Jajakvinne12 Skrevet 3. desember #21 Skrevet 3. desember Støtter deg 100%!! Kos deg på hotell og spa, og ikke ha dårlig samvittighet i ett sekund engang 🥰 God tur og god jul! 😍 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember #22 Skrevet 3. desember Enig i alt, utenom geita. Og jeg har gitt geit mange ganger, og elsker den. Men det blir veldig passiv aggresivt på en måte som bekker over i barnslig. Dra og feir jul som du vil, slutt å lån ut leiligheten din, slutt å lån ut penger, sett grenser, men vær normalt oppegående og gi gaver på et normalt moderat nivå. Ei geit til hele familien hvis du vanligvis innfrir absurde ønsker gjør bare at du kommer dårlig ut av det, og jeg tror ikke de får med seg den egentlige essensen i det hele tatt, fordi du virker snurt og smålig. Det er mye mellom a og å. Gaver til alle du får gaver fra, men i normale klasser. Man må ikke kjøpe fra ønskelista. Får du klager, så kommer de dårlig ut. Gir du geit til alle på deling, så kommer du dårlig ut i ditt tilfelle. Anonymkode: 44309...c59 3 8
avent Skrevet 3. desember #23 Skrevet 3. desember Hvor gamle er tantebarna dine da ? Er de under komfermant alder, hadde jeg gitt en liten oppmerksomhet på max 300 kr. Til dine søsken hadde jeg gitt dem i samme prisklasse som de pleier og gi til deg. Altså gir de deg en billig flaske vin eller en eske med sfinx konfekt så legger du deg på samme linja og dropper å gi dem en robotstøvsuger liksom. Ingen kan verken bli fornærmet eller sure over å få gave i samme prisklasse som de selv gir. Om du aldri får noe av dem så er jeg enig i å gi dem den gjeita 😇 Kost deg på hotell🥰 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember #24 Skrevet 4. desember Det er litt typisk at når en ikke har satt grenser før så skal en ta skikkelig hardt i når en plutselig starter. Det er DU som er ansvarlig for hvor dyre gaver du har gitt. Ikke dem. Jeg ville gitt en felles gave til foreldre, en felles til søsken m/familie, f.eks et spill, og ønsket dem god jul og sagt "bare å slå på tråden på nyåret!". Hjelp folk til hvordan lykkes i relasjon med deg, ikke straff dem for en dynamikk du også har vært med på å legge opp til. Anonymkode: 32756...a81 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #25 Skrevet 4. desember Det er å gå for langt. Hotell er helt ok, sagt ifra at du ikke kommer er ok, å gi en geit til hele familien er bare ugreit. Send noe hyggelig til foreldrene og søsknene dine (en bok hver, svogere og svigerinner bare på lappen) og alle nieser og nevøer kan få gavekort på kino pr familie (Leah, Leo og Liam: 600,- fra tante). Thea og Thale: 400,-). Ferdig. Anonymkode: 2bf7e...84b 5 1
BobbySocks Skrevet 4. desember #26 Skrevet 4. desember Geita er barnslig, jeg ville heller kjøpt et spill til hver familie. Monopol etc. Da kan de ikke klage, du sier jo bare at du ønsker at de skal ha det hyggelig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember #27 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er sårende å gi og gi, men aldri få noe tilbake. Hverken i form av penger eller omtanke. Mine søsken tar bare kontakt ved behov for penger, gratis ferieopphold i min leilighet (jeg bor i en storby) eller andre tjenester de trenger fra meg. Når det gjelder julegaver har jeg tenkt å gi en felles gave til hele familien min. Jeg har tenkt å gi en geit, altså en symbolsk veldedig gave. Kanskje det for dem til å tenke litt på hva julen faktisk handler om. Anonymkode: b8a09...cce Hadde bare sagt jeg kun gir til de jeg feirer med, og i år er det venninnene. Anonymkode: 6eb2b...2dc
AnonymBruker Skrevet 4. desember #29 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (22 timer siden): Støtter deg i alt annet enn geit. Det blir for barnslig i denne sammenhengen. Kjøp et spill til alle Anonymkode: 35c7e...251 Jeg forstår henne veldig godt og er helt med på tanken om en "fuck-you-geit". Selv om det virker teit, så er det faktisk godhet og refleksjon bak den gaven. Anonymkode: 663f7...c65 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember #30 Skrevet 4. desember BobbySocks skrev (1 time siden): Geita er barnslig, jeg ville heller kjøpt et spill til hver familie. Monopol etc. Da kan de ikke klage, du sier jo bare at du ønsker at de skal ha det hyggelig. Hvorfor egentlig? Hun skylder de jo ingenting. Hvorfor skal man gi av seg selv (og lommeboken) når man bare får utnyttelse tilbake. Kjør "jeg gir til de jeg feirer med" taktikken både til jul og andre sosiale settinger. Anonymkode: 663f7...c65 3
BobbySocks Skrevet 4. desember #31 Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor egentlig? Hun skylder de jo ingenting. Hvorfor skal man gi av seg selv (og lommeboken) når man bare får utnyttelse tilbake. Kjør "jeg gir til de jeg feirer med" taktikken både til jul og andre sosiale settinger. Anonymkode: 663f7...c65 Nå aner jeg ikke hva en geit koster, men jeg ville heller brukt pengene på noe til deling på familien. Hva hun skylder og ikke vet Ts selv best.
AnonymBruker Skrevet 4. desember #32 Skrevet 4. desember Jul på høyfjellshotell høres fantastisk ut, det er en god idé. Når det gjelder julegaver er jeg litt delt. Personlig syns jeg det er lurt å kutte julegaver mellom voksne, og at disse tantebarna ønsker seg ting som er over prisklassen man kan forvente fra en fjern tante man ikke har noe videre kontakt med. Likevel er det nokså ufint å gjøre endringen på denne måte uten å si fra på forhånd. De har vel kanskje kjøpt julegaver til deg allerede også? Jeg syns du skal kontakte søsknene dine, jo før jo heller. Gjerne på epost, så får alle høre det på en gang. Si du synes gavebytter blant voksne er noe stort tull og at du har bestilt hotellferie i år. Dermed vil du heller bruke gavebudsjettet på dette, og forventer heller ingen gaver tilbake. Gjør du det nå, har de fortsatt tid til å bytte inn dine gaver før jul. Til barna ville jeg ha kjøpt noe likevel, men noe rimelig, et spill til hver familie eller en bok eller noe sånt. Anonymkode: 4d585...5db 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:02 #33 Skrevet tirsdag kl. 23:02 AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 20.39): Får du ikke julegaver fra de samme som du gir til? I ca samme prisklasse som du gir? Anonymkode: 052c8...9f7 Nei, overhodet ikke. Jeg får alt fra øl (jeg drikker ikke øl) til kokebøker som jeg ikke kan bruke (har glutenintoleranse og fikk en kokebok om gjærbakst). Det vanlige er likevel en konfekt eske de har rasket med seg fra dagligvarebutikken rett før. Eller noe i den duren. Dette er gaver fra søsken, for å understreke det, tantebarna kjøper selvsagt ikke gaver til meg. Anonymkode: b8a09...cce 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:07 #34 Skrevet tirsdag kl. 23:07 avent skrev (På 4.12.2025 den 0.57): Hvor gamle er tantebarna dine da ? Er de under komfermant alder, hadde jeg gitt en liten oppmerksomhet på max 300 kr. Til dine søsken hadde jeg gitt dem i samme prisklasse som de pleier og gi til deg. Altså gir de deg en billig flaske vin eller en eske med sfinx konfekt så legger du deg på samme linja og dropper å gi dem en robotstøvsuger liksom. Ingen kan verken bli fornærmet eller sure over å få gave i samme prisklasse som de selv gir. Om du aldri får noe av dem så er jeg enig i å gi dem den gjeita 😇 Kost deg på hotell🥰 Jeg har tantebarn i ulike aldre, de eldste er nesten voksne (konfirmert for to-tre år siden). De yngste går på barneskolen. Av søsken får jeg som du skriver alt fra billig konfekt de har rasket med seg fra dagligvarebutikkene til ting jeg ikke har bruk for. Typ bøker om gjærbakst (jeg har glutenintoleranse) eller øl (jeg drikker ikke øl). Det understreker bare hvor lite de vet om meg og bryr seg. Anonymkode: b8a09...cce 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:13 #35 Skrevet tirsdag kl. 23:13 AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 21.20): Jeg synes også geit blir litt i overkant. Men disse kravene om dyre julegaver skjønner jeg fint lite av, gir de selv mindre dyre gaver og så må du punge ut? Er det noe de forlanger fordi du har bedre økonomi, eller noe sånt? Dyre gaveønsker fra tantebarn hadde jeg gitt beskjed om at dette imøtekommer du ikke. Anonymkode: ca03b...ef4 Jeg vet ikke hvordan vi har havnet her, når det gjelder dyre gaver og disse ønskelistene. Men må klandre meg selv her, de begynte å komme med dyre ønsker og jeg innfridde, så ble det plutselig sånn. Selv gir de alt fra billig konfekt til kokebøker kjøpt på mammutsalg. Jeg har normal god økonomi, men muligens til færre utgifter enn mine søsken som har hus, barn og større familier å ta seg av. Som singel og barnløs bosatt i leilighet har jeg færre utgifter og dermed mer å rutte med. Selvom jeg og mine søsken i utgangspunktet tjener omtrent der samme.. Anonymkode: b8a09...cce 1
malifika Skrevet i går, 00:58 #36 Skrevet i går, 00:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hvordan vi har havnet her, når det gjelder dyre gaver og disse ønskelistene. Men må klandre meg selv her, de begynte å komme med dyre ønsker og jeg innfridde, så ble det plutselig sånn. Selv gir de alt fra billig konfekt til kokebøker kjøpt på mammutsalg. Jeg har normal god økonomi, men muligens til færre utgifter enn mine søsken som har hus, barn og større familier å ta seg av. Som singel og barnløs bosatt i leilighet har jeg færre utgifter og dermed mer å rutte med. Selvom jeg og mine søsken i utgangspunktet tjener omtrent der samme.. Anonymkode: b8a09...cce Da hadde jeg kjøpt konfekteske til søsknene og et gavekort på kino til hver av ungene som er store, og en legoeske f.eks til de som er yngre. Får du kommentarer på det så får du bare si at det blir ikke gaver neste år siden de er misfornøyde. 6 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #37 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, overhodet ikke. Jeg får alt fra øl (jeg drikker ikke øl) til kokebøker som jeg ikke kan bruke (har glutenintoleranse og fikk en kokebok om gjærbakst). Det vanlige er likevel en konfekt eske de har rasket med seg fra dagligvarebutikken rett før. Eller noe i den duren. Dette er gaver fra søsken, for å understreke det, tantebarna kjøper selvsagt ikke gaver til meg. Anonymkode: b8a09...cce Har du fortalt dem at du ikke gir julegaver i år? Jeg har også glutenintoleranse og har opplevd å få ting fra familie 'rasket fra dagligvarebutikken' overrakt med ordene «Håper du kan tåle det!» De hadde ikke brydd seg nok til å lese hva tingen de kjøpte faktisk inneholdt. Det tar 10 sekunder. Så jeg skjønner hvordan det føles. Anonymkode: 6eb2b...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #38 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vet ikke hvordan vi har havnet her, når det gjelder dyre gaver og disse ønskelistene. Men må klandre meg selv her, de begynte å komme med dyre ønsker og jeg innfridde, så ble det plutselig sånn. Anonymkode: b8a09...cce Det kan slutte like så plutselig som det startet. Anonymkode: 6eb2b...2dc 1 1
avent Skrevet 19 timer siden #39 Skrevet 19 timer siden Blir de misfornøyde med gavene de får så hadde jeg spurt hvorfor, siden det er de samme gavene som du har fått av dem i årevis 😂 på tide at de møter seg selv i døra her altså 😂 2 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #40 Skrevet 19 timer siden I min familie har vi også slike ønskelister. Jeg vipser kroner til bror som fikser gaver til mine nevøer. Nå velger jeg selv hvor mye jeg ønsker å gi, men der har jeg allerede satt en standard på noen tusenlapper og dette er en slags felles overenskomst i hele familien. Vi foretrekker å ha det sånn, slik av vi får brukbare gaver og ikke en masse ræl som man må finne på. Og som du skriver selv, så har du vært med på dette selv, så jeg vil tro at dine søsken anser dette som at dere har en felles forståelse for hvordan dere løser gaveproblematikken. Da er det litt rart å bruke det i mot dem. Slik du formulerer deg trodde jeg også at det var du som måtte holde hele hoffet hver jul og stå på pinne for alle. Men så er du faktisk gjest hvert år selv, så da virker det ikke som du blir veldig utnyttet der heller. At du derimot blir brukt som melkeku er ikke greit. Eller at de ikke viser takknemlighet for at de får disponere leiligheten din o.l. Det er ikke noe god følelse om du sitter igjen og føler deg utnyttet og lite verdsatt generelt. Men alt i alt så er mye av det du beskriver i HI ganske vanlige "familietransaksjoner" så det er litt vanskelig for utenforstående å vurdere i hvor stor grad du blir utnyttet og din egen opplevelse av ikke å bli verdsatt. Anonymkode: 1564b...793
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå