Gå til innhold

Vonde følelser, jul og et forsøk på å sette grenser, er dette greit?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge vært familiens melkeku. Jeg er så lei av å være vertskap for familien hver gang de skal på storbyferie, lei av å låne bort penger og lei av av å være den som kommer sist hver eneste gang. Dette året skal jeg sette foten ned, jeg vil ikke legge mer i de relasjonene nå. Det er sårende å gi og gi, men aldri få noe tilbake. Hverken i form av penger eller omtanke. Mine søsken tar bare kontakt ved behov for penger, gratis ferieopphold i min leilighet (jeg bor i en storby) eller andre tjenester de trenger fra meg. Det er aldri en telefon for å slå av en prat, sende en sms for å høre hvordan det går, får jeg heller ikke. Jeg føler meg også avvist de gangene jeg har sendt meldinger til dem. 

Nå nærmer julen seg og tradisjonen tro har ønskelister fra tantebarn strømmet inn. De skal ha alt fra mobiltelefoner til dyrt tøy i flere tuseners klassen. Eller minimum ett bidrag på 500-600kr hvis ingen gaveønsker innfris, dette er faktisk skrevet på ønskelista 🥲 Dette er tantebarn som ellers aldri tar kontakt og som jeg ser 1-2 ganger i året, med mindre de bruker leiligheten min som feriebolig. Så har jeg søsken som ønsker seg dyre kjøkkenmaskiner, støvsugere og whatnot. Dette er voksne mennesker som ber om at flere skal gå sammen for å innfri gaveønskene deres. Jeg synes det er frekt å be om slikt, men innser at det er jeg som  har lagt opp til det. Det er sånn at jeg alltid innfrir ønsker, samme hvor absurde ting de ber om.  

I år har jeg endelig kommet fram til konklusjonen om at dette ikke kan fortsette. Jeg og 2 venninner feirer sammen på høyfjellshotell.  Vi skal storkose oss med spa, god mat og hygge oss i barnefrie omgivelser. Familien fikk klar beskjed om at jeg ikke kommer «hjem» til jul. Vi feirer alltid jul hjemme hos mine foreldre i mitt barndomshjem. Nok får være nok, det er måte på hvor mye jeg skal «holde ut» for å blidgjøre folk som ikke ofrer meg en tanke. 

Når det gjelder julegaver har jeg tenkt å gi en felles gave til hele familien min. Jeg har tenkt å gi en geit, altså en symbolsk veldedig gave. Kanskje det for dem til å tenke litt på hva julen faktisk handler om. 

Er dette greit eller er det å gå for langt? Dette er vanskelig for meg, jeg er som sagt ikke en som setter grenser. Jeg er heller den som lar meg utnytte for å så angre og være frustrert etterpå. Så i år tar jeg grep for å bryte ut av den rollen. 

Anonymkode: b8a09...cce

• Hjerte 17
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes stort sett det høres greit ut, men kanskje litt i overkant dramatisk å gi en felles geit til familien? Jeg trodde aldri jeg skulle fraråde noen en veldedig geit, det er egentlig en gave jeg synes flere burde benytte seg av, men akkurat i ditt tilfelle er det så mye mer, at det kanskje blir å skrive med litt store bokstaver, om du skjønner? En felles gave, absolutt, men kanskje noe hakket mindre symboltungt enn en geit? En konfekteske for eksempel?

Anonymkode: b595d...352

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt greit. Svigerinna mi og jeg drar på cruise til et sted med sol og varme i jula (vi har spart i et år). Så kan mannfolka (guttungene...) feire jul med svigermor uten at vi kommer trekkende med noen nye tradisjoner.

Anonymkode: 0decb...178

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Støtter deg i alt annet enn geit. Det blir for barnslig i denne sammenhengen. 

Kjøp et spill til alle

Anonymkode: 35c7e...251

• Liker 19
Skrevet

På en måte så heier jeg 100% på deg, du kan feire jul slik du vil og trenger ikke å gjøre noe for å tekkes familien din.

Likelvel høres du litt sånn passiv/agressiv ut. Får du ingenting tilbake fra dine søsken når du gir dem gaver? Kanskje dette med gaver er viktigere for dem og de vil sørge for at de får noe de ønsker seg, i teorien er det jo en fin ting at flere går sammen og spleiser på dyrere ting som folk virkelig ønsker seg.

Og at de tar kontakt når de trenger deg som du sier, vel det er vel noen ganger sånn i familier. Man tar kontakt når det "brenner" eller når man trenger hjelp.

Jeg synes du har helt rett i det du sier altså, men det høres ut som at du fyller ting inn i et slags regnskap hvor du passer på hva andre gir og får av dine penger og av din tid.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er over alle støvleskaft. Kjør høgfjellshotell og geit. Desse folka treng utestemme!

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Høyfjellshotell er fint. 

Å kutte så drastisk i julegaver uten å si noe om det til disse, som jeg antar også bruker å gi gaver til deg, synes jeg er litt i overkant demonstrativt. Jeg hadde nok enten informert om at i år dropper du julegaver begge veier (og det ville jeg gjort for en måned siden) eller gitt gaver, men i en lavere prisklasse uavhengig av ønskeliste. Bøker er fint til de fleste, liksom. 

Anonymkode: 58452...ba8

• Liker 7
Skrevet (endret)

Alt høres greit ut bortsett fra gaver til tantebarn under 18.

Ikke bland dem inn i dette.

Si du nå tenker kutte gaver til voksne, og følgelig ikke ønsker gaver selv. Men gi en vanlig gave til ungene. 

Resten av talen hadde jeg ikke tatt i desember.

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
Skrevet

Får du ikke julegaver fra de samme som du gir til? I ca samme prisklasse som du gir?

Anonymkode: 052c8...9f7

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes geita er å trekke det vel langt, det bikker over til passivt-aggressivt. 

Anonymkode: 55f65...017

• Liker 7
Skrevet

Å låne noen penger må du jo bare slutte med, tvert!

Dra på hotell og kos deg i jula!

Og som de andre sier, så ville jeg lagt biiittelitt mer i julegaven i år kanskje, og heller skalert ned over tid.

Spill/godis/flaxlodd eller annet som en fellesgave til de ulike familiene - noe som er litt gøyere for barna enn en geit (selv om det er en god tanke!)
En god flaske vin til de voksne, olivenolje og en god ost, eller lignende. Dyre gaveønsker kan du HELT fint se bort fra om du vil. 

Anonymkode: 7cec1...e3c

• Liker 6
Skrevet

Høyfjels hotel er bra, men å gi tantebarn en geit blir pasivt agresivt synes jeg. Så pleier du vel å få gave tilbake for omtrent like mye som du gir til søsknene dine? Da blir det merkelig å plutselig ikke gi de noen gave tilbake også. Ønskeligster er bare ønsker, så du kan jo kjøpe en bok eller et spill til alle (men jeg synes de bør få noe, spesielt barna).

Så blir jeg nyskjerig om du har snaket med familien din om dette? Du skriver du føler deg avist, det trenger jo ikke være sånn søskna dine opplever det! Så kansje du skule ha en samtale med dem om hvordan du opplever det, før du aviser de helt? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også geit blir litt i overkant. Men disse kravene om dyre julegaver skjønner jeg fint lite av, gir de selv mindre dyre gaver og så må du punge ut? Er det noe de forlanger fordi du har bedre økonomi, eller noe sånt? Dyre gaveønsker fra tantebarn hadde jeg gitt beskjed om at dette imøtekommer du ikke. 

Anonymkode: ca03b...ef4

• Liker 3
Skrevet

Geit høres flott ut, men kunne ikke en gris eller en ku også vært et alternativ ...?

Jeg ser det for meg; et stort, pyntet juletre i rommet med gavene under juletreet, og en av dem sier "møøøøøø".

Mer julestemning får man ikke; det er greit å huske på at Jesusbarnet kom til verden i en krybbe, og jeg går ut fra at det er stor sannsynlighet for at en ku kan ha vært med i bildet der.

Anonymkode: 8885c...0e7

Skrevet

Jeg ville ikke avlyst julegaver så tett opp mot jul, men det er helt greit å si at julegavebudsjettet er lavere i år. 

Og penger og leiligheten din er det bare å slutte og låne bort. 

Til neste år har du god tid til å kutte ut gaver. Alternativt en ting per familie, vi fikk alltid et brettspill til familien av en grandtante, og jeg husker det var skikkelig koselig med litt spilletid med foreldre og søsken i romjula. 

Anonymkode: 6f8a1...4d8

• Liker 3
Skrevet

Som du selv sier - dette har du mye lagt opp til selv, ved å innfri ønsker og ikke si noe om at ønskene er litt vel dyre i forhold til hva du hadde sett for deg å bruke på gaver tidligere.

Samme med at du føler deg brukt fordi de vil låne leilighet og penger. Du har ikke sagt nei, det passer ikke eller at det ønsker du ikke tidligere. Så selvfølgelig går de ut fra at det er greit for deg.

Ansvaret for relasjoner er to-veis, det ligger like mye på deg at du ikke har sagt fra til familien din hva du tenker og føler, og ikke har satt grenser for deg selv. Da blir det for dumt å straffe familien din for en situasjon du i høyeste grad har vært delaktig i at har oppstått.

Dra på høyfjellshotell, støtter deg i det. Men ta en ordentlig prat med familien din også.

Ville også sagt fra på forhånd om at du tenker å skalere ned på gaver i år. Gi tantebarn en ok gave, selv om det ikke blir noe så dyrt og flott som de har satt på ønskelista. Du har selv skapt forventningen om at de faktisk kommer til å få dyre ting. 

Anonymkode: 179da...b9d

• Liker 3
Skrevet

Heia deg! Støtter deg fullt ut. Kos deg på høyfjellshotell i jula og si nei til lån av leiligheten med verdens beste samvittighet i årene fremover. 

Hvis du pleier å få dyre gaver tilbake fra familien, er det kanskje litt sent å si fra nå at du ikke vil gi eller få gaver i år, siden noen kjøper gaver lenge før jul? Men hvis det derimot alltid er du som gir fine og dyre gaver for å få billig crap tilbake, støtter jeg idéen om geita 100 %.

Anonymkode: 437df...62a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er tantebarn som ellers aldri tar kontakt

Hvor gamle er de? Er de store nok til å ha egen mobil så burde du forvente litt fra dem, men om de er for små til det så synes jeg det er de voksnes ansvar. 

Anonymkode: 5ccd4...fac

Skrevet

Jeg tenker KJØR PÅ! Og kjøp en geit på deling til surpompene!

Anonymkode: 149cb...dbe

• Liker 5
Skrevet

De skulle skamme seg. Sett grenser med god samvittighet. Og aldri lån bort penger mer. Jeg hadde gitt en liten gave til de under 15 år, og heller gitt et felles familiespill i fellesgave. Eller geita da😂. Kos dere på juleferie ❤️

Anonymkode: 6d7f0...f2c

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...