mor og far lærer det å regulere. Det er oppgaven deres.

Anonymkode: 5a791...bdb

Når barnet spiser mel og det er nødvendig å ha lås på skap, tolker jeg det som at dette handler om mer enn folkeskikk og foreldrestil. Jeg kan ha forståelse for at det er både slitsomt og irriterende å ta hensyn, noe jeg synes ts formidler med å si ting som "at for det er virkelig ikke grenser for hva og hvor mye hun kan dytte i seg ", at hennes barn "ikke henger over kakene".  Jeg ville gjort mitt for alle kan få en så fin julefeiring som mulig, og noen ganger betyr det at man må tilpasse og justere ekstra for noen. Jeg ville snakket med foreldrene, og for eksempel avtalt av dessert serveres i porsjoner osv. Dette synes jeg ikke er for inngripende overfor de andre barna. Hvis dette kan bidra til at niesen ikke blir "illsint" er dette bra for alle, men mest av alt for barnet selv. Det er stigmatiserende og kan bidra til at mat blir enda vanskeligere. Denne gangen er det ts sin niese og hennes familie som trenger at det tilrettelegges, en annen gang kan det være at ts har et behov for tilrettelegging. Sånn er det å være samlet, vi tilpasser oss, av og til mer, av og til mindre

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er hun normalt kognitivt utviklet? Melspising defineres som pica, som opptrer hyppigere hos barn med utviklingsforstyrrelser. 

Anonymkode: 655b2...50e

Jeg tenkte også på pica.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Broren min syns det er for mye for sitt barn… fordi de har et problem med søtsaker hele året, alle feiringer på skolen + avslutninger + bursdager ellers osv… de er sterkt motstandere av søtsaker hele året. 

og det er greit for meg at de har sine regler, men det skal jo ikke trenge å gå utover mine barn

Det går ikke utover dine barn at de ikke får spise ubegrenset med kaker, desserter og godteri når de er på besøk til andre. Da lærer de normal folkeskikk.

Kusinen høres syk ut, her er det nok snakk om diagnose. At det at dine barn skal få spise ubegrenset godteri skal være viktigere enn at kusinen som er syk, får en fin kveld, er for meg merkelig tankegang. Det er jo ikke urimelig engang, for det er ikke slik at de ikke får søtsaker i det hele tatt. De får bare ikke ubegrenset mengder. 

Da kan du heller kjøpe inn litt ekstra godteri og ha litt ekstra kaker og desserter hjemme, som barna dine kan spise ubegrenset av før de drar i selskap eller etter de kommer hjem igjen.

Anonymkode: f5515...50c

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke de voksne forsyne de dagene dere er sammen? 

Anonymkode: 0c367...18b

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...