Gå til innhold

Vonde følelser, jul og et forsøk på å sette grenser, er dette greit?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Støtter deg 100%!! Kos deg på hotell og spa, og ikke ha dårlig samvittighet i ett sekund engang 🥰 God tur og god jul! 😍

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i alt, utenom geita. Og jeg har gitt geit mange ganger, og elsker den.

Men det blir veldig passiv aggresivt på en måte som bekker over i barnslig. Dra og feir jul som du vil, slutt å lån ut leiligheten din, slutt å lån ut penger, sett grenser, men vær normalt oppegående og gi gaver på et normalt moderat nivå. Ei geit til hele familien hvis du vanligvis innfrir absurde ønsker gjør bare at du kommer dårlig ut av det, og jeg tror ikke de får med seg den egentlige essensen i det hele tatt, fordi du virker snurt og smålig. Det er mye mellom a og å. Gaver til alle du får gaver fra, men i normale klasser. Man må ikke kjøpe fra ønskelista. Får du klager, så kommer de dårlig ut. Gir du geit til alle på deling, så kommer du dårlig ut i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 44309...c59

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvor gamle er tantebarna dine da ? Er de under komfermant alder, hadde jeg gitt en liten oppmerksomhet på max 300 kr.  Til dine søsken hadde jeg gitt dem i samme prisklasse som de pleier og gi til deg. Altså gir de deg en billig flaske vin eller en eske med sfinx konfekt så legger du deg på samme linja og dropper å gi dem en robotstøvsuger liksom. Ingen kan verken bli fornærmet eller sure over å få gave i samme prisklasse som de selv gir.

Om du aldri får noe av dem så er jeg enig i å gi dem den gjeita 😇

Kost deg på hotell🥰

• Liker 3
Skrevet

Det er litt typisk at når en ikke har satt grenser før så skal en ta skikkelig hardt i når en plutselig starter. 

Det er DU som er ansvarlig for hvor dyre gaver du har gitt. Ikke dem. 

Jeg ville gitt en felles gave til foreldre, en felles til søsken m/familie, f.eks et spill, og ønsket dem god jul og sagt "bare å slå på tråden på nyåret!". Hjelp folk til hvordan lykkes i relasjon med deg, ikke straff dem for en dynamikk du også har vært med på å legge opp til. 

Anonymkode: 32756...a81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er å gå for langt. Hotell er helt ok, sagt ifra at du ikke kommer er ok, å gi en geit til hele familien er bare ugreit. Send noe hyggelig til foreldrene og søsknene dine (en bok hver, svogere og svigerinner bare på lappen) og alle nieser og nevøer kan få gavekort på kino pr familie (Leah, Leo og Liam: 600,- fra tante). Thea og Thale: 400,-).  Ferdig. 

Anonymkode: 2bf7e...84b

• Liker 3
Skrevet

Geita er barnslig, jeg ville heller kjøpt et spill til hver familie. Monopol etc. Da kan de ikke klage, du sier jo bare at du ønsker at de skal ha det hyggelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er sårende å gi og gi, men aldri få noe tilbake. Hverken i form av penger eller omtanke. Mine søsken tar bare kontakt ved behov for penger, gratis ferieopphold i min leilighet (jeg bor i en storby) eller andre tjenester de trenger fra meg.

Når det gjelder julegaver har jeg tenkt å gi en felles gave til hele familien min. Jeg har tenkt å gi en geit, altså en symbolsk veldedig gave. Kanskje det for dem til å tenke litt på hva julen faktisk handler om. 

Anonymkode: b8a09...cce

Hadde bare sagt jeg kun gir til de jeg feirer med, og i år er det venninnene. 

Anonymkode: 6eb2b...2dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Støtter deg i alt annet enn geit. Det blir for barnslig i denne sammenhengen. 

Kjøp et spill til alle

Anonymkode: 35c7e...251

Jeg forstår henne veldig godt og er helt med på tanken om en "fuck-you-geit".

Selv om det virker teit, så er det faktisk godhet og refleksjon bak den gaven.

Anonymkode: 663f7...c65

Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Geita er barnslig, jeg ville heller kjøpt et spill til hver familie. Monopol etc. Da kan de ikke klage, du sier jo bare at du ønsker at de skal ha det hyggelig. 

Hvorfor egentlig? Hun skylder de jo ingenting. Hvorfor skal man gi av seg selv (og lommeboken) når man bare får utnyttelse tilbake.

Kjør "jeg gir til de jeg feirer med" taktikken både til jul og andre sosiale settinger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor egentlig? Hun skylder de jo ingenting. Hvorfor skal man gi av seg selv (og lommeboken) når man bare får utnyttelse tilbake.

Kjør "jeg gir til de jeg feirer med" taktikken både til jul og andre sosiale settinger.

Nå aner jeg ikke hva en geit koster, men jeg ville heller brukt pengene på noe til deling på familien. Hva hun skylder og ikke vet Ts selv best. 

Skrevet

Jul på høyfjellshotell høres fantastisk ut, det er en god idé. 

Når det gjelder julegaver er jeg litt delt. Personlig syns jeg det er lurt å kutte julegaver mellom voksne, og at disse tantebarna ønsker seg ting som er over prisklassen man kan forvente fra en fjern tante man ikke har noe videre kontakt med. Likevel er det nokså ufint å gjøre endringen på denne måte uten å si fra på forhånd. De har vel kanskje kjøpt julegaver til deg allerede også?

Jeg syns du skal kontakte søsknene dine, jo før jo heller. Gjerne på epost, så får alle høre det på en gang. Si du synes gavebytter blant voksne er noe stort tull og at du har bestilt hotellferie i år. Dermed vil du heller bruke gavebudsjettet på dette, og forventer heller ingen gaver tilbake. Gjør du det nå, har de fortsatt tid til å bytte inn dine gaver før jul. 

Til barna ville jeg ha kjøpt noe likevel, men noe rimelig, et spill til hver familie eller en bok eller noe sånt. 

Anonymkode: 4d585...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...