Gå til innhold

Hvorfor er det alltid elskerinna som får skylda når mannen er utro?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Strigiformes skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke ned på andre mennesker.

Nei nei, ikke alle ser ned på de - sen biologiske faren min og hans samboer holdt på mens han og moren min var gift. De har vært sammen i 30 år nå. Han sa en gang til meg at det var dårlig gjort av han mot moren min og han skulle gjerne ønsket at de kunne ha vært sammen, men det fungerte ikke. Helt greit for meg - nå ffsnt han jo noen det fungerer med på en måte (de kan være sammen om å være negative om massevis av ting). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

M66: Det er mannen eller kvinnen som er utro som er skyld i utroskap. Ingen andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har blitt bedratt. Og selv om jeg vet at dette helt og holdent var min manns valg om å være utro (hans jææævla kaos er et eget kapittel separat fra temaet i denne tråden) kan jeg ikke komme unna tanken på at hun 

1. visste svært godt at han var gift, dvs. en annen kvinnes mann på papiret, egentlig i hjertet og alt det medfølger, likevell tenkte du at du ville ha litt av det som aldri har vært ditt? 

2. har omgått nær familie av meg og min mann, og likvell nedverdiget seg til å involvere seg i noe som potensielt er i ferd med å ødelegge forholdet til min mann, altså hennes «elsker», og hans familie; meg, våre barn, våre foreldre, søsken, vennskapelige relasjoner

Så tilgi meg Fader, for at jeg ikke kan ha respekt for dette mennesket som viste så lite respekt for meg og mine. Og det er noe med det faktum at man er medvirkende til å lage et helvette for folk som er intetanende om atombomben som før eller siden skal slå ned. 

Nei, du jævla fitte. Null sympati fra meg. Det finnes en helt spesiell plass i helvette for deg, det er jeg helt sikker på.  

Anonymkode: ab57d...c7b

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har blitt bedratt. Og selv om jeg vet at dette helt og holdent var min manns valg om å være utro (hans jææævla kaos er et eget kapittel separat fra temaet i denne tråden) kan jeg ikke komme unna tanken på at hun 

1. visste svært godt at han var gift, dvs. en annen kvinnes mann på papiret, egentlig i hjertet og alt det medfølger, likevell tenkte du at du ville ha litt av det som aldri har vært ditt? 

2. har omgått nær familie av meg og min mann, og likvell nedverdiget seg til å involvere seg i noe som potensielt er i ferd med å ødelegge forholdet til min mann, altså hennes «elsker», og hans familie; meg, våre barn, våre foreldre, søsken, vennskapelige relasjoner

Så tilgi meg Fader, for at jeg ikke kan ha respekt for dette mennesket som viste så lite respekt for meg og mine. Og det er noe med det faktum at man er medvirkende til å lage et helvette for folk som er intetanende om atombomben som før eller siden skal slå ned. 

Nei, du jævla fitte. Null sympati fra meg. Det finnes en helt spesiell plass i helvette for deg, det er jeg helt sikker på.  

Tror den "jævla fitta" gir langt f. i deg og hva enn du måtte føle om saken. Det er heller ikke den "jævla fitta" sin jobb å bry seg. Dessverre. Hadde han ikke pult henne så hadde det vært hvem som helst andre.

Anonymkode: 47d04...4f4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har respekt for meg selv. Men jeg bryr meg ikke om andre tredjepartsmennesker. Det er ikke mangel på respekt, bare fullstendig uinteresse. 

Dersom et voksent menneske velger å knulle noen utenfor sitt forhold så er det faktisk deres valg. Det henger jeg meg ikke opp i.

Jeg har faktisk såpass mye respekt for meg selv og andre, at jeg ikke legger meg opp i andres privatliv og valg i livet. Har nok med mitt eget.

Og nei, jeg klandrer ikke inntrengerne. Hva vet du om hva jeg har opplevd i livet og ikke? Sitter du på fasiten? Aldeles ikke.

Jo, det er mangel på respekt, eller fravær av respekt. 

Hvis min sønn vet at Nils har lovet Anders å bli med Anders hjem etter skolen idag, så vil han mangle noe respekt for seg selv, noe mer for Nils og savne respekt for Anders hvis det ender opp med at Nils blir med han hjem. 

Hvilke forpliktelser har vi for "tilfeldige" medmennesker? 

En hel del, som å behandle dem med verdighet og respekt frem til vi eventuelt har en grunn til å gjøre det. 

Hvilken forpliktelser har vi for samfunnet ved å opprettholde alminnelig aksepterte etiske normer? 

En hel del. Det innebærer da også å ikke understøtte eller til og med oppfordre andre til å bryte disse normene. Utroskap er et brudd på en helt nødvendig etisk norm i vårt samfunn, det at vi skal holde det vi lover. Uten den normen vil vi få et dysfunksjonell samfunn der tillit og med det fortrolighet er en illusjon.

Hvis min sønn tar med seg Nils hjem, så vil han bidra til at den normen blir svekket. 

Dette gjelder selvfølgelig i mye større grad, ved mer betydelige forhold, som utroskap.

De fleste som "frikjenner" den andre i tråden, tror jeg gjør det fordi dem ikke skiller mellom:

Det å ansvar

Det å ha skyld

Det å fortjene straff (som for eksempel fordømmelse) 

Man kan godt han ansvar uten skyld, ha skyld uten ansvar, og både ha skyld og ansvar uten å fortjene straff. 

Men du og noen andre argumenter utfra likegyldighet ovenfor deres medmennesker, og ovenfor alminnelige etiske normer. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg merker jeg får null respekt for deg og din fordømmelse. Mennesker som er utro kommer til himmelen de også. Selv om ikke du tilgir, så gjør Gud det. Han tilgir alt.

Så det snakket om helvete kan du faktisk spare deg for...

Skrevet
Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Jo, det er mangel på respekt, eller fravær av respekt. 

Hvis min sønn vet at Nils har lovet Anders å bli med Anders hjem etter skolen idag, så vil han mangle noe respekt for seg selv, noe mer for Nils og savne respekt for Anders hvis det ender opp med at Nils blir med han hjem. 

Hvilke forpliktelser har vi for "tilfeldige" medmennesker? 

En hel del, som å behandle dem med verdighet og respekt frem til vi eventuelt har en grunn til å gjøre det. 

Hvilken forpliktelser har vi for samfunnet ved å opprettholde alminnelig aksepterte etiske normer? 

En hel del. Det innebærer da også å ikke understøtte eller til og med oppfordre andre til å bryte disse normene. Utroskap er et brudd på en helt nødvendig etisk norm i vårt samfunn, det at vi skal holde det vi lover. Uten den normen vil vi få et dysfunksjonell samfunn der tillit og med det fortrolighet er en illusjon.

Hvis min sønn tar med seg Nils hjem, så vil han bidra til at den normen blir svekket. 

Dette gjelder selvfølgelig i mye større grad, ved mer betydelige forhold, som utroskap.

De fleste som "frikjenner" den andre i tråden, tror jeg gjør det fordi dem ikke skiller mellom:

Det å ansvar

Det å ha skyld

Det å fortjene straff (som for eksempel fordømmelse) 

Man kan godt han ansvar uten skyld, ha skyld uten ansvar, og både ha skyld og ansvar uten å fortjene straff. 

Men du og noen andre argumenter utfra likegyldighet ovenfor deres medmennesker, og ovenfor alminnelige etiske normer. 

Screenshot_20240721-090411.png

Anonymkode: 8b402...5dc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Screenshot_20240721-090411.png

Denne var egentlig til  ab57d c7b...

Skrevet
Strigiformes skrev (27 minutter siden):

Jeg merker jeg får null respekt for deg og din fordømmelse. Mennesker som er utro kommer til himmelen de også. Selv om ikke du tilgir, så gjør Gud det. Han tilgir alt.

Så det snakket om helvete kan du faktisk spare deg for...

Det finnes selvfølgelig ingen himmel eller helvette, det er en eufemisme. Jeeezez. 

Skrevet

Jeg var en uvitende elskerinne. Trodde jeg var i et seriøst forhold hvor vi gradvis hadde introdusert hverandre til viktige folk i livene våres, var på dater i hjembyen og levde som et normalt par som bor hver for seg. Når alt kom frem så fikk jeg skylden av hele hans side, fordi min eks har klart og få de til å tro at det forholdet aldri har eksistert til tross for bevis i form av andre som har bekreftet, bilder, videoer, meldinger og alt du kan tenke på. 

Har slitt mye med dette i ettertid, snakket med nære og profesjonelle om det. Og kommet frem til det flere sier at det er lettere å skylde på noen man ikke er glad i + at ingen på han side av saken ønsker å endre måten de lever på av grunner som økonomi og logistikk - så da lukker de heller øynene og sier at hele forholdet er diktet opp og at jeg er «psykotisk». Nå er dette faktisk en sak som har havnet hos politiet og er anmeldt, så vi får se hva de tror når dette er avsluttet.

Anonymkode: 02f70...912

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg var en uvitende elskerinne. Trodde jeg var i et seriøst forhold hvor vi gradvis hadde introdusert hverandre til viktige folk i livene våres, var på dater i hjembyen og levde som et normalt par som bor hver for seg. Når alt kom frem så fikk jeg skylden av hele hans side, fordi min eks har klart og få de til å tro at det forholdet aldri har eksistert til tross for bevis i form av andre som har bekreftet, bilder, videoer, meldinger og alt du kan tenke på. 

Har slitt mye med dette i ettertid, snakket med nære og profesjonelle om det. Og kommet frem til det flere sier at det er lettere å skylde på noen man ikke er glad i + at ingen på han side av saken ønsker å endre måten de lever på av grunner som økonomi og logistikk - så da lukker de heller øynene og sier at hele forholdet er diktet opp og at jeg er «psykotisk». Nå er dette faktisk en sak som har havnet hos politiet og er anmeldt, så vi får se hva de tror når dette er avsluttet.

Høres ut som triste greier og veldig kjip oppførsel fra hans side. Hva har skjedd siden politiet er involvert?

• Liker 1
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (18 minutter siden):

Høres ut som triste greier og veldig kjip oppførsel fra hans side. Hva har skjedd siden politiet er involvert?

Han sprer dette rundt til alle i området, så det går på æreskrenkelse - for jeg er absolutt ikke psykotisk. I tillegg truer han og hans samboer meg både ved å møte opp utenfor der jeg bor og å sende anonyme brev og SMS. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2025 den 13.06):

Du har ikke "sett" noe som helst. Det er noe mennene har fortalt til deg for å rettferdiggjøre utroskap. Jeg har for øvrig aldri sagt at min eksmann var lett å bytte ut. Jeg gjorde faktisk masse for ham, både seksuelt og på annen måte. Jeg brydde meg om ham, tok vare på ham, respekterte ham. Dette opplever mange andre.

Hvis du er ulykkelig i forholdet, så er det DITT ansvar å SI FRA!!! Hvis partneren ikke hører og ikke ønsker bedring, så GÅR DU. I Norge i 2025 kan man skilles uten å bli helt ruinert. Man har ingen underholdsbidrag til hjemmeværende husfruer slik de har i USA, og 50/50-omsorg er det vanligste. Utroskap løser ikke ulykkelige forhold. Du kommer hjem til den samme elendigheten som du dro fra etter at du har pult elskerinnen. Å ikke være utro er svært enkelt. Jeg har selv vært i et par forhold som på slutten var alt annet enn bra. Men jeg var aldri utro. Ikke fordi jeg manglet mulighet, men fordi jeg har selvrespekt og respekt for partneren jeg er med, uansett hvor dårlig forholdet er. Det er fortsatt et levende menneske med følelser.

Det er også merkelig at du kjenner "svært mange" tilfeller der mannen forlater kona for elskerinnen, når kvinner avslutter størsteparten av forholdene. Det beskriver også en del menn veldig godt - de er feige og barnslige, og må ha noen som gir dem sex/rydder/vasker etter dem før de tør å ta steget og gå ut av komfortsonen med kone de er ulykkelige med. Dette er ikke menn, det er søppel. Forvokste guttunger som må ha en ny mamma å gå til før de tør å skilles, og i mellomtiden lever de sammen med ei de ikke elsker og ikke kan utstå, kun for tilgangen til sex og noen som vasker etter dem. 

Anonymkode: a3bb7...1df

Du må nesten bestemme deg her - først er det merkelig at menn går for elskerinnen, og så sier du at dette beskriver menn godt. 

Klart jeg har sett dette, jeg har åpenbart sett mye mer enn deg som kun har opplevd EN type utroskap og tror det er sånn alle er.

Det er jo ganske klart her, at du tar fullstendig feil, du motsier jo til og med deg selv flere ganger. 

Du kan fint hate utroskap og være nyansert samtidig, det er ikke noen motsetning der. Synes ofte disse utroskapsdebattene blir litt lavpanna, fordi det er som å diskutere kristendom med fundamentalister - det finnes ikke noe som helst rom for nyanser, da "unnskylder" man liksom utroskap.

Alt skal være så enormt sort/hvitt med sånne som deg, og utroskap og menneskelige relasjoner generelt, er nok veldig ofte det minst sort/hvitt du kan finne. Hvis du ikke har sett det, så er du faktisk blind.

Anonymkode: b67d4...f75

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2025 den 0.37):

Tror den "jævla fitta" gir langt f. i deg og hva enn du måtte føle om saken. Det er heller ikke den "jævla fitta" sin jobb å bry seg. Dessverre. Hadde han ikke pult henne så hadde det vært hvem som helst andre.

Det er vel der problemet ligger. Det er ikke hennes jobb å bry seg, sier du. Er det ikke nettopp hver og en sitt ansvar å bry seg, når man skal velge om man skal, eller ikke skal, gjøre noe som vil gi grusomme følger for et annet menneske, løfter eller ei. Har vi ikke et visst ansvar for å unngå å påføre andre sorg å smerte? Må man være superegoist uten tanke for andre enn seg selv? 

Anonymkode: c979f...1d9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er vel der problemet ligger. Det er ikke hennes jobb å bry seg, sier du. Er det ikke nettopp hver og en sitt ansvar å bry seg, når man skal velge om man skal, eller ikke skal, gjøre noe som vil gi grusomme følger for et annet menneske, løfter eller ei. Har vi ikke et visst ansvar for å unngå å påføre andre sorg å smerte? Må man være superegoist uten tanke for andre enn seg selv? 

Det er ikke "superegoistisk". Det er bare helt enkelt ikke alle andre sitt ansvar å passe på at andre voksne gjør rett eller galt. Det er ikke alle andre sin jobb å veilede andre i å være "gode voksne". Er ikke alle andre sitt ansvar å passe på dine (eller andre "ektefeller" sine) følelser. 

Og flere som er utro skjuler dessuten det også for den de er utro med. 

Det er dessverre bare slik verden er. Og "inntrengere" er ikke nødvendigvis dårlige mennesker eller dårlige partnere som ville ha gått bak ryggen på sin egen partner. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle mennesker har et moralsk ansvar for å ikke skade andre, herunder ikke med vilje være del av utroskap. 

Men hoved-egoisten er han som var utro og gikk imot ekteskapet sitt.

Anonymkode: aa13c...d1a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke "superegoistisk". Det er bare helt enkelt ikke alle andre sitt ansvar å passe på at andre voksne gjør rett eller galt. Det er ikke alle andre sin jobb å veilede andre i å være "gode voksne". Er ikke alle andre sitt ansvar å passe på dine (eller andre "ektefeller" sine) følelser. 

Og flere som er utro skjuler dessuten det også for den de er utro med. 

Det er dessverre bare slik verden er. Og "inntrengere" er ikke nødvendigvis dårlige mennesker eller dårlige partnere som ville ha gått bak ryggen på sin egen partner. 

For det første er det vel feil å tro at verden består av dårlige og gode mennesker. 

For det andre har den som er elsker eller elskerinne, ikke ansvar for hva andre voksne mennesker gjør, men hva den selv gjør. 

Den utro har ansvar for å ha vært utro. 

Elskeren eller elskerinnen har ansvar for å ha bidratt aktivt til utroskapen.

Hvem hadde skylden, her må man se på hva som faktisk skjedde på veien. I en nylig post, beskriver enn bruker hvordan hun var den uvitende elskerinnen, noe som hun selvfølgelig ikke har skyld i. Noen ganger er det noen som over tid har jobbet for å få rollen, med bruk av manipulasjon som tålmodig falsk vennskap. Der mener jeg at den personen faktisk kan ha hoveddelen av skylden, men det fritar ikke den utro for ansvar.

Prøver et eksempel. La oss si at elskerinnen over tid jobber for at mannen skal drepe sin kone, så dem kan få en fin økonomisk kickstart på det ekteskap dem ønsker med hverandre. Så en dag dreper mannen sin kone. 

Med den argumentasjon du og andre bruker i denne tråden, så vil da ikke kun elskerinnen ikke ha noe ansvar for drapet, men etisk har hun ikke gjort noe galt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Denne var egentlig til  ab57d c7b...

Den var stygg. Vi mennesker hadde vært noen kjipe nok så meningsløse roboter uten mål, drømmer og følelser. 

Det å hysje på folk er generelt lite pent, men her går det over i en dømmende uempatisk hysjing. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 23.45):

Jeg ser helt annerledes på det. Om mannen min hadde vært interessert i andre, prøvd seg, eller hva som helst, og fått "nei takk" fra enhver kvinne i hele verden. Så ville han likevel blitt ekskludert fra mitt liv. 

Altså har det ingenting å si om den andre kvinnen er med på det eller ikke. For han er like stor sviker selv om gjennomføringen ikke skjer. 

Anonymkode: 3d562...5f0

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (39 minutter siden):

Den utro har ansvar for å ha vært utro. 

Elskeren eller elskerinnen har ansvar for å ha bidratt aktivt til utroskapen.

Det er her jeg er uenig. 

Om mannen min prøver seg på en annen så har det da absolutt ingenting å si om hun sier "ja takk" eller "nei takk". Han er en utro dritt uansett om han er sammen med andre eller ikke. 

Anonymkode: 3d562...5f0

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...