AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:40 #1 Skrevet onsdag kl. 17:40 Har en kollega som har begynt å prate ofte om at hun bekymrer seg for å legge på seg både i adventstiden og i jula. Denne dama er veldig slank, hun ser både trent og tynn ut. Hvordan ville dere respondert på slike samtaler som hun starter. For eksempel at hun må holde seg unna julegodt, kaker og fet mat? Selv blir jeg usikker på hva jeg skal svare og hvordan jeg skal møte henne på dette. Anonymkode: 6e6a1...b95
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:41 #2 Skrevet onsdag kl. 17:41 Si den slitte men sanne frasen: det er ikke jula som teller. Anonymkode: b5146...b74 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:46 #3 Skrevet onsdag kl. 17:46 Det er bare vann av all den salte maten. Det er borte innen 7.jan uansett. Anonymkode: ae6e2...13d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:46 #4 Skrevet onsdag kl. 17:46 Enten så sier jeg "ok" eller "jaha", kort nok til at det er tydelig at jeg ikke er interessert, eller så sier jeg ikke noe. Jeg vil ikke delta i sånne samtaler verken for min egen eller andres del. Anonymkode: 4ced2...a9b 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:55 #5 Skrevet onsdag kl. 17:55 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Si den slitte men sanne frasen: det er ikke jula som teller. Anonymkode: b5146...b74 Sant. Men når jula varer fra 26 november til 4 januar, så kan du greie å legge godt på deg. Hvis jula var fra 23 desember til 2. Juledag, så hadde jeg vært enig. Anonymkode: cb396...124 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:05 #6 Skrevet onsdag kl. 21:05 Hun er så tynn at hun ikke har et gram fett på kroppen. Det kan jo være anoreksi inni bildet der. Anonymkode: 6e6a1...b95
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:21 #7 Skrevet onsdag kl. 21:21 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hun er så tynn at hun ikke har et gram fett på kroppen. Det kan jo være anoreksi inni bildet der. Anonymkode: 6e6a1...b95 Da hadde jeg i alle fall ikke begitt meg inn i sånne samtaler. Kunne godt snakket om det, men ikke på den måten. Anonymkode: 4ced2...a9b 5
Gnå Skrevet i går, 07:14 #8 Skrevet i går, 07:14 Jeg ville i alle fall ikke "blitt med" på opplegget hennes, f.eks. ved å gi henne rett i at "ja, det blir helt ekstremt mye mat!" osv. Tvert imot, ville jeg prøvd å være en motvekt til disse tankene. Kanskje si noe som at "å, jeg er ikke så bekymret for det jeg. Gleder meg skikkelig til ribba til mamma!" Hvis du vil ta praten, kan du jo si at du synes det virker leit å ha det sånn? Eller styr samtalen over på noe annet. 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:02 #9 Skrevet i går, 12:02 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hun er så tynn at hun ikke har et gram fett på kroppen. Det kan jo være anoreksi inni bildet der. Anonymkode: 6e6a1...b95 Folk med anoreksi pleier ikke snakke om kropp og vekt med andre. Jeg syns det er en uting å snakke om slikt med kollegaer, bare svar kort ok. Hvis man er så redd for å legge på seg, er det jo bare å spise som man gjør til vanlig. De som øker mye i desember, er jo ikke egentlig så veldig redd for det. Anonymkode: 311b1...3db 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:08 #10 Skrevet i går, 12:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk med anoreksi pleier ikke snakke om kropp og vekt med andre. Jeg syns det er en uting å snakke om slikt med kollegaer, bare svar kort ok. Hvis man er så redd for å legge på seg, er det jo bare å spise som man gjør til vanlig. De som øker mye i desember, er jo ikke egentlig så veldig redd for det. Anonymkode: 311b1...3db Det er jo en helt normal samtale å ha med kolleger? Jeg hører nå ofte folk sier sånn ala "Huff, jeg kommer til å ryke på en smell i julen, kjenner jeg. Har allerede spist altfor mye". De sier jo det som regel med litt humor og ikke grav alvorlig eller grav bekymret.... Og da svarer jeg bare ala "Ja, men det går bort igjen i januar" også ler vi litt av det. Alt man ikke skal snakke om. Om 15 år, så snakker man ikke sammen lenger, fordi da er alle blitt "roboter".. Anonymkode: eb600...719 1
Rotemor Skrevet i går, 12:14 #11 Skrevet i går, 12:14 Jeg svarer ikke på sånt tull. Jeg feks nikker for å vise at jeg har motttatt informasjonen, og at det er greit at personen ventileres. Utover det har jeg ingen kommentarer. 1 2
Gnå Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo en helt normal samtale å ha med kolleger? Jeg hører nå ofte folk sier sånn ala "Huff, jeg kommer til å ryke på en smell i julen, kjenner jeg. Har allerede spist altfor mye". De sier jo det som regel med litt humor og ikke grav alvorlig eller grav bekymret.... Og da svarer jeg bare ala "Ja, men det går bort igjen i januar" også ler vi litt av det. Alt man ikke skal snakke om. Om 15 år, så snakker man ikke sammen lenger, fordi da er alle blitt "roboter".. Anonymkode: eb600...719 Men at er normalt, betyr jo ikke at det er bra. Jeg ser på det som en slags kollektiv uvane. For de fleste er det nok, som du sier, mest "tomprat", nesten som å snakke om været eller siste episode av "Skal vi danse". Men forskjellen på å snakke om dette og været, tror jeg er at ingen, så vidt jeg kan skjønne, tar skade av å snakke om været, mens jeg tror flere enn vi aner tar skade av samtaler som dette. 2
Rotemor Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Gnå skrev (20 timer siden): Men at er normalt, betyr jo ikke at det er bra. Jeg ser på det som en slags kollektiv uvane. For de fleste er det nok, som du sier, mest "tomprat", nesten som å snakke om været eller siste episode av "Skal vi danse". Men forskjellen på å snakke om dette og været, tror jeg er at ingen, så vidt jeg kan skjønne, tar skade av å snakke om været, mens jeg tror flere enn vi aner tar skade av samtaler som dette. Jeg er helt enig. Kroppsfokus på arbeidsplassen er en uting. Det er derfor jeg ikke kommenterer tilbake. Det er ganske opplagt at det er et upassende tema.
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #14 Skrevet 43 minutter siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er jo en helt normal samtale å ha med kolleger? Jeg hører nå ofte folk sier sånn ala "Huff, jeg kommer til å ryke på en smell i julen, kjenner jeg. Har allerede spist altfor mye". De sier jo det som regel med litt humor og ikke grav alvorlig eller grav bekymret.... Og da svarer jeg bare ala "Ja, men det går bort igjen i januar" også ler vi litt av det. Alt man ikke skal snakke om. Om 15 år, så snakker man ikke sammen lenger, fordi da er alle blitt "roboter".. Anonymkode: eb600...719 Jeg synes ikke dette er normalt i det hele tatt. Bare fordi du synes noe er greit, betyr ikke automatisk at noen andre synes det er greit. Det er ikke akkurat en vel bevart hemmelighet at man bør være litt varsom og hensynsfull når det gjelder ladet snakk om kropp og mat. Anonymkode: 4ced2...a9b
AnonymBruker Skrevet 28 minutter siden #15 Skrevet 28 minutter siden AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 18.46): Enten så sier jeg "ok" eller "jaha", kort nok til at det er tydelig at jeg ikke er interessert, eller så sier jeg ikke noe. Jeg vil ikke delta i sånne samtaler verken for min egen eller andres del. Anonymkode: 4ced2...a9b Enig. Og hvis det ikke stopper så hadde jeg sagt at snakk om kalorier og vektoppgang ødelegger for min julestemning fordi jeg ikke vil fokusere på det. Anonymkode: c9f25...cba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå